Author |
Topic |
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 14:43:11
|
Tja,
De flesta (?) med lite finare anläggning (läs inte OnOff/Siba skräp) upptäcker förr eller senare att i princip alla skivor man köper "låter annorlunda" och varierar i kvalitet. Det kan vara högre eller lägre utnivå, mer eller mindre upplösning och andra effekter som man direkt märker på anlägningen.
För egen del tycker jag att njutningen och hifi motivationen i de flesta fall dämpas kraftigt när den nya skivan man köpt låter tråkigt, odynamiskt, dovt, instängt, skrikigt, vasst etc etc.
Dessvärre är mycket musik idag just DÅLIGT mixad och mastrad antar jag (ingen expert! )
Nåja, finns ju både för och nackdelen i finare hifi.
Ämnet för denna tråd är emellertid det att jag skulle vilja ha en allmän tips tråd vad gäller riktigt ruskigt bra inspelningar och gärna info om ev. skivbolag som uttryckligen och bevisligen satsar på att få fram "absolut max" (relativt förståss ) ur sina inspelningar. Exempelvis är ju Digeridoo Records (Eva Cassido m fl artister) kända för sina fin fina inspelningar.. Finns det flera kul bolag man kan sikta på när man letar nytt skivblod!!
Vidare undrar jag var man lättast hittar och köper dessa inspelningar!!
För att detta skall funka i ren egoistisk anda är det väl lika bra att direkt proklamera min musiksmak!! Tja, gärna akustiskt, live:aktigt, jazz, blues, rock, soul, Typ Jeff Buckley, Tom Waits, Norah Jones, Eva Cassidy, Diana Krall, Ed Harcourt, Angie Stone etc etc. Röst och instrument fetischist är jag!!
Gillar cock INTE ren country, dansband (behöver man ens nämna det??.
Dessbättre är min samling hemma i starkt behov av nytt blod så alla tips inom nämnda kategorier är välkomna. Provar gärna nytt och olyssnat sålänge ljudet är på topp!! Har säkert glömt mycket kul så tipsa gärna om artister, bolag, inspelningar!!!
Mange tack på förhand!!
/D.
|
----------------------- Tabula Rasa! |
Edited by - Mahler on 2005/04/18 15:13:05 |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 15:03:10
|
Sophie Zelmanis skivor låter i mina öron strålande rent ljudmässigt, sen är det bra musik också! Där får du både mycket skön röst och intsrument... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 15:17:48
|
Jo Zelmani låter riktigt bra faktiskt.. fin röst och härlig musik
Men kan störa mig på sylvassa S-ljud i vissa låtar. När hon sjunger ord som med tydliga betoningar på på S alltså... Då så låter det pekka i min mening.
I övrigt låter de grejt!! :) |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 15:18:16
|
När jag testlyssnar anläggningar mm så använder jag en cd med gruppen Malva. http://come.to/malva Attans bra inspelad o trevlig vispop.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 15:27:16
|
Har inte tänkt på S-ljuden...ska nog lyssna lite ikväll. Någon speciell av hennes skivor eller låt som låter "S"-ig? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 15:39:28
|
Mahler
Kan det inte bero på anläggningen då? det där med S-ljudet menar jag..
PS: "...OnOff/Siba-skräp..."om du letar RIKTIGT länge (en vecka eller så) så finns det en faktiskt en teoretisk chans att du hittar nåt bra |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 15:45:28
|
Nja nog dom flesta låtar även om det bara är vissa betoningar när hon sjunger t ex "Tired" T låter som ett hårt och vasst s på de flesta anläggningar jag hört på.
Tror det är låten "My" på Time To Kill jag tänker på speciellt! |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 15:47:00
|
Detta var väl väntat, men stockfisch. Allt därifrån låter fantastiskt, om än lite likrikat i produktionen. Men prova Chris Jones, Roadhouses and automobiles. Amerikansk rotrock när den är som bäst. |
No hay banda!! |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 15:53:04
|
Hmmmm... interesting!!
Stockfisch låter bekant! |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 16:05:26
|
Skivbolag?? |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
quixotic
Member
106 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 16:39:43
|
Dire Straits/Mark Knopfler, mycket bra inspelningar. Hr. Knopfler själv är visst lite av en audiofil och ställer höga krav på vad som släpps. Ragpickers Dream (en av de senare skivorna från Knopfler) tycker jag själv är en höjdare.
Måste få slå ett slag för vispopparen Nordman också, ofta mycket bra inspelningar. Krispigt och helt brusfritt, trallvänliga låtar också, som åtminstone jag uppskattar.
Nu tar jag en rövare, ladda hem denna (helt lagligt) lilla jingel och säg vad ni tycker!
http://www.sehlin.com/fieldsofgold.mp3 |
Edited by - quixotic on 2005/04/18 16:44:17 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 17:23:54
|
Lysande tråd MahlerEn del är redan nämnda som tex.Mark Knopfler och Chris Jones. Andra som är säkra kort ljudmässigt är: Yello, särskilt den senaste skivan "The eye" Sara K. som också finns på Stockfich. Sophie Zelmani skivor är mer eller mindre åt det mörka/fylliga hållet så det förvånar mig mycket att du har problem med hennes S-ljud Mahler på din annlägning, fel kabelval
Om du vill testa något som verkligen plockar fram S-ljuden i din annlägning så testa Shania Twain: Up. Bra skiva, men totalt hemskt ljudmässigt. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 17:25:36
|
DVD-Audio från www.aixrecords.com borde passa din musiksmak, dessutom är de kanske bäst på ljudkvalitet när det gäller DVD-Audio. |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 18:29:50
|
Kan inte annat än hålla med Mahler om att Sophie Zelmani kan vara mycket vass på "S" och "T"-ljud. Speciellt Time to kill-plattan. Helt fantastisk musik, men kan bli lite jobbig.
Till exempel, ca 25 sekunder in i My (första spåret). Med lurarna (HD600) är det nästan som ett kanonskott Vid vanlig lyssning är det klart bättre.
Tillbaks till topic (sorry Mahler): Kan rekommendera Kari Bremnes. Trevlig musik med bra ljud. Tror att labeln är Kirkelig Kulturverksamhet, http://www.kkv.no |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 18:31:47
|
quixotic: Hon gör en "cassidy". Inget fel i det, för den var njutningsbar :-) Men, låter hon inte lite nervös? Darrar lite på rösten. |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 18:42:34
|
Hmm. jag tror inte det går att kombinera klinisk produktion med vissa musikstilar. Det går säkert med pop, trance, country, dansband, och det är därför jag tycker det tenderar låta samma, alltså det ambienta ljudet blir tontypisk. fattar knappt själv vad jag menar, lite svårt att förklara. (Det är inte musikmakeriet jag pratar om) Ni förstår säkert vad jag menar. Seperationen tycker jag inte skall vara kristalklar. Då försvinner dynamiken i ljudet.
Detta är naturigtvis min åsikt & uppfattning. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 18:52:20
|
En liten tanke är ju att den mesta "world music" som är multi kulti eller etno läggs ofta på superinspelningar numer. Tror det kan skyllas på Ry Cooder och hans vandringar i Central och Sydamerika. Tänker klart på Buena Vista där nästan alla skivor som jag har med denna grupp och deras ättlingar, vilka ofta är producerade av Cooder själv, låter super. Bra rymd i lokaler och mickarna måste vara special för rösterna låter super, som en bra livespelning.
Kan då inte hålla med om Zelmani som låter för mycket "loudness" i min mening, inspelningen är koncentrerad på hennes röst och gitarr vilket får kompbandet att ta ett steg tillbaks på plattorna. Lite trist för live är det skillnad.
Mvh pontus |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 19:46:49
|
Skulle vara kul att veta vilka skivbolag man skall spana in när man letar hårdrock och tyngre musik. Fast det blir väl som vanligt i slutänden, man köper de artisterna man redan gillar. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare
778 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 19:52:41
|
mycket med Ben Harper håller mkt bra till alldeles excellent kvalité. |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 19:56:24
|
Labbe:
TOOLs plattor ligger klart över medel ljudkvalitetsmässigt, framförallt jämfört med mycket annat inom metal/hård/tung rock genrén. Panteras gamla plattor är inte heller fel! Hur som helst är det riktigt bra plattor allihopa.
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 20:48:11
|
Jag har en skiva med Caecilie Norby-"First Conversation".
Väldigt bra ljud och, för att citera farbror Barbro, Ljuudbilden! Skämt å sida, ljudbilden ÄR väldigt imponerande, det är uppenbart att skivan är inspelad med en "riktig" anläggning i åtanke.
Det är en Blue Note skiva producerad av Lars Danielsson och Norby själv. Utgiven av danska EMI.
|
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 21:44:08
|
HifiRocker: kan ju inte påstå att Tool är min "stil" precis. Är ute efter "klassisk" heavy metal, black och death metal. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 23:11:51
|
Harmonia Mundi har en otroligt hög standard på sina inspelningar. Bara klassiskt.
svenska Opus 3 är ju också bra men musiken kan vara lite vaierande
Jag har några Tearc som skall vara så fantastiska men mina låter murriga och saknar upplösning.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 03:11:25
|
Jag kan rekommendera ett udda bolag med mycket bra inspelningar, tyvärr verkar de numera nästan omöjliga att få tag på nämligen spanska Pneuma http://www.ctv.es/USERS/pneuma/home.htm. Skivkvaliteten är ypperlig trots att de inte är några audiofilutgåvor, de flesta brukar faktiskt rycka till när de hör dem och inte främst då pga. den udda repretoiren som i stort sett är spansk/europeisk och arabisk medeltida musik. |
Bravo |
|
|
Topic |
|