Author |
Topic |
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 08:33:07
|
Jösses va tips och BRA tips och uppslag!!
Surfade in på Stockfish records och hitta en massa kul http://stockfisch-records.de/stckff/sf_stockfisch_e.html
Sara K hittades där med info om inspelningen!! Lite annat kul ochså som man inte känner till.. Nu skall man bara hitta en butik som säljer det ochså!!
Vad sägs om den här titeln?? Sara K. & Chris Jones - in concert - Order No. SFR 357.6030.
Nå tack igen för alla tips fortsätt gärna!!
Nå, lite kommentarer nu...
Ang. Zelmani och vassa ljud...
Har hört skivan i fyra vitt skilda anläggningar och kabeluppsättningar och "spikarna" topparna vid just T och S är i princip lika framträdande i alla anläggningar.. Vissa har varit ljusare i ljudkaraktären (anläggningarna alltså) och andra varmare som min nuvarande anläggning.. Har kört med rörförstärkare och flera olika högtalare. Nää... vassheten är i min mening definitivt i skivan...
FBK,
Vill du testa din anläggning släng på Christina Aguilera och "njut" när hon flyger upp i volym och dynamik... Ljudet är kristallklart i övrigt och basen fast djup och fin.. Men rösten är skumt mixad alltså!! På mina Kappa 600 gick det inte att lyssna på men på Strauss går det bra faktiskt även om man märker hårdheten..
Sen har ju kompis Rob en Jojk låt på en skiva som är en pärs för vilken diskant som helst!! Tjugmyren tror jag låten heter!! |
----------------------- Tabula Rasa! |
Edited by - Mahler on 2005/04/19 08:34:41 |
|
|
Thomas_Ö
Member
391 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 08:56:24
|
Om man gillar lite Jazz-Fusion så brukar skivbolaget Narada leverera schyssta inspelningar. www.narada.com T.ex så låter Jeff Lorbers senaste alster schysst med härlig ljudbild, inte riktigt "live-känsla" men ändå, Infected mushrooms "ambient side" låter....inte direkt "naturligt" men skitfräckt. |
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 10:23:49
|
Bolaget BIS är bra tycker jag för klassisk musik. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 10:35:23
|
Rätt lustigt..
När det gäller klassiskt har jag alltid/oftast köpt DG (Deutsche Grammophone) men deras inspelningar övertygar inte alltid.. eller snarare mer sällan än t ex Decca eller Sony..
Va tycker du Bernt??
BIS har jag ingen erfarenhet av tyvärr!! |
|
|
Labonka
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 12:10:34
|
Har någon nämnt Opus 3? I mitt tycke verkligt bra inspelningar, bl a Eric Bibb "Good Stuff" och "Spirit & The Blues"
http://www.opus3records.com/index.html
Mvh/ L
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 12:23:50
|
Lyssnade på Sophie Zelmani - Time to kill igår, inga problem med S-ljud tyckte jag...inte så att det störde i alla fall. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 12:56:16
|
Matte...
Du har för kass upplösning i systemet helt enkelt!! Dags att uppgradera Matte!!
Därför du inget hör!!
Nå, skämt åsido
Ja jättemkt stör det inte!!
Men hårdheten "spikarna" finns där på T ("Tired")och S ("reasssons to be")!! Lyssna på lite högre volym så är det tydligt!
I övrigt är inspelningen en pärla.. precis som jag sa!! |
Edited by - Mahler on 2005/04/19 12:58:42 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 13:06:35
|
quote: Du har för kass upplösning i systemet helt enkelt!! Dags att uppgradera Matte
Yeah right!
Ska prova att höra på högre volym, jag lyssnade på ganska "normal" volym igår. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 13:09:32
|
hihiiiiii
Lider med dig Matte!! Inte kul vet jag när anläggningen grötar ihop musiken!!
När kommer du o hälsar på här i Norrland?
Blir förmodligen Vienna efter det gissar jag!! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 13:23:35
|
Grötar ihop...nja... Detr hade varit kul att lyssna hos dig, du får flytta söderut till varmare breddgrader!!
Ikväll ska jag och en kille till jämföra mina AV med Vienna Acoustics Beethoven. Ska bli intressant! |
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 13:37:17
|
Flyttar över diskussionen till PM Matte...
Vi börjar gå mkt OT nu...!! :) |
|
|
The Leafs
Member
387 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 13:38:34
|
När jag sätter mig ned i soffan för maximalt välljud så blir det:
Pink Floyd: Pulse (Live) Detta är en fenomenalt välinspelad live-cd. Sannolikt en av de bästa live-inspelningarna alla kategorier.
Övriga tips:
Dire Straits. (Verkar som tidigare nämnts som om Mr Knopfler är väldigt noga med hur det låter.)
Lisa Miskowsky (Jo tycker hennes senaste är rätt så bra inspelad)
Rush - En röd tråd som löper genom deras inspelningar är snärt, separation och dynamik.
Dream Theater - perfektionister i allt de gör, även inspelningarna håller god klass. Men alla står inte ut med deras musik... Jag ÄLSKAR den.
Big Fat Snake - Okända (?) danskar, men deras samlings-cd (utgiven i samverkan med JBL verkar det som, stor JBL-logga på framsidan, osäkert vad JBL exakt har bidragit med) gav mig ståpäls. Fantastisk röståtergivning!
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 14:09:00
|
Dire Straits var det länge sen jag ägde...
Brothers in Arms är fantastisk!! Min absolut första skiva jag ägde.. Extra roligt var det eftersom jag fick den gratis när jag köpte min absolut första CD spelare.. Det var en Phillips och året var 1989 tror jag... Spelarn kostade 1000 kr!!
När jag sedan sålde den inkluderade jag (dum som jag var) skivan i försäljnings summan..
Nåja, |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 16:04:38
|
Primal Scream "evil heat" Ernest Raglin "new answears to old problems" telarc Erykah Badu "mama's gun" Jill Scott "beautyfully human" Coltrane på Impulse......fan inte bara på Impulse även en del skivor på Atlantic är bra. Charles Mingus......
|
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
Edited by - Klenkar on 2005/04/19 16:07:20 |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 16:44:39
|
Jag har då och då förfallit till att köpa skivor för att de ska ha bra ljud, men har ofta funnit att musiken är tråkig. Så såna skivor står mest och samlar damm.
Musiken är ändå viktigast, och det är för musikens skull jag köper skivor. Ibland, ja väldigt ofta tyvärr, är ljudet dåligt, men det går oftast ändå att njuta av musiken.
Då och då sammanfaller bra musik och bra ljud, som tur är. Några exempel:
De flesta Ry Cooderskivor jag hört har bra ljud och bra musik. Den där han spelar med kubanen gitarristen Manuel Gablan är otrolig ljudmässigt och har spännande musik dessutom - Mambo Sinuendo heter den tror jag.
Gillian Welch: Time - The Revelator. Hör väl till countryfacket, och jag gillar normalt inte hästjazz, men detta är en helt fantastisk skiva som jag inte kan höra nog på.
Hillary Hahn i Elgars violinkonsert - en rätt ny och mästerligt inspelad skiva med stor orkester där den unga violinisten spelar alldeles utsökt och violinstämman inte är så framlyft som den ofta är i överproducerade klassiska inspelningar utan blir en naturlig del i orkesterklangen.
Hillary Hahn i Beethovens violinkonsert, mycket bra den med, men inte fullt lika välinspelad.
Esbjörn Svenssons Trio - Viaticum. Esbjörn Svensson spelar piano så man kommer att tänka på Jan Johansson, och medmusikanterna är inte mycket sämre. Mycket bra inspelat och producerat dessutom, snurrar nästan varje dag hemma just nu.
Low - The Great Destroyer. Världens långsammaste band med en lite rockigare skiva än bandets tidigare med skönt avskalat ruffigt ljud och mycket fina musikaliska insatser. Det minimalistiska trumspelet är anslående.
Anna Ternheim "Somebody Outside" - en svensk singer/songwriter med ett eget uttryck. Fin musik och melankoliska texter som är rätt så bra inspelad utan att var översvallande bra. Men bra och klart njutbart. Lite rå kanske. Men det är en randanmärkning. En del av skivans upplaga har en extraskiva med helt akustiska versioner av låtarna. De inspelningarna har en fin närhetskänsla, låter som om de är inspelade i en mjölkaffär, och de lär de visst vara också. Fast i längden lyssnar man hellre på fullversionerna.
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 20:23:11
|
Leafs
Jag tycker Rush ochDT är bra exempel på dåligt inspelade skivor. Rush är notoriskt dödkomprimerade och nästan helt utan bas. Blää Lyssna på cymbalerna ifrån Scenes from a memory så förstår du varför jag sågar DT också...
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 20:38:27
|
quote: Men hårdheten "spikarna" finns där på T ("Tired")och S ("reasssons to be")!! Lyssna på lite högre volym så är det tydligt!
Herregud MahlerNu spelade jag så högt så att basarna i Sonusarna höll på att hopp ur högtalarnaoch visst hör man en mycket liten grej där som du säger. Men det finns ju gott om inspelningar som är MYCKET värre. Överlag så är hennes inspelningar snälla i diskanten. Ta och köp "Up" skivan som jag rekomenderade tidigare i denna tråd, så ska du få höra på jobbiga s-ljud och komprimerat ljud |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 22:03:14
|
Jaaaaa :)))
Jag säger ju INTE att hela skivan är olidlig!! :)))
Enbart spikarna!! Och JAAAA det finns värre inspelningar!!! Utan Tvekan!!
Hehehe |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 22:13:19
|
Håller med om Rush fruktansvärda inspelningar. Det gäller alla skivor.
Transatlantic. Är det någon som har Roine Stolt´s mixning? |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 23:26:37
|
Har ett par skivor inspelade i vårt grannland Norge från skivbolaget Kirkelig Kulturverksted. De har släppt mycket bra musik och jag kan rekommendera Knut Reiersrud och Ivar Kleive. Har sagt det många gånger innan.. Carolas "blott en dag" där de tidigare musikerna spelar, samt Jul i Betlehem ligger också på "kirkelig". Några kända och några okända låtar som är lagade med stor omsorg... på båda skivorna finns det nästan bottenlös BAS från Kleives orgel. Det fladdrar i byxbenen.
Två av mina absoluta fvoritskivor faktiskt! (jodå.. julskivan åker på då och då på sommaren när man minst anar det) /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
Edited by - esl on 2005/04/19 23:28:47 |
|
|
Rob
Member
242 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 07:59:39
|
Bandet som spelar "Tjugmyren" är "Frifot" och skivbolaget är "ECM"...
Kittlar gott i örat när man vrider på över 80 på Advantagen...
/Pelle |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 08:39:19
|
ECM är läckert, men dyrt. Kul är att ju bättre anläggning man har desto bättre låter även sämre inspelningar. Lyssnar mycket på Prestige och kan t.ex. rekommendera de nya CD-Best Of remastrade skivorna som är nya för i år. Lyssnade i går på Bill Evans från 58-63 och måste säga att jag tycker att trummor och cymbaler är bättre än t.ex. EST från 2003 ....
Reference Recordings är såklart bra, Telarc och Chesky kan vara vara bra, men inte alltid. Sedan ett 'billigt' tips för klassisk musik-fantaster : Naxos med Åbo Filharmoniska orkester och Jorma Panula :
FINSKA KLASSISKA FAVORITER joht. Jorma Panula NAXOS, DDD 8.551023F, VUODELTA 1995
EINAR ENGLUND: Sinfonia nro 2 "Mustarastas", sinfonia nro 4 "Nostalginen", pianokonsertto nro 1 joht. Jorma Panula sol. Niklas Sivelöv, piano NAXOS, DDD 8.553758 F, VUODELTA 1997 UUNO KLAMI: Suomenlinna overture, Kalevala Suite, Sea Pictures, Lemminkäinen's Adventures on the Island of Saari joht. Jorma Panula NAXOS, 1998
Sedan gillar jag Ale Möller, Lena Willemark, Frifot, Groupa, Väsen, Filarfolket - alltså t.ex. bolaget Amigo. Efter att vissa av grupperna blivit Cross-Over med rockiga inslag som t.ex. Hedningarna så gillar jag dem inte alls.
Opus 3 är också bra.
Martin
|
|
|
The Leafs
Member
387 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 10:25:51
|
quote: Leafs
Jag tycker Rush ochDT är bra exempel på dåligt inspelade skivor. Rush är notoriskt dödkomprimerade och nästan helt utan bas. Blää Lyssna på cymbalerna ifrån Scenes from a memory så förstår du varför jag sågar DT också...
Micke
Nu förstår jag inget alls. Rush utan bas??? Vilken anläggning spelar du på? Visst det handlar inte om nån fläskig överviktig bas, men den bas som finns är definitivt högklassig med mkt bra separation mellan exempelvis Geddys elbas och Nigels baskagge. Bra exempel är Hold your fire och Power windows. Iofs remastrade utgåvor, men där finns inget alls att klaga på imho
Vad gäller DT....Jag äger iofs inte Scenes from a memory, men t.ex. Images and words håller hög kass imho. Likaså Six degrees of inner turbulence. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 11:58:36
|
Leafs
Visst är det kul och spännande att vi kan uppfatta samma skiva så olika . Alla har vi olika krav och uppfattning om hur det bör vara och kan knappast finnas något rätt eller fel. Min uppfattning bygger på att de filtrerat bort en massa bas på alla trummor och även på de flesta andra instrument så att det finns ovanligt mycket energi i toppen mot vad som finns i den live (före inspelning). Det gillar inte jag.
via True RTA kan man analysera innehållet i musiken och däribland frekvensinnehållet. Man blir ofta förvånad hur lite information som finns i basområdet på vissa skivor. Denna bild visar Rush-Force Ten och bassolot som är i början på remasterversionen av skivan Hold your fire. Det man ser är basen spelar runt 60Hz och att den är nere -12dB vid 40 Hz och -27 vid 20 Hz
Här är det låten Grand designs ifrån Power Windows (i remaster version)som är under luppen. Här har basen sin topp kring 60 hz men behåller energin bättre, bara -5dB vid 40 hz men å andra sidan -21 dB vid 30 Hz, -36 vid 20 Hz.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
The Leafs
Member
387 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 12:57:16
|
Micke Y:
Ganska intressant mätning du har gjort. Måste erkänna att jag inte hade trott att en sådan mätning skulle ge detta resultat för de låtarna
Den bevisar att det skärs ganska mkt mer i basområdet än jag trodde. Säkert har de någon bra anledning (enligt dem) kan det kanske vara att inte "plåga" sämre högtalare och förstärkare så att det låter "bra" även på enklare grejor? Min anläggning är på intet sätt extrem, men absolut tillräckligt bra för att upptäcka relativt subtila skillnader.
Din mätning skulle också kunna ge liv i debatten "vad är viktigast, att det låter bra eller mäter bra?" OBS, I will not even go there, det är en helt annan debatt, men det är lika fullt en intressant tanke.
Det skulle vara väldigt intressant att se samma typ av mätning av exempelvis Norah Jones, som de flesta anser vara väldigt välljudande. Ett extremfall åt andra hållet så att säga, vore att mäta någon av Kents senaste alster exempelvis på senaste skivan. Där finns den fetaste och slöaste bas jag har hört på väldigt länge. (Ger en liten vink om vad du kan roa dig med när du inte har något speciellt för dig...) |
|
|
Topic |
|