HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustikdämpning i höga frekvenser!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2005/04/11 :  19:25:38  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena alla glada hifirävar!

Har efter ommöblering fått en del kala väggar i kombination med assymmetri i rummet och behöver därför dämpa lite reflexer i det högre frekvensområdet från ca 1 kHz och uppåt.

Tänkte använda mig av sk. scenmolton som är et tyg man använder i teatersammanhang. Brukar användas i de sk. "byxorna" bredvid scenen. När jag var på teatern märkte jag att detta material verkade äta upp ljud väldigt bra plus att det var tjockt, fint och lite sammetsliknande.

Nu undrar ju såklart jag om det är någon som har testat detta hemma för akustikdämpning? Vore kul med erfarenheter.

Vore ju trots allt skönt att slippa gullfiber och alla problem som det kan åstadkomma. Klieffekter exempelvis

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/04/11 :  19:52:04  Show Profile Send svejk a Private Message
Rekomenderar att prova att diffusera istället.
Några Golden Horn från Svanå är inte så tokigt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/11 :  20:26:40  Show Profile Send marens a Private Message
Tyg dämpar inte reflexer så bra vid mellanhöga frekvenser. Det är däremot jättebra för att få bort fladderekon med. Räcker med tunnt tyg för detta. En bra kombination för en fin absorbent >1kHz kanske skulle vara tyg hängandes och profilerat skum bakom. Då blir det lite diffusion också av profileringen eftersom skummet är delvis reflekterande.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2005/04/11 :  21:34:53  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Ahh. tack för svaren! Well, svanå e inte direkt min prisklass utan jag får klara mig med enklare grejor. Well, detta är som sagt ett lite speciellt tyg, inget vanligt gardintyg så att säga

Marens, vad menar du med fladderekon?

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/11 :  22:42:46  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Marens, vad menar du med fladderekon?
Fladderekon är höga frekvenser som ekar mellan väggarna så att det låter som att det fladdrar ett tag. Testa att klappa händerna i badrummet eller ditt vardagsrum (om det är kalt) så ska du få höra på fladderekon. Dessa uppstår mellan plana parallella väggar/tak/golv i rummet. Fladderekon minskas kraftigt genom små åtgärder som att hänga upp tavlor, sätta matta på golvet växter, bokhyllor och gardiner/tyger som hänger och "blockerar" de plana ytorna. Det räcker med ganska små medel eftersom ljudet studsar så många gånger fram och tillbaka. Bara lite dämpning eller diffusion gör att de försvinner.

Även om tygert är ovanligt tjockt så kan man inte förvänta sig att det dämpar ner mot 1kHz särskillt bra. Det krävs ten viss tjocklek på absorbenter för att de ska verka vid lägre frekvenser. 3-6cm skumprofil borde kunna dämpa bra vid frekvenser runt 1kHz och över.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/04/11 :  22:44:52  Show Profile Send svejk a Private Message
Golden Horn snikvarianten kostar 5-600 har du turen och är ihärdig kan du hitta begagnat. Tele och ljud butiken i Örebro håller på att sälja ut skall tydligen klappa igen. Dom har Svanå fixat rummen hos. Skall kanske rivas ut och då går det kanske att handla för kaffepengar?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/04/11 :  23:25:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Fladderekon kommer fram om man dämpar en del av rummet, men låter bli en annan !
Tillexempel, dämpar förstasidoreflexerna, men inget gjort åt golv eller tak, ja
då har vi nästan alltid fladderekon, och reslutatet kan bli - sämre upplevd akustik än innan !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/04/12 :  08:07:29  Show Profile Send Conan a Private Message
Nja... fladderekona (klappekon, resonant avklingande ekon) finns där ju hela tiden. I vissa speciella fall när man akustikåtgärdar ett rum kan "fenomen" som tidigare varit maskerade att bli hörbara när man går hårt åt ett speciellt område (som t.ex. att kraftigt dämpa högtalarväggen). Det är ju egentligen inte högtalardämpväggens "fel" utan bara en rumsakustisk variant av "har man tagit fan i båten...". Testa genom att klappa händerna framför huvudet och lyssna på avklingningen. Ibland låter det "booooiiing" när det är riktigt illa.

Det tyg du nämner, UnholyRishna, fungerar säker aldeles utmärkt, men hur har du tänkt att sätta upp det och hur vet du att det är specifikt i registret över 1kHz som du har problem? Som NN är inne på kan det skapa problem att hårddämpa endast en vägg samtidigt som man har golv, vägg, tak och andra ytor odämpade. Du skriver att det är "reflexer" du vill dämpa. Ska man läsa det som att det är i högtalarens närhet du vill sätta upp tyget? I så fall kan det nog vara bra. Om det istället är resonanser (fladderekon och efterklangstid) du är ute efter kanske jag skulle rekommendera annat som mattor på golvet (heltäckande gärna), prylar på väggarna (bokhyllor, tavlor m.m.) samt en almänt trevlig borndemiljö med tjocka stoppade möbler och växter i fönstren.

I regel är det alltid svårt att ge rekommendationer om ett rums akustiska förutsättningar utan att ha sett & hört rummet. Specifikt riktade åtgäder bör endast utföras efter en noggrann kontroll av personer kunniga på smårumsakustistik.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2005/04/12 :  13:43:38  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Än en gång tack för svaren!

Självklart är det mycket komplicerat att dämpa av ett rum korrekt, och naturligtvis svårt att ge rekommendationer utan att veta hur rummet ser ut Well, jag ska inhandla lite tyg och sen ska jag testa att placera det på lite olika ställen och se hur bra det blir!

Kommer med rapport senare! =)

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000