HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Lexicon DC-2, eller vad ska jag satsa på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/04/08 :  22:37:53  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Jag funderar starkt på att införskaffa ett beggat Lexicon DC-2 som försteg i min hemmabioanlägning. Det kommer att jobba tillsammans med Sansui b-2101 och b-2102 (samma modell med uppdaterat yttre).

Jag har förstått att Lexicon DC-2 är mycket duktigt i flerkanal, men hur står det sig egentligen i stereo? Jag har en begränsad budget, vill inte spendera mer än 10 000 SEK och absolut max 15 000 SEK på ett försteg. Är Lexicon rätt val då, eller finns det andra alternativ med motsvarande funesser som jag ska kika på?

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2005/04/10 :  11:19:55  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag är ägare till en DC-2 sedan ett par år tillbaka. Jag tycker fördelarna med Lexicon är:

1. Fantastiskt ljud i mångkanal. Detaljer, rymd, urmejsling etc etc. När jag kopplade in Lexicon så föll allt på plats! Allt annat jag kört hemma kändes som "leksaker" (Större Denon och Yamaha i 25 tusen plusklassen). Jag skulle nästan vilja säga oslagbart. Detta är en "proffsmaskin"!

2. Användargränssnittet är oerhört användarvänligt. Smart intuitivt. Du kan ha olika inställningar för olika program sparade samt t.ex en subwoofer nivå för 2 kanal och en för Dolby Digital och en anna för DTS. Mycket lättarbetad maskin.

3. Du kan ställa avstånd på subwoofern. Tycker jag är toppen och gör mycket åt tightheten i ljudet.

4. Du kan fördröja ljudet för att lira bra i synk ihop med projektor eller TV.

5. Begagnatpriserna är löjligt låga.

6. Kopllas med fördel till en THX-ljudanläggning av bättre sort. Kör Miller & Kreisel S-150 själv.

Nackdelar:
1. Designen är tråkig. Alla pengarna har gått till insidan.

2. Finns ingen 5.1 ingång till SACD eller DVD-audio. Detta förklarar det mesta av de låga begagnatpriserna.

3. Alla analoga ljud in omvandlas digitalt. T.ex vinyl.

4. Att den inte spelar Dolby Prologic 2 eller motsvarande ser jag inte som någon större nackdel. Du har ju Logic 7 istället.

Så till 2-kanalsljudet.
Jag tycker det låter bra helt enkelt. Troligtvis bättre än de flesta hembioprocessorer. Kanske en aning analytiskt urmejslande till karaktären. Detta är en smaksak. Jag skulle möjligtvis önska lite mer värme i lägre mellanregistret. Annars är det transparent och fint. Olika transporter kan urskiljas, digitalkablar gör skillnad så det är ingen stoppkloss i systemet.

Nackdelen är de nya ljudformaten om man tror att de blir stora? Det kommer ju en del SACD, men de är fortfarande en försvinnande liten del av försäljningen.

I korthet tycker jag att maskinen dock främst är en hembiomaskin. Det är där den excellerar. Helt ok till 2-kanal CD. T.o.m. bra! Men den kommer till korta med SACD.

Hoppas svaret hjälper dig. Prova att provlåna om det går. Risk för att den stannar dock ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2005/04/10 :  13:44:48  Show Profile Send LJN a Private Message
-Köp denna, fyndpris helt enkelt - men skynda dig! Den går nog snabbt! OBS! Jag känner inte säljare utan har bara goda erfarenheter av denna processor!

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=29086

/Lennart

/Lennart
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000