HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ännu ett ICE-bygge, skärmning av låda!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2005/04/22 :  09:44:09  Show Profile Send JoelH a Private Message
Tjena!

Jag har haft ICE-moduler och nätdelsdelar liggande på skrivbordet i snart ett år nu, så det är verkligen dags att ta tag i lådbyggandet.

När jag sade att jag ville bygga lådan i trä tipsade Plind om att jag borde skärma den. Hur skärmar man lådan så effektivt som möjligt? Bör man skärma modulerna från övriga delar, övriga delar från varandra, eller är det framförallt så att man bör skärma lådan så att den inte stör ut andra apparater? Ska man ansluta skärmen till jord?

Kan man tänka sig att det räcker med aluminiumfolie?

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/04/22 :  10:06:31  Show Profile Send Neville a Private Message
Aluminium skärmar väl bara HF?, koppar är bra men dyrt, plåt är billigare men svårarbetat(!) om man inte har rediga verktyg =)
Lycka till med bygget.

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/22 :  15:36:51  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Plåt skulle jag rösta för!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/04/22 :  15:41:14  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag har byggt i trä och skärmat med alufolie, fungerade utmärkt. Ice modulerna skärmade jag inget extra. Jag jordade allt i skärmen.

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2005/04/23 :  20:18:16  Show Profile Send JoelH a Private Message
Neville: Aluminium skärmar bara HF? Vad finns det mer att skärma? Magnetfält? Lite grön på sånt här, milt sagt!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/23 :  20:29:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Aluminium är helt ok och fungerar nog bra i ditt fall, koppar är visserligen bättre men skillnaden är rätt liten.
Ingendera skärmar lågfrekventa magnetfält, men å andra sidan är det rätt sällan det är nödvändigt; ska man skärma lågfrekventa magnetfält måste man använda ex. rent järn (inte stål) eller ännu hellre speciella legeringar såsom permalloy eller mu-metall.
Jag har skrivit långa inlägg om detta förr. Sök så hittar du nog något av mina inlägg.

Men som sagt var, aluminium fungerar nog bra.
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2005/04/23 :  20:34:40  Show Profile Send JoelH a Private Message
f95toli, nu har jag sökt litegrann, vad ska jag säga, lite ledsen över att du fick svara på samma fråga igen. Hade jag använt sökfunktionen från början hade jag aldrig behövt fråga. Men tack ändå!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/23 :  20:36:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ingen fara, jag har inget emot att svara på frågor.
Men som du sett har jag skrivit långa inlägg om detta innan och jag tyckte det var enklast att tipsa om dessa. ingen större poäng att skriva samma sak två gånger.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000