HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad tror ni, verkar det här ok? (opa+buf)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/13 :  15:34:33  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/opabuf/pcb_top.jpg
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/opabuf/pcb_bottom.jpg
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/opabuf/pcb.jpg

Alla kommentarer är välkomna, då det här är mitt första kort jag tänkte tillverka åt mig själv så är det bra om det funkar

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/13 :  15:44:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Snygga "skisser"!
Hade gärna velat kunna göra kort jag med ;)

Är det Pro E du användt?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/13 :  16:09:41  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Nopp, inte Pro/E utan Eagle 3D + POVRAY

Hade jag gjort det i Pro/E så hade det varit mer exaktare och snyggare

Med eagle 3d så får man iaf 90% rätt med några knapptryck resten får man justera lite
http://www.matwei.de/eng/index.php

Edited by - Tobias_Sv on 2005/04/13 16:13:11
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/13 :  16:14:51  Show Profile Send ohmega a Private Message
Stiligt - men har du inget schema du kan visa?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/13 16:15:26
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/04/13 :  16:26:39  Show Profile  Visit peranders's Homepage
1 Delade jordplan är inte dödskritiskt på denna högnivåkonstruktion, blygsamma strömförbrukning samt fysiskt litet kort.

2 Jag rekommenderar runda paddar, tenn strävar att bli runt på grund av ytspänningen

3 Stacka benen på BUF634:an så kan du ha runda paddar och bredare isolationsavstånd

4 10 mm / 400 mil mellan benen för motstånden!

5 Vrid plastkondingar som du har för avkoppling så att du får kortast möjliga jordväg. Inte kritsitk i denna tillämpning men det är en god tumregel att minska looparna i jorden när det gäller avkoppling. Detta är viktigare ju snabbare kretsen är.

6 Två komponenter på undersidan ser ut att sakna anslutning (viahål till jordplan?).

7 Gör "hot relief" kryss för alla jordplanspaddar. Svårt att löda i massivt jordplan. Mjukvaran du har kanske fixar detta men att det inte syns på bilderna?

8 Välj 12-13 mil minst i isolation mellan jordplan och ledare.

9 Placera polaritetsmarkering så att dessa syns _Även_ när komponenten är monterad. Bra vid kontroll och felsökning. Du kan kolla hur jag gör på mina kort.

10 placera komponentens namn så att detta syns med monterad komponent. Bra vid felsökning och kontroll.

... kan inte komma på något mer uppenbart.

Bildexempel. Kolla jordplanskryss och komponenttryck! Kolla R20 där jag har ritat ett litet streck för att förtydliga.

http://home5.swipnet.se/~w-50674/hifi_pics/hifi_100pr/qrv07r0_TPA6120.jpg
http://home5.swipnet.se/~w-50674/hifi_pics/hifi_100pr/qrv07r0_TPA6120_backside.jpg
http://home5.swipnet.se/~w-50674/hifi_pics/hifi_100pr/qrp02pcbcomp.jpg


/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/04/14 09:44:37
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/13 :  16:40:56  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
schemat är så fult ritat just nu snart..

P-A, tjena.
1 - Skadar väl inte? kör ju "dual" PSU också så
2 - Vet, men tyckte det var lite chic. Kan ändra.
3 - Jag har moddat footprintet redan då det orginal var typ 2mil isolation, tänkte bredda lite till kanske.
4 - 7.5mm funkar bra på min BoSoZ iaf, låter den vara.
5 - Får också vara, hade dom som du sa förr. Fick snyggare "rail-ledning" så här tyckte jag
6 - Rätt, glömde dom när jag gjorde bilden. Ska vara Via från SMD-resistorn till jord.
7 - Japp, såg snyggare ut på bild bara hehe.
8 - Hade 10mil här tror jag, ska ha 12mil.

En fråga till P-A, JFETarna... tror du det funkar med dessa två:
BFR30L - IDSS(min) 4mA / IDSS(max) 10mA
BFR31L - IDSS(min) 1mA / IDSS(max) 5mA
och utan motstånd.

Edited by - Tobias_Sv on 2005/04/13 16:41:47
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/13 :  16:51:57  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Ja just det, komponenttrycket. Blir sista touchen det.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/13 :  17:04:05  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Har ju lite problem med dom där två Viorna, så om nån som är bra på Eagle kan svara på detta så vore jag tacksam.

Sitter en SMS-resistor på bottom layer från den går det en ledning till Vian, Vian ska sen gå till jordplan på top layer.

Om jag drar ledningen på bottom layer och låter en "wire" hänga fritt i top layer (från vian) varför blir inte vian "hot reliefad" ?
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/13 :  21:55:06  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
P-A

På diyAudio är det ju en GC-preamp tråd, carlosfm verkar ju inte gilla att man har gemensamt jordplan för strömförsörjningen och signalen som jag har. Gör det sån stor skillnad tror du? eller nån annan?

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=58148bc4f3c666cbc7ee117bf10e66a2&postid=619002#post619002
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/04/14 :  10:01:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
7,5 mm på en komponent som är 6,5-7,0 mm är tajt. I produktion så bockas komponenterna maskinellt och då är det för tajt. Man bör ha som tumregel att ha en lagom stor böjradie som inte ligger för nära själva komponentkroppen. Bockar man så nära så kan man få skador och detta är speciellt viktigt om kortet temperaturcyklas. Då kan det spricka därför att du har mindre fjädringslängd. Man ska alltid sträva efter att undvika mekaniskt stum montering. Som sagt det är en hemgrej så det kanske är så viktigt. För en kommerciell produkt som ska hålla, kanske tuff miljö så är det värt att tänka på.

Jord, det viktiga med jordbanor, inklusive jordplan är att strömmar går där de inte stör. Det är grundregeln.

Massiva jordplan har otvivelaktigt bättre HF-egenskaper men blandar man ampere med mikrovolt (brus, dist) så gäller det dock att hållla tunga rätt i mun så att man inte får förhöjd dist, brus, brum. Det är också skillnad om man bygger ett MC-steg eller en 1000 wattsförstärkare. Ett försteg med obetydlig förstärkning och högnivåsignaler är inte så kritiskt när det gäller jordning.

Kollar du på mina Gainclone kort så ser du hur kraftjord möter högtalarjord och signaljord, som svar på din fråga.

1-2 mA är tillräckligt så jfetarna du föreslår funkar säkert.

Vad Carlos säger får man sila, även vad jag säger och alla andra. Min tes är att många lekmän har en tendens att överdriva upplevelser och betydelser av vissa åtgärder som de själva har vidtagit och som de i många fall inte riktigt vet vad de går ut på. Det finns skillnader men i regel är de inte lika stora som ljudet på en taskig kassett och en SACD till exempel.

Exempel: Nu har jag snubbericerat, ohh var bra det blev . Är det någon här som har testat och upplever _stora_ skillnader i ljud när en liten resonans, 6 dB över komponentens egen dämpas obetydligt i frekvensbandet 0,5-3 MHz??

Är det någon här som kan detektera denna minimala förändring i spänningsförsörjningens impedanskurva?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/04/14 10:12:44
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/04/14 :  10:31:24  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Apropå Carlosfm och Upupa Epops, Pavel Dudek.

Carlos:"That board, even as it is, will sound much better than yours, sorry about that."

Carlos kan allstå förutsäga saker han aldrig har kommit nära. Du ska också veta att Pavel har jobbat ungefär 30 år som professionell konstruktör inklusive kortlayout. Carlos är en yngre herre som är lekman och aldrig (tror jag) gjort ett profesionellt kretskort.

Av de kretskort jag har sett, signerat Pavel Dudek, så är de en av de bästa jag överhuvudtaget har sett. Pavel får en solklar 5:a av mig men vissa kan också lära sig snabbt. Brian Bell (BrianGT) är till slut fått till ett riktigt bra Gainclone-kort men sen har massor med folk granskat det och tipsat.

www.diyaudio.com så tillhör Pavel topp 5 ligan över mönsterkortsexpertis, i synnerhet rent praktiskt.

En mindre bra egenskap hos Pavel är kanske att han har lite bristande fördragsamhet med Carlos.

Så kontentan är en en gång att sila och att välja sina informatörer noga.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/04/14 10:33:52
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/14 :  11:48:50  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Vad Carlos säger får man sila, även vad jag säger och alla andra. Min tes är att många lekmän har en tendens att överdriva upplevelser och betydelser av vissa åtgärder som de själva har vidtagit och som de i många fall inte riktigt vet vad de går ut på.

Väl sagt!
Ja, sällan missar man svar fr Pavel, däremot hoppar jag allt oftare över Carlos inlägg.
Vet däremot inte om jag håller med om att Pavels pcb design är up-to-date. Ser snyggt ut med prydligt uppradade motståndsrader -snyggt för ögat -men jag vet inte om elektronerna som måste färdas längre sträckor har samma åsikt. Att rada upp komponenter var praktiskt förr i tiden (kanske delvis nu oxå) ur (ekonomisk) massproduktionssynpunkt. Annars är det kortaste signalväg som gäller, i vissa fall är det bra att separera störsändare fr mottagare gm större avstånd / ortogonal uppbyggnad. Med parallella komponentnätt kan vissa parametrar som sagt bli lidande.
P.S.
Vad får er att tro att Eva på diyaudio.com är en kvinna?

Edited by - ludo on 2005/04/14 11:50:13
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/04/14 :  12:55:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
När det gäller att rada upp så har det imellanåt varit välidgt tajta layouter men ickerförty har placeringen av komponenterna varit bra och bra ledningsdragning. När det har gällt konstruktionerna i säg så kanske det inte har varit så djärvt och nyskapande men ett gott hantverk är en bra grund.

När det gäller Eva så har jag fått det intrycket men några bevis har jag inte sett. "Morsel" däremot är en tjej.

.... fortsätt med trådämnet....

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/14 :  13:46:33  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Okej tackar, och ja. carlos är lite jobbig på nått sätt.
Verkar som om han inte kan uppmuntra folk om inte deras grejor passar hans visioner.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/04/14 :  21:17:46  Show Profile  Visit peranders's Homepage
.... när det gäller Eva så hade hon lite synpunkter på mansgriseri på diyaudio.com (som vi moderatorer fick tal del av). Dessa synpunkter var väldigt kvinnliga, inte så troligt att en man hade kunnat framföra detta. Jag kan dock ha fel.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/15 :  10:02:05  Show Profile Send ludo a Private Message
OK. Kul att det finns duktiga kvinnor i den här mansdominerade branchen.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/04/15 :  13:38:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Javisst, men personligen har jag aldrig träffat någon, inte på 20 år! Kvinnliga konstruktörer är extremt ovanligt!

Sen har vi ju Ms. Susan Parker.... rolig människa, eller hur LennArt?

http://www.susan-parker.com/

Morsel har sin hemsida här:
http://elvencraft.com/ppa/

Hon har konstruerat bra hörlurssteg.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/04/15 13:44:03
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/16 :  12:09:15  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ms.Susan Parker - en överjävligt skicklig konstruktör tydligen!! Ligger väl typ på den tekniska nivån man inte ens vågar drömma om att uppnå....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000