HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpmaterial
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/15 :  10:11:58  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vilket dämpmaterial ska jag använda till högtalarlådorna?

Ska ej damma och vara farligt inandas. Lättåtkomligt och inte kosta hur mycket som helst.

Samt vilken mängd av detta?

Tidigare använt MDS blåa som en del påstår är mindre bra så jag kan likagärna prova något annat. Kan ev. använda fårull, beror på hur mycket som finns men om det ej är tillräckligt får jag köpa något.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/04/15 10:12:21

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/04/15 :  10:17:50  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Finns nog en del om detta i EALS tråden. Vilka material som är bra till vad och varför. Annars har jag använt enkombination av Pritex matta, bitumen och fårull. Har fått veta att det är ytterst viktigt att inte på något sätt kväva strömning runt basport och baselement. Men det finns många som kan det bättre.

Mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/15 :  13:06:40  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Det finns väl 50-60sidor EALS, det material som använts där är väl den dammande varianten?

Fler förslag?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/04/15 :  13:36:16  Show Profile Send Amatören a Private Message
Gullfiber rekommenderas.
Bra, många anser bäst, för pengarna.
Använd handskar och en vass kniv vid tillskärning och iläggning.
Angående damm så är det vid hantering det dammar. Använd eventuellt lite hårspray (allergitestat givetvis) för att binda ytan när det är på plats.

Angående mängd dämpning i en basreflexlåda så brukar 25-30% vara lagom att börja med. Prova sedan med mer eller mindre.
Sluten låda brukar man fylla helt.
(I EALS-3 är mellanregisterlådan helt fylld)
Upprepar vad Beat redan har anmärkt:
"...ytterst viktigt att inte på något sätt kväva strömning runt basport och baselement."
Tillägger: Packa ej dämpningen!
(I EALS-3 baslåda är det gott om plats runt element och rör.)

Rekommenderar lite läsning i "Loudspeaker Design Cook Book" av Vance Dickason (felstavat?) där han ingående beskriver och verifierar med mätningar dämpningens inverkan.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/15 :  13:44:01  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Det finns väl andra varianter, stenull eller nåt sådant?

Om jag tar ex. fårull är det samma mängd som rekommenderas? Hur göra med fårullen, bara slänga in den i lådan eller ska man fixera på nåt sätt?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/04/15 :  16:18:18  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
...bara slänga in den i lådan eller ska man fixera på nåt sätt?

Kolla http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32545&whichpage=21

Om dämpningen behöver fixeras så är ett alternativ långa häftklammer på några lämpliga ställen. Jag brukar limma (trälim) när det är stora ytor.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/15 :  17:26:18  Show Profile Send Haakan a Private Message
stenull is the way!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/04/16 :  00:16:03  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag vet att bland annat Monacor marknadsför dämpning som består av 2/3 fårull och 1/3 syntetiskt material, det är betydligt enklare at jobba med än vanlig fårull kan jag lova

Mvh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000