HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablage, jag vill höra skillnaden!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/04/15 :  14:28:33  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Jag har sett att det historiskt har debatterats friskt kring kablagets inverkan på ljudåtergivningen i våra system. Jag är själv något av en skeptiker till hur stor skillnad det egentligen är på kabel och kabel, men, jag har inga låsta positioner, utan är genuint intresserad av att få veta hur det egentligen står till.

Därför, finns det någon i Örebroområdet som har ett system med riktigt bra kablar, och som är villig att genom ett blindtest övertyga mig (och kanske någon mer som är intresserad) om att dennes kablar låter bättre (eller åtminstone annorlunda) än mina biltemadito?!

Observera att jag inte är ute efter en till debattråd som spårar ur, utan efterlyser någon som är beredd att ställa upp med förutsättningarna för ett någotsånär rättvist blindtest.

Om någon har något förslag på hur man annars skulle kunna organisera detta, hör gärna av er. Jag är tyvärr inte beredd att åka till Skåne eller Norrbotten, men visst kan jag bege mig till Västerås, eller kanske tom. Stockholm, om det skulle behövas!

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/15 :  15:01:02  Show Profile Send mayro a Private Message

Ifråga om test mot biltemas kablar så BEHÖVER man inte blint test..

Så att tetsta ut skillnader blir inte så svårt om någon i det området har lust att visa dig...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/15 15:02:02
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/04/15 :  15:23:32  Show Profile Send jaejin a Private Message
Har en kompis som äger mina gamla högtalare som bor i örebro. Kan sammastråla vid något tillfälle då jag kan ta med elektronik och lite kablar. Har inte så mycket kablar som är av dyr prislapp. Av bättre kvalité kommer det bli framöver men ett test går det nog ta fram så du själv avgör om du hör skillnad eller inte.

Skillnad tycker jag abslout att det är men sedan är det en stor fråga om det är pengarna eller ej. Men det är ju upp till var och en och besvara detta.
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/04/15 :  15:30:11  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Jag förstår vad du menar, men det var precis den här typen av svar jag inte var ute efter (Mayro).

Men om det är som du säger, så borde det vara ännu roligare för någon kabelentusiast att övertyga mig om hur en bra kabel låter. Kanske finns det någon som kan ställa upp och ta med kablar som ligger någonstans mellan Biltema och värstingkablage?

Jaejin: Det vore jättetrevligt! Det är bara du hör av dig med ett PM eller mail när du är i närheten!

Edited by - quixotic on 2005/04/15 15:32:49
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/04/15 :  15:34:01  Show Profile Send jaejin a Private Message
Du kanske kan vara intresserad av att någon kanske kablar upp hemma hos dig så får du höra på ett system som är invant för dig. Förtex i butik kan det vara mycket svårt att höra om något är bättre eller sämre. Man kanske hör en markant skillnad men sedan att avgöra vilket av det som låter bäst eller inte är kanske inte alltid lika lätt.

Kan säkert vara givande med ett sådant test.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/04/15 :  16:26:29  Show Profile Send svejk a Private Message
Du har pm har lite blandat kablage mest signal och nätsladdar som du kan få låna. Örebro eller huvudstaden i mellansvenska gnällbältet är min hemvist.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/15 :  16:53:13  Show Profile Send Tomas a Private Message
Bor du i närheten av Göteborg så är du hjärtligt välkommen på session hemma hos mig!

MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/15 :  19:50:26  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Jag förstår vad du menar, men det var precis den här typen av svar jag inte var ute efter (Mayro).



Det vet du säkert jag också förstår.. Men BILTEMA????

Då är verkligen det inte nödvändigt med blindtest med allt som det innebär i förjobb osv... Tror nog det blev lite fel i förståelsen mellan oss där. Menade inget illa alls...

Det är verkligen synd du inte kommer ner med sthlm gänget den sista här. Dom åker ju din väg.. Då hade du en hel helg att gosa runt med hifi och kablar här..

Du skall veta att det INTE är länge sedan jag själv hade Biltemas kablar jag med (bland annat)

Så jag är INTE stöddig i min kommentar.. Utan endast väldigt tydlig.. Biltemas kablar hör hemma i bilar och inte i hifi hemma. Det är rätt låg nivå tyvärr.. Och det värsta är att deras dyrare är fel på så dom inte passar på RCA kontakterna. Och dessutom låter den dyrare SÄMRE än den billigaste till o med.. Diskanten är rena plågan...

Jag kan sända upp en av signal cables billigaste RCA till dig så kan du prova den. MEN du skall veta att ALLT spelar roll. Så det betyder inte tyvärr det blir bra ändå om inte alla kablar blir lite bättre. Men sjä'lvklart kan du få låna den av mig.. Så förstår du jag inte menade illa heller.. Säg bara till så fixar vi till detta...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:09:34  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Det vet du säkert jag också förstår.. Men BILTEMA????

Själv är jag av den uppfattningen att det är kabelns egenskaper som är relvanta och inte var den är köpt (men jag kanske lever i en egen liten värld )

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:10:19  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Nja, vi är nog minst två isf Rydberg


Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:12:07  Show Profile Send luften a Private Message
Räkna in mej, alltså 3.

//air
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:14:19  Show Profile Send mayro a Private Message


Trodde ni fattade då jag skrev att det var kabelns egenskaper som hänvisas till eftersom jag själv spelade med sådana ett tag..Att man sen hänvisar med "biltema" är nog nåt som dom flesta fattar var för att makera..inget annat.. Men vill man missförstå så vill man..

Hade jag endast sagt det jag gör UTAN att själv spelat dom så hade era komentarer varit relevanta också...



Men var väl för tufft att läsa den delen kanske...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:16:11  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Tja, mina kablar går ju att köpa på Biltema, internkablaget likaså. Dock vet jag inte om det räknas som "biltema-kablar" för det.

Mvh


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:19:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
Säljer Biltema kablar av hög kvalitet? Vilka isåfall?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:28:24  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Tja, dom har ju tom kablar med delvis försilvrade ledare. Det är bra med silver har jag hört

Tips: Skriv "högtalarkabel" i sökrutan på hemsidan så kan ni botanisera själva.

Hursomhelst håller min Ekk i både högtalare och till högtalarna bra än sålänge. Verkar vara bra kvalitet, precis som efterfrågat.

Mvh


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:28:46  Show Profile Send mayro a Private Message
Skitsamma...

Trådägaren kan låna kablar av mig.. Så hör av dig bara.. Har ett par Van den hul "the wind" i biwire också. Tyvärr ej terminerade. Kan sådana kopplas in kan dom också få lånas....

Orkar inte käbbla. så vill du låna så sänd PM så slipper jag debatera saken mer här...

MVH
Tobbe

Edit.
Delvis försilvrade ledare i teflon säljer även elfa matte76.. Låter rent skräp. Stickiga o vassa.. Har gjort massor med försök med dom. Både som signal.. högtalakabel..samt nätkablar.. Kass helt enkelt..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/15 20:31:24
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:30:38  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ja, det behövs ju ett gäng kablar så trådskaparen har nåt att blindtesta. Trevligt att du ställer upp och skickar kablar mayro.

Även kul att se att det isf kommer vara en seriös testmetod som används.

Mvh


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:43:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja silver är ingen garanti för kvalitet, ej heller att LTS tex rekommenderat en specifik kabel.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/04/15 :  22:20:47  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Tack för alla fina erbjudanden! Jag är beredd att kasta mina gamla Biltema (det är deras dyrare trippelskärmade variant) på skroten i samma stund som jag hittar en bättre kabel. Usla kablar är en alldeles för enkel sak att göra sig av med för att man ska sitta och häcka med dem.

Jag ska fundera lite över erbjudandet att få låna kabel och test, ett mycket schysst erbjudande, tycker jag. Om jag bestämmer mig för att ta ansvaret för att låna hem lite signalkabel, så ska jag vara 100% rak och ärlig med er och berätta precis vad jag som "glad hifientusiast" upplevde. Jag är så långt ifrån proffs man kan komma, likaså är min anläggning. Vad tror ni, är det någon idé för mig att testa olika typer av signal och högtalarkablage kablage med följande
system?

Inkälla: Pioneer DVD 470 alt. Pioneer Reference PD-91
Slutsteg: Pioneer Reference M-90 alt. Sansui B-2101/2102.
Försteg (kan ta inkälla direkt i slutsteget): Pioneer Reference C-90 alt. Sansui C-2101.

Högtalarna är Yamahas klassiska studiohögtalare NS1000.

Vad säger ni?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/15 :  22:28:53  Show Profile Send mayro a Private Message


Gamla godingar du har.. Som kan spela riktigt bra faktiskt..!

Så klart värt lite tid på kablar tycker jag...

Tips..

Löd in nätbrunnar på samtliga grejor.. Enkelt och gör att du kan labba med nätkablar.. Även om du sen gör hemmagjorda så är det i alla fall bättre.. Där kan du hämta mycket av uppgradering snudd gratis. Och skoj är det också att meka o träna lite amatörDIY ju...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/04/15 :  23:53:38  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Jag är beredd att kasta mina gamla Biltema (det är deras dyrare trippelskärmade variant) på skroten i samma stund som jag hittar en bättre kabel.

Tycker jag låter förhastat.
Jag har själv den rosa sladden och provar ibland när jag får lite olika komponenter hemma. Ibland låter den vass, ibland lagom, dock alltid bätre än inget alls.
Kablar beror på matchning, det är omöjligt att säga:
"-Nu har jag hittat min favoritkabel, här ska förkastas allt annat."
När man byter ut något kan man räkna med att nästan få börja från steg "1" igen.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/04/16 :  00:00:18  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Löd in nätbrunnar på samtliga grejor..

Fantastisk idé! Då sabbar du inte bara andrahandsvärdet, du förstör även apparatens dubbelisolering och gör den olaglig att använda.

Med andra ord, låt Euro-pluggarna sitta kvar...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/16 :  00:15:40  Show Profile Send mayro a Private Message


Bubben.

Då jag sålt saker som fått nätbrunnar så blir nya ägaren överlycklig.. Det är inte en piccaso vi talar om. Det är pioneer som låter klart bättre efter en modd med nätbrunn o bättre nätsladd....

Och vadå euro plug? En vanlig tunn lampsladd utan ens skärm är väl inget att spara på enligt mig. Såg nyss till o med Iö klaga på en signalkabel utan skärm. Så det är väl io alla läger en almänt erkänd historia att det kan vara skäl till byte av sladd då det ser ut som det gör..

Så bubben... Detta varken förstör. Gör aparaten olaglig. Antar att dom Nätbrunnan man säljer är fullt godkäna i eu dom också?.Eller?..

Så trådägare...
modda på. Och var säker du får förbättringar oavsett om du köper en eller gör en sladd själv av wasaflex eller ölflex... bättre än orginal är den i båda fallen.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/04/16 :  00:38:22  Show Profile Send Bubben a Private Message
Mayro>
Prata inte om saker du uppenbarligen inte förstår. Om du sedan tycker det är OK att modda på alla sätt man kan komma på så låt gå för det, men rekomendera ingen att utföra något som påverkar CE-märkning, hemförsäkring och möjligheten att sälja produkten i lagligt skick.

Det handlar inte om att IEC-honorna inte är godkända. Alla produkter som CE-testas testas i det utförande de säljs. Modifieras de så är de inte längre godkända. Låt säga att produkten får ett fel som gör att den blir strömförande pga att dubbelisoleringen inte längre fungerar? Jag skulle inte vilja släppa in mina gäster i det rummet...än mindre ha rekomenderat till ingreppet.
Eller, skulle jag köpa en produkt när jag vet att jag måste gå igenom den för att se hur hur/vad som är ändrat från ursprunget? Jag skulle nog kräva viss kompensation för det arbetet.
Ta en titt på dina egna lampsladdar hemma. Visst finns CE-märkningen på euro-pluggen (jo, de heter faktiskt så), just för att det inte ska gå att modifiera på det sätt du rekomenderar.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/16 :  00:57:01  Show Profile Send mayro a Private Message
tror jag hämtar en liten mössa här nu.en del saker kan man inte ta på allvar bara..... Förmanad angående en modd som i stort alla gör.. Och angående en lampsladd.. Ja herregudars då... akta er alla DIY killar.. Era vänner svävar i livsfara.. Era grejor är ju inte eu godkända ...

Bubben.. Du har nog rätt.. Jag talar om saker jag inte förstår...

Medans du använder ett språk som en riktig översittare bubben... Det förstår jag i varje fall...

Trevligt att se dig klappa en nedlåtande på huvudet...Min fru frågade här om du är nån jäkla myndighet. Dom brukar också ha denna nedlåtande ton sa hon o gick....

Men ok. Avslutar inläggen här med.

Mr bes,,, Sorry. Bubben menar jag, med "klappen" på huvudet tar över..

Vikket snack..och värst.. Vikken ton... bedrövligt...
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/16 :  00:59:34  Show Profile Send CC a Private Message
Verkar som din tråd börjar spåra, quixotic...

Men jag måste få ge både mayro o bubben rätt i detta med moddning utav nätbrunn! Självklart ska man INTE ge sig på det om man inte har kollen på vad man gör, precis som bubben påpekar kan det medföra skada på utrustning o människa... Inte bra!

Men, om du (såsom mayro o många andra på detta eminenta forum!) har tummen på rätt sida utav näven samt vet skillnad på fas/nolla samt brinner utav en iver att förbättra ditt ljud (å fullständigt skiter i andrahandsvärdet osv) så kan du få klart bättre ljud genom att fimpa den där sunkiga fastmonterade nätkabeln!

OBS! Om inte skyddsjord är ansluten sedan tidigare så ska du naturligtvis inte koppla in någon på din eventuella nya nätbrunn! Låt det stiftet vara okopplat på insidan å ingen fara är på taket

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/04/16 01:01:34
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000