HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hypex & Is
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2005/04/15 :  12:00:23  Show Profile Send Borgaren a Private Message
En kort fråga bara. Hur mkt kostar det att bygga en strömförsörjning till Hypex eller Ice ?? På ett ungefär.
Behöver drivning till sub moduler. Kan köpa Ett Hypex DS 4 billigt begagnat men då måste jag köpa till en till såsmåningen. Hur mkt försämrar"plate ampens" egna filter ljudet för mig?
Alltså, ska jag satsa på diy hypex/ice eller ta latvarianten som är färdig byggd? Kan säga att jag inte har byggt så avancerat innan.
MVH Danne

Intresse motiverar lärande

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/04/16 :  10:52:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vet inte vad en DS4 kostar, vare sig beg eller ny....

Motsvarande hypexmodul är ju UcD400 och beronde på vems rekommendation du vill följa så blir ju nätdelen olika stor..

Hypex själv kör med ganska små nätdelar, likaså är frågan om du vill köpa grejer över hela EU eller helst bara i Sverige.

Du behöver trafo 250-500 VA per Modul beroende på smak och tycke, likaså kondingar minst 2x10000uF 80V per modul. Sedan likriktare etc och ett subdelningsfilter inte att förglömma.

Men du frågade vad det kostar...säg 400 för en 300VA trafo, kondingar lika mycket, kanske en softstart 300:-, likriktare 100, kablar&kontakter 100. Subfilter 200.... Bygger du en låda med dubbla moduler, så sparar du lite.

Till ICE behövs även en regulerad 12V matning, men det behövs även till subfiltret....

Kan du hitta en DS4 billigt och måste köpa den andra "dyrt" så låter det ändå som ett fair deal, men då minskar ju DIY faktorn. Frågan är vad du vill DIY:a Subben eller drivningen.

/MI





- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000