HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 RÖR - RF-modulerat =hysteresfri utgångstraf
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/03/27 :  23:40:41  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
David Berning har en lustig serie förstärkare som marknadsförs som en
sorts OTL. Utgångstrafo har den allt, men inte i vanlig bemärkelse.
Som jag tolkar helmligheten handlar det om att göra samma trick som
på bandspelare för att trolla bort den besvärliga hysteresen i
magnetmaterialet. Eftersom ljudband är permanentmagnetiskt antar jag att hysteresen här är lång mer besvärande, men nog är den ändå ett av
utgångstrafons problem?

Lösningen är helt enkelt att ljudet får amplitudmodulera en HF-signal
så att det besvärliga området "kring nollan" undviks.
Berning har troligen gjort på ett liknande sätt och eftersom hans
s.k. OTL:er närmast borde likna en långvågs AM radiosändare
kan han använda små ferritkärnetransformatorer ā la switchade nätagg.
(trafon arbetar ju vid en fast bärvågsfrekvens)

Har jag gissat rätt så här långt återstår ändå ett par viktiga
pusselbitar för en komplett "reversed engineering":

Hur är slutrören (2x 6JN6) kopplade, och hur moduleras de med
bärvågen? Bernings "ZH-OTL:er" redovisar en uteffekt långt över
slutrörens maximala anodförlust, vilket borde tyda på att de
arbetar i klass C. -En radiosändare kort och gott. För att detta ska
funka behövs en resonanskrets, dessutom blir det besvärligt att
modulera med tonfrekvens utan en extra uppsättning effektrör
på LF-sidan. Om slutrören arbetar i A eller AB blir de betydligt
lättare att styra till hög modulationsgrad, men totala verkningsaden
borde vara en produkt av slutstegets "vanliga verkningsgrad" och
modulationsgraden, och då når man knappast så långt över rörens
maximala anodförlust.

Ut från de små ferrittransformatorerna har man förmodligen en HF bärvåg som genom modulationen får sina två speglade sidband.
Kopplas sekundären direkt till högtalaren kommmer visserligen
musikeffekten gå ut i talspolen, men eftersom den hela tiden växlar
polaritet med hög frekvens kommer högtalaren vara knäpptyst.
Signalen måste helt enkelt demoduleras, men hur gör man det med bra kvalitet? -Kristallmottagarprincipen? Är det så enkelt som en
helvågs diodbrygga med glättningskondig och en DC-avskiljande
konding i serie med högtalaren? För att utgången ska kunna svinga
både pos. och neg. borde rimligen slutsteget hålla bärvågen på ca 45%
då det är i tomgång. Detta borde ge en rejäl dos DC på utgången.

De som är intresserade hittar föremålet för funderingarna här:
http://www.davidberning.com/

Så vad tror ni, kan vi knäcka nöten och bygga något liknande i DIY-skrubben?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/28 :  23:30:41  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag undrar var Post & Telestyrelsen har att säga om idén. Den kommer fömodligen att läcka en hel del radiostörningar.

Ska du likrikta RF:en så behöver du dioder som är både snabba och effekt-tåliga. Jag misstänker att de kommer att vara dyrbara. Har du någon idé om vid vilken frekvens RF:en ska ligga på?

Hur skulle det fungera med en Klass-D röris?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/04/09 :  22:53:19  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Skärmning av RF är nog ett mindre problem. Frekvensen ligger på dryga 100-talet kHz
i Berning-burken om jag inte läst fel. Ser ut att vara järnpulverkärnor av samma typ som i
PC-nätaggregat. Switchade nätagg brukar mig veterligen hålla sig i de
frekvensregionerna. Tror det blir onödiga förluster och kinkigare med materialval när
man kommer upp i mellanvågsområdet och däröver. Samtidigt bör mog bärfrekvensen ligga
åtminstone 5-10 ggr högre än högsta audiofrekvens man vill överföra.
(lägsta VHF-kanalen för TV ligger grovt kring 50MHz och bandbredden är en bit över tiondelen)

ZHOTL-konceptet är ju i hög grad radioteknik. I rent amplitudmodulerade radiosändare
får man två speglade sidband på var sida om bärvågsfrekvensen (bärvågen innehåller ingen information). För bästa verkningsgrad i en AM radiosändare skär man bort ena sidbandet
då de ju bär samma information (fast spegelvänt). Dessutom sker modulationen med en teknik
som sollar bort den "döda" bärvågsfrekvensen. På så vis kan all RF-energi koncentreras till
överföring av informationen med enkelt sidband, ESB/SSB. På mottagarsidan måste man återinsätta den förlorade bärvågen,
men det är en baggis i sammanhanget. (är denna frekvens fel får man röst som Kalle Anka eller
Hin Håle. -Gissar att en Harmonizer/pitch converter utnyttjar detta)

Eftersom ZHOTL-konceptet troligen är mycket likt en radiosändare (AM långvåg) borde detta med
bärvågen gälla även där. -Bärvågen ska förmodligen moduleras i en s.k. balanserad modulator
(=ringmodulator?) för att slippa tappa energi på verkningslös bärvåg. Däremot tror jag inte
man behöver skära bort ena sidbandet eftersom det inte borde göra någon skillnad om den överförda energin kommer från ett starkt sidband eller två med halva styrkan vardera.

Så småningom tänkte jag göra ett quick-n-dirty-test med min rörbestyckade 100w kortvågstransciever. Denna kan köra både vanlig AM (med bärvåg och dubbla sidband)
och SSB (single sideband). Trancievern når som lägst till 3.5 MHz så järnpulverkärnor
får nog ge vika för luftlindade fåvarviga spolar med grov tråd. Detta kommer förmodligen ställa
ännu högre krav på detektordioderna och här är jag helt ute i mörkret och famlar.

Detektering/demodulation med dioder på RF-trafons sekundärsida kanske inte
är så lyckat. Dioden är väl knappast att betrakta som en särskillt linjär komponent
och poängen med hela konceptet är ju att bli kvitt den olinjära LF-trafon.
Diodens framspänningsfall är väl beroende av strömmen?
Jag har svårt att se en annan lösning, men finns något sätt att likrikta HF-strömmen
och få tillbaka LF-strömmen att driva högtalaren med? Här handlar det om relativt små spänningar
och stora strömmar. Kanske rejält med motkoppling kan fixa diodproblemet?
ZHOTL-konceptet borde inte lida av någon på LF-signalen märkbar fasförskjutning genom
anpassningstrafon.

(ja jag erkänner, jag rabblar teorier ch begrepp jag inte är helt säker på. Den som vet bättre
får hemskt mycket gärna reda ut detta)

Hur som helst har David Berning lyckats lösa detta på något vis så det borde gå att
klura ut hur han gjort.

Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/04/09 :  22:57:27  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Förresten Gaffa, Klass D har jag lagt märke till men inte trängt ner på djupet av tekniken.
Jag gissar att det handlar om PWM, d.v.s. pulsbreddsmodulation av en fast frekvens
en bit över hörbara området. I så fall inte helt olikt ZHOTL-konceptet.
Det var så mina funderingar började, men problemet (?) med utgångstrafon kvarstår.
Pulstrafo? Ja det är väl egentligen så ett SMPS PC-nätagg funkar?
Nu fick jag något att hålla mig vaken med i natt... ;-)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000