HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Var hittar jag ett bra Fanérlim?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/23 :  14:17:22  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag var inne på Silvan och frågade idag och de visste inte om något lim som var specifikt för fanér. De rekommendationer jag fick av dem var p400 (som var väldigt starkt och kanske inte det bästa alternativet) samt något från bostik som började på bu eller bo, jag minns inte exakt namnet.

Någonstans har jag läst om att det finns specifika lim för just träfanér men var jag hittar ett sånt är en annan femma.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2005/04/23 :  14:43:23  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
I möbelindustin används vanligt trälim...

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/23 :  14:45:01  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag hittade något som kallas för urealim eller karbamidlim som rannagarden tipsade mig om, men var jag hittar det är en annan femma.

Det är i pulverform och skall blandas med vatten, tydligen.

Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/04/23 :  15:08:20  Show Profile Send karvid a Private Message
Jag tror många på forumet, inkl jag själv, använt "vanligt" kontaktlim med framgång.
Typ Biltema kontaktlim på burk som penslas på båda ytorna.
Och man blir sååå lycklig i ångorna..

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/04/23 15:09:36
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/23 :  15:29:41  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Biltemas kontaktlim är farligt. Ångorna fick jag också uppleva i höstas när jag limmade bitumen i hfls-1orna jag byggde.

Go to Top of Page

Jessnet
Starting Member

17 Posts

Posted - 2005/04/23 :  15:31:15  Show Profile Send Jessnet a Private Message
Benlim och hudlim är avsett för fanér. Hudlimmet är mer elastiskt än benlim.
Dock tror jag att båda måste värmas i samband med användning.

Kan bl.a köpas via Ernst P. i Göteborg http://www.ernstp.se/Hemsida.htm Vet dock inte om dom säljer till privatpersoner men jag kan beställa via mitt jobb.

Har själv inte testat något av dom...än.

Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

Edited by - Jessnet on 2005/04/23 15:34:10
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/04/23 :  15:48:18  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Vatten och mdf passar inte så värst bra ihop, speciellt inte på sågsidan.
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/04/23 :  16:04:05  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
För vanlig "hemmafanéring" (utan bra press) tycker jag Hagmans kontaktlim fungerar utmärkt!

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/04/23 :  16:33:01  Show Profile Send Larsen a Private Message
Fanérade igår ett par HFLS-1 med annorlunda form. Använde Biltemas kontaktlim till björkfanér och det funkade utmärkt.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/23 :  17:58:01  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Man kanske skulle kika lite på kontaktlimmet ändå eftersom många här har använt det med gott resultat(?).

Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/04/23 :  19:17:22  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Tror det är en bra idé speciellt för dig som nästan bara har änd-trä på dina raringar. Hoppas det kommer låta lika bra som dom kommer att se ut
Go to Top of Page

Mr. Pink
Member

61 Posts

Posted - 2005/04/23 :  19:39:11  Show Profile  Visit Mr. Pink's Homepage Send Mr. Pink a Private Message
Jag vet inte om detta skulle fungera på högtalarlådor men har i alla fall hört metoden beskrivas hur man klär en modellplansvinge med balsfafaner elle abachifaner (stavning?).

Man tar vanligt trälim (vitlim) och spär ut med vatten. Sedan penslas båda kontaktytorna så man får ett jämt lager.
Limmet låter man torka helt och hållet. Sedan lägger man ihop faner och objektet som ska faneras och värmer med ett strykjärn på utsidan av faneren så att limmet smälter. När limmet svalnar så har limmet på båda kontaktytorna smält samman.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763
36-elements Line Array
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000