HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalarteori
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/09 :  16:58:11  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Var kan man läsa om högtalarkonstruktion, vad det innebär med 2, 2,5 och 3 vägare och däröver? + lite annat

Kanske bra att man inför kommande bygge försöker läsa lite så man har lite vetskap vad det är man bygger.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2005/04/09 :  17:22:00  Show Profile Send Nygga a Private Message
Hejsan mangew, när jag bygggde HFLS´1:orna tittade jag på dessa länkar parallellt för att få lite info vad jag höll på med. Men de här länkarna kanske du redan läst, om det är böcker du är ute efter får någon annan tipsa dig.

Internetlänkar:
http://audionova.nu/Dennis/inledning.htm
http://www.drkrupp.se/hifi/

Denna länk kanske du kan hitta lite också.
http://audionova.nu/docs/audionova_frontpage.htm

Mvh Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/04/09 :  18:22:26  Show Profile Send xdakob a Private Message
Vance Dickason "The loudspeaker design cookbook"

Den förklarar mycket men är dock på engelska. Tror att den ska gå att låna på biblioteket...

Daniel

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/09 :  21:07:43  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har skummat igenom länkarna snabbt, får läsa mer senare.

Vad innebär 2,5vägare? Vad har det för för/nackdelar jämfört med 3-vägare?

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/04/09 :  21:30:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
2,5 vägare har diskuterats i många trådar, både vad det är och fördelar nackdelar....

Det är en tvåvägare, där man fyller på med en extrabas i lågfrekevensregionen. Normalt är bas/mellan två identiska element. Tanken är också att nedre basen fyller upp baffelstegsförlusten.

Det andra sättet att se på konstruktionen är att tänka sig en 3-vägare, där mellan och bas är lika, och "mellan"-registrets bandpass inte har ngn nedre brytfrekvens är alltså en lågpass.

Du får alltså två basar med två olika lågpassfilter och här infinner sig nog största nackdelen och det är att du åker på olika fasvridning iom. de olika delningsfunktionerna. Och detta mitt i passbandet på en "övre" basen. Fördelen är ju mer baskapacitet åtminstone i teorin. Annan fördel kan vara att du bygger enligt första två-vägstänket och sedan lägger till extrabasen. Kan vara liten enklare än en fullvärdig tre-vägare...

Många väljer att köra två-ägs istället och baffelkompensera utifrån den högre erhållna känsligheten, om man nu parallell-kopplat elementen.

Hoppas jag lyckades få till detta nu...

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/09 :  21:35:16  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Lucifer. Jag förstod nog...nästan iaf.

Den högtalare jag funderar på är eVe II med SS 18w/8545 i mellan och 21w/8555 i basen i en 2,5 vägare. Alltså inte samma element i bas/mellan som jag sett en del 2,5 vägare har.

*** Luleå Hockey ***

Edited by - mangew on 2005/04/09 21:36:38
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/04/09 :  22:13:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Är det den där Tony Gee varianten med ett seriefilter och en parallell bas...isf. är det att se som en tvåvägare med en extrabas...enligt min synvinkel alla fall....

Man kan ju diskutera att om man tar en tvåvägare som är "full range" och sedan hakar på en basmodul som också (aktivt) högpass delar signalen till tvåvägaren, om man då har två eller tre vägar....

Jag skulle nog hävda att för att vara en "äkta" 2,5 vägs så torde det vara lika element i mellan/basen annars är det en variant på trevägare. Dock kommer jag säkert få mothugg på detta. =)

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/09 :  22:23:38  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Lucifer: Yepp, Tony Gee´s ...någon kommenterade att den hade ett konstigt filter. Jag vet inte vad det innebär "Tony er tilhænger af meget simple delefiltre og jeg funderer på hvordan 8545 og især 9800 lyder med blot et 6/12 dB filter. Jeg ved det ikke."

*** Luleå Hockey ***

Edited by - mangew on 2005/04/09 22:25:38
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/09 :  22:35:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
2.5 vägs högtalare är en vanlig 2 vägs högtalare med ett bas/mellregister element plus diskant. För att göra 2-vägshögtalaren till 2.5-vägs behövs ytterligare ett element. Detta extra element spelar oftast upp till nån stans mellan 400 och 700 Hz. Det extra elementet är oftast identiskt med det bas/mellanregistret som sitter i 2-vägaren.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/09 :  22:49:02  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ok, och detta är alltså en 2-vägare med extra bas..eller en 2,5 vägare?

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000