HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Komponentval i högtalare..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/04/15 :  21:56:46  Show Profile Send karvid a Private Message
Har forumets kunskapsbank några erfarenheter hur val av komponenter i delningsfilter och val av internkablage påverkar redan gjord optimering (intrimning) av ett delningsfilter?

T.ex om man mätt och provat fram bästa filter med "billiga" komponenter och därefter i "färdiga" bygget ersätter komponenterna med "bättre".
Eller uppgraderar befintliga högtalare med "bättre" interkablage..


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/04/15 21:57:25

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/04/15 :  22:44:56  Show Profile Send Fimax a Private Message
när det gäller köpta högtalare menar vissa att det förkastligt att byta ut komponenter/internkablage eftersom högtalarna redan optimerade med dessa. Ex. en högtalare har ett visst internkablage, när sedan filtret optimeras kommer kabelns egenskaper(impedans, resistans och vad för magiska egenskaper en kabel kan ha) att kompenseras vid filteroptimeringen.

Tex så mätte jag upp mina högtalare med "lågvärdigare" komponenter och erhöll till slut en rätt rak ocjh fin kurva. Jag köpte sedan bättre som jag byggde filtret med och mätte igen. Kurvan var nu inte lika bra längre, och jag fick ändra filtret lite grann. Nu är det ju rätt många olika komponenter och med summerade toleranser kan det teoretiskt göra rätt mycket i slutet.

En intressant sak som jag tänkt på är om man lyckas få till (teoretiskt) en rak frekvensgång med "lågvärdiga" komponenter, och en likadan kurva med "högvärdiga" komponenter. Kommer det att låta likadant?

Dynamik, luftighet, brillians, djup i ljuden, 3 dimensionell ljudbild osv.. speglas alla dessa i frekvenskurvan eller finns det ljud "utanför" denna? Blir kanske lite filosofiskt, men när någon betalar 50k för en kabel...




/filip




Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/04/15 :  23:36:44  Show Profile Send karvid a Private Message
Fimax:
jag har kommit till insikt att det borde vara som du säger.
Vilket står i konflikt med mina erfarenheter, då byte till bättre material rakt igenom (men samma komponentdata) gett ett betydligt renare ljud med mer luft och avsevärt mer detaljer och kontroll.
Jag har lite svårt att förklara detta.
Likaså borde bybees ev påverka, men även i detta fall ger det ett förändring mot det "bättre" om man enbart lyssnar.

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/04/15 :  23:39:52  Show Profile Send Draken a Private Message
Jag ser att du tvekar
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/04/15 :  23:45:12  Show Profile Send karvid a Private Message
Draken,
den som söker han finner... att dra nytta av andras kunskap och erfarenheter gör att man tända EBK'n tidigare...

Morello bekräftade ditt mail draken. Men jag blir förbryllad eftersom mina tidigare erfarenheter sa något annat.

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/04/15 23:46:09
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2005/04/16 :  00:17:42  Show Profile Send kjb a Private Message
Fimax. Mina tankegångar är idenhär frågan är: Bara för att det är en rak frekvenskurva med budgetkomponenter betyder ju inte att det inte finns viss distortion som kanske minskar med bättre komponenter.
Men bättre komponenter (tex. spolar med lägre motstånd) kan ju som sagt ändra filteregenskaperna så att frekvensgång ändras.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/16 :  02:04:20  Show Profile Send ohmega a Private Message
Just det...sen beror det väl lite på hur bra filtrena fungerar i originalskick. Jag vet att "Hifi&Musik" genomförde en moddning av nån "budget"-högtalare (2-vägs golvhögtalare). Dessa kostade väl 2500-3500 kr ute i handeln - å dom kostade väl på filtren en 500 kr sammanlagt. Dom passade på att medvetet ändra delningsfrekvensen för basen - det var så att säga ett "glapp" mellan basen å diskanten..efter moddningen så var därmed ljudet mer än marginellt förbättrat....om man nu vågar tro dom.

Det vore kanske bra om du kunde mäta upp högtalarna innan modningen så du vet vad du utgår ifrån.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/16 02:05:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000