Author |
Topic |
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 16:41:32
|
Jag funderar lite på att bygga en subwoofer till min anläggning...å då undrar jag ju förstås vilken typ av "låda" som gäller.
egenskaper * snabb å dynamisk * den behöver inte gå ner längre än till 35 Hz (gissningsvis) * Den skall drivas av ett separat förstärkarsteg * Känsligheten behöver inte vara hög * Den skall inte vara för stor - ja vet ett vagt begrepp * Elementpriset bör inte överstiga 1000 - 1200:- (kan ju ses som ett "senare problem" - men ett element för 4000 - 5000 :- är inte aktuellt!)
Lite "kontext"-info * mitt rum är på ungefär 20 m^2 - "betonglåda" * anläggning: nait2 + epos ES11 - presterar väl som mest 98-101 dB (mellan tummen å pekfingret)
Frågan är alltså: Vad är det för typ av "sub" som gäller?
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 17:33:17
|
quote: * snabb å dynamisk * den behöver inte gå ner längre än till 35 Hz (gissningsvis)
Indikerar horn som lösning. (WO?)
quote: * Känsligheten behöver inte vara hög * Den skall inte vara för stor - ja vet ett vagt begrepp * Elementpriset bör inte överstiga 1000 - 1200:-
Strider lite mot ovanstående. quote: Lite "kontext"-info * mitt rum är på ungefär 20 m^2 - "betonglåda" * anläggning: nait2 + epos ES11 - presterar väl som mest 98-101 dB (mellan tummen å pekfingret)
Frågan är alltså: Vad är det för typ av "sub" som gäller?
Vet inte vad epos ES11 är för några högtalare men min lilla förkrympta WO spelar skjortan av alla andra subbar jag har haft. Skulle rekomendera orginalet med tior dock. Eller med 8 tummare. Annars funkar det väl utmärkt med två PEERLESS SLS12or i en sluten låda och lite elektronisk kompensation, eller nått liknande. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 20:17:37
|
quote: Vet inte vad epos ES11 är för några högtalare
2-vägshögtalare, 85-86dB/2.83V, går ner till 60-70 Hz Tröga men dynamiska.
quote: Skulle rekomendera orginalet med tior dock. Eller med 8 tummare.
Jag har 2 st 10"-or hemma:
Urklipp från ett inlägg från annat forum.
quote: I have two AD10100/W8 mounted in a 27 liter ported box and they reproduce some wonderful tones.
Here are the T/S parameters that I have measured Sd=315 Vas=66,4 Qms=1,28 Qes=0,39 Qts=0,3 Re=6,9 Le=1,0 Mms=41,3 Rms=7,28 Fs=35,8 BL=12,85
En bekantas bekanta till mig har mät (mha primitiv utrustning och kvalificerade gissningar kommit mycket nära dessa siffror)
Det roliga med dessa basar är att de används i ett horn som kallas "RT-hornet"
Den finns med i :
"Radio & televisions Bygg själv ljudteknik" från 1976
Hornet är stort, men inte GIGANTISKT: BxDxH = 125*60*54 cm. Enbart ETT element används i detta horn.
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/13 20:28:41 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 20:39:59
|
Prova i en WO. Mer bas av bättre kvalite är svårt att få till det priset. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 21:19:29
|
Lite nyfiken ä man ju - tror du jag kan använd a mina 10"-are till detta eller...förresten vad tror du om en WO32? |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/13 21:20:31 |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 21:30:59
|
Borde funka med en WO32:a, då det eg är en Wicked one modifierad så den skall passa för hemanvändning. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 22:20:31
|
Jag tycker att det låter som du ska ha horn... ja alla borde ha horn... eller slutna lådor, eventuellt med linkwitz transform.
Slutna lådor blir ofta relativt små och brukar inte "släpa". |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 22:33:07
|
quote: Jag tycker att det låter som du ska ha horn... ja alla borde ha horn...
Det bästa som sagts på forumet på väldigt länge! |
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 22:59:51
|
Varför använder du inte RT-hornet då?
Det går väl ner till 40 Hz i alla fall (om du ställer det mot vägg som det skall stå) Jag hade ett likadant med ett 10" Hokutone... grym smisk i detta horn
/Stefan |
Mina pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 23:09:06
|
quote: Varför använder du inte RT-hornet då?
Uj, vad svarar man på det? Jo..man måste ju bygga det först...å jag måste ta mig en funderare på VAR jag kan bygga det, många sådana praktiska grejer som skall lösas först - det borde väl bli tokdyrt ifall nåt proffs ska göra lådan?....vad skulle det kunna tänkas kosta? |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 00:04:57
|
Jag fick boken* av min morbror - 2-3 månader tidigare hade jag köpt en stereo i en 2-hand butik (just for fun). Sentec 77-serien (tuner, försteg, slutsteg )+ ett par amatörmässigt byggda högtalare. Men jag sparade elementen å slängde högtalarlåderna. När jag kollade vilka element som rekomenderades till "RT-hornet" - så såg jag att jag HADE just ett par element av den ena modellen.........lite slump va?
I och med att jag redan har element som går att använda, så har man väl sparat en tusing...eller mer
*"Radio & televisions Bygg själv ljudteknik" från 1976 |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/14 03:19:18 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 07:24:09
|
Gillar man en spark i magen varje gång någon slår på en trumma eller att man måste ställa tillbaka porslinet, det som fortfarande är helt, på hyllorna efter att orgeln gjort sitt med användandet av en kraftfull förstärkare på runt en så där 10 watt så skall man välja någon av hornen i "Radio & televisions Bygg själv ljudteknik". Dvs transienterna är av mästarklass.
Jag har byggt de olika varianterna som finns i just den byggtidningen. Jag måste dock påpeka att hornen går inte så djupt i frekvens. Om jag säger att dom går ner till 50hz är det en smula överdift. Men det hör man inte eftersom de flesta skivor inte heller går ner djupare än så.
Man hör ofta horn som går sagolikt djupt ner i frekvens trots den ringa storleken. Detta är en bra sida hos hornen att låta som om dom går ner i källaren. När man sedan mäter upp dom blir man alltid lika förvånad när man ser att -3db punkten ligger vid 60-70hz. Det är lite problematiskt att mäta frekvensgången för horn. Antingen mäter man utomhus eller alldeles vid mynningen med låg volym. Mäter man en meter från myningen kommer rummets påverkan med stående vågor att dominera kurvan dvs det ser ut som om hornet jobbar ner till subbfrekvenser. Många som blivit lurade av detta.
Om man promt vill ha en 20hz'are med en 12 tummare får man nog bygga om sovrummet på 16m2 till horn och använda dörren mot vardagsrummet som ett alldeles för liten hornöppning. Använder man ett mindre element räcker det med klädkammaren för samma effekt eller om man går ner till en 4tummare kanske en ordinär garderob gäller. Lite OT men förklarar lite av svårigheten med djupbas, horn och stora element. Hornen i "Radio & televisions Bygg själv ljudteknik" är alla horn beräknade för en frekvens runt 35hz (om jag mins rätt) med mynningen avkortad men någon eller några meter beroende på modell.
Svaret på trådens inledning är alltså att hornet spelar djupt och bra därför att membranytan är liten och lätt. Jag tror inte den mätmässigt går ner till låga 43hz vid -3db men om den klarar 50-60hz vid -3db är det ändå mycket bra och som sagt, det låter djupare än vad det är.
Måste också tillägga att hornbasar har en karaktär på ljudet som tilltalar en del (riktiga män?) medan andra inte kan komma överens med den karaktären. En sak är dock säker exakt ljud eller Hifi är det inte.
Circlomanen: Finns det några mätningar att visa upp?
|
Edited by - linnar on 2005/04/14 07:29:07 |
|
|
stice
Member
152 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 09:03:37
|
En idé kunde ju vara att bygga 2, säg 40 liters, slutna lådor med en Peerless SLS 10" i varje. Eq:a detta om det behövs... Detta är mkt lättbyggt och ganska billigt. Dessa borde gå att få releativt bra tryck ner till 35 Hz.
|
mvh Stice... |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 10:08:32
|
linnar: Nu blir jag nyfiken - vad förordar du för "lådtyp" till sub?
Edit: Tack för förslaget stice - ska ta en funderare på det där. Slutna lådor är ju rätt snabba...fast det krävs väl rätt mycket "pulver" för att få ner dom i frekvens va? |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/14 10:15:08 |
|
|
stice
Member
152 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 14:33:32
|
Jag driver en Peerless SLS 10"are med ett Zachry D-250 monoslutsteg. Det ger 180 W i 8 Ohm och skall tydligen vara relativt strömstarkt.
Men wattantal som bara finns i sagor behövs inte för att få SLS:en att röra på sig. Jag har förvisso en låda på 120 liter med basreflex, det kanske går åt mer pulver med en sluten.
Jag har dock basreflexen pluggad när jag lyssnar på musik och efter lite ovetenskapliga frekvenssvepningar ger det ett bra tryck ner till kanske 30 - 32 Hz.
|
mvh Stice... |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 15:07:19
|
Cirklo - |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 15:26:01
|
Ja....(GÄSP!)........ SLS ärväl...kanske...(GÄSP)br....hhhakakakhosthost!!!
2 x 10 watt och min lilalillajättesöta fina PRECIOUS! får min steriohylla att skaka och tillför DYNAMIK och sväng till musiken. Jag får ha fotbojor och lungnande medicin för att inte plötslig svänga ut i vild och ohämmad dans! VA!!! Circlo dansar!!!
Och nej, Jag försöker inte påverka en stackars Ohmega att sjunka ned i hornträsket. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 15:55:09
|
quote: Måste också tillägga att hornbasar har en karaktär på ljudet som tilltalar en del (riktiga män?) medan andra inte kan komma överens med den karaktären. En sak är dock säker exakt ljud eller Hifi är det inte.
Då måste du definera "hifi" som: "inbäddad dynamikfattig slätstruken intetsägande tråkig tillrättalagd seg smörja som sakta flyter lite stilla ur ett par färgande resonanta lådor". "Exakt" som "inom den närmsta galaxen eller två" Har hört dåliga horn (oftast i PA sammanhang) ha lite av karaktär å så, men har ALDRIG hört NÅGRA vanliga direkt stråland högtalare låta så exakta och korrekta som bra horn.Allt annat låter som att lyssna genom en kudde, vilket jag inte ser många göra frivilligt när de är och lyssnar på levande musik. Visst! Vanliga direktstrålande högtalare kan låta bra och lite medryckande och lite mysdynamiska men aldrig vidare exakta eller korrekta. Dom maskerar för mycket av dynamiken och har på tok för mycket dist vid vanliga lyssningsnivåer. Vid en transien som ger 50 watt in på talspolen på basen och 25 watt in på mellanregistret så ändras vanliga element, tex Vifas PL18WO-09-08, med uppåt 25% i sina parametrar de efterföjande sekunderna innan talspolarna svalnar igen. Det innebär att delningsfrekvenser kommer att "pumpa" upp och ned lite eftersläpande med takten i musiken, likså avstämningar på lådan mm.. Kör man med aktiva filter och tex JBLs stora starka manliga häftiga vackra överlägsna gudalika element så slipper man stor del av problemet med det, men horn tar det till en helt annan nivå. Ta tex JbLs kommpresionsdriver 2450 H, så har du en verkningsgrad på 111dB/W/m och en effekttålighet på 100 watt. Du kommer inte använda mer än 0,05 watt i medel och aldrig mer än 4 watt peak. Det ger låg dynamisk kompresion och nästan obefintlig värmeinducerad modulering av elementets övriga egenskaper. Detta är säkert gammal skåpmat för er allihopa, men är den största anledningen till att vanliga trevliga möblingsvänliga högtalare som HFLS 1 aldrig kan komma nånstans i närhet till "äventyr i skogen" eller vad tråden nu heter...
Slutsats och den korta versionen: BYGG HORN! |
Edited by - Circlomanen on 2005/04/14 15:59:13 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 06:31:32
|
Blidde ju lite å fundera över...får väl se hur det blir... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 07:38:39
|
Circlomanen:
He he, jag läste ditt inlägg med behållning. Du har dessutom rätt i flera stycken.
Men, Alla olika principer för djupbas har sina speciella karaktärer. En karaktär kan smickra öronen medan en annan kan låta förskräckligt. Vad som låter vad är mycket personligt. Tycker man om ljudet måste det helt enkelt vara exakt ljud man hör, tycker ofta åhöraren. Det som låter ur en låda är aldrig exakt ljud. Men man kan komma mer eller mindre nära exakt ljud. Förväxla inte exakt ljud med bra ljud, det är inte samma sak.
Jag vill, på goda grunder, påstå att det finns endast två typer av konstruktioner som kommer nära exakt ljud och det är Ljudledningar och dipoler. I ljudledningar dämpas all form (nästan) av förvrängd ljud bort genom den dämpade linjen. Bra placerade dipoler har ingen låda och därmed lite tillägg (men inte helt fri) från "lådan". Även dipoler kan faktiskt ha "lådljud" om än i ringa grad.
Alla andra konstruktioner är "drabbade" av sin egen konstruktions- princip. Precis som du säger om vanliga lådor stämmer i runda slängar.
Men, och nu kommer vi till klimax, det gäller också horn. Jag skulle vilja säga att det gäller i synnerhet för horn. Det finns nog ingen konstruktionstyp som färgar ljudet så mycket som horn. Kom ihåg att "färga" inte är samma sak som "dåligt" för dåligt ljud har inte ett bra bashorn, tvärt om, karaktären är ofta mycket tilltalande och smickrande på gränsen till förförisk.
Det finns en annan sak som horn klarar som inget annat och det är extrem ljudnivå utan att ändra karaktär. När vi närmar oss 120db eller mer börjar hornet att låta mest exakt av alla typer då de andra börjar dista kraftigt.
Vid rumsnivåer för njutning av musik är dock de två andra bastyperna nämnda här ovan överlägsna återgivare av exakt ljud. Basreflex och slutna lådor av bra konstruktion kan komma nära dessa två men aldrig ända fram. Det finns pipor som kan låta väldigt exakt om man endast använder en av alla ljudtoppar som kommer ur den, dvs väldigt smalbandigt, det finns faktiskt sådan konstrutioner.
Kom ihåg: Om ljudet är förföriskt är det inte exakt! Exakt ljud kan inte låta förföriskt för då låter det inte exakt.
Vad är då exakt ljud? Jo, det är exakt ljud.....
Men som sakt bashorn är kul att bygga och förföriska att lyssna på.
EDIT: Fick editera flera gånger för min stavning var allt annat än exakt!
|
Edited by - linnar on 2005/04/15 07:52:29 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 09:40:32
|
Men, och nu kommer vi till klimax, det gäller också horn. Jag skulle vilja säga att det gäller i synnerhet för horn. Det finns nog ingen konstruktionstyp som färgar ljudet så mycket som horn.
Helt rätt så långt, men problemet här är lådkonstruktionen ta HFLS som ett exempel bygg den i 12mm så får ni färgning av ljudet på köpet eller hur ? Det samma gäller horn men med en tjockare vägg i konstruktionen gör att man slipper färgning, prova så får ni se/höra. Horn för PA endamål är tunnväggiga då dessa transporteras runt och skall vara lätta att jobba av detta har många fått för sig att horn skall vara så FEL för rent hifibruk är det tvärt om.
När jag bygger håller jag mig till minst 19mm för att slippa resonanser och till allt som är i subväg 25mm och uppåt.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 18:22:01
|
Det skulle vara intressant att mäta distortionen och vibrationerna i hornväggarna på bashornen i www.royaldevices.com vid säg 95 dB och mätt 10 Hz till 80 Hz. (Hmmm, horn går inte djupt???) Även jämföra hur rak återgivning dom har i det rummet mot vad man får med en Velodyn DD12 eller två. sammt ställa upp en kontrabas med nån som spelar, spela in och återge via dom ovan nämnda alternativen och se vilken som är EXAKTAST. Dynamisk kompresion är inte vidare exakt i min värld. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 00:34:23
|
Läste igenom några RT från 70-talet. 70/80-hornet som är på 290liter är beräknat för att gå ner till ca 45hz. Undre gränsfrekvensen ligger vid 38hz men då talar vi redan om ett betydande fall i frekvensgången. -3db punkten lär hamna runt 50-60hz. Några utomhusmätningar (av 10 olika element) med RT-1 hornet visar att den går överaskande djupt ner i frekvens. Det är inte riktigt lätt att avgöra var kurvan börjar falla. En av elementen började plötsligt stiga igen vid 30hz men stigningens topp låg redan under en så där 5-6db. Om man tittar noga ser man att fallet börjar vid 80-60hz beroende på element och därefter är fallet lodrät ner. Vad jag kan se så är fallet 12db/oktav. Om den börjar falla vid 80hz når man 40hz vid minus 12db. När jag läste igenom artiklaran om horn för att friska upp minnet ramlade jag över några citat: "Lätta koner lämpligast" "Tung kon låter sämre" "JBL bör inte användas om man är ute efter den djupaste basen" (JBL2202) "70/80-hornet börjar falla vid 125hz" (mätt precis vid myningen) "Stående vågor förödande" (måste ta hänsyn till detta vid konstruktion) "Hornet klangliga kvaliteter måste få högt betyg" (om 70/80 hornet) "..finna att hornets egenskaper överglänser det mest i högtalarväg..." (om 70/80 hornet) "..fick husets golvtiljor att börja svänga.." (om 70/80 hornet)
Jag har fått tillstånd av Elektronikvärlden att publicera artiklar från 70-talet men bara i skannade versioner. Hinner jag skall jag lägga upp några artiklar på hemsidan. Där finns många mycket detlajerade ritningar och byggbeskrivningar över horn av olika typer som: 70/80-hornet RT1 RT2 RT3 Kuben och några fler. Det finns också formler i parti och minut.
Orsaken till att jag "babblar" mot låga frekvenser med horn är att ett horn som ex.vis 70/80-hornet med sina 290liter låter väl så mäktigt fast den kanske jobbar ner till "bara" 50hz. Att dimensioner ett horn för 10hz skulle ge ett horn av ofattbar dimension. |
Edited by - linnar on 2005/04/16 00:44:42 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 01:19:06
|
Ok....jag har tillgång till ritningar till den 3:dje versionen av RT-hornet(RT-3 (?)).."kuben", 70/80-hornet...å MK1. Jag tycker att RT-hornet verkar mest intressant - antar att den går längre ned än de övriga hornen. I 70/80-hornet så är vinklingen gjord i 2 ledder(om jag minns rätt) å det kan nog vara lite knepigt att få till så att det blir bra Edit: Jag är tacksam och glad för ert stora engagemang i tråden |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/16 08:54:14 |
|
|
Topic |
|