Author |
Topic |
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 09:21:43
|
Håller med Björn-Ola. Det är få filmer som kommit på senare tid som jag ens skulle vilja ladda ned (Det är ju iofs ett smidigt sätt att få bukt med nedladdningen .). Edison: Till viss del håller jag med dig, det handlar nog till stor del om snålhet/lathet (både hos mig och andra.) Särskillt vad det gäller film. Dock så känns det som om både film- och skivindustri har en väldigt föråldrad syn på konsumenterna som "en grå massa" vars enda uppgift är att konsumera vad som erbjuds. Jag tror att det är mycket bra att denna syn utmanas och diskuteras. |
//Mvh. Daniel |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 11:24:23
|
Mangew: Det handlar inte om att "jag har rätt du har fel" utan om principer som faktiskt gäller alla aktörer på en marknad, dvs den privata äganderätten och "det man konsumerar betalar man för", känner du till nåt bättre sätt? Tell me...varför ska just musik kunna snos medan allt annat du konsumerar är OK att pröjsa(?) Eller vill du skita i betalning beroende på hur rik den är som säljer...oavsett varor, bara det vore tekniskt möjligt...? Typ, vid vilken förmögenhet hos säljaren/producenten upphör då din vilja/acceptans att slanta för det du köper, och vad gör att du själv ska bestämma när och om du vill slanta istället för sno? Jag tror knappast du resonerar så om andra varor än just musik/annat som kan laddas ner...och nåt argument för att vägra betalning har inte kommit...mer än det aningen svaga att "du inte har ett dugg dåligt samvete om du snor lite av en svensk artist"
Tänk, så kanske dom snorungar(?) resonerade som snodde mitt gamla bilskrälle för några år sen, "han har råd att ha en bil, men inte vi, alltså OK att sno den", att dom inte visste hur "fattig" jag är hör inte till saken.
Jag tror ändå du förstår min åsikt, får ändå igen göra klart att det inte handlar om att jag tror jag är bättre än nån annan! Men jag kan inte acceptera att RÄTTEN att sno saker försvaras, eftersom det är ett universiellt förbud som alltid gällt och alltid kommer att gälla, vilket inte kommer att ändras av vad du eller jag tycker...oavsett om vi sen alltid och konsekvent agerar därefter eller ej. Sista stycket i mitt förra inlägg kan ju läsas om, jag kan inte vara tydligare tror jag...
Skillnaden mellan våra åsikter är väl rätt av att du vill försvara din "rätt" att sno när du så önskar, jag ser det mer som att kopiering/laddning etc kan 'förklaras' men det kan inte enligt min mening 'försvaras'.Dom två orden är kärnan i saken.
mvh/edison
PS. Hade mina skivinköp varit "typiska" för snittet, då hade Per G (om han varit kvar i musikbranschen) varit fattigare än jag är !!! ;-)
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 11:50:00
|
quote: Tänk, så kanske dom snorungar(?) resonerade som snodde mitt gamla bilskrälle för några år sen, "han har råd att ha en bil, men inte vi, alltså OK att sno den", att dom inte visste hur "fattig" jag är hör inte till saken.
Måste bara flika in att det inte på nåt sätt är stöld vi talar om när det gäller nedladdning av musik och film, utan upphovsrättsbrott (om det är nåt). Det är lite svårt att jämföra med en bilstöld då ingen blir av med nåt i nedladdningsfallet... |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 12:06:33
|
Edison; jag tycker du ska läsa mitt inlägg igen och söka upp rapporten från Harvard professorn på internet. Det är lätt att skylla på något som är utanför ens egen kontroll. Tro mig, jag arbetar på ett företag där vi inte har kontroll över en mycket väsentlig del av vår profit/loss. (Jag vill inte skylta med vem jag jobbar för här, vill du veta så PM mig) Jag menar, hur kan du förlora pengar på något som du ändå inte hade fått betalt för? Jag tycker resonemanget om "rätt och fel" faller utan en opartisk insyn i sammanhanget. Vi hör bara musikbranschens åsikter och filmindustrin om vi ska vara petiga. Och jag får nog anse att en professor från Harvard + en till är opartisk.
CC; förespråka du en kommuniststat i Sverige. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 12:50:38
|
LarsTokyo: Får ta och läsa rapporten (och ditt inläggg)
LarsTokyo & 10:
Visst kan man jämföra som jag gjorde, men det betyder inte att jag anser det är EXAKT samma sak, framgår ändå vad som primärt menas
När tex musik laddas ner...visst, ingen har då "blivit av med" nåt rent fysiskt, och man kan ju alltid säga "jag skulle inte köpt ändå, så ingen skillnad".Så har jag väl också tänkt när jag kopierat nån CD. "skulle inte köpt den", sen om jag gillat den nog mkt har jag ändå köpt den.Så är det nog ofta och det kan ju neutralisera viss del av det musikbranschen säger sej mista...
Jag anser detta hör till saken, har därför inte tagit upp det innan: Det man laddar ner ("unauthorized" iaf) är ju sånt som andra, utan rätt till det, lagt upp (eller på annat sätt gjort tillgängligt) för nedladdning. Står väl klart nog på alla CD/DVD/böcker mm att icke auktoriserad spridning etc inte är tillåten...(?) När någon helt lagligt köper en bok och sen låter "den som vill" kopiera denna - klart det i förlängningen orsakar en förlust för förlaget/författaren (?) Detta oavsett att just den enskilda kopieringen av boken i sej inte "kostar" denne/dessa något...och att många som kopierar/laddar etc inte hade köpt om laddning etc inte varit möjlig.
Visst är det skillnad mellan fysiska och "idé"-produkter, men den pricipiella skillnaden är i det sammanhanget vi diskuterar IMHO mindre än den kan verka vara. "Rätt och fel" existerar faktiskt oberoende av vem som snackar, knappast i frågan om vilket ljud som är bäst, men i "äganderätt vs stöld" etc är det inte så svårt som ofta (inte av just er) antyds...
I mina öron är högsta röstläget oftast det som hörs från dom som hävdar rätten att ladda/kopiera, snart sett överallt där saken resoneras om är det "bara" branschfolk som hävdar "det självklara" (och som då närmast per automatik avfärdas oavsett VAD dom säger, dom är ju för 17 partiska.)
T.o.m. på SVT's Text-TV skrev dom att artisterna "rasar" mot nedladdningen, ett ord som iaf i slaskigare medier oftast används när man vill ironisera över den som "rasar" alt. ta udden av någons uttryckta upprördhet istället för att låta argumenten tala.
Mina åsikter i saken är fö mina egna privata, rent principiella, och jag kan helt klart hålla med den som säger att film/musikbranschen är "rotten" på sina håll om än inte rätt igenom... DET finns mkt att säga om men det avstår jag från här.
mvh/edison |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/04/20 13:05:46 |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 13:26:15
|
Ponera att man lägger ut en herrans massa filer för nedladdning på en server SAMTIDIGT som man börjar betala in STIM-pengar... Vore detta lagligt / moraliskt OK??
|
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 13:54:41
|
Jojje_guitar
|
Edited by - edison on 2005/04/20 13:55:36 |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 14:40:48
|
Grabbar (och tjejer) det är ni som håller på att bli gamla
Rent nationalekonomiskt så stiger ju inflationen stadigt (priserna och lönerna drivs upp). Inkomstmässigt har folk inte fått det speciellt mycket sämre, oavsett vad tidningarna skriver. No offense, men de flesta som blir "äldre" tycker jag resonerar: "Ja på min tid kostade dittan och dattan så och så mycket. Allt har blivit så dyrt nu förtiden". Den diskussionen har jag hört från gamlingar sedan barnsben... Men visst, kan man ladda ned en film gratis, i hyfsad kvalité, förstår jag att folk resonerar som dom gör. |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 15:08:20
|
edison: Frågan var ställd med en gnutta allvar... För det borde ju vara möjligt eller hur? Annars kan man samtidigt som man kriminaliserar själva nedladdningen också passa på att kriminalisera inspelning från radio... Eller? Är jag ute å cyklar i (den kalla) vårsolen?
|
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 18:56:39
|
jojje: Inte är du helt ute å cyklar...jag ser glimten av allvar i ditt ponerande. Nu är jag inte polis å tänker inte bli heller...
Nedladdning relaterat till inspelning från radion...ja, det är som jag ser det så att kvaliteten från radion inte är lika jämn, och det hamnar programledarprat mitt i musiken allt som oftast.Med andra ord inte riktigt samma problem för upphovs"männen" som MP3-laddning kan vara, där filerna som regel är "rena" och alltså för den inte allför ljudkräsne kan ersätta inköp av musiken. Sen har inspelning från radio/TV "av hävd" aldrig setts som nåt att bry sej om av "branschen" (jag tror iaf det är så, men vet ju inte sånt med säkerhet...) antagligen för att denna inte har använts för att mass-sprida materialet till omvärlden, mer än till folks bekanta då och då - lite annat det än om man lägger upp saker på nätet eller hur(?)
Merkurius: hehe, jojo...men jag (som är 45) har väl i denna diskussionen mer påpekat att iaf CD's är avsevärt billigare nu än förr...kanske lite svårare för den som är 20 bast att tycka CD är "billiga" när dom "alltid" kostat runt 150-180 spänn...perspektivet är ju lite kortare om man är född "nyss".
Själv tycker jag lite mer känslomässigt att 'allt' 'alltid' är "för dyrt, kunde vara lite billigare" men det är jag nog inte helt ensam om...hör OFTA folk säga saker blir dyrare "hela tiden" men det gäller ju absolut inte i elektronik/musikbranschen! |
Edited by - edison on 2005/04/20 19:01:42 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 19:29:48
|
Hade musik/film-branschen insett vilka behov deras kunder har skulle inte den här diskussionen behövas ens. Javisst är det fel att dra hem filmer och låtar genom illegala kanaler, men än så länge har alternativen lyst med sin frånvaro. DET är rätt ände att lägga in största delen av krutet på, inte att jaga enskilda användare för att statuera exempel, eller för den delen gnälla om situationen som sådan utan att komma med ett konkret förslag på hur den ska lösas. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 00:16:45
|
jag ser nästan alla filmer som går på bio...sen tycker jag inte alls det är speciellt dyrt, jag äter lunch/godis på jobbet varje dag för betydligt mer pengar...sen kan det faktiskt även för mig (inte bara min tjej) vara avkopplande att gå på bio å inte varje helg sitta hemma framför projektorn
nåt som däremot börjar bli rejält dyrt är ju bensinen..hujja...å jag som dessutom gillar stora motorer
samt är det inte bättre klaga på hifipriserna än biopriserna? när slutsteg börjar kosta som sportbilar är det ju nåt fel? för tillverkningskostnaden måste ju minst uppnå samma prisklass som en vanlig golf eller hur
hmm har vi några fler exempel? mja jo bostadspriserna i sthlm? jag är just på väg att köpa hus här nere i träsket...å vad får man för 2 mille? jo en tomt med ett ruckel ovanpå herregud? nä att klaga på 80spänn för en biobiljett då det exvis kostar 45spänn att åka tunnelbana...då ere illa |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 23:06:13
|
Kommunistat i Sverige? Ack om vi hade en sådan tur, men tyvärr!! |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 23:15:24
|
quote: Kommunistat i Sverige? Ack om vi hade en sådan tur, men tyvärr!!
Ja det vore ju verkligen drömmen , få samma lön för att pilla sig i naveln som att utbilda sig 10 år på högskola. Finns en anledning till att alla kommuniststatar kollapsar förr eller senare
Och vill ni se på bio, kom och lyssna på lite klipsch hemma hos mig. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 19:04:51
|
om vi ska snacka politik så finns det inget jag avskyr mer än kommunister |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 20:00:12
|
quote:
Haakan Posted - 2005/04/25 : 19:04:51 om vi ska snacka politik så finns det inget jag avskyr mer än kommunister
Varför det
|
Made in SFRJ! First they came; HD 60 fps |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 22:04:58
|
Martin.M - "få samma lön för att pilla sig i naveln som att utbilda sig 10 år på högskola."
Om man jämför jobba i kolgruva och utbilda sig i 10 år för samma lön skulle jag lätt föredra det sista.
Haakan- "om vi ska snacka politik så finns det inget jag avskyr mer än kommunister"
Instämmer med ninja.
Och nu till den riktiga diskussionen eller rättare sagt det lite större sidospåret... skivpriserna. Det vore ganska trevligt tycker jag om skivorna var gratis(inte de fysiska utan musiken på dem). Jag tänker att det går att åstadkomma om man betalar lite "kulturskatt", sedan kommer staten(,kommunen eller ja...) överrens med musikerna om en rimlig timlön eller något liknande. Sedan kan musikerna använda skivorna som promotion och turnera och spela konserter(tjänar de ju ändå hyggligt på!). Vad tror ni? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 21:45:26
|
kommunism är helt enkelt för folk som försöker göra saker å ting så lätt för sig som möjligt...privatisera allt är mitt tips...konkurrans är alltid rätt väg...dom starka samt dom som kämpar mest klarar sig bäst...precis som det ska va...
den dagen vänsterpartiet tar makten i sverige byter jag land
ps hoppas moderaterna plockar nästa val |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 21:56:15
|
"Vi har några saker som vi inte vill skall diskuteras och det är ämnen som berör droger, politik och religion."
*host* |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 22:09:29
|
|
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 01:41:54
|
Gäller det även i off topic?
"konkurrans är alltid rätt väg" Kan man ju diskutera... |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 18:50:00
|
Marknaden tar betalt efter behov och efterfrågan inte värdet. Värdet är något du skapar och behoven är något dom skapar.
Så är det, jepp
/JonasV. |
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 19:55:23
|
"om vi ska snacka politik så finns det inget jag avskyr mer än kommunister "
Oj samma sak tänker jag om liberaler och högern som tillber deras sk "frihet" som är frihet för kapitalet, och naturligtvis kommunister som typ polpot, Stalin, annars är grund tanken fin. Men vi får ju inte snacka politik här ju. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 21:48:36
|
man kan alltså konstatera att jag har rätt |
|