Author |
Topic  |
|
lusse
Member
    
317 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 15:01:10
|
Brukar ni alltid löda fast kablarna på elementen eller använder ni er av pressade "snabbkopplingar"? Hur gör ni på diskanten där det inte finns samma möjlighet att sätta på en "snabbkoppling"? |
Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse. |
|
Nagref
Member
   
113 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 15:03:18
|
Löda - alltid... Såvida det inte finns snabbkontakter. Då löder jag på pins på kablarna och sedan fäster dessa i elementets kontakter. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
    
6152 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 16:18:32
|
Jag löder alltid! Även när det är terminaler på elementen. Löder så man löder ihop med kabeln som kommer från talspolen på bästa vis..
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004
    
1782 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 17:39:19
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
Jag löder alltid! Även när det är terminaler på elementen. Löder så man löder ihop med kabeln som kommer från talspolen på bästa vis..
Personligen så har jag väldigt dåliga erfarenheter av att löda kablarna på elementen. Mina erfarenheter är dock stark relaterade till PA-branchen där lödningar iband har en tendens att vibrera sönder och lossna. Många tillverkare av PA-element använder därför klämlister på sina element. Konsigt nog fungerar det oftast bäst 
Eftersom jag helt uteslutande använder PA-prylar i min hifi anläggning så gör jag precis som i PA-sammanhang ... Jag använder klämlisterna 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
    
6152 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 17:41:42
|
Åh.. jag har aldrig haft de problemen med element, jag brukar sätta krypmslang runt om alltihopa faktiskt. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004
    
1782 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 17:44:59
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
Åh.. jag har aldrig haft de problemen med element, jag brukar sätta krypmslang runt om alltihopa faktiskt.
NN,
Listigt! ... 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
    
6152 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 17:47:24
|
Jepp, här är min nya subwoofer;

Ser du krympslangen? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004
    
1782 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 17:55:05
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
Jepp, här är min nya subwoofer;
...
Ser du krympslangen?
Jepp, men vilka element är det 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
    
6152 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 17:58:42
|
jag har ingen aning vilka det är, men det sitter i ett horn, ser ut som 8st 18" på exotic audio.. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004
    
1782 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:21:49
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
jag har ingen aning vilka det är, men det sitter i ett horn, ser ut som 8st 18" på exotic audio..
Hmmm ... Jag tycker det ser ut som Altec Lansing 515-G ... |
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
dax
Member
    
644 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 00:12:33
|
Kriminellt att använda högtalarkablar som gardiner! |
Do not stagedive at home alone! |
 |
|
Revisorn
Member
    
380 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 09:24:22
|
Jag löder alltid, Det är viktigt att få till lödningarna om de ej skall lossna eller bilda mikrosprickor, löd helst även alla delningsfilter-komponenter direkt mot varandra.
Tog mig friheten att klippa in nedan info från nätet med upphovsman infogat:
Liten lödkurs
Skrivet av Kenneth Johansson http://welcome.to/kenneth.johansson
Här följer en liten lödkurs som ska hjälpa er att löda till husbehov så ni slipper kall-lödningar och onödiga glappkontakter eller sönderbrända komponenter. Vi börjar med de fåtal verktyg ni behöver innan vi går in på själva lödtekniken.
Verktyg Ni kommer att behöva en lödpenna med ställ och svamp, lödtenn och en avbitare. Om ni löder fast någon komponent på fel ställe eller behöver byta ut något så underlättar det om ni även har en tennsug. Ni kan läsa mer om dessa verktyg här nedan.
Lödpennan En viktig förutsättning för att en lödning skall bli bra är att lödpennan (liten lödkolv) håller en jämn temperatur på ca 370°C under hela lödningsförloppet. De enda lödpennor som klarar detta är de som är temperaturreglerade. Dessa är dock mycket dyra (ca 500 kr och uppåt ). En person som inte använder sin lödpenna så ofta tycker nog att detta är en alltför stor investering. En vanlig lödpenna från 100 till 300 kr duger då gott för mindre byggen. Denna skall ha en effekt mellan 15 till 25 Watt och med en spetstjocklek mellan 1 till 2 mm. En temperaturreglerad lödpenna skall ha en effekt mellan 40 och 60 Watt.
Ställ Det är mycket praktiskt att ha ett ställ till lödpennan. Detta ställ skall även ha en fördjupning som man kan lägg en fuktad svamp i. Före varje lödning stryker man av lödpennans spets mot svampen och torkar då bort det oxidskikt som alltid bildas på en varm spets. Oxidskiktet förhindrar annars en god värmeöverföring mellan spetsen och lödstället.
Lödtråd / Lödtenn Lödtråden ni använder skall ha en diameter på ca 1 mm och ha kanaler med flussmedel.
Avbitare Ni behöver en liten avbitare avsedd för elektronikarbeten för att klippa av komponentben och kablar.
Tennsug En tennsug är i princip en liten bakvänd cykelpump. Den har en fjäder som skjuter upp pumpen när man trycker på en knapp och tennet sugs in i behållaren. När man skjuter ihop fjädern igen blåser tennsugen ut tennresterna. Välj gärna en tennsug med en lite grövre diameter eftersom de suger in mer luft och därmed rensar bort tennet effektivare.
Lödkursen Om ni tror att ni kan löda så skall ni nog läsa denna sida extra noga. Jag trodde också att jag kunde löda innan jag gick en riktig lödkurs. Att lära sig löda perfekta lödningar ÄR MYCKET SVÅRT. Alla som hävdar motsatsen kan med stor sannolikhet ej löda själva. En riktig lödkurs som ger dig ett lödcertifikat tar minst en arbetsvecka och den bör delas upp på två veckor. Vissa lärare komprimerar kursen för att spara tid men som med all intensivutbildning så går kunskaperna både fort in och fort ut. Men för att lära er löda till husbehov så behöver ni inte gå en så avancerad kurs. Om ni följer anvisningarna här nedan så kommer ni nog att klara av att bygga enklare elektronikbyggen.
Hur gör man? Det finns många regler för hur en bra lödning skall utföras men jag kommer endast att dra det viktigaste och enklaste så att ni skall klara av att löda till "husbehov".
Inom elektroniken använder man lödning för att elektriskt förbinda två punkter med varandra. Det kan vara en elektronisk komponent eller en ledning som skall lödas fast på ett kretskort eller till en kontakt. Lödningen skall även hålla fast komponenten eller ledningen mekaniskt. Det är mycket viktigt att båda de ytor som skall lödas ihop värms upp av lödpennan, för annars kommer lödtennet bara att fästa vid den ena ytan och ni har fått en kall-lödning. En kall-lödning kan se bra ut och även hålla för en viss mekanisk belastning men förr eller senare kan den spricka upp och ge glappkontakt. En sådan glappkontakt kan vara svår att hitta eftersom den inte alltid syns. Här nedan går jag igenom hur en lödning på ett kretskort skall göras. Förfarandet vid lödning på t.ex. en kontakt är i stort sett det samma.
Förberedelser : Värm upp lödpennan och fukta svampen. Plocka fram lödtenn och en avbitare.
Montera komponenten på kretskortet så att benen sticker ut på lödsidan. Vänd på kretskortet så att komponenten kläms fast mellan bordet och kretskortet så att den inte kan röra sig eller ramla ut. Det är enklast om man börjar med de lägsta komponenterna. På det sättet kan man klämma fast nästa större storlek utan att någon hög komponent lyfter upp kortet från bordsskivan. Eventuellt kan benen vikas om det är svårt att hålla fast komponenten. Skall man följa reglerna så skall ni nu klippa av benen till ca 2-3mm längd innan ni löder. Men för en nybörjare kan det vara lättare att löda först. Så ni kan med gott samvete klippa av dem efter det att ni har lött fast komponenten. Torka av lödpennans spets mot den fuktade svampen så att det gråsvarta oxidskiktet försvinner Tryck lödspetsen lätt mot lödstället så att den gör god kontakt mot båda lödytorna (komponentbenet och kretskortets folie). Se fig. 1. För att förbättra värmeöverföringen mellan lödspetsen och kontaktytorna kan ni nu tillföra en liten mängd lödtenn precis där spetsen vidrör lödytorna. När ni ser att det tillförda tennet flyter ut vid båda ytorna så skall ni tillföra resten av lödtennet. Det skall vara så mycket så att det fyller ut hela spalten mellan ben och folie men inte så mycket så att det bildas en bulle av tenn. Se fig. 2. Så fort som ni ser att tennet har flutit ut så skall ni ta bort lödpennan. Väntar ni för länge så kommer lödningen att bli grå och matt. En väl utförd lödning skall vara blank och jämn. När ni tar bort lödpennan så kan ni låta spetsen glida uppför komponentbenet (om ni löder på ett kretskort). Detta ger ofta en snyggare lödning eftersom tennet ibland vill följa med lödspetsen upp och bilda ett horn från den plats där ni tog bort spetsen. Om ni inte redan har klippt av komponentbenen så är det dags att göra det nu. Själva lödningen (från punkt 5 tom 8) skall ta mellan 2 till 5 sekunder att utföra. Tar det längre tid så finns det risk att ni bränner bort allt flussmedel i tennet och lödningen blir grå, matt och svag. Dessutom kan vissa känsliga komponenter skadas av värmen.
|
 |
|
divander
Member
    
1905 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 11:47:18
|
Är det samma sak att löda med silverlod? Jag hörde någonstans att är svårare och man behöver en högre temperatur. Stämmer det? |
Oops! I did it again |
 |
|
Nagref
Member
   
113 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 13:16:17
|
Vettigt inlägg Revisorn! Instämmer i allt utom lödsugen. Jag använder avlödningsfläta istället. Mycket effektivare. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
swede
Member
    
1091 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 18:22:14
|
Jag har aldrig lärt mig använda lödfläta, utan använder mig av tennsugen. Dock har jag hört att man lättare har sönder kopparbanor på kretskort med tennsugen...
Personligen löder jag alltid kabeln till högtalarelementet. Mina hemmahögtalare skall ju inte kastas omkring av en roadie, så jag är inte så orolig över att mina lödningar skall vibrera sönder.
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
 |
|
e96mlo
Member
    
504 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 21:31:05
|
Man behöver både fläta och tennsug beroende på vad man ska göra. Dock ska det vara en rekylfri tennsug, annars slår man sönder saker på kortet.
/Marcus |
 |
|
|
Topic  |
|