HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Jens of Sweden MP-120 Hur låter den?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2005/04/16 :  00:38:29  Show Profile Send Svante F a Private Message
Någon som lyssnat på den nya JOS-spelaren? Hur är ljudet jämfört med t.ex iRiver iFP-700 serien?

Har läst testet i senaste HiFi Musik men den enda mp3-spelare jag provlyssnat och kan referera till är iRiver iFP-799(som inte var med i testet). iRiver lät riktigt bra.Behöver dock inte alla finesser.

Uteffekten på JOS'en är ju 18mW (lika som på iRiver) vilket är högre än övriga JOS-modeller.Att den spelar WAV är ju ett plus för oss Hifinörd...förlåt Hifi-intresserade.

Alla åsikter/erfarenheter välkomnas.

http://www.jensofsweden.com/MP120.asp?base=2

oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/16 :  12:44:12  Show Profile Send silvervarg a Private Message
WAV är ju trevligt för ljudet, men på bara 1GB lagringsutrymme så får du inte plats med tillräckligt med musik för att köra WAV. Det är ju trots allt musiken som är det viktigaste!
En portabel spelare används rimligen med protabla lurar, och då är användandet av lossless format mycket mindre viktigt.

Jag är också intresserad av lyssningsintryck på MP-120. Jag antar att JOS följer sin vana trogen att leverera spelare med bra ljudkvalitet. 2x18mW uteffekt gäller vid 16ohms lurar. Jag skulle inte vilja använda 16ohms lurar alls pga ljudkvalitet, så med ett par lurar av bra kvalitet sjunker uteffekten radikalt. Fast som du säger så är det i alla fall samma effekt som iRiver.


Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2005/04/16 :  17:54:37  Show Profile Send Svante F a Private Message
silvervarg:
Förstår vad du menar angående WAV och håller delvis med.
Jag tycker ochså att mp3(helst 192kbps) funkar bra till portabelt bruk.
Fast det är ju kul att möjligheten finns med WAV om man vill finlyssna lite...
och på 1 GB bör man ju få plats med 2 till 3 normallånga CD-album utan komprimering.


oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/18 :  23:10:49  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Utan komprimering så tar en CD upp till ca 650MB, så med 1GB får du kanske in 2 korta skivor.
Nu skulle jag nog inte välja en mp3-spelare som källa för riktigt finlyssning i alla fall.
Den är trots allt konstruerad för ett annat ändamål, t.ex. för att vara snål med batterierna.
Nu menar jag inte att mp3-spelare låter dåligt med hög kvalitet på musiken, men det är nog inte med
en sådan källa som du hör skillnad på 320kbit mp3 och WAV.
Vissa spelare stödjer komprimerade lossless-format, som t.ex. FLAC, men de är kanske tveksamma i en liten
bärbar spelare eftersom det kräver enhel del procesorkraft att packa upp lossless formaten. Mycket processorkraft
betyder att den drar mycket ström och därför kort batteritid.
En av styrkorna med mp3 är att det är väldigt billigt (CPU-mässigt) att packa upp det vid uppspelning.

Personligen så kör jag oftast med 192kbit eller 256kbit mp3 i min spelare.
Med 1GB minne så skulle jag fundera på ännu högre bitrates, eller om spelaren klarar det köra med variabel bitrate.
Klarar MP-120 variabel bitrate?
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2005/04/19 :  19:29:01  Show Profile Send Babar a Private Message
Det här var ju intressant, jag har inte tänkt på att lossless drar mer batteri än mp3.

Hur är det om man jämför mp3, wma och ogg - är det någon skillnad där? Ska man välja något format före de andra om man verkligen vill snåla på batterierna, eller märks inte skillnaden?

Jag skulle också vilja veta hur JoS MP-120 låter...den verkar prisvärd
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2005/04/21 :  15:17:10  Show Profile Send Metal a Private Message
Har haft en MP-120 i ett par veckor nu och jag tycker den låter riktigt bra.
Rätt bra bas och det är helt enkelt lättlyssnat.

Jag spelar bara låtar kodade i 192kbit eller högre, använder med fördel variabel bitrate.

Använder den tillsammans med ett par Sennheiser PX-100 och volymen räcker mer än väl för mig iaf.
Har haft en MP-100 i ett par år och MP-120 har betydligt mer kraft än den gamla.

Mkt prisvärd spelare, om man kan leva utan radio.

/F
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000