HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Definitioner i Audiofilvärlden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2005/04/12 :  14:25:25  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Tycker det är lämpligt med en tråd där vi har en ordlista över vad man menar. Alltså en Audiofil->Svanska ordbok
Att på nått sätt standardisera vad som menas med luftighet, 3D-ljudbild,ljudbild, "släpp", dynamisk. För det känns som om allla inte menar samma sak med orden.

Så posta de ord ni använder för att beskriva ljud och vad de olika orden betyder för er/de flesta.

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/04/12 :  16:33:21  Show Profile Send Bubben a Private Message
Kan bli intresant...mina deffinitioner:

luftighet: Diskant-skimmer är ett annat ord jag skulle beskriva det som. ex. cymbalanslag som bara svävar ut mer och mer desto mer de klingar ut.

djup: Samma som 3D för mig, de olika katörerna inom ett stycke står olika långt/fram i ljudbilden. Vissa melodier är mixade långt fram, andra långt bak.

höjd: Den upplevda höjd som ljudbilden har, allt ljud kommer inte från respektive element...jo ibland gör det, men då tycker jag det är något som inte stämmer.

ljudbild: Den inre bild man mållar upp i huvudet av en scen eller ett ljudlandskap när man sitter och lyssnar.

släpp: Förmågan för högtalarna att försvinna i rummet och kvar blir bara en "ljudbubbla"

dynamik: Förmågan att släppa lös helvetet efter ett lugnt parti, kräver att det finns en mäktig "tystnadsbakgrund" enligt mig.

kallt ljud: Vasst och livlöst, jobbigt, lyssningströtthet uppstår

mörkt ljud: Inbonat och mysigt, nästan lite instängt

varmt ljud: utblommat mellanregister utan antydan till essighet

ljust ljud: Fokuserar på mellanreg/diskant, antydan till kallt...om det inte kanske är samma sak?

Undrar om det här inlägget verkligen förklarar mer än det ger frågetecken för någon...blir väldigt flummigt när man ska beskriva intryck. Jag får svårt att förstå mig själv ibland...Förresten, hur ser grönt ut.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000