Author |
Topic |
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 09:44:09
|
Tjena!
Jag har haft ICE-moduler och nätdelsdelar liggande på skrivbordet i snart ett år nu, så det är verkligen dags att ta tag i lådbyggandet.
När jag sade att jag ville bygga lådan i trä tipsade Plind om att jag borde skärma den. Hur skärmar man lådan så effektivt som möjligt? Bör man skärma modulerna från övriga delar, övriga delar från varandra, eller är det framförallt så att man bör skärma lådan så att den inte stör ut andra apparater? Ska man ansluta skärmen till jord?
Kan man tänka sig att det räcker med aluminiumfolie? |
|
Neville
Member
421 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 10:06:31
|
Aluminium skärmar väl bara HF?, koppar är bra men dyrt, plåt är billigare men svårarbetat(!) om man inte har rediga verktyg =) Lycka till med bygget. |
Käkar djupbas till frukost. |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 15:36:51
|
Plåt skulle jag rösta för! |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 15:41:14
|
Jag har byggt i trä och skärmat med alufolie, fungerade utmärkt. Ice modulerna skärmade jag inget extra. Jag jordade allt i skärmen.
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 20:18:16
|
Neville: Aluminium skärmar bara HF? Vad finns det mer att skärma? Magnetfält? Lite grön på sånt här, milt sagt! |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 20:29:46
|
Aluminium är helt ok och fungerar nog bra i ditt fall, koppar är visserligen bättre men skillnaden är rätt liten. Ingendera skärmar lågfrekventa magnetfält, men å andra sidan är det rätt sällan det är nödvändigt; ska man skärma lågfrekventa magnetfält måste man använda ex. rent järn (inte stål) eller ännu hellre speciella legeringar såsom permalloy eller mu-metall. Jag har skrivit långa inlägg om detta förr. Sök så hittar du nog något av mina inlägg.
Men som sagt var, aluminium fungerar nog bra.
|
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 20:34:40
|
f95toli, nu har jag sökt litegrann, vad ska jag säga, lite ledsen över att du fick svara på samma fråga igen. Hade jag använt sökfunktionen från början hade jag aldrig behövt fråga. Men tack ändå! |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 20:36:15
|
Ingen fara, jag har inget emot att svara på frågor. Men som du sett har jag skrivit långa inlägg om detta innan och jag tyckte det var enklast att tipsa om dessa. ingen större poäng att skriva samma sak två gånger.
|
|
|
|
Topic |
|