HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kiselkarbidtransistorer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/21 :  01:33:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nån som vet nått om kiselkarbidtransistorer???
Jag har för mig att de skall ha en rad trevliga egenskaper, Hög temperaturtålighet, snabba, robusta mm...
Vart kan man köpa?
Info?

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/21 :  07:41:54  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag fick inte reda på mer än det du redan nämnt efter att jag gjorde en sökning på nätet. Inte en enda träff hade "kommersiell anknytning". Bara nyhetsrapporter och dyligt..tekniken tycks vara speciellt intressant för telekommunikation...men jag fann också en mindre notering angående användning av kiselkarbidtransistorer för elbilar. Du är kanske för tidigt ute

Edit: Linjäriteten skall visst vara en aning bättre också -jämfört med konventionell teknik.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/21 08:03:51
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/04/21 :  09:08:00  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Fick för mig att det var högspänningsegenskaperna var en av de faktorer som var mest intressant, för ABB i alla fall, men det föll visst på orenheter i materialet som gjorde att de åldrades.

Annars fanns det väl möjligen tillämpningar i PA steg för basstationer men tekniken är för ung ännu.

Hjelm
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/21 :  15:56:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror inte tekniken kommersiallisertats "på riktigt" ännu. Problemet har hela tiden varit att göra tillräckligt perfekta SiC- waffers, det har visat sig vara extremt svårt men nu tycks de flesta problemen vara lösta.
Tidigare var bra SiC extremt dyrt, för ett par år sedan var jag inblandad i ett projekt där vi ville använda SiC substrat (5x5 mm stora) och växa magnesiumdiborid på; det gick helt enkelt inte att köpa för vettiga pengar (och vi är vana vid att ibland behöva betala ganska många utsenlappar för substrat); lyckligtvis har vi kontakter med en annan grupp som jobbar med SiC, de gav oss helt enkelt några substrat.

Sverige har varit världsledande på forskning om SiC under flera år (universitetm, ABB och Ericsson) men nu har finansieringen tagit slut och de flesta projekt lagts ned.
Dock kommer det byggas en fabrik för kiselkarbid i Norrköping som ska vara färdig nästa år så förhoppningsvis vänder det.
Philips har också ett projekt på Chalmers om SiC transitorer och så vitt jag vet går det bra.

Min gissning är att det kommer dröja ytterligare några år innan SiC transitorer blir tillgängliga i någon större omfattning.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/22 :  16:29:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Allt riktigt roligt är dyrt farligt eller inte tillgängligt för oss vanliga dödliga människor.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000