HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför blir man aldrig helt nöjd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2005/04/10 :  12:42:18  Show Profile Send supersonic a Private Message
Tänk att det ska vara så svårt att vara nöjd med den hifiutrustning man har. Än värre blir det att läsa i detta forum där inte ens personer med långt mer dyra prylar än vad t.ex jag har är nöjda. Vad man än lyssnar på finns det tydligen alltid ngt som låter bättre.

Det finns ju hur många kombinationer som helst med högtalare, cdspelare/drive-dac, förstärkare/för-slutsteg, kablar, rum m.m. och när/om man väl funnit en anläggning som man gillar, och har råd med, så visar det sig att många inspelningar låter helt hysteriskt dåligt.

Nirvana finns inte i verkliga livet och ej heller i hifivärlden?! Fast ibland är det nära och visst är det kul att ha en hobby.

supersonic

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/10 :  13:04:47  Show Profile Send mayro a Private Message


JO DET FINNS VISST NÖJDA HÄR!!!!!!!!

Jag är så jäkla nöjd så jag knappt fattar det själv. Min första anläggning någonsin som ger mig ALLT jag söker. ÄNTLIGEN!! Men som sagt. Vägen dit är alltid lång som sjutton. Och kantad av kassa affärer osv och ej matchande grejor...
Min anläggning består av följande.
Slutsteg är Jeff rowland på topparna
Denon POA3000Rg på basarna
Muse Modell three försteg med power suply.
DVD Denver (Moddad)(Det ända som ska vid tillfälle bytas senare EV. Om inte nästa modd plockar ut lite till vill säga)
Högtalare är Infinity Reference standard 4,5 med elektroniskt delningsfilter.

Allt är kablat med Silver resolution kablar. Även nätkablarna är dessa typer förutom en digital hc och en magic powercord. Men allt ifrån signal cable.

Och som i natt. Vi satt och formligen ÖSTE scorpions DVD live på snudd max volym. Och fy fasiken vad det lät kanon..

Så en nöjd finns här..

Glömde. En sak måste grejas för sista snäppet ska komma. Jag måsta kanta om mina basar ifrån gummi till foam vid tillfälle.

Men det ställer inte till med sååå stora problem då stärkaren orkar ändå driva utan större problem. Det ända är att man missar lite microsaker o efterklang i basen.. Men ok. Baggateller i sammanhanget ändå...

Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/10 :  13:32:35  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
så visar det sig att många inspelningar låter helt hysteriskt dåligt.
Det kan ju vara inspelningarna du inte är nöjd med.

Grejjen är nog att för en äkta hifineurotiker så beror allting på anläggningen, då är det svårt att bli nöjd. Jag tror som sagt att man inte blir nöjd utan att man väljer att vara nöjd.
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2005/04/10 :  13:34:31  Show Profile Send supersonic a Private Message
mayro:Inga regler utan undantag....*L*
marens:helt rätt på sätt och vis...

supersonic

Edited by - supersonic on 2005/04/10 13:35:44
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/04/10 :  13:41:35  Show Profile Send Leif B a Private Message
Största problemet är att man alltid strävar efter bättre återgivning eller bättre elektronik. Det är liksom ett gift.
Jag har dock kommit ur denna karusell. Har börjat inse att musiken är viktigare än hur det låter.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/10 :  14:12:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är väl mest en kul grej. Ljudmässigt är jag själv väldigt nöjd, men för min del så
är det ju det där med att det är kul att bygga nya grejor. Brist på idéer är här inte.
Som att trimma motorer eller nåt, skrämma fram det allra sista ur grejorna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/10 :  14:29:30  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har ungefär samma syn som Bernt. Det är kul att bygga och förbättra om det går. Jag är faktiskt nöjd som det är nu.

Apparatbytande har jag i princip lämnat, iaf vad gäller att försöka få bättre ljud den vägen. Har kommit på att jag tycker det är mycket roligare med högtalare och akustik.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/10 :  15:01:05  Show Profile Send mayro a Private Message


Måste kommentera detta jämt återkommande om INSPELNINGAR tyvärr...

Alla inspelningar låter förmodligen rätt ok i studion trotts allt. Problemt kommer oftast då grejorna i sin HELHET som spelar upp det inspelade INTE har den bredd i prestanda som krävs för att just spela upp det typ o sätt sakerna är inspelade med..

Jag har genom åren träffat på SÅ FÅ anläggningar som just i sin HELHET har denna prestanda så det är rent tråkigt..

Det krävs INTE en mille för att få detta. Jag har hört det på ett par moddade magnepan spelade med advantage och en sony cd. Kostnad runt kanske 30000 ifrån begmarknaden..

Så kravet är INTE pengar enbart. Utan kunnandet att faktiskt kunna tweeka ut allt ur sina grejor.. Mats i Umeå som idag är generalagent för muse, audio artistry, cardas Ayre mm mm kan denna konst. Och vred ur allt så det lirade med just denna bredd av kapasitet..

Så detta med inspelningar är INTE ett skäl till ihopskärande anläggningar enligt mig. Det är den totala kapasiteten och uppspelningsbredden era grejor har.

MEN
Och läs nu detta MEN noga.

Självklart finns undantag. Men detta är väldigt sällsynt ändå.

Det vore kanon om folk där ute la den tid o jobb som krävs för att tweeka in sina saker mer noga. Då skulle dom säkert som ammen spela klart bättre.

Ingen tror väl att den som betalat runt 40-50 tusen för en högtalare köpt en högis som rent gör katastrof av ljudet? Den spelar säkert ut allt med rätt intrimmning o annan utrustning runt omkring.

Sänd mail till tillverkaren och fråga VAD dom har för reference utrustning vid utprovandet tex.. Då kan man lätt få en bild av vilken typ av stärkare och övrigt som passar in. Så har jag gjort i åratal med gott resultat.

Man behöver INTE köpa det dom har. Men det finns ju typ lite "släktskap" mellan olika tillverkare. Som mellan muse och jeff rowland till exempel. Muse har Rowland som lite av sin "guru" eller hur man vill kalla det. Så sök lite på detta sätt om ni har tid o lust att spilla nåt mail osv så kommer man relativt långt redan INNAN inköp till o med..

Många tillverkare ger också råd till annat dom provat som har fungerat bra än just deras referencer.. Oftast får man utan problem god vägledning på så sätt..

Förlåt detta långa inlägg. Men hoppas NÅGON finner en ny inputt i ämnet i alla fall. Hjälper det endast en enda så var orden värda att skriva...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/04/10 :  15:01:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Är det "Ha-Begäret" som ställer till det? Vad som är "bra" kan alltid bli "bättre"? Mänsklighetens natur?

Jag tror det är läge för: "Det finns inga genvägar till..."

För tillfället ganska nöjd ( plånboken talar mitt språk just nu ). Testar mest en massa roliga små-tweaks och div. kablar för tillfället ( väldigt roande! och inte för jobbigt för plånboken ). Se ifall man kan ta ut nån % mer välljud på så sätt. Många bäckar små...


Summan av ljudet är adderingen av samtliga komponenter som kan påverka ljudet.

M

Edited by - rannagarden on 2005/04/10 15:09:14
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/04/10 :  15:36:50  Show Profile Send NtR a Private Message
Det är neurosen som gör det, och letandet efter den heliga Graal!

Om man kan släppa jakten på sanningen och jaga tag i det som låter behagligt med flest skivor så blir man fortare nöjd. Bekymret är bara att det stora flertalet produkter på marknaden riktar sig till Graal-sökarna och inte till fåtölj-pipa-kaffe-vinglas-och-kanonskiva-killarna.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/04/10 :  15:56:56  Show Profile Send Bubben a Private Message
När man funderar lite så är jag nog lika nöjd nu som med min första kompaktanläggning. Skillnaden är att nu låter det så otroligt mycket bättre, och det är inte ofta man stöter på någonting som skapar ett ha-begär på samma sätt.

Förut kunde man gå in i vilken HiFi-butik som helst och tycka att det mesta låter gudomligt. Nu får man verkligen trixa och leka med uppställning för att komma fram till att: -Det låter kanskelite bättre än hemma...

Så jag är nog ganska nöjd igentligen, vet bara inte om det ännu.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/10 :  17:30:37  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Jag är rätt nöjd med den anläggningen jag har nu. Den har det mesta som jag är ute efter när det gäller musik. Det enda jag sakna är de lägsta oktaverna, och lite bättre dynamik. Så sub skall införskaffas, sen får jag gå vidare därifrån.

Det blir förmodligen till att fixa till akustiken det sista.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/10 :  18:02:36  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Varför blir man aldrig helt nöjd?



Du ÄR nöjd du vet inte om det bara...

Sen finns det ju inspelningar som ÄR hysteriskt dåliga.....menmen..de flesta insplningarna är nog rätt ok .

Rent generellt man kan ju uppnå lite förbättringar genom att se till att placering å sånt är bra på högtalare osv......

I alla fall ta sig en funderare innan man panikhandlar nått (been there)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/10 18:04:14
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/10 :  18:29:29  Show Profile Send Blue a Private Message
Nöjd eller inte nöjd... Jag skulle vilja säga att det till 90% handlar om vilken (mental) inställning man har och till 10% om hur det faktiskt låter... "Gräset är grönare" är ett fenomen som drabbar de allra flesta i någon mån, och inte bara när det gäller hifi. Även om gräset på ens egen sida egentligen är ganska grönt.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/04/10 :  18:46:57  Show Profile Send Ampalang a Private Message
För mig är det själva resan som är målet, att komma fram är inte det viktiga
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/10 :  21:43:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Att vara nöjd är ett steg närmare döden!
Det är så oerhört mycket roligare att vara entusiastisk och kreativ - att försöka förbättra och utforska - än att bara sitta lite halvslött och vara nöjd. Jag är väl lite smånöjd när jag klurar ut lösningar å sitter och löder för glatta livet, men det resulterar alltid i mer ideer och mer kreativitet. Det är skapandet som är skoj för mig.
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/04/10 :  22:27:56  Show Profile Send JonasV a Private Message
Mina Ambitioner FÅR Gud om möjligt bli Asket !!!
ASG...

Twisted Greatings, Jonas"Tidsdjuret"Viklund.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/11 :  03:28:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst är man nöjd å ena sidan, sedan är ju hifivärlden så stor så stor. Nyfikenhet och vetskap om att det finns andra och bättre grejor driver det hela vidare, det är som sagts en resa men utan att nödvändigtvis vara missnöjd. Givetvis finns lite habegär, vem drömmer inte om det ultimata ibland. Dock skulle nog högst pålistan stå ett musikrum/bibliotek med anpassad akustikreglering.

Bravo
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/04/11 :  07:02:32  Show Profile Send mapem a Private Message
Om folk vore nöjda med saker och ting skulle utvecklingen stanna av. Det är det kreativa och konstruktiva missnöjet som driver världen framåt. Rent generellt alltså.

När det gäller HiFi så frågar Ernst-Hugo Järegård på en gammal testskiva jag har: "Låter det bra? Då ska du vara nöjd!" Och det har han ju rätt i på ett sätt, man ska kunna känna sig nöjd med att kunna lyssna på vacker musik på ett njutbart sätt hemma i soffan.

Men det är inte samma sak som att vara nöjd, för evigt, med den anläggning man har. Det kan alltid bli ännu bättre. Frågan man måste ställa sig är inte om man är nöjd, för det är man inte, utan om det just nu, med tanke på behovet av investeringar på andra områden, är lönt att byta ut något för en marginell förbättring, eller om det får vänta. Under tiden får man tweaka, det är gratis (nästan).

Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/04/11 :  09:44:54  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Jag blir ofta helt nöjd, men det går fort över......

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/04/11 :  10:19:01  Show Profile Send MartinN a Private Message
Tänk om det är Hifi-tillverkarnas fel ....
De konstruerar i all evighet något de tycker
är bättre, om inte apparater så ett nytt
format ...

Martin
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/04/11 :  18:04:55  Show Profile Send Fimax a Private Message

Mayro:
quote:
Glömde. En sak måste grejas för sista snäppet ska komma. Jag måsta kanta om mina basar ifrån gummi till foam vid tillfälle.


Allts inte HELT nöjd = lite missnöjd

När basarna är omkantade, upptäcker du bestämt en annan "sista" modifiering att göra...

/filip




Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/11 :  18:09:37  Show Profile Send mayro a Private Message


Nej. Inte missnöjd alls. Låter helt ok i alla fall. Så nej.. Nöjd är det som gäller.. Ser kantbytet endast som ett steg till mot "perfektion".. Och VET redan hur mycket det kommer göra då jag haft en modell mindre av samma högtalare där det bara är en 12" i varje låda i stället för två 12ór i varje i dessa.. Så en uppgradering ifrån nöjd till helt kanon är läget som gäller. Har ändå svårt att hitta nåt som direkt låter bättre i alla fall oavsett detta med kanterna ju..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/04/11 :  20:06:47  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Är ganska nöjd med grejorna men i går kände jag för lite förändring så jag plockade fram retrostereon!

Bort med högtalare och slutsteg och in med Carlsson OA5 från 1968 (orenoverade) och Stereo 70:in från 64 resten av grejorna behöll jag. Det var skitkul att spisa gamla monoskivor och hopplösa stereoskivor typ Rubber Soul. Panorerad mono och taskiga inspelningar ö.h.t som saknar ljudbild (platta) fick just en ljudbild och liv. Bra inspelnigar däremot blev mer av ett antiklimax.

Stig Carlsson gillade ju mono och OA5 är väl egentligen gjorda för det så han var verkligen rätt ute. Kör nog på denna uppställning ett tag.

Dom vanlga grejorna låter antagligen, förhoppningsvis, fantastiskt när dom gör come back...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/12 :  13:39:32  Show Profile Send Tomas a Private Message
Nöjd?! Jag gråter nästan av glädje varje gång jag spelar en skiva

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000