HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Filterprogram
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2002/10/13 :  15:12:37  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Hoho!

Har försökt hittat något bra program för att räkna ut delningsfilter men vet inte om alla program går att lita på. Ett som verkar bra är Eze-speak. Fast vad rekomenderar ni? Gärna gratisprogram.

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2002/10/14 :  09:37:02  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Efterlyser samma sak, framför allt för seriefilter! Gratis är bäst!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/14 :  09:48:46  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Ja, filterprogram var det.

Vet man vad man är ute efter, vilka överföringsfunktioner man vill ha osv, så är det helt OK att köra ett elektronikprogram. Har för mig Flint kör nått åt detta hållet.

PSpiece och circutmaker är två alternativ (har jag för mig).

LSPCad är ju lite begränsat till just "högtalarfilter", plus att där varit en del beräkningsfel. I el-cad-program är man inte så begränsad.

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/14 :  18:37:16  Show Profile Send celef a Private Message
Vad har det varit för beräkningsfel i LSPCAD?

sound pollution
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/14 :  19:10:09  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
Vad har det varit för beräkningsfel i LSPCAD?

Frågan är ställd till epkpeng men jag klämmer in en liten kommentar
om en begränsning som jag ser det, alltså inte om beräkningsfel.
Man kan inte flytta komponenter dit man vill i LSPcad.
T.ex L-pad kan ju kopplas på två sätt med liknande resultat.
Som det känns nu så hoppar jag helst mellan dom två typerna
av program och jämför.

Edited by - Flint on 2002/10/14 19:43:09
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/14 :  19:26:20  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
I nån version RÄKNADES det fel i 3'e ordningens filter dessutom. Värde stämde inte med mina handräknade dito'n (inte konstigt ER 4'an mätte lite 'icke beräknat').
;-)

Detta blev självklart fixat och en patch togs fram och det är alltså åtgärdat.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/14 :  19:37:27  Show Profile Send celef a Private Message
Flint: Jag håller med, det är ett visst mått av "fixerade" komponentkopplingar (framför allt parallellt) men detta kommer nog att vara fixat till "den stora uppdateringen" (V6)! Om du kollar SE så har du full frihet att komponera kopplingar hur du vill, som i "riktiga" program.

Ekpeng: "Detta blev självklart fixat och en patch togs fram och det är alltså åtgärdat."

Puh, nu blev jag lättad! :-)

sound pollution
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/14 :  19:41:00  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
celef:
Ta du å kontroll-räkna dina filter. Jag kommer inte ihåg till vilken version detta blir klart.

På engelska heter det cross over CAD. Computer Aided Design. Jag vill trycka på Aided; det är en hjälp, och en bra sådan. Se dock upp för att bli lurade!

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/14 :  19:53:55  Show Profile Send celef a Private Message
Visst är det endast en hjälp, som alla program, en "reality check" (kunde inte låta bli!) är förstås alltid nödvändig. Och som hjälpmedel är det otroligt viktigt att programmet matas med korrekt data, annars kan det gå åt skogen alldeles!

sound pollution
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/10/14 :  21:35:44  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Jag vill bara upplysa om att det finns en Pro-version av LspCAD som är lite mer avancerad än standardversionen.

Den har dessutom den möjligheten att man inte behöver bygga sina filter i verkligheten förrän man har provat att det låter bra

Enda felet med denna version av programmet är att det är avsevärt dyrare än standardversionen och om man vill använda simulatorn så bör man ha ett ljudkort med minst 4 kanaler ut (2 x 2-vägs) + ett antal förstärkarkanaler.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000