Author |
Topic |
|
Borgaren
Member
87 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:47:52
|
Vad har ni för erfarenheter av att limma lådor istället för att skruva? Jag har sett en flora av olika lim. Testar just nu Liquid nails, verkar vara stark och dämpande. Men i och med att det rör på sig så ser det inte bra ut för ev lackering. Antar att det vore bäst i två skikts konstruktioner. Ngn som Vet vad man ska limma med för att det ska bli bra i klassisk låddesign? Dessutom är det ett plus om det går att måla på. Tacksam för svar // Danne |
Intresse motiverar lärande |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 16:25:50
|
För MDF och spånplatta så är vanlig trälim eller poluretanlim bäst. Epoxi är ju alltid epoxi, men lite joxigt att hålla på med. Extremt känsligt för fett/fingeravtrych osv. AEROLIGHT är ett bra lim om du kan få tag på det. |
|
|
Borgaren
Member
87 Posts |
Posted - 2005/04/09 : 11:39:54
|
Jag hade flytande spik hemma, så jag testade på ett par lådor till hfls. Sjutton det är ett starkt lim, tar i vad jag äger och bänder och det brister ej. Men det flexar aningens. Vibrationsdämpande egenskaper är väl inte fel, men kommer det att sabba ifall jag ska lacka lådorna? Vore tråkigt om det spricker i fogarna, om man nu kan få lådan att flexa med pl18 Jaja... epoxy är inte så kul att greja med, men hur är det med plastic padding? Har sett en trä version av den. Bättre än f-spik? |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2005/04/09 : 13:15:51
|
Av de erfarenheter jag har så är poluretan de som är starkast förutsatt att det är raka paralella limytor . minsta spalt ger dålig hållfasthet, då är vanligt vinylhartslim bättre. kom också ihåg att poluretan är förskvara !
Borgaren : "Liquid nails" vad är det för typ av lim ??
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Borgaren
Member
87 Posts |
Posted - 2005/04/10 : 00:09:00
|
Lord: Vad det heter, det är såååååå starkt. Men det är aningens flexibelt och vibrationsdämpande. Sök på nht 1259 baserade subbar, den gängse standard varianten av konstruktion är limmad med LN. Den fyller mkt bra och krymper inte det minsta. Men som sagt det återstår att se om lacken spricker, om det gör det så passar limmet bäst till dubbellagerslådor. Jag har gjort ett test, limmade för ett tag sen en klädhängare direkt på en stålbalk med det. Jag kan hänga i den |
Intresse motiverar lärande |
|
|
|
Topic |
|