Author |
Topic |
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 00:06:11
|
Jag lägger upp en ny tråd eftersom mitt rörförstärkarbygge tog sig en ny vändning! Det kommer att bli en best på 2x280Watt som heter Hammond 1650W och Kevin O´Connor beskriver i sin Principles of Power. Hade tänkt använda denna tråd för att lägga upp bilder och uppföljande information av bygget.
Rören är redan beställda hos Olssonamps, utgångstransformatorerna är beställda hos Edgar Audio och med Sixtens hjälp har jag rätt data på strömtransformatorn. Så imorgon skall jag hitta en som kan bygga en GROV EN TOROID på 1,7KW
Den är en Ultralinjär design som använder sex KT88 per kanal som slutrör och 12AX7 samt 12AT7 i försteget. Har inte ännu luskat ut hur bias funkar men den verkar fast på ritningen.??? Någon "partslist" har jag ännu inte gjort medans jag fortfarande funderar över modifikationer. Det mesta kommer nog från ELFA då dom är väldigt pålitliga och har bra kvalitet. Sedan skall jag gå igenom mina elekroniklådor som har hundratals komponenter för att se om jag sparar några kronor. Apropå komponenter: Det var flera år sedan jag hade något större projekt på gång, så någon kan kanske friska upp mitt minne vad gäller färgkoderna på motstånd Har kunnat det utantill. Dessutom har ju utvecklingen på kabelsidan gått väldigt fort så jag undrar vad som är det finaste kopplingstråd man kan använda och var man får tag på det, är ju inte ELFA's starkaste sida
Som chassi har jag tänkt använda 5mm koppar: Koppar tycker jag är det snyggaste materialet med en vacker färg och patina. 5mm behövs eftersom den kommer bli att bli så stor och lätt flexar annars på grund av sin mjuka struktur. Toroiden kommer att vara inbyggd i chassit för att spara på yttermåtten och där kommer ocskå bufferkondingarna vara. På framsidan instrumenten ev. och omkopplarna. Ovanpå sitter rören med utgångstransingarna i kåpor av tunnare plåt. WBT har jag ännu bara hittat hos Svalander, finns dom hos fler?
Det finns knappt någon bakgrundsinformation på Hammond 1650W men mycket grundläggande förstärkarteknik. Men jag skall göra mitt bästa för att detta skal bli ett lyckat projekt! Vad tror ni? All input är välkommet Hifirävar!!!
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
Oblivion
Member
458 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 00:23:58
|
låter som ett tufft projekt
själv tänkte man precis börja med sina futtiga 16W....
lycka till |
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 00:43:42
|
Kom på att färgkoderna på motstånd brukar stå beskrivet i ELFA-katalogen som jag har beställt så ni behöver inte besvära er
Hittade Lintron i Norrtälje som gör specialbyggen av toroider. Ringer dom i morgon!
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 09:07:11
|
Kontakta Audes i Estland, dom tillverkar trafos och drosslar på beställning, har en annan privat och billigare kontakt också Kolla på www.audes.com |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Daffyd
Member
319 Posts |
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 11:13:05
|
Har nu beställt en Feting Toroid från Lintron. Hade långa diskussioner med Magnusson där som hade erfarenhet av rörbyggen. Byggt på deras 2KW variant så är den 220mm x 85mm stor och 12Kg tung. Har startströmsbgränsare. Flera tappar för Anodspänningen. 30Amp till glödström. Pris 3200:- kronor.
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 13:12:34
|
Det här blir ju något i hästväg!!! Se nu till att ta mycket bilder, det vill vi alla ha! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 14:03:12
|
Jag hittade en kopplingstråd i ELFA som kanske duger. Det är en försilvrad Teflonkabel som finns störst i 16 och 18AWG. Jag tar nog 18AWG för den finns i flera färger och jag vill att min konstruktion skall vara "failsafe".
Men vad skall jag ta till glödströmmen på 26 Ampere? Behövs det jordskenor?
Ni som har erfarenhet av rörbyggen kanske har några tips? Det finns ju som många finna "tåtar" där ute! Hur har ni löst kabeldragningen? Vad passar bäst för höga spänningar och strömmar?
Tack för alla fina tips jag fått, nu blir det lättare att hitta WBT. Tack också Zombie för att du ville spara pengar åt mig, men jag tyckte jag fick bättre hjälp hos Lintron och jag betalar gärna någon extra peng för servicen.
Dessutom undrar jag om det behövs Buffertkondingar för jag har inte hittat några dedicerade i ritningen. Om man vill använda sådana hur löser man det?
Tacksam för svar! |
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 14:46:35
|
Kabeldragning: Jag brukar börja med att lägga alla ledningar för glöd så är det klart. Dessa ledningar behöver man inte röra mera. Jag förmodar att du kör växelström till slutrören, kör du 6,3V eller kör du någon seriekoppling? Glödledningarna ska tvinnas ihop ända fram till sockeln för att slippa brum. I övrigt, var noga med jordningen. Alla jordledningar ska sluta i en gemensam punkt. Använd olika färger på ledningar för olika spänningar så du lätt ser sedan vilka som är farliga, jag tror det finns någon standard på färgerna i rörförstärkare men jag är inte säker på detta. (Själv använder jag röd tråd för anodspänning, grön för jord, gul eller orange för biasspänningar, brun eller vit för glöd.)
Provkörning: När jag släpper på ström till förstärkaren brukar jag först provköra glöden. Därefter ansluter jag strömförsörjningen till bias. Jag mäter biasen direkt på alla socklar, ställer in så låg biasspänning som möjligt (Är inte detta rätt riskerar man att köra sönder rör för tusentals kronor, lite synd... förbereder för minimal anodström alltså.) När biasen är OK, brukar jag släppa på anodspänning via ett lämpligt effektmotstånd till en början. Mäter så att spänningen stiger, då är alltså inget kortslutet. Efter allt detta provkör jag hela förstärkaren, släpper upp biasspänning så strömmen hamnar rätt osv. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2004/06/16 14:58:56 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 15:10:12
|
Glödström på 26A! Vad tänker du köra förstärkaren på? Trefas? Nu har inte jag vidare koll på rörförstärkare men är inte 26A extremt mycket även för rör?
Ska allt gå genom samma ledare? JAg har för mig att man får köra ungefär 5A genom 1.5 mm^2, så för 26A behöver du en ledare med 9 mm^2 area. Dvs, vanlig kopplingstråd räcker inte, du behvöer starkströmsledare.
|
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 15:33:11
|
Vad glad jag blirDet var mycket matnyttiga tips! Nu vet jag hur jag skall märka trådarna och prova förstärkaren.
Motstånden på slutrörsanoderna verkar vara på 10Ohm, kan det stämma på KT88. KT88 behöver 1,6Ampere glödström, gånger 12 plus fyra ingångsrör så kan ni räkna ut själv. Tar 6,3 Volt växelström från transingen. Vet inte hur jag skall lösa det? |
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 15:52:33
|
Seriekoppla glöden i "banker"`? Säg att du seriekopplar glöden i rören i banker om 4, dvs 6.3*4 V från trafon. Då sjunker den ström trafon behöver levera till 7A eller så vilket ju är mer hanterbart.
Men nu är jag ute på djupt vatten, det här får nog Bernt svara på.
|
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 16:00:39
|
Varför inte kolla upp strömkabel hos någon billjudshandlare, där är de inte det minsta främmande för grova strömkablar av bra kvalitet. Kan du säkert få dem med genomskinligt neonblått hölje, eller något annat fräckt! Fast de kanske bara är godkända för bruk i 12V miljö? Vill ju inte hamna i trubbel med försäkringsbolagen om något (ta i trä!) oförutsett skulle inträffa. |
Militant cyklist. |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 16:06:23
|
Joo, det skall nog lösa sig på något vis Det är säkert inget revolutionerande nytt problem. Har dessutom fått svar från John "Olssonamps" Olsson. Rören kommer att kosta 6400:- kronor. Det fattades några men kommer inom en vecka och då får jag matchade sextetter. Valde också förgyllda kåpor till ingångsrören, ser helfräckt ut och passar till mässingskåpan för transformatorerna man tänkt skaffa.
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 16:43:40
|
Glödströmmen tycker jag är det enda trista med rörförstärkare. Att seriekoppla glöd går ju fint om det finns lindningar i transformatorn som tillåter detta. Men om vi säger att det bara finns 6,3V glöd så hade jag gjort två eller fyra plintar som fördelar glödström ute "på plats" så att säga. Sedan lite grövre ledningar från plintarna till trafon. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 17:15:22
|
Det låter som en bra lösning, då var det avklarat Plintar eller lödstöd finns hos Elfa likaså grövre strömkablar. Det är bra att man kan finna det mesta hos samma källa.
Skulle vilja lägga upp ritningen, men det går inte utan att bryta mot Copyright så om det är något ni undrar över så får jag beskriva efter bästa förmåga.
Anoderna verkar vara kopplade direkt till primärlindningen på utgångstransformatorn. På en tappning från primärlindningen går 1KOhms 2W resistor till ett galler. Katoderna är kopplade via 10Ohms resistor till jord. Hur funkar Biasen då?
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 17:39:24
|
Men du har väl fortfarande problemet med hur du ska få 26A till förstärkaren? Vanlig hushållsel är ju normalt avsäkrad till maximalt 16A.
Och nu är det ju 26A kontinuerligt, för mig låter det osm om du faktiskt behvöver trefas för att klara det.
|
|
|
PelleW
Member
311 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 18:09:09
|
26A vid 6.3V ja, det är ju enbart 164W. Lite skillnad mot 26A vid 230V.
-Pelle |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 18:09:29
|
Trefas lär inte behövas, tar man bara glöden drar den inte mer än runt 0,8A på primärsidan. Så klena uttag har väl ingen. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
octavia rs
Member
338 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 18:10:25
|
Att det blir 26A är ju inte så konstigt när spänningen är så låg, men en 6 kvadrats kabel klarar 26A utan några problem. Trafon är på 1.7kW och då tar den ju inte mer än max 7.5A på 230V sidan, är den sedan strömbegränsad så ska det inte vara några problem att starta upp på en vanlig 10A säkring, dock så kan automat säkringa vara lite känsliga mot stora trafosar. |
Main system TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2 Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)
Second system Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 18:10:35
|
PelleW hann före. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 18:26:59
|
Helt sant... Jag är lite trög idag |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 19:00:45
|
RTFM He He, nu har jag läst på om bias och förstår hur jag skall tolka ritningen rätt. Brukar ha svårt för att ta till mig saker om det är mycket tekniskt Mumbo Jumbo! Om man bygger in en Voltmätare och några pottar för att justera Bias och slippa trixa med Multimetern kan man då också bygga en förstärkningskrets för att mäta Effekt med en omkopplare?
Är det någon som vet hur effektmätare fungerar? MVH. Jonas V.
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2004/06/17 : 11:18:23
|
Försöker att göra den så lättanvänd och servad som möjligt.
Den skall få en digital voltmätare, det blir exaktare avläsning då. En vridomkopplare för att välja vilket rör man skall avläsa. Säkringen får sitta på fronten så man slipper klättra bakom den. Säkringshållaren får bli en sådan där lyxig modell som lyser när säkringen gått. En guldfärgad vippströmställare som huvudbrytare och en för anod. 16 pottar för alla biasinställningar, sitter på fronten. Den kommer att bli mycket lätt att sköta.
Först tänkte jag ha en mer tradionell låda men med locket på gångjärn i bakkant men nackdelen var att ledningarna till reglagen på fronten blev onödigt långa. Så nu har jag kommit på en annorlunda design. Det skall bli två lock med gångjärn på sidorna och delad i mitten. Eller har ni något annat förslag?
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
Edited by - JonasV on 2004/06/17 11:20:27 |
|
|
nickekanon
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2004/06/17 : 21:34:03
|
Tycker det verkar vara lite överdrivet med 2x280W, men det ska bli intressant att se hur det här utvecklar sig. Du kan ju värma upp ditt boende och slänga ut spisen om du kör klass A också så
MVH Nicke |
Edited by - nickekanon on 2004/06/17 21:34:39 |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2004/06/18 : 03:26:21
|
Har inte riktigt bestämt mig hur jag skall göra med designen Kanske inte skall ha så brottom med allting. Det kommer bli en naturlig pause under ett par månader efter jag fått transformatorerna och rören för vi skall på semester till Jugoslavien och behöver spara nya pengar. Men det är så roligt att äntligen komit igång med ett nytt projekt, man får sån vitalitet och hjärnan går på dubbel fart. Känns dubbelt så kul att leva
Om effekten: När jag såg på ABC-AsianPacific på Internet-TV i Hemmabion så fick jag ställa volymen på MAX för att höra någonting. Vill ha större Headroom, så åtminstone 200Watt skulle vara lagom. Detta är inget experiment, har tänkt att behålla den många år och kunna sälja av den vad det lider. Därför skall jag lägga mycket jobb designen! Hmmm, det skulle kanske vara praktiskt med en billig digitalkamera? Som det nu är går det månader innan man fyllt en rulle och hur får man då ut nya bilder? OT! Finns det någon endaste tjej med i Forumet?
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
Topic |
|