Author |
Topic |
|
adaktus
Member
58 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 09:41:31
|
Tja Jag har precis skaffat mig min första DVD audio spelare och har nu lite frågor som jag inte riktigt blir klok på:)
Min DVD spelare är en ROTEL RVD 1080 och min reciever är en H/K AVR 8500. När jag kopplat in till 6 channel direct input, är det då dvd spelaren som delar bas etc etc? Eller är det fortfarande min reciever som sänder vidare all bas till subben under 40 hz som jag ställt in i stärkarens menu? Man kan ju ställa in delay och högtalar storlek i dvd´n oxå, är det bara till för om man inte har en dekoder i recievern eller är det nödvändigt att fixa till detta oxå? Jag tycker det finns på tok för få inställnings möjligheter i dvd menun om man jämför med h/k´n menu för delning etc etc.
Sedan undrar jag om det är meningen att fortsätta lyssna genom 6 channel input direct när jag sedan vill lyssna på vanlig 2-kanals hifi, då det inte finns någon alternativ koppling mellan dvd och reciver, alltså, jag han inte en ren 2 kanals utgång på dvd´n som jag skulle kunna koppla in till cd ingången på stärkaren. Och att köra med digital utgången vill jag inte heller då jag tror att d/a´n i rotel spelaren är vassare än h/k´n. Jag vet inte om jag beskriver mina frågor på ett akademiskt sett, men hjälp mig gärna ni som fattar min fråga:)
MVH Danne |
big muff, super fuzz |
|
paddan
Member
78 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 13:56:37
|
Alla inställningar i din uppsättning, måste göras via DVD spelaren. Även vid 2kanalslyssning, men å andra sidan gör det ju inget eftersom du ju får en Direct Signal. Vill du göra andra inställningar i receivern, får du köra med en digital signal. |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 16:55:51
|
Om du analoga utgångar på DVD spelaren så kan du välja om du vill använda D/A dekodern i DVD spelaren (analogutgång) eller D/A dekodern recievern. Du kan välja på recievern om du vill köra analog in eller digital in.
Jag har själv en H/K AVR85 och valde att använda DVD spelarens D/A då jag upplevde det som bättre. Men till slut köpte jag separat stereoförstärkare, ljudet från H/K fann jag väldigt "torrt" och livlöst.
|
/filip
|
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 17:08:35
|
När man spelar DVD-Audio med de apparaterna kan man inte välja, det är bara analog överföring som är möjlig. Några få märken/modeller har möjlighet till digital överföring men det tror jag inte gäller här. |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
adaktus
Member
58 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 19:17:19
|
Jo, jag har valt analog 6 channel in på min H/K, så jag vet att jag använder dvd spelarens d/a, men det är inställingar jag saknar, tex kan jag inte ställa in delay på frontarna,utan bara på center samt surround ( dock ej separat, båda surrounden räknas som en enhet )
Jag kan fortfarande ställa in högtalar nivå till frontarna via h/K´n, är inte detta lite konstigt? Är det alltså meningen att man skall lyssna via 6 channel input även i 2 kanals läge? stängs alltid resternade kanaler av helt så man inte får brus i tex centern vid vanlig steroe lyssning?
och nu en fråga till, om jag skulle villa köra tex dolby digital ( film ) via 6 kanalsingången, är alla kalibreringar jag gjort via H/K´n obrukbara?
Hur skulle ni köra, rotel spelarens D/A eller H/K´s D/A till film tittande?
|
big muff, super fuzz |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 14:01:54
|
Det borde inte vara något problem att låta 6-kanalaren vara igång även under stereoåtergivning eftersom du endast får stereoljud i två kanaler.Sedan vilken som låter bäst Roteln eller H/K:n det är lite svårare att säga där du bör testa dig fram. MvhKristofer |
|
|
|
Topic |
|