Author |
Topic |
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 16:53:54
|
Fler och fler CD skivor som släpps nu har någon form av kopieringsskydd, men ger det någon påverkan av ljudet. Tex att "vanliga" CD spelare får svårare att läsa av informationen. För de följer ju inte "Red book" standarden.
Min senase CD med kopieringsskydd är Moby.Hotel.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 16:58:42
|
Norah Jones-skivorna har ett knaster på vissa låtar som är störande. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 21:21:05
|
Norah Jones-skivorna har ett knaster på vissa låtar som är störande.
Jag har aldrig haft några problem med sådana skivor. Inte änns i min dator. Numera tycker jag att det är vanligt att EMI släpper kopieringsskyddade skivor men som sagt jag störs inte av det. Det kanske beror på vad man har för spelare. |
|
|
allbinn
Member
119 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 21:53:51
|
Det är inte en CD-skiva om den är "kopieringsskyddad" /Besservissern |
Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
|
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 22:53:51
|
I vissa spelare stör det inte, i vissa stör det rejält. T.ex. med Philips DVD963SA så är en hel del kopieringsskyddade skivor "oanvändbara"... Bland annat Sarah McLachlan - Afterglow (bmg), Lene Marlin - Another Day (EMI), osv..
EDIT: Så min åsikt är alltså. JA, det försämrar ljudet. Fanns en tråd under DIY där en kille satte monitoring på sin cdspelares felkorrigeringskretsar. Den blinkade stadigt läsfel på kopieringsskyddade sidor. |
//air |
Edited by - luften on 2005/04/19 23:05:52 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 23:25:58
|
Jo, precis som luften säger så går felkorrigeringen för fullt med sådana skivor. Vilket ju beror på att kopieringsskydd fungerar genom att "man" introducerar lagom mängd läsfel som spelaren sedan väntas hantera. Problemet är väl att alla spelare inte har samma förmåga varför det på en del blir knaster. Sedan kan man ju säga att ett korrigerat bit kan ju aldrig vara lika bra som en korrekt avläst från början av den enkla anledningen att kretsarna ju bara gör en approximation av vilken information som borde ha varit där felet uppstod.
Min erfarenhet med min spelare är att det oftast inte blir småknaster utan att vissa skivor snarare kan upplevas som att det är en liten repa på något ställe. Försämrar det ljudkvaliteten? Ja definitivt, tycker det är fruktansvärt dåligt att kopieringskydden i princip enbart drabbar dem som betalar för skivorna. De fungerar ju dessutom knappast som kopieringsskydd, har inte stött på en enda skiva som jag inte lyckats placera på datorns hårddisk ännu då jag har nästan alla skivor liggandes som .flac för slölyssning/jukebox. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 08:45:19
|
ztenlund: Det finns två olika nivåer på felkorrigeringen av dataströmmen från "CD-Skivor" (error-detection and correction). Där första steget (C1) kan rätta dataströmmen utan att det uppstår något fel (databitarna kodas på ett sådant sätt när de bränns på CD-skivan) och i andra steget (C2), när felavläsningen sträcker sig over för många bitar, så sker det en gissning (approximering) av hur det borde ha sett ut (låtit).
Så det vore intressant att veta vad vilken typ av feldetektion som aktiveras på kopieringsskyddade skivor.
Jag tänkte skicka tillbaks min senaste skiva , och be om att de bytar ut den till en utan kopieringsskydd. Skall bli intressant att se om de kommer att byta den.
|
|
|
|
sker
Member
488 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 08:48:22
|
Min Naim har stora problem med kopieringsskyddade CD-skivor, vissa går inte att spela och vissa blir det hak i ljudet med, går dock att skaffa en uppdatering till Naim-spelare som klarar av dessa skivor
MVH |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 09:18:53
|
Ja..alltså kopieringsskydd alltså....på min dator kan jag spela in allt ljud som spelas upp - vet inte om det är utgången som samplas men jag tror det - hur i skall bolagen då kunna hindra kopiering - ljudet blir väl inte riktigt lika bra som original - jag har bara spelat in ljudsekvens från ett PC-spel....
Det känns ju som att skivbolagen ger orsakar mer trubbel för dom som köper skivor än dom som "bränner". |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 09:28:15
|
Gemini: Alltid lär man sig något nytt , skulle som sagt vara intressant att veta vilken felkorrigering som aktiveras. Dock så måste ju skivorna oavsett vilken som aktiveras när skivan är ny bli oerhört mycket känsligare för smårepor och smuts då det redan finns fel från början. När dessa sedan samverkar kan det ju inte bli annat än problem. De säljer mao defekta skivor som till råga på allt inte följer standarden.
Ohmega: Jo, det ställer ju enbart till trubbel för de som faktiskt betalar för skivorna. Sedan kan man ju fråga sig om skivbolagen hört talas om digital-ut på cd-spelaren och digital-in på ljudkortet. Går det att spela upp går det att kopiera! |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
Edited by - ztenlund on 2005/04/20 09:28:55 |
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 11:04:49
|
Jag hittade den gamla tråden: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33268&whichpage=2 (första inlägget på sid2)
Dvs, det tyder på att det är C2 fel som aktiveras på den testade skivan. Dock finns det ju ett helt gäng olika kopieringsskydd, som säkert förstör ljudet på lika många olika sätt.
Gemeni: Vilket skivbolag är det som gett ut Moby skivan? Jag har haft kontakt BMG samt EMI angående kopieringsskydd. EMI fixade det fint, å skickade mej en ny skiva, dock med ett dröjsmål på några månader. BMG tyckte ja kunde testa lämna tebax skivan, å sa att dom inte gör några icke-kopieringsskyddade skivor. Detta var förra hösten, och jag har sett här på forumet folk som sagt att BMG skulle sluta med kopieringsskydd(?!), dock vet jag inte vad som stämmer. |
//air |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 11:35:56
|
luften: Moby.Hotel ges ut på skivbolaget EMI. Så det borde finnas hopp om att få en CD utan kopieringsskydd |
|
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 12:58:29
|
Kopieringskydd?? Har aldrig kommit över en cd som inte gått att kopiera med mitt vanliga Ahead Nero Burn. Däremot så är jag en i mängden som får "skipping" när jag spelar en kopieringsskyddad cd i min cd-spelare. Det låter ett svagt ljud som påminner om när man "snabb spolar/söker" av en cd. Ljudet finns svagt i bakgrunden som ett extra ljud med "orginal musiken" spelandes "utan" hack och fel. Om jag därimot först kopierar cdn med Nero te.x så låter allt ok när jag sedan spelar den brända kopian på stereon. Sarah McLachlans, Surfacing och After Glow är 2 klockrena cd som orginalet felar men kopian spelar felfritt.
Den ända cd jag inte lyckats "kopiera" rakt av är en Marilyn Manson cd som hade 99 spår, en "fejkad" 2sek mellanrum i efter varje låt gjorde att totallängden överskred 80 min, men genom att "drag o droppa" låt 1-16 samt den sista 99 så fick jag istället en kopia med 17 spår, all musik var ju där så...
EDIT: Min Kent - Vapen & Ammunition från BMG var copyskyddad och "knäppte" när den spelades. Jag skrev ett mail till BMG - Sverige som då bytte ut min cd mot en som saknade copyskydd. |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2005/04/20 13:03:02 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 14:07:27
|
Kunde inte spela en Anna-Lotta Larsson på min Meridian DVD. Fick en ny direkt av bolaget utan kostnad och utan skydd. Bra service. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 15:47:52
|
Har iofs aldrig haft problem med kopieringskyddade skivor varken när det gäller ljudet på dom eller att kopiera dom, MEN jag tycker inte om att betala dyra pengar för en CD med fel inlagda eller som egentligen är en data-cd och inte en musik-CD.
|
nyfiken skeptiker |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
hifi-carl
Member
130 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 19:53:16
|
Har haft en del problem med kopieringsskyddade skivor. Bl.a. Sopie Ellis Bextor, Shot From The Hip, är mycket svårläst... Någon annan som haft problem med den skivan? |
Om jag hade råd så skulle jag..... |
|
|
|
Topic |
|