HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 ang. "krisen på bio"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2005/04/18 :  08:34:49  Show Profile Send garmen a Private Message
kikade på 1:an imorse så pratade dom att det var kris på bion, det var för få besökare och att detta bla berodde på nedladdningen, men till största del köp av dvd. men inte ett ord om att man får betala hutlösa pengar för att gå på bio ? det är ju precis samma sak som att folk laddar hem mp3 or, ifall skivpriset skulle legat på en vettig nivå skulle jgaranterat fler skivor säljas och samma sak med priset på bio, går det ned 15-20 kr så kan jag tänka mig att gå på bio minst 1 gång i veckan.

//garmen

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/04/18 :  09:04:52  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
...går det ned 15-20 kr så kan jag tänka mig att gå på bio minst 1 gång i veckan.

Så nu så går du minst varannan vecka eller? Om det hänger på 15-20 spänn för att du ska gå på bio
quote:
minst 1 gång per vecka
så tycker jag bara du är snål..

mvh Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2005/04/18 :  09:35:19  Show Profile Send garmen a Private Message
går knappt en gång i året, det skall vara något jäkligt speciellt ifall det skall vara något, och en annan sak är att dom skall höja tullen på importerade dvd:r från bla usa, det är ju helt befängt bara för att man skall få slut på privat importen från usa, istället för att ha samma visnings datum i staterna. men det är ju bara jag så ;)

//garmen

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"

skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/04/18 :  09:38:41  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
så tycker jag bara du är snål..

Håller inte med dig !! Om man inte har så gott om pengar att röra sig med så kan 20 kronor vara skillnaden mellan att kunna och inte kunna.
För mig själv skulle det skilja 80 kr i veckan (fyra i familjen) det blir 320 kr i månaden, vilket inte är kattskit

Sedan de slutade sälja Nickel Gammaldags så köper jag inte något att snaska på heller, och skall barnen ha något gott så handlar vi det i vanlig affär först. Synd för bion eftersom de tydligen bara tjänar pengar på tilltugget, inte biljetten !!

Allt handlar såklart om prioriteringar

Ps, har ingen "hemma"bio

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2005/04/18 :  09:43:18  Show Profile Send garmen a Private Message
har ingen hemma bio heller, ifall man köper godiset på bion får man skylla sig själv, det är ungefär som att handla ihop mat till ett storkok på shell macken där jag jobbar ;)

ursäkta för att jag är gnällig, sjuk å förkyld men tycker det kostar förmycket pengar för den lilla upplevelsen man får, ifall man har tur så kan man gå där ifrån med hel hörsel, brukar vara våldsamt högt på dom flesta action filmerna, väldigt trist.

är student och har en väldigt dyr hobby :D

//garmen

Edited by - garmen on 2005/04/18 09:44:24
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2005/04/18 :  09:47:42  Show Profile Send garmen a Private Message
dom lär tjäna hutlösa priser på sina popcorn :D jag skulle gjort precis samma sak ifall jag var i deras sits, klart att man gnäller om man har dåligt med pengar, man gnäller nog mer ifall man är rik och har pengar :D jag vet att jag skulle gjort det :D

//garmen

Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/04/18 :  09:49:31  Show Profile Send ryst a Private Message
quote:
och en annan sak är att dom skall höja tullen på importerade dvd:r från bla usa, det är ju helt befängt bara för att man skall få slut på privat importen från usa

Det där var ju ett aprilskämt.

Själv går jag bara på bio om det är en fet actionfilm eller om inte dvd:n har dykt upp i butiken.

Handlar 90% av mina filmer/skivor utomlands. Känns löjligt när man kan få en skiva hemskickad från t.ex hongkong billigare inkl frakt än att knalla ner på stan och köpa i butik

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2005/04/18 :  09:56:37  Show Profile Send garmen a Private Message
var det så :D hehe, kanske det var, såg nog det på dvdforum också får skylla det på min förkylning kan inte tänka klart idag ;D

//garmen

Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/04/18 :  12:00:11  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag & min fru går sällan på bio & det beror på främst 2 faktorer.

1: det är alltid urkass bild med dålig skärpa.(känns som att jag behöver gå till optikern för att kunna se ordentligt)

2: det är OFTA att ljudet är under all kritik & att det många gånger är alldeles för högt.

Nej, så det blir att stanna hemma för att avnjuta bra ljud & bättre bild med skärpa.
(Detta gäller biograferna i Karlstad.)
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/04/18 :  12:41:17  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Jag & min fru går sällan på bio & det beror på främst 2 faktorer.

1: det är alltid urkass bild med dålig skärpa.(känns som att jag behöver gå till optikern för att kunna se ordentligt)

2: det är OFTA att ljudet är under all kritik & att det många gånger är alldeles för högt.

Nej, så det blir att stanna hemma för att avnjuta bra ljud & bättre bild med skärpa.
(Detta gäller biograferna i Karlstad.)

Tycker Karlstad har överlag ganska bra biografer, speciellt när Sandrews infört platsbiljetter så man slipper köa för att få bra platser.
Lite högt kan det dock vara ibland.

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/18 :  12:59:47  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Jag tycker också bilden är rätt kass.Vanlig TV är klart bättre.Godiset och dom där varma snacksen är väl dyra.40kr för en bytta tilltugg är alldeles för mycket.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/04/18 :  14:06:27  Show Profile Send molsson a Private Message
Film ska ses på bio.

Men lite för dyrt är det allt.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/18 :  14:46:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Krisen beror nog på att det kommer ovanligt mycket dålig film från det stora lander i väst just nu, och biograferna tar ju knappast in film från något annat land.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/04/18 :  19:13:12  Show Profile Send Terminator a Private Message
En kompis bor i Belgien och går ofta på bio. Biograferna håller referensklass, biljetterna aldrig över mostsvarande 50 kr och det blir inte färre biografer.

Om det är en skillnad i biokultur, beskattning eller något annat låter jag vara osagt men funkar gör det uppenbarligen.

Personligen skulle jag dock inte gå på bio för 50 kr heller. Jag har helt enkelt för bra ljud hemma och så är det mycket trevligare (och då har jag inte något supersystem, ännu iaf).
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/04/18 :  20:10:48  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag vill inte betalar 80 kr och titta första kvarten på reklamen(efter att ljuset släcks) !!

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/04/19 :  00:43:06  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Björn-Ola har helt rätt. Det är samma diskution när det gäller musik, vi laddar ner för mycket därför dalar försäljningen. En professor på Harvard plus en annan snubbe i Usa (eller var han från Kanada?) gjorde en undersökning på musikbranschen och kom fram till att dalande försäljning och förtjänst inte beror på att folk laddar ner. Orsakerna är framför allt färre artister idag än förr, och personer som laddar ner skulle ändå inte ha köpt skivan, alltså ingen förlust för skivbolaget.
Filmindustrin är samma. Som Björn-Ola skriver, det kommer sämre filmer från väst. Vem kan på rak arm komma ihåg en film från senaste året som varit en hit från Usa? Jag kan inte komma på en enda film, förutom The Incredibles.

Det är lätt att skylla på nerladdarna, de är den enda boven i dramat. Sämre produkter och höga priser verkar inte musikbranshen eller filmindustrin förstå. Dock ska de sägas, lägre priser är inte lösningen på problemet med nerladdare. Det kommer aldrig försvinna, pga att de skulle aldrig köpt skivan oavsett priset.

Den undersökningen som Harvard professorn gjorde finns på internet. Sök lite på google så hittar ni den. Den har diskuterats på många ställen på internet.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/19 :  01:38:58  Show Profile Send CC a Private Message
Ljudet på biograferna SUGER (Eller e ja bortskämd)
Å bilden e oftast inte mycket bättre än hemma... (Ibland större å vissa gånger bättre)
Billigare tilltugg!
Kan ta paus för att tömma blåsan...
Har rätt att slänga ut ungarna om de för oväsen!
Kan sitta o kolla film i morgonrock...
Osv...

Varför skulle jag gå på bio?
Jo därför frugan vill "komma ut" ibland... Å då kan ju biograferna ta sin hundring per skalle för det kan jag bju på någon gång om året :-)
Ungefär som gå ut å äta... Inte för att det är godare, men det är "kul att komma utå så"...!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/04/19 :  04:53:44  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
2004 gick jag på bio 34 gånger. Visserligen är jag en flitig nerladdare, men inte så mycket filmer som TV-serier.
Det är en prioriteringsfråga. Jag har visserligen en 36" widescreen och ett vettigt ljudsystem, men det är en speciell känsla att sitta i biografen. Och när biografarbetarna hälsar och säger att det börjar bli dags att döpa om en av salongerna efter oss... ;oD

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/04/19 :  04:59:54  Show Profile
CC: Håller med dig till 100%

Hemma har man både bättre bild och bättre ljud, tillgång till en bar, kan pausa, bjuda in vänner utan extra kostnad osv osv osv osv osv.
Det dom skulle satsa på är som biografer utomlands, med recliners och möjlighet att beställa in allt möjligt under filmen. Då skulle jag kanske kunna tänka mig att gå.
Det urusla sittkomforten är också en stor anledning till att jag inte gillar bio "borta"

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/19 :  08:54:55  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Hörde på radion igår om artister som skrivit under något brev ang. mot nedladdningen av musik.

De var bla. Per Gessle och den där blonda schlager bimbon...

Det handlade om att de ansåg att de skulle kunna ha sitt sjungande som yrke...vadå, att Per Gessle bara kan köpa 3 nya Mercedes i månaden istället för 5 eller? Samma gäller väl för filmbranschen.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/04/19 08:55:44
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/19 :  09:29:34  Show Profile Send edison a Private Message
mangew:

Hur många av dom dryga 100-talet tror du har ens EN "mersa"...???

Det spelar väl ingen som helst roll hur många Mercedes nån har, han har full rätt att argumentera för sin sak som "tillverkare" av den produkten han inte vill ska stjälas...
...liksom ingen har rätt att sno nåntning överhuvudtaget oavsett pris.

Och...visst har jag kopierat CD's , som "alla" antagligen gjort/gör då och då...ingen är perfekt...

MEN - att argumentera för sin RÄTT att sno saker är en annan sak, det kan jag inte se nån rimlihghet i bara trams är min syn på sånt.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/19 :  09:38:37  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
edison: Min syn på saken är att dessa nämnda artister, samt även skådisar i filmbranschen ta ex. Tom Cruise som tar väl nånstans i intervallet 100-200miljoner per film.

De rent ut sagt pissar på vanligt folk!

Då de påstår att deras yrkesexistens hänger på nedladdningen. De tjänar ofantliga summor som vanligt folk inte kan förstå. Sen tycker
de att det är helt i full rätt vi ska betala dyra priser för våra skattade kronor för skivor, filmer, bio mm. så att de kan fortsätta tjäna sina pengar. Många av dessa artister gör inte ens rätt för sig i det här landet, skattesmitning.

Är det deras yrke, ge dem månadslön som de flesta människor har sänk priserna till rimliga nivåer så är alla glada och nöjda

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/19 :  21:01:56  Show Profile Send CC a Private Message
Ge alla svenska medborgare en lagstagdad medborgarelön! Vips så e problemet löst! (Här i Sverige...)

Sedan kan var o en syssla med vad de vill

Bli rika/fattiga artister eller bara lyssna på musik & hifi hela dagarna
Vill någon köpa/göra något utöver så får man jobba lite extra för det

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/20 :  00:41:09  Show Profile Send edison a Private Message
Ang Bio och samlansering i hela världen som nämndes; jag har fått för mej att det är mest dom svindyra kopiorna som gör att bolagen lanserar filmer vid olika tid på olika marknader, och att det säkert blir ändring när/om digitala biografer införs eftersom det då inte finns nån högre kostnad för att lansera filmer samtidigt i "hela världen"...(?)

Till trådens ämne; jag skulle klart se fler filmer på Bio OM priset var nämnvärt lägre (OCH om ljudet var bra och inte så rent ut sagt bullrigt och otydligt som det oftast är nu...)
Tveksamt är det däremot om jag skulle se 4 rullar/månad på bio bara priset gick ner 20 kr - och så stor sänkning av priset tror jag inte ens man kan drömma om...oavsett nedladdning skulle upphöra eller inte...

-----------------------------

mangew:
Du skrev
"edison: Min syn på saken är att dessa nämnda artister, samt även skådisar i filmbranschen ta ex. Tom Cruise som tar väl nånstans i intervallet 100-200miljoner per film"

Sorry, vad menas?
Vad har TCs 100-200 mille/film med svenska musikartister att göra...(Gessle är svintät men han är väl ändå ett av ganska få undantag)

Men det är nu inte DOM som bestämmer priset på en CD/DVD, och oavsett om det är "för dyrt" eller inte så är stöld inte OK bara för att det är tekniskt möjligt och går att göra utan att nån märker det.
Stöld ja, man får förstå fattiga som inte har MAT...

Jag har inte råd att köpa "tillräckligt bra" anläggning, inte kan jag för det ta å sno ett par THIEL och sen försvara saken med att bolagets ägare redan har nog med pengar...jag får allt spara tills jag kanske kan ta mej råd, eller köpa nåt annat...

Jag har någon CD med prislappen sparad, köpt 1985 för 150 kr, vilket är ca 500 kr idag!!! (Fattar inte att jag hade råd DÅ...)
Rätt stor skillnad tycker jag.

Alltså, nog fattar jag varför man laddar ner (eller kopierar, det har ju jag gjort också) - vad jag inte kan fatta är att man försöker försvara det, istället för att helt enkelt erkänna att man inte orkar göra allt till 100% rätt och riktigt, för det är ju så det är..."nobody's perfect" var det visst

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/04/20 01:04:03
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/20 :  01:05:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Var det någon mer än jag som reagerade på att Åsa Jinder(!) intervjuades i sammband med "uppropet" från artisterna. Inget ont om Jinder, men jag har lite svårt att tro att potenitella köpare av hennes skivor sitter och laddar ned skivor i någon större omfattning.

Men vad vet jag, nyckelharpa kanske är jätteinne bland kidsen just nu
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/20 :  08:59:02  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
edison: Sorry du har så rätt, jag har så fel...

Jag har inte det minsta dåligt samvete om jag snor lite av en svensk artist. De svenska (många) artisterna stjäl från mig och dig som betalar skatt, räcker med att se i taxeringskalendrarna. Du missar nog poängen i mitt 1.a inlägg, det som var patetiskt är att ex. Gessle grinar för att hans yrke och exsistens är hotat om han inte får sälja lite fler skivor. Han är nog bara solidarisk med de andra men ändå.

ps. Idrottssjärnor som nämndes tidigare tjänar ohyggligt med pengar, men där kommer största delen från reklam/sponsorpengar, som iofs indirekt kan komma från oss på längre sikt. Hur många gånger har en sån vanlig person som Foppa inte själv sagt att ingen inte ens han är värd sin lön men han får vad marknaden betalar och klubbägarna tjänar ännu mer. ds.

*** Luleå Hockey ***

Edited by - mangew on 2005/04/20 09:00:36
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000