Author |
Topic  |
|
NiclasLundberg
Member

231 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 15:12:37
|
Hoho!
Har försökt hittat något bra program för att räkna ut delningsfilter men vet inte om alla program går att lita på. Ett som verkar bra är Eze-speak. Fast vad rekomenderar ni? Gärna gratisprogram.
|
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 09:37:02
|
Efterlyser samma sak, framför allt för seriefilter! Gratis är bäst! |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 09:48:46
|
Hejsan,
Ja, filterprogram var det.
Vet man vad man är ute efter, vilka överföringsfunktioner man vill ha osv, så är det helt OK att köra ett elektronikprogram. Har för mig Flint kör nått åt detta hållet.
PSpiece och circutmaker är två alternativ (har jag för mig).
LSPCad är ju lite begränsat till just "högtalarfilter", plus att där varit en del beräkningsfel. I el-cad-program är man inte så begränsad.
// Pär Engelholm |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 18:37:16
|
Vad har det varit för beräkningsfel i LSPCAD? |
sound pollution |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 19:10:09
|
quote: Vad har det varit för beräkningsfel i LSPCAD?
Frågan är ställd till epkpeng men jag klämmer in en liten kommentar om en begränsning som jag ser det, alltså inte om beräkningsfel. Man kan inte flytta komponenter dit man vill i LSPcad. T.ex L-pad kan ju kopplas på två sätt med liknande resultat. Som det känns nu så hoppar jag helst mellan dom två typerna av program och jämför. |
Edited by - Flint on 2002/10/14 19:43:09 |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 19:26:20
|
I nån version RÄKNADES det fel i 3'e ordningens filter dessutom. Värde stämde inte med mina handräknade dito'n (inte konstigt ER 4'an mätte lite 'icke beräknat'). ;-)
Detta blev självklart fixat och en patch togs fram och det är alltså åtgärdat.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 19:37:27
|
Flint: Jag håller med, det är ett visst mått av "fixerade" komponentkopplingar (framför allt parallellt) men detta kommer nog att vara fixat till "den stora uppdateringen" (V6)! Om du kollar SE så har du full frihet att komponera kopplingar hur du vill, som i "riktiga" program.
Ekpeng: "Detta blev självklart fixat och en patch togs fram och det är alltså åtgärdat."
Puh, nu blev jag lättad! :-) |
sound pollution |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 19:41:00
|
celef: Ta du å kontroll-räkna dina filter. Jag kommer inte ihåg till vilken version detta blir klart.
På engelska heter det cross over CAD. Computer Aided Design. Jag vill trycka på Aided; det är en hjälp, och en bra sådan. Se dock upp för att bli lurade!
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 19:53:55
|
Visst är det endast en hjälp, som alla program, en "reality check" (kunde inte låta bli!) är förstås alltid nödvändig. Och som hjälpmedel är det otroligt viktigt att programmet matas med korrekt data, annars kan det gå åt skogen alldeles! |
sound pollution |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 21:35:44
|
Jag vill bara upplysa om att det finns en Pro-version av LspCAD som är lite mer avancerad än standardversionen.
Den har dessutom den möjligheten att man inte behöver bygga sina filter i verkligheten förrän man har provat att det låter bra 
Enda felet med denna version av programmet är att det är avsevärt dyrare än standardversionen och om man vill använda simulatorn så bör man ha ett ljudkort med minst 4 kanaler ut (2 x 2-vägs) + ett antal förstärkarkanaler.
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
|
Topic  |
|