HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Läckert Peerless-element!?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/06 :  10:59:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag slänger jag trånande blickar efter detta element: LÄNK

Ett hyfsat gediget intryck vilket ju gör saken åt minstonde roligare, inte nödvändigtvid bättre...men man skall ju ha kul också!


Bör gå att använda till 2kHz


Hög känslighet, högt Qts, bör gå att använda i sluten låda om man trixar lite...

Nån som ser det läckra mer än jag?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/04/06 11:11:10

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/06 :  11:06:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
...Men så är det ju de där med den konstiga formen...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/04/06 :  11:10:11  Show Profile Send classe a Private Message
fin fint tycker jag

18 ska de va.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/04/06 :  11:17:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kostar....som gamla HDS eller...?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/06 :  11:20:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag vet inte priset, men har beställt hem 5-å-en-kvartaren. Den var ju inte någe dyr så detta åttatumselement är ju säkert bara lite mer kostsamt vilket i min värld fortfarande inte betyder dyr.

Formen är ju en utmaning, mangew!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/06 :  11:20:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Mäter/verkar bättre än HDS?

quote:
Formen är ju en utmaning, mangew!

Säger du som inte snickrar dina lådor själv!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/04/06 11:21:20
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/04/06 :  11:26:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Formen är kanske lite svår, men ger en fördel i att man kan komma NÄRA kanten på baffeln.

Känns som detta är mitt kommande mellanregister, eller vad tror du EA ?
Nån känsla för priset ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/06 :  11:28:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mangew: det man inte kan lösa själv får man se till att andra löser åt en (självklart mot nån motprestation).

Zalve: Jag vet inte, men helt klart är det ett intressant element men en rad fördelar. Tyvärr spelar inte Peerless in elementen innan frekvensmätningarna. Det kan ju vara undantag med detta element - eller för den delen med dom nya serierna - så det kanske är inspelat. Däremot är ju T&S-parametrarna på inspelade element.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/06 :  13:25:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kombinera dessa kanske?





Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:04:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
mäter riktigt bra för att va en 8"are

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:10:48  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Hmm den kombinationen tycker jag känns lite tveksam, ia alla fall i en tvåvägare. Känsligheten på basen är ju högre än diskanten. Eller är det inte kalibrerad nivå på din mätning EA?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:20:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nivån är inte kalibrerad för diskanten. Uppgiven känslighet på disaknten är 90 dB plus att bas/mellanregistret ändå kommer få lägre känslighet i baffel.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2005/04/06 :  15:25:28  Show Profile Send gustav a Private Message
Använder f n den "gamla" HDS205 med utmärkt resultat i en 40 liters basreflexlåda !
Bra bastryck och djup för en 8-tummare imo !
Tyvärr har den nya lägre BL-faktor att driva porten med, men är säkert intressant ändå
mvh Jonas

PS klart trist att nuvarande hds tycks försvinna !!!!
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2005/04/06 :  15:31:25  Show Profile Send gustav a Private Message
BL-faktorn har alltså sjunkit från 9.9 till 8,1 vilket ger lägre nivå vid avstämningsfrekvensen (i mitt fall ca 30Hz)
Bara ett litet förtydligande alltså !
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/04/06 :  15:32:15  Show Profile Send Larsen a Private Message
EA: är det 830656 du beställt?
Det elementet har jag dreglat över i drygt 1 år till en snikkonstruktion med tex CT62 (som verkar försvinna nu).
Vore kul om sedan beskriver dina erfarenheter av elementet (om det nu var 830656).

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/04/06 :  16:42:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hittade en Kanadensisk sida, som hade med elementet i sin prislista.
78 CAD ~ 450:- st

Verkar kunna bli ett kap.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/04/06 :  16:53:28  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har fått för mig att dom inte skall fräsas ned så formen
borde inte vara ett problem (kan iofs ha fel där).

Några stycken tillsammans med en sån här kanske .


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/06 :  17:35:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Larsen - nej det är ett annat element jag beställt. Kommer info när jag har nån!

Zalve - ja precis, runt 500'ingen per element! Vet inte om dom kör med eller utan moms i Kanada? Men mellan tummen och navelsträngen...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/04/06 :  20:29:38  Show Profile Send brumel a Private Message
Det finns ju en pp variant av 205:an och en i nomex papper + en lyxvariant med fasplugg. Jag fick ett trevligare resultat nar jag simulerade (mindre lada) med nomexvarianten. Skulle vara spannande att jamfora de olika HDS elementen med varandra.
Sen tycker jag dom har SDS elementen ser valdigt trevliga ut oxo.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/07 :  10:06:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag har inte riktigt fastnat för dom där med varken nomex eller faspluggarna. Ser inte på papprena vad det är dom ger mig?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2005/04/07 :  18:16:57  Show Profile Send j.persson a Private Message
Engelholm:

Har också tittat på detta element. Tycker det är intressantast i arbetsområdet 80-550 Hz dock, i en applikation som ger en känslighet om 92 dB inklusive baffelstöd. Resten får du lista ut själv....

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/04/10 :  00:42:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En 6½" med liknande värden vore kul, rak upp till 2-2.5k. Det skulle vara mumma! :)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/10 :  10:44:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Håller med dig Zalve! Fast endast då i syfte att göra baffeln estetiskt mer tilltalande smal.

Tyvärr försvinner också membranarea (Sd) vilket gör att känsligheten sjunker.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/04/22 :  19:56:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Får väl räkna om för en 8" som mellanregister. Kanske kan fixa till nåt snyggt iaf..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000