Author |
Topic |
|
adaktus
Member
58 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 03:10:01
|
Nu har jag ett nytt problem:) Jag får inte ut någon DTS signal till min reciever ( H/K avr 8500 ) , kör med rotel rdv 1080 spelare. På dvd spelaren visas det på displayen att den matar ut en 5.1 DTS signal, men via recivern kan jag endast få ut en 2.1 DTS signal. Jag kan tillägga att min rotel spelare är ny och det är första gången jag kör ett DTS med den. Min tidigare spelare, en H/K dvd 25, hade jag aldrig några problem med. Kan oxå tillägga att jag matar ut film ljud via toslink. Dolby digital 5.1 funkar alldeles utmärkt. Vad gör jag för fel?
|
big muff, super fuzz |
|
adaktus
Member
58 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 03:12:00
|
En sak till, min reciever är inställd att ta emot optisk signal och dts är valt i menun för just dts... |
big muff, super fuzz |
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 09:27:49
|
Har du gått igenom spelarens alla menyer? Låter som det kanske finns någon "sätt-mig-i-2-kanal-mode" val i spelaren och att den därför gör om DTS 5.1 till 2-kanal.
(För du får med DTS ljud i dina frontar om jag tolkade dig rätt?)
Sedan förutsätter jag att du provat med mer än en DTS skiva så det inte råkar vara något mysko med just denna. |
[green]It's all about the music![/green] |
|
|
adaktus
Member
58 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 16:46:52
|
Skall Bass management ( DTS ONLY ) vara påslaget i spelaren? Eller är detta endast då jag använder dvd spelarens inbyggda dekoder?
Följande ljudinställningar kan jag göra i spelaren:
1. pcm only 2. stream/pcm 3. dolby digital/pcm
Vilken av dessa 3 skall jag välja? |
big muff, super fuzz |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 16:49:52
|
Jag skulle valt 3. |
|
|
adaktus
Member
58 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 16:56:35
|
Det är nr 3 jag oxå har valt, men jag blir lite skeptisk nu när jag läst i bruksen igen..
" stream/pcm - suplies almost all posible digital formats to the output without conversion, use with surround processor that have dts,dolby digital and mpeg processing. in this configuration you will be using the surround processor instread of the rdv 1080´s.
och nr 3 som jag just nu kör med...
" dolby digital/pcm - suplies a dolby digital or pcm digital output signal. use with surround processor that have dolby digital processing but not dts or mpeg processing.
...det låter ju som nr 3 är helt fel, men hur skulle det funka om jag väljer stream/pcm och vill lyssna på dvd audio? eller gäller detta endast digital utgången och inte 5.1 analog utgången?
|
big muff, super fuzz |
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 17:15:50
|
Någonstans får man bestämma sig om man vill låta spelaren eller ens förstärkare hantera omkodning av DTS och DD. Har man högkvalitativ spelare så kör man omkodningen där och har 6 analogsladdar till förstärkaren (då använder man spelarens bass management m.m.). Vill man använda förstärkarens möjligheter så kör enligt alternativ 2 (för din spelare) och digitalkabel till förstärkaren där du hanterar bass management, signalnivåer etc.
Bäst är förstås att prova bägge varianter och se vad man själv tycker låter bäst.
Men, som jag tolkar din fråga så kör du digitalt från spelare till förstärkaren där du vill dekoda DTS. Om du då har alternativ 3 satt så gör din spelare om DTS till DD vilket är rätt tråkigt... (om man nu inte saknar DTS dekodning i sin förstärkare förstås). Så prova att sätt om till alternativ 2 och prova igen.
(OBS att jag inte använt vare sig din spelare eller förstärkare, så jag har inte läst någon manual utan bara utgått ifrån vad du skrivit här.)
|
|
|
adaktus
Member
58 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 17:21:19
|
Tjena patrick. Jag skall genast prova alt 2. Jag hade dock fått för mig att när man använder en optisk kabel från dvdn är det ALLTID förstärkarens D/A omvandlare man använder? Om jag nu skulle vilja testa dvd spelarens inbyggda D/A, vilket alternativ skall jag då välja? vill ju kunna köra ut alla format, inklusive dvd audio. Är det alt 1 då eller, pcm only?
|
big muff, super fuzz |
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 17:34:30
|
Precis, kör du digitalt ut (optisk eller koax) så behöver aldrig spelaren A/D-konvertera och förstärkaren måste förstås på något sätt hantera signalen och göra den analog innan slutstegsdelen.
Jag skulle gissa på att de tre valen ovan endast har betydelse om du använder digitalt ut.
För att låta spelaren hantera ADC-biten och/eller köra DVD-Audio måste du använda spelarens analoga 5.1-utgångar.
(Du har väl 5.1 utgång (dvs 6st RCA (eller XLR) utgångar på spelaren?) |
|
|
adaktus
Member
58 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 17:38:02
|
Yes, jag har kopplat 6 rca kablar från spelaren till 5.1 ingången på förstärkaren, jag väljer 6 channel analog input på förstärkaren när jag lyssnar på dvd audio, har ej testat att se på film via denna koppling ännu.
sedan har jag kopplat en toslink från spelaren oxå, denna använder jag då jag tittar på film. låt nu säga att jag kopplar ur toslinken, och endast använder 6 analog kopplingen, kan jag helt bortse från dom 3 valmöjligheterna vi tidigare pratat om? eller är dom fortfarande relevanta? mitt val att använda H/K´ns D/A omvanlare till film är att jag tycker mig se fler möjligheter till att finsjustera ljudinställningarna där, delning av frekvenser, delay etc etc, tycker att rotel spelaren har lite för grova mått på delay inställningarna samt att jag endast kan ställa in delay på center samt surround, frontarna där är alltid inställda på o ms och kan inte ändras. sedan kan jag erkänna att jag inte är bekant med hur man räknar ut "ms", jag använder alltid "meter" när jag ställer in delay genom förstärkaren, rotel spelaren kan endast räka "ms"
Tack för att du hjälper en villsen man på traven patrick! |
big muff, super fuzz |
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 17:47:06
|
quote: ... endast använder 6 analog kopplingen, kan jag helt bortse från dom 3 valmöjligheterna vi tidigare pratat om?
Jag har svårt att se att de skulle ha någon praktiskt funktion via analogutgångarna, så ja, jag tror det (helt säker blir man förstås inte utan att ta en titt i manualen, eller prova...).
|
|
|
adaktus
Member
58 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 17:50:00
|
jag återkommer när jag testat dessa olika varianter ikväll, ännu en gång, ett stort tack för hjälpen!
|
big muff, super fuzz |
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 17:51:07
|
Lycka till! |
|
|
adaktus
Member
58 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 00:44:15
|
NU har jag just avnjutit "the cooler" på dvd och jag körde ljudet genom analog ingången, allt funkar fint nu, dock kom ett annat lite intressant problem under filmens första halva : Läppsynk fel var ett faktum! detta har jag aldrig tidigare upplevt:) kan tilläggas att jag tittar med projektor och jag ställde in dvd spelaren i progressive läga. spelaren har ju endast prog scan i ntsc, och filmen var i pal, men den skickar ut en progressive signal fattar jag det som, inte interlaced, så visas det i projektorns info menu, 525p. detta läppsynk fel försvann senare under filmen och efter det att filmen var klar, tittade jag en stund från början av filmen och då fungerade synken perfekt! lite skummt tycker jag, någon som vet vad detta beror på? |
big muff, super fuzz |
|
|
|
Topic |
|