HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Behöver förstegsförslag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/19 :  18:13:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Börjar bli klar med mitt ICEpower-slutsteg. Kanske är en och en halv vecka kvar (väntar på låda) och skall bygga ihop sakerna.

Men sen har jag en låda klar även till försteget. Så bygget med den kan ta fart ganska omgående efter slutsteget är klart.

Vad tycker ni jag skall ta mig i kast med?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2005/04/19 :  18:22:57  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Kaneda pre kanske?
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/kaneda_p.htm

Har inte fått chansen att lyssna på den själv men jag har hört mycket bra om den!
Fast du kanske vill ha en nyare design med op:ampar och grejjer?? ;)

//Gustaf
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/19 :  18:45:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag är inte säker :) inget är bestämt ännu.
Vet inte vad som kan passa till icepowern. Har hört rör kunde passa fint.
(dessutom är det grymt snyggt enligt mig, vilket inte gör saken sämre.)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/19 :  18:49:27  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag lånar din tråd lite och frågar samma sak; vilket försteg lämpar sig tillsammans med i mitt fall tripath? Jag vill nog helst att det ska vara rördrivet i klass A.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/19 :  18:56:27  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tripathen är väll också klass d så svaret borde väll bli ungefär detsamma.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/19 :  18:57:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sånt som Kasra hade på träffen. Definitivt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38453&whichpage=4

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/19 :  19:01:09  Show Profile Send Haakan a Private Message
varför har vi inte sett nåt bildreportage från det bygget?...den e ju helläcker!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/19 :  19:23:05  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Den ser väldigt dyr och avancerad ut... Vågar man ens fråga vad det kostade att bygga den?
Jag hade nog tänkt mig ett inte alltför svårt bygge med tanke på att det är den första rör-apparat jag knåpar ihop.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/04/19 :  19:42:22  Show Profile Send Bardis a Private Message
Här är ett försteg jag är sugen på att bygga själv.
Har byggt ett försteg med S&B transformatorvolym. Otroligt bra ljud.
Så röret kanske är sexigt men inte helt nödvändigt.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/19 :  19:53:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bernt, 9000kr i komponenter hörde jag något om :) det känns lite saftigt. Om än det är världens bästa försteg :)

Jag som trodde Bernt skulle komma med lite rör :) man slutar aldrig förvånas.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/04/19 :  20:15:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Både bernt och pse300b har trafokopplade rörsteg som har en helt underbar ljudkvalitet. Själv har jag tummen mitt i handen men jag tror att de inte är så svåra att bygga.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/04/19 :  20:19:39  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Resonans (och andra)här på forumet har byggt ett rörförsteg som kallas GGP (Grounded Grid Preamp).
Här är Resonans byggtråd:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31147&SearchTerms=ggp

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2005/04/19 :  20:20:54  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Tycker att denna verkar va intresant. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35972 Ska sätta ihop ett när rören från Iharp kommer.

Sen finns ju också GGP, tycker det låter bra. Har inte lyssnat så mycket på det, måste få klart lådan först.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33090

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/04/19 :  20:28:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
jon

Jag har hört 2 SRPP konstruktioner och ingen av dom hade en upplösning av riktigt hög kaliber. Kanske är just den här OK.

bernt vet säkert mer

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2005/04/19 20:35:13
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/19 :  20:39:39  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bradis. Ser intressant ut.
Inteför mycket komponenter. Det gillas.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/04/19 :  21:19:16  Show Profile Send kasra a Private Message
Bygg en trafokopplad försteg som "euridice" som min o Bernts, det är enklaste möjliga koppling. Sen kan du leka med nätdelen hur mycket du vill o har råd. Men låter tydligen väldigt bra med enkla nätdelar också. Kan även driva hörlurar direkt.

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/19 :  21:36:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kasra.
Jag fick aldrig chansen att höra ditt försteg i Gbg vilket jag ångrar.
Var länken ditt din byggtråd länkad här redan?

// Min "läggning"
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/04/19 :  22:24:11  Show Profile Send kasra a Private Message
Tyvärr finns det ingen byggtråd, finns massa bilder i tråden om DIYmötet i början av april.
Konceptet är väldigt enkelt, sitter väl en potentiometer och något motstånd innan rörert... det är allt. Bra låter det också, har ju ett ML380s att jämföra med.

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/04/19 :  22:24:40  Show Profile Send time a Private Message
Vi funderar på gruppköp av transformatorer från Lundahl till ett liknande bygge, priset blir ungefär 1100 för två utgångstrafon. Nättrafon behöver inte vara jättestor och det finns 220-110V att få tag i billigt. Grounded grid har inget att hämta, fråga Bernt när han fick höra mitt "Euridice" Som sagt i alla liknande trådar har den alla fördelar med låg utimpedans, stort urval på rör och galvanisk avskiljning från slutsteget ( viktigt när man har 1000W )

Lämnat forumet
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/20 :  06:27:44  Show Profile Send trango a Private Message

Inte rör men ändå försteg som många berömmer hittar du på

http://www.passdiy.com/

PCBer kan du beställa här...

http://web.vip.hr/pcb-design.vip/

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/04/20 :  07:12:00  Show Profile Send classe a Private Message
"euridice"ska haeller hur timetimeline

18 ska de va.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/04/20 :  08:49:48  Show Profile Send time a Private Message
Det är bra att ha ett rör i kedjan har det visat sig och det trafokopplade försteget har absolut inget "rörljud" med svullen och tjock bas utan är väldigt tight och upplöst. Personligen har jag inte hunnit med att prova S&B trafon som volym, verkar väldigt bra speciellt när den går att få med en aning gain. Prova en sådan först och komplettera med ett rörsteg om nivån inte räcker till

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/04/20 :  20:40:35  Show Profile Send Bardis a Private Message
Min erfarenhet av S&B-trafon med Audion silver night som slutsteg och lowthers i kvartsvågspipor (Hyfsat känsliga högtalare) Är att jag fick transformera ner volymen ytterligare med sowther 9150-trafos. Så ingen extra gain behövdes.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/04/20 :  21:16:21  Show Profile Send Bardis a Private Message
Har nog prylar hemma för att bygga något sådant.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/04/20 :  21:25:02  Show Profile Send Bardis a Private Message
Time: Vilka trafar är aktuella för ett gruppköp från Lundahl?
Själv vill jag ha ett par LL1660S. För fasdelning.

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/04/21 :  07:24:19  Show Profile Send time a Private Message
Bardis, 1674 för parafeedkoppling. Jag harnog ett par 1660 om du behöver, fast kanske inte "S" ? Intressant med Sowtertrafon, du upplevde inte att det blev ett blekare ljud ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000