HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 SanDisk + hörlurar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/20 :  10:34:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Min tjej har fått en MP3-spelare i julklapp. Supertrevlig men nu önskar vi hitta ett par bättre hörlurar.

Vilken impedans skall det vara? Har sett 32 ohms hörlurar men jag känner att det är väldigt lågt för en förstärkare som drivs av ett 1.5 voltsbatteri. Jag hade för mig att impedansen låg runt 600 ohm för hörlurar.

Nån som har lite newbie-hjälp till mig?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/04/20 :  11:28:10  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Jag är ingen expert på detta, men låg impedans gör att det behövs låg spänning och hög strömstyrka för att ge en viss effekt, jämför med hög spänning och låg strömstyrka för samma effekt vid hög impedans. Så då ska du, med bara 1.5 volt att leka med, ha låg impedans på lurarna.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/20 :  11:32:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om inte förstärkaren är en spänningsförstärkare...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/04/20 :  11:33:22  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Kanske denna tråd kan hjälpa till lite, då jag själv hade funderingar kring lur till bärbart:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37370

Slutade med att jag införskaffade ett par slutna Sennheiser HD280 pro på 64 ohm. Dessa går att spela högt med från min MD (1 st 1.5 volts batteri), men inte riktigt så högt att det gör ont. Hittills är jag mycket nöjd med dom, även om inte andra är det, t ex de som ringer och ska ha fatt i mig när jag ovetandes om telefonens oväsen avnjuter musiken...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2005/04/20 :  19:36:11  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det stämmer nog att impedansen för hörlurar låg kring 600 ohm, en gång i tiden. Kan inte komma på någon modern hörlur som ligger över 300. Hörlurar som är avsedda att användas portabelt brukar ligga betydligt lägre, 30 - 100 ohm.
Det varierar hur mycket kräm man får ut ur portabla spelare men det verkar sällan (aldrig?) vara något problem att driva lågimpedanta hörlurar. Resultaten är mer varierande för högimpedanta beroende på hörlur och spelare, men problem är vanliga.
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/04/21 :  06:52:43  Show Profile Send karlstorck a Private Message
quote:
Om inte förstärkaren är en spänningsförstärkare...

Har inte med saken att skaffa. Även för en spänningsförstärkare så är max utspänning begränsad av spänningen på kraftenheten (inspänning).
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/04/21 :  07:27:18  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, i teorin kunde den ju ha en dc dc omvandlar i sig och leka med 9 volt. Det är väl lika troligt som jag vinner 100 millar på lotto.
En formel fungerar nog, P=U^2/R, så låga R ger mer pulver helt enkelt, vid en given spänning då.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000