HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips om lämplig ljudkälla (DVD?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/04/14 :  22:52:01  Show Profile Send HJ a Private Message
Önskar hjälp!

Jag skall i vår/sommar byta ut min CD-spelare mot ny ljudkälla (DVD?) och behöver er hjälp med att prioritera vilka produkter jag skall lyssna på.

Jag kommer att koppla den analogt till en Thule IA350B som inte har någon inbyggd processor. Förstärkaren har XLR ingångar för 2 kanaler och RCA ingångar för 5.1. Justering av ljudnivå mellan kanaler (både i 2 och 5.1) kan göras.

Som fronthögtalare används Dali Evidence 870 och initialt kommer ett par äldre småhögtalare agera bakkanler. Den troliga högtalaruppställningen blir ett 4.0-system eller eventuellt 4.1 så småningom.


Krav:
Bra ljud i 2 kanaler (analog utgång, CD-uppspelning)
Bra ljud i 5.1 kanaler (analog utgång, DVD, DVD-A och SACD uppspelning)
DTS / Dolby Digital dekoder
Bass mangement (för att klara 4.0 ljud ut på flerkanalsinspelningar)

Starka önskemål:
SACD avspelning
DVD-Audio avspelning
XLR utgång i 2 kanal
Lättanvänd

Önskemål:
DVI och/eller HDMI utgång
Snygg (matcha min Thule)

Budgeten ligger på upp till ca 25 kSEK men jag kan gärna lägga pengar på mjukvara för det som blir över.

Jag ser några olika huvudspår:
Universalspelare typ Primare DVD30, Marantz DV9500, Denon 3910 etc
Separat DAC och enklare universalspelare
Typ Bladelius Freja och enklare universalspelare

Vad skall jag låna hem för att lyssna på? Jag bor i Lund/Malmö-regionen och lokal tillgänglighet är en fördel.

"So here I am once more..."

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/04/15 :  00:29:31  Show Profile Send KennethS a Private Message
Halloj!

Skulle solklart titta in Arcam:s FMJDV29. Kostar runt 23.000:- och är ruggigt kompetent. Tar även DVD-Audio men ej SACD. Har även givetvis HDMI och som CD-spelare är den väldigt alert och trevlig, med en bra förmåga för detaljer och en väldans fin musikglädje! Bilden är väldigt skarp och fin. Använde den tillmin Loewe Aconda som bara tigger en DVD av den kalibern..Hade den hemma och testade ihop med matchande Försteget AV8 och slutsteget P7. Mycket köpvärd!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/15 :  04:53:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Freja är tvåkanal men ljuder mycket bra, i övrigt spelar den alla format. Denon eller Pioneer är väl lämpliga val i deras högre prisklasser om du nu inte tänker ha två produkter.
Kanske du kunde utveckla det hela lite.

Bravo
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/04/15 :  10:43:19  Show Profile Send Nitram a Private Message
Primare DVD30 är nog inget dåligt köp i prisklassen... saknar dock dvi.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/04/15 :  10:54:57  Show Profile Send C-Quence a Private Message
DVI kommer till DVD30 - när vet jag dock inte (har i alla fall inte hört något nytt om det på länge)...
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/04/15 :  11:01:43  Show Profile Send Nitram a Private Message
Ja det borde ju finnas på en spelare i den klassen...

HDMI ger jag inte mycket för dock... bättre en högkvalitativ DVI...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/04/15 :  13:10:47  Show Profile Send eliot a Private Message
DVI-utgång skall komma i dagarna - eller har precis kommit - till Primare DVD30. Jag använder min mestadels för ren musik och jag är helnöjd och tycker att den håller hög klass som ren CD-spelare men blir klart bättre på SACD.
- Bilden är för övrigt också bra

Min är i Titan:


Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/15 :  18:09:24  Show Profile Send Drem a Private Message
Kanske min svarta Denon DVD-3910 kan vara intressant? Den är bara 2 månader gammal. Jag ska köpa samma spelare fast en silver eftersom efter uppgradering här så kommer alla apparater vara i silver. Den finns under Säljes.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/04/15 18:09:47
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/15 :  19:24:04  Show Profile Send Haakan a Private Message
eller så kanske spara lite pengar å skaffa en pioneer 668

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/15 :  19:51:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nja de alternativ som nämnts ovan är alla bättre spelare än 668.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:06:07  Show Profile Send Haakan a Private Message
subjektivt kanske...men smaken är som baken

vilken är bäst ferarri 550 eller dodge viper? smaksak? eller är dom lika snabba?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:22:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vilken är bäst av Audiovector Mi3 och Mi3 Avantgarde? Smaksak? Nej, Avantgarde är bäst.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:36:08  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Det beror ju på vad som avses med "bättre", för vem eller för vad? Lite väl vagt...
Bättre = snyggare, användarvänligare, tystare släde och drive, mer gedigen, lägre signalpåverkan, exklusivare, mindre plastiga, passar bättre ihop med blommvasen i fönstret etc.?

Mvh


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/15 :  20:42:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bättre = bättre ljud eller bild. Bättre enligt vem? Enligt den som lyssnar/tittar, och tycker de flesta att det är så så kan det sägas vara så. Annars kan man ju hävda att en gammal fiat från 1970 är en bättre bil än en Ferrari från 2002. Låter det rimligt? Om Audiovector Mi3 (tex) hade varit bättre, varför hade Mi3 Avantgarde då överhuvudtaget tillverkats och innehållt dyrare och bättre komponenter etc? Samma sak gäller dvd-spelarna ovan.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/04/15 20:58:40
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/15 :  21:40:04  Show Profile Send Haakan a Private Message
du e rolig du matte


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/04/15 :  21:52:08  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Nu generaliserar du lite matte
Tror inte vi jämför en Fiat -70 mot en Ferrari -02
Dyrast är inte heller alltid bäst, inte ens i samma produktline/företag.
Finns massvis av exempel där det funnits billigare modeller i produktlinen som spelat bättre än storebröderna. Du har tex. gamla B&W där 804´an inte fungerade lika bra som 805. Gamla Snell likaså, jag själv har svårt för Avantgardens diskant osv. Så det vi jämför är nog en Ferrari 355 -99 och en 550. Där jag tror att 360 slår 550 på Monza medans 550 är trevligare på Autobahn Bildmässigt är nog Pioneer och Denon i en klass för sig, men det är få som kan nyttja det med sina bildkällor. Ljudmässigt är det omöjligt att att säga något. Jag har lysssnat på alla utom Marantzen, men ej samtidigt och ej med samma kringutrustning. Kan bara säga lyssna, det är antagligen inte så stora skillnader som man kan tro.
/Jonas
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/15 :  21:58:07  Show Profile Send Haakan a Private Message
snyggare förpackning är det iaf på dom dyrare

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/15 :  22:03:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Dyrast är inte heller alltid bäst, inte ens i samma produktline/företag.
Finns massvis av exempel där det funnits billigare modeller i produktlinen som spelat bättre än storebröderna. Du har tex. gamla B&W där 804´an inte fungerade lika bra som 805


Jag håller med, även om dyrast oftast faktiskt också är bäst. Avantgardens diskant kan bli påträngande med fel kringutrustning men med rätt är den suverän.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/15 :  22:07:07  Show Profile Send Haakan a Private Message
såsom 668an är väldigt bra i rätt system ( pekar mot iös källare )

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/04/15 :  22:10:20  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Får nog lägga till att Marantzen antagligen en ypperlig bildförmedlare också, tror dock att få kan utnyttja det som sagt.
/Jonas
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/15 :  22:58:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
såsom 668an är väldigt bra i rätt system ( pekar mot iös källare )


Jo den har man hört förr, vet inte riktigt var? Men det kanske stämmer, har ej hört på den tillräckligt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/04/15 :  23:12:24  Show Profile Send HJ a Private Message
Hej. Här har det hänt saker.

KennethS:
Många rekommenderar Arcam's produkter men de gånger jag lyssnat har de inte riktigt imponerat på mig. Kan ha haft otur men om jag väljer en spelare som inte tar SACD skulle jag i första hand lyssna på Thules DVA250 med Digit II-kortet. Trevligt med enhetligt system och om ljudet följer förstärkarens så borde det passa mig. Kanske skriver jag av Arcam för lättvindigt? Borde kanske ge den en chans.

Bravo:
Helst vill jag komma undan med en spelare för att inte belamra vardagsrummet mer än nödvändigt. Högtalarna tar ju också lite plats... Men Freja verkar vara en så pass intressant produkt att jag tycker det verkar vara värt att lyssna på den för att höra. Slår den ex Primare på fingrarna i 2-kanal så får jag väl leva med en separat DVD-spelare. Kan också tänka mig att en bra CD-spelare i 10-15 kSEK-klassen kan platsa och kombineras med en DVD för 5-10 kSEK. Tar Freja DVD-A? Informationen om den på nätet ger lite spridda skurar...

Nitram / C-Quence:
Primare har länge varit på min intressant lista. Har hört rykte om att en DVD31 skulle vara på väg. Uppgraderad med DVI och läsning av fler filformat, DivX eller vad säljaren nu sa... Snygg är den i alla fall även om DVD26 är snyggare.

Eliot:
Du verkar vara en nöjd användare av Primare DVD30. Kör du den i enbart 2- eller även flerkanal?

Drem:
Intressant! Men jag har ännu inte hunnit provlyssna den och dessutom finns din spelare lite långt norrut. Kostar för mycket att köra och hämta då du inte verkar vilja skicka den.

Haakan:
Har inget alls emot att spara pengar. Inte resten av familjen heller för den delen. Det som talar emot den är att samtliga säljare har sagt att den är något slank och ljus i spelsättet och jag är känslig för essighet. Jag har inte lyssnat själv men jag vet att det finns starka förespråkare för den som signalkälla. Vill dock inte ha en LTS vs något annat diskussion.

Matte76 / Baltazar:
Som sagt: Ta diskussionen i en annan tråd.

Jonas Nilsson:
Kan bara säga att till att börja med kommer jag inte att kunna nyttja en riktigt bra bildkälla men anledningen till att jag har en önskan att spelaren skall ha DVI är att någon gång skall väl min gamla 21" ge upp. Visst skall jag lyssna men jag kan/orkar inte baxa hem hur många apparater som helst. Får göra en grovsållning i affärerna och låna hem "finalister" Denon och Marantz har ju ett samarbete på "hög nivå". Enligt säljare (fö samma som påstod att Primare var pg med DVD31) så satsar Denon på bild och surround medan Marantz fokuserar på ljud. Har kikat lite på Marantz DV9500 och den ser intressant ut.



Det som kommer att spelas är inom en rimlig framtid mestadels CD. Därutöver kommer det att spelas en del SACD, DVD-A och musik-DVD och eventuellt någon film ramalr i då och då (har ju "The Wall" redan på DVD) Stort fokus är därför på att det skall låta riktigt bra med CD i 2-kanal men jag vill ha möjligheten att spela andra format också.

Allra helst vill jag ha det i en låda för att det blr snyggast helt enkelt. Jag tror dock att jag kan få familjen att leva med 2 lådor också. Fick tidigare i veckan igenom att jag får sänka taket i vardagsrummet för att akustikförbättra om jag samtidigt slänger upp lite spots i taket och hon slipper se så mycket kablar.

Finns det fler rekommendationer och utveckling av redan nämnda?

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/15 :  23:17:26  Show Profile Send Drem a Private Message
Sänkt pris på min nu. Jag kan eventuellt tänka mig att skicka den men iså fall inte via posten (alla vet att dom spelar paketrugby där) och om köparen står för frakten.
Tänkte bara säga också att om du senare vill köra uppskalad bild via dvi eller hdmi så fixar inte Pioneer 668 varken 720p eller 1080i. Kan vara bra att veta.

Moddat inlägg, nu blev det lite mycket försäljning av det hela./Pac

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/16 :  01:50:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Freja tar DVD-A i tvåkanal då den är en ren stereoapparat, men som sådan är den mycket kompetent.
Jag använder den just nu med parhästen Thor i sovrummet.
Jag har provat Sonys och Marantzs spelare upp till motsvarande prisklasser och tycker nog att Frejan är att föredraga.
Frejan kör alla möjliga skumma format enligt utsago, dock kan jag personligen inte verifiera detta, men jag betvivlar inte att det är sant.
Jag har spelat cd, sacd, dvd, och någon bränd skiva med gott resultat vilket ingen tidigare spelare mäktat med.
En ren dvd-a väntar till veckan och då detta är en av huvudformaten förväntar jag mig inga problem, däremot skall det bli intressant att jämföra samma inspelning i cd, sacd och dvd-a.

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/04/16 12:41:32
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/16 :  04:15:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med Bravo, Freja spelar riktigt fint tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/04/16 :  09:34:09  Show Profile Send eliot a Private Message
DVD31 har diskuterats tidigare och det kom då fram att det var en enklare apparat än DVD30 som var avsedd för film och flerkanal och inte hanterade SACD/DVD-A.

Som svar på Din fråga så har jag bara tvåkanal hemma ...

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000