HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vill köpa CD/DVD-A/SACD-spelare kring 2500:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/16 :  09:10:00  Show Profile Send ohmega a Private Message
För drygt ett år sedan gav min CD-spelare upp efter 10 års tjänst. Det var en NAD 502 - å kostade kring 2600 kr i inköp. Nu är min froma förhoppning om att kunna köpa en CD/DVD-A/SACD-spelare för 2500:-....å få bra ljud. Det skulle väl vara bra om den klara att spela MP-3 men inget "måste", det ligger betydligt längre ner i prioriteringslistan än ljudkvalitet. "Bildbiten" är ointressant för mig...det är ljudet som gäller.

Kan jag förvänta mig att få lika bra ljudkvalitet från en "multi-format"-spelare som en 10-år gammal CD-spelare? Ge gärna förslag!!

Edit:

Förstärkare: NAIM NAIT2
Högtalare: EposES11

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/16 09:36:12

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/16 :  09:11:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Pioneer DV-575 kostar något liknande och ska vara mycket bra. Har dock ej testat den själv, men kolla upp den.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/16 :  09:29:48  Show Profile Send edison a Private Message
Har en 575'a.
Cd spelas mkt rent och detaljerat, men med aningen tunnt ljud som helhet.
Har några SACD's dessa låter också rent etc.
Min Sony ES-CD från (ca) 1997 slår dock DVD'n på fingrarna, alla dom hybrid-SACD's jag har låter aningen mer fullödigt via CD-spelaren.
DVD-A har jag bara 2 plattor med, dom låter kanon via Pioneeren, men kan av naturliga skäl inte jämföras då dom bara går att spela via den...men där är ljudet lite mer "komplett" känns det som.

Har inte spelat dessa via annat sytem, så ta det för vad det kan vara värt.
Nog blir det svårt attt hitta nån apparat som "rakt av" klår Pioneer 575 till dess pris iaf...och är ditt system aningen åt det fylligare hållet så gör det mindre att/om den är aningen tunn; den låter ju mkt rent och tydligt (i mina öron iaf) vilket inte skall underskattas.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Bedrup
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/04/16 :  09:40:59  Show Profile  Visit Bedrup's Homepage Send Bedrup a Private Message
Samsung DVD-HD945 kanske kan vara något? Spelar DVD-Audio/SACD/MP3. Finns för 2115:- hos webhallen.com

//Fredrik
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/16 :  09:41:13  Show Profile Send ohmega a Private Message
Tackar så mycket för det! Mera förslag?!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/16 :  09:43:26  Show Profile Send ohmega a Private Message
Bedrup: Är det en spelare du själv har lyssnat på ?

Edit: Ni MÅSTE inte ha lyssnat på spelarna i fråga - är det en spelare i prisklassen 2500:- som har bra rykte - skriv då bara detta

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/16 10:30:32
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/16 :  11:12:30  Show Profile Send mayro a Private Message


Kolla in här... Detta kan nog vara skoj och bli en bra spelare för dig..

Sen så får du ju "pilla" lite också i den...

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37089

Min går att höra här självklart...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/16 :  11:42:55  Show Profile Send ohmega a Private Message
Mayro:
Hur låter den i omoddat skick då?
Min "referens" är : NAD 502 (inköpt för drygt 10 år sedan för 2600:-)


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/16 :  11:54:39  Show Profile Send mayro a Private Message


Njaa.. Vad säger man.. Med enkel modd såsom dämpa den.. Sätta i nätbrunn och koppla bort knappen för start.. Och med en bra nätsladd.. Då har min 141 som är äldre spelats i system där den spelat ut btydligt dyrare spelare..

Men det är ju inte en värstingspelare direkt..

Den har ett UNDERBART mellanreg som gör att det som fattas i botten inte blir något man bryr sig om.. Men den gör dig inte besviken..

Jag spelar min ännu och kommer fortsätta med det.. Har inte hittat nåt som låter bättre ännu för pengar jag har.. Typ en Denon 2900 duger inte. Och då får man lite en vink om nivå den kommer till.. Denon DVD2900 är ju ändå en rätt ansedd dvdspelare..

Bilden däremot är inte i samma kvalitet som denons. Men duger

Sen har en del haft åsikter om HDCD .. men detta är för mig inget problem. Tror inte ens jag har en hdcd skiva för att va ärlig...

Men som sagt tidigare.. Kommer du hit på träffen så får du höra min samt wolfgangs.. tror du blir kanonnöjd....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/16 :  12:26:27  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Jag spelar min ännu och kommer fortsätta med det.. Har inte hittat nåt som låter bättre ännu för pengar jag har.. Typ en Denon 2900 duger inte. Och då får man lite en vink om nivå den kommer till.. Denon DVD2900 är ju ändå en rätt ansedd dvdspelare..


Kollade hifi-klubbens hemsida.....12000:-......det är svårt att tro på att en "sketen" spelare för för småpengar kan klå en sån tung sak.....
quote:
Men som sagt tidigare.. Kommer du hit på träffen så får du höra min samt wolfgangs.. tror du blir kanonnöjd....

Vilken träff????


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/16 12:51:22
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/16 :  12:56:30  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
det är svårt att tro på att en "sketen" spelare för för småpengar kan klå en sån tung sak.....







Läs här om träffen här.. Blir rätt stor träff med många som kommer som det verkar...även långväga kommer folk...
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37756

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/16 13:04:08
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/16 :  15:53:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Med sådana klassiskt schyssta, engelska produkter du har när det gäller förstärkare och högtalare skulle jag satsa på något lite mer "old-school". Nu är det kanske jag som är lite knäpp, men jag gillar system där det finns någon form av "helhetstänkande" såväl ljudmässigt som estetiskt... En billig taiwanes har helt enkelt inte där att göra.

; )

Eftersom du har begränsad budget får du ju isåfall leta begagnat. En gammal Naim-cd-spelare vore kanske inte fel? (Då kan du ju inte köra dvd, men istället köpa en billig dvd-spelare för filmtittande att ha vid sidan om, om du inte redan har det). Naim-spelare har mycket bra rykte! Kanske har dom något ditåt på www.hifiart.se

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/04/16 :  18:47:19  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Har också en Pioneer 575A. Grejen med den verkar vara att det är lite ojämn kvalitet. En del för lite väl mycket oljud och verkar samtidigt bara ha hyfsat ljud, de flesta är tysta när man spelar film/musik (men hörs vid uppstart, sökning mm) och har också riktigt bra ljud. Klarar MP3, DivX, XviD, JPEG...

Jag skulle vilja beskriva ljudet:
* Filmljud sänt digitalt och avkodat i förstärkaren, mycket bra.
* Filmljud avkodat i spelaren och överfört analogt, bra.
* CD: Bra, för en så billig spelare mycket bra.
* DVD-Audio: Mycket rent och klart för en så billig spelare, något för tunn bas.
* SACD: Bra, men ännu sämre bas. Man bör kunna höja basen i förstärkaren.

Finns inofficiella FW att ladda ner för omflashning som bättrar på vissa saker (ökar bland annat filnamnslängd i disknavigatorn, lägger till shuffle för MP3-spelning). Dessa FW har också EQ med "Bass Boost", men då kan man lika gärna trumma på en skokartong - tro inte att det blir någon förbättring...

En klart bra spelare för pengarna, men om en månad (?) kommer väl ersättaren, så det kan vara idé att vänta på den nya serien... (är det inte alltid det...?)

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/04/16 :  20:40:56  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
off topic
tommypeters:
quote:
men om en månad (?) kommer väl ersättaren, så det kan vara idé att vänta på den nya serien... (är det inte alltid det...?)
Jo - och ungefär hälften av gångerna slutar det med att man springer och letar efter ett restexemplar av föregångaren
END off topic

Sorry ohmega kunde inte låta bli

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/17 :  00:09:07  Show Profile Send ohmega a Private Message
Blue: Från början var jag inne på NÄSTAN samma spår som du - kanske lägga ribban kring 4000-4500:- eller så för en god "old school"-spelare. Jag kollade begagnatlistan hos "hifiart" å hittade en CD3 från NAIM - men den går på 6000:-..lite för mycket med tanke på min ekonomin just....hur som helst - jag är 99% säker (hur mätte jag det?) på att jag inte har köpt mig en spelare innan jämshögsträffen i slutet av april.

Tommypeters & Jörgen G:

Filmljud & bildprestand är inte så intressant för mig - det är musikskivor som gäller!

Hur som helst kan det ju vara intressant att hålla ögonen öppna efter efterföljaren - vem vet, kan ju vara ett intressan köp det också!!

Tacksam för ert engagemang
"ohmega"

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/17 00:17:55
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/04/17 :  14:56:47  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
ohmega:
quote:
Hur som helst kan det ju vara intressant att hålla ögonen öppna efter efterföljaren - vem vet, kan ju vara ett intressan köp det också!!
Jo - för man vet ju aldrig i förväg vilken hälft som den aktuella modellskiftet tillhör

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2005/04/17 :  15:07:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
En till fråga,hur står sig en inspelningsbar DVD i 6000:- klassen ljudmässigt i 2 kanal,mot en utan i i 4-5000:- klassen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/04/18 :  12:10:59  Show Profile Send MartinN a Private Message
En tanke åt alla som skall ha ny spelare :

Hur många SACD/DVD-A har du och hur många tänker
du skaffa ? Ingen vet om formaten är döda om ca
2-3 år .....

Jag skulle alltid välja en vanlig CD-spelare och fly
SACD/DVD-A som pesten ....

En beggad MF X24k DAC borde gå att få billigt som komplement
till din CD-spelare.

Martin
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/18 :  14:35:24  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Hur många SACD/DVD-A har du och hur många tänker
du skaffa ? Ingen vet om formaten är döda om ca
2-3 år .....



Svar: Inga - jag har ju inte haft nåt att spela av DVD-A och SACD med!!

Fast det kan ju förståss vara värt att fundera en gång till om man verkligen tror att man KOMMER att VILJA KÖPA DVD-A/SACD-skivor!!!

Jörgen_G
quote:
Jo - för man vet ju aldrig i förväg vilken hälft som den aktuella modellskiftet tillhör


Den meningen får jag inte ut nån begriplig information ur

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/18 14:37:04
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/18 :  14:39:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tror också att det är dumt att lägga mycket pengar på SACD/DVD Audio-spelare idag. De formaten har aldrig slagit igenom och lär inte göra det heller. Andra format som tex HD-DVD och Blue Ray mfl. kommer om några år ersätta cd-skivan, medan SACD & DVD-Audio kommer dö ut. Tror jag i alla fall.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000