HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Marantz 7500+steg VS Rotel för/slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/04/18 :  09:32:19  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tjenare!

Idags läget äger jag en underbar marantz sr 7500 som är jäkligt bra och otroligt snygg.

Det jag saknar lite i filmläget är mer effekt till mina canton ergo rc-l

Den frågan jag ställer mig nu är om jag ska hålla kvar vid marantzen och köpa ett slutsteg för 5-6000kr eller om jag ska Gå på en rotel kombo som säljs billigt i tyskland.

Kombon heter RSP 1066+RMB1075 kostar ca 16000 i tyskland

Jag är främst ute efter riktigt bra bioljud, mycket detaljer och dynamik + massvis med effekt.

så vad tror ni marantz vs rotel vilken vinner?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/04/18 10:46:54

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/04/18 :  11:01:58  Show Profile Send Patrik a Private Message
Tja, är Du nöjd med ljudkvaliten (detaljer, m.m.) på Marantzen så är svaret enkelt, köp till ett slutsteg. Och är Du det inte så byt ut det...

Har inte hört vare sig 7500'an eller RSP1066.

Jag hade nog letat efter en Rotel RB-1080/90 att köra till frontarna.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/04/18 :  11:18:07  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag är nöjd med ljudet i sig, men saknar just effekten i bio läget, det är grymt svårt att välja ett passande steg till just mina högtalare och jag har skapat en tråd om det förut och då fått svar som nad 218,vincent sp331. Men ingen av dem är sådär jättesnygga. Byter ju även ner mig i finish och design om jag skulle välja rotel.

Men frågan är dock om inte roteln har ännu bättre ljud dvs, Mer detaljer,renare ljud + mer effekt.

EDIT: Vad tror ni om att köpa 2 t ear 202 och köra biampat.

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/04/19 09:15:01
Go to Top of Page

Sakeo
Member

60 Posts

Posted - 2005/04/19 :  14:11:34  Show Profile Send Sakeo a Private Message
hejsan ! Jag äger också ett par Canton RC-L och har haft massa slutsteg till dem typ vincent sp-331, nad 216,218, audio pro m7, mm. ,men ska uppgradera slutsteget till ett primare A30.2 eller A30.3 mk2 jag tycker att primares slutsteg låter bra till canton rcl bra tryck och lagom upplösning och man blir inte lyssnings trött som man kan bli med för ljusa slutsteg till rcl.

som försteg har jag primare's 2 kanals steg pre30 som har en sk hembio loop!

/johan
Go to Top of Page

matsen
Member

83 Posts

Posted - 2005/04/19 :  14:15:01  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message
Antar att du ska köra biampat med ett effektsteg till basarna... Jag är ute efter samma sak (fast till mina Dali Evidence 870) och har lånat hem en Rotel 1070, Nad C372 och en Thule IA100 och Roteln slog de andra på fingrarna. Jag körde med de lånade slutstegen till basarna och hade min Marantz 8200 till diskant/mellanregister.

Fast jag ska nog bygga ett 2x300W tripathsteg från www.41hz.com, då landar man på 1500:- och sedan kan man ju då köpa en låda som passar ens smak så blir det riktigt snyggt oxo!

Fast man måste ju vara lagd åt att vilja löda och pilla själv i det fallet!

Rotelpaketet tror jag är riktigt kompetent och en fördel är ju att man kan konfigurera sina slutsteg på ett lite roligare sätt...

Lekstugan
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/04/19 :  14:16:59  Show Profile Send Snoop a Private Message
jo primare skulle jag också vilja ha om de inte var för priset.

Men nu funderar jag starkt på om de går vägen att beställa 2 st ear 202 och biampa.

frågan är då, för då kommer jag på samma pris som rotel kombon, vad jag ska välja. Båda uppsättningarna lär ju vara bra.

7500 inkl frakt i svenska pengar kommer 2par ear 202 att kosta.

grejjen är den att jag har en köpare på marantzen för 7500kr det blir då 8500extra för att få rotel kombon, antingen gör man så eller börjar man att köpa ett ear steg och se om det är något att ha. är man nöjd köper man ett till :)

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/04/19 15:03:17
Go to Top of Page

matsen
Member

83 Posts

Posted - 2005/04/21 :  17:04:46  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message
Prova med Ear-stegen du! Du lär ju alltid kunna bli av med dom till ungefär samma pris så du lär ju inte förlora så mycket!

Lekstugan
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/22 :  15:47:25  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag hade tidigare ett Rotel RSP-1066 försteg. Då med Rotel RB-993 + Amplifix som slutsteg.
För film var jag mycket nöjd men med musik fick jag aldrig riktigt nöjd.
Sedan har jag bytt till Primare grejer och det blev ett rejält lyft vid musik lyssnande. Och även många snäpp bättre med bioljud.

Jag har inte lyssnat på Marantz.

Mitt råd är att skaffa bra slutsteg. Och kanske senare uppgradera med en ren processor/försteg.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/05/12 :  19:10:19  Show Profile Send Sondek a Private Message
Undrar om Snoop satsat på ear stegen?
Enligt uppgift så är ju dessa Icepower baserade slutstegen otroligt bra i basområdet men behöver minst 100 timmars inspelning och enligt vissa upp till 300 timmar. Sedan skall dom låta rätt så snällt i toppen vilket kanske är gynsamt om man sitter med Canton ergo rc-l..

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/12 :  23:41:59  Show Profile Send Haakan a Private Message
varför ska du biampa 2st 202or? spara en månad å skaffa ear1001*2 ca 12-13landar väl det på...bra mycket mer klös

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/13 :  00:34:58  Show Profile Send Snoop a Private Message
vissa har inte ekonomi att spara något överhuvudtaget, och nu verkar de som att anläggingen ska säljas,för att rumemt är omöjligt att ha fin "hifi" i. KOmemr om möjligt sälja bort allt och köpa nått billigt kraffs tills vi har flyttat och kan fixa anläggningen riktigt.

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000