HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fidelio bygge med Lowther EX 2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/04/22 :  11:34:24  Show Profile Send cittroman a Private Message
En polare har köpt fidelio med Lowthers EX 2 element.

Han är inte det minsta nöjd med ljudet, har ngn erfarenhet av detta element om det kräver ruggigt mkt inspelningstid?

Vi har kört signalgenerator på 10hz i ca 2dygn men dom är fortfarande lite vassa.

Som sagt har ngn erfarenhet av detta?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2005/04/22 :  15:29:31  Show Profile Send Lovan a Private Message
Kanske behövs en sugkrets vid mellanregisterområdet?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/04/22 :  16:06:16  Show Profile Send Bardis a Private Message
Till mina lowthers använder jag ett shuntat lågpassfilter. En sole på 4.7mH och ett motstånd över den på 22Ohm. Finns på nätet och kallas för "Gizmo". De använder dock en potentiometer i stället för fast motstånd.
Utan det låter det mycket vasst.
Jag har scheman på aktiva filter med. Har inte provat själv ännu men det är nog ännu mer HiFi-med sådana.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2005/04/22 :  16:16:05  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag har själv PM-6, inte EX-2 men Lowther element har generellt lång inspelningstid, typiskt 200 timmar det finns dokumenterat hur tex resonansfrekvensen ändras ganska mycket. Nyare Lowther element med bakåtvikt kant på "whizzer" konen verkar behöva kortare inspelningstid för att inte låta vassa. Vissa anser tydligen att EX elementen har ett vassare ljud än tex PM typer. Fidelio bör stå en bra bit ut på golvet för att ge bra basåtergivning, mina står ca 80cm från bakväggen.

Mina element hade gamla "Whizzer" konen tidigare och då använde jag ibland en variabel sugkrets, (beroende på vilken skiva jag spelade, på de flesta behövdes den ej) men efter att jag lät Lowther renovera elementen med den nya konen så behövs inte sugkretsen alls.

Med SET förstärkare kan det behövas en konjugat länk på tex 1.5uF och 22 ohm i serie som kopplas parallellt med förstärkarens utgång, den slätar ut impedansen till nära 8 ohm, utan länk stiger impedansen till mer än 20 ohm vid 15kHz vilket kan ge en märkbar diskanthöjning tillsammans med en SET.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2005/04/22 16:20:46
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/22 :  21:01:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.maxresearch.com/pagina%20prodotti/Produzione.htm
Nya lådor kanske!!!
Klicka på MAXIMUM HORN.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/04/23 :  10:47:18  Show Profile Send Peter S a Private Message
Har hört att membran-papparet skall spelas inn också med musik, med 10Hz ton påverkas bara upphängning och resonnansfrekvens. Det vassa tar längre tid om att mjukna.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/04/23 :  13:06:56  Show Profile Send time a Private Message
Det måste väl vara inspelningsproblem ? Om det behövs en konjugatlänk verkar det iså fall oseriöst att inte inkludera den från början ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/04/23 :  14:36:25  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag har läst lite om dessa och det verkar som dom behöver något filter, t.e.x denna "gizmo" drossel och justerbart motstånd paralellt med spolen i serie till högtalaren.
Verkar som sagt lite underligt varför detta ej följer med till högtalaren.
Vi får se hur han gör.

Time:Ingen som nappat på dina Tannoy?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000