Author |
Topic  |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 01:37:55
|
Vad kan det vara som är galet om volymen så sakteliga sjunker på mina rörsteg när de har fått stå igång länge? Efter ett par timmar har volymen sjunkit nästan till hälften och jag kan utan problem dra försteget i botten. Det är ett par audion silver night pushpull med 2 st 300b per kanal. Första tanken var att det är rören som är slut. Jag vet att de har gått väldigt mycket, så kan det vara problemet? (hoppas det!!! ) Hoppas någon har någon aning om vad som kan vara lurt. Mvh, Rickard |
Ino Audio for life |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 07:59:35
|
Hur är ljudkvaliteten i övrigt? Knaster, brus, knäppar? Behåller ljudet karaktär när det sjunker eller tappar det t.ex. mer bas. Om jag fattat rätt så rör det sig om två monoblock varav ett krånglar, eller gäller det för båda? Skifta rör mellan kanalerna. Märk dom först med en tuschpenna. Går att senare ta bort med t-sprit. Hur har du själv testat? |
Edited by - Flint on 2002/10/13 08:19:04 |
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 08:41:59
|
Skulle kunna vara rören.
300B är ju inte gratis så att prova ett skifte är väl att rekommendera.
Rörbyte kan göra underverk för övrigt. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 09:01:42
|
Det som är lite skumt är att när rören är slut så brukar dom vara det redan från uppstart, men man vet aldrig. Att volymen sjunker med tid tyder på ett värmeproblem. Kanske en kopplingskondensator som inte gillar tropiksemester. Därav min fråga om bassänkning samtidigt med volym"tappet". Jag har dålig erfarenhet av Sovtek 300B. Dom tappade efter ett tag halva glödtråden med volymminskning som följd. Mekaninsk dålig anslutning inuti röret och när så skedde knäppte det till och volymen minskade. Därför frågan om även andra störningar. |
Edited by - Flint on 2002/10/13 10:44:02 |
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 10:00:03
|
Volymen faller lika mycket i båda monoblock. Basen och klangen bibehålls dock! Inget knaster eller liknande går att märka förutom ett tyst brum i högtalarna när man maxar volymen, men det är bra mycket tystare än brummet från den Edison 60 jag hade innan. Jag har tyvärr inga rör att switcha med. De som nu sitter i är golden dragon. Jag tror dock att volymen faller långsamt, inte i ett "knäpp". |
Ino Audio for life |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 10:42:41
|
Då är det troligt att problemet ligger för slutstegen. Kör du försteg eller matar du direkt från CDn? |
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 10:51:43
|
Jag kör via ett audio premier försteg. Det har dock fungerat oklanderligt innan. Det borde vara ok, bytte rör i det för nån månad sedan och det har funkat fint med mina tidigare slutsteg (rotel rb-991, audion sterling). Jag skall dock testa att köra direkt från cd:n och använda monoblockens inbyggda volym, så kan vi se om det är stegen eller försteget som krånglar. Testet lär dock ta ett par timmar... Jag rapporterar så fort jag vet. Tack så mycket för hjälpen. |
Ino Audio for life |
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 19:21:39
|
Nu verkar det funka igen. Skumt! Det kanske var något övergående. Hände två gånger på några dagar. Well, så länge det inte dyker upp igen så är jag nöjd! |
Ino Audio for life |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:44:15
|
Det kan finnas en förklaring. Om försteget av någon anledning läcker ut lite likspänning kan det ändra på slutstegets ingångsrörs arbetspunkt (hu, tung mening). EA kör en del prylar utan ingångskondensator. Vet ej hur det är med just dina steg. Kanske långsökt men ändå en tänkbar möjlighet. Det visar sig.
|
 |
|
n/a
deleted

185 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 14:16:40
|
Kontakta Erik Anderson Han hjälper dig eller hur ? |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:46:24
|
Enda kontakten jag har haft med EA var när när jag köpte fyra stycken EL34 av honom för ca 15 år sedan. Har aldrig träffat honom. När det gäller rör klarar jag mig bra själv. När det gäller digitalprylar tar jag däremot hjälp av andra. Vad menar du egentligen? |
 |
|
n/a
deleted

185 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:52:09
|
Uhiupp! det lät känsligt, personligen har jag bara goda erfarenheter av EA trots viss tid i UK och Audio Innovation. men men.. Jag ställer gärna upp med det digitala men Erik är nog bättre på rören så där passar jag.
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 18:13:31
|
Jag missuppfattade ditt svar. Trodde att det var till mig. Det var förstås till DasKapital. Ursäkta mitt något korta svar. "Namnlapp" rekommenderas. Jag har inget emot Erik Andersson utöver att det inte har imponerat det jag hört av hans maskiner. Lite för platt för mig. Smaksak. |
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 18:14:47
|
Överlever försteget om jag kör det utan last? Så att jag kan mäta om det finns någon DC på utgångarna?
En fråga till förresten! Vet möjligtvis Flint eller någon annan bevandrad i rörvärlden om man kan använda PCC88 istället för ECC88. Hade varit trevligt då fina gamla siemens PCC88 är mycket billiga...  |
Ino Audio for life |
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 18:18:22
|
Jag skall ringa herr Andersson om problemet dyker upp igen. Nu har jag dock packat ned silver nightarna och plockat fram min Audion sterling igen. Billigare att slita på 2st EL34:or än 4st 300B när man ändå bara tränger ihop sig i det ljudmässigt ytterst illalämpade pojkrummet. Monoblocken får vänta tills jag lyckats ragga tag i en lägenhet!  |
Ino Audio for life |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 19:03:11
|
DasKapital
quote: PCC88 istället för ECC88
Nej inte om man inte rättar till vissa saker. E-rören parallellkopplar man och matar med fast spänning på 6.3V P-rören seriekopplar man och bestämmer iställt den gemensamma strömmen till ett vist värde. Jag är osäker men tror att det är 200mA. En gammal grej ifrån bl.a. rör-TV-tiden för att hålla nere kostnader. Har själv aldrig använt PCC- så jag är inte så hemma på det.
Försteget går hur bra som helst att köra utan slutsteget inkopplat. Tanken var bara en spåning och inte alls speciellt trovärdig. Ville bara kläcka en idé. Eftersom båda slutstegen sjunker samtidigt så bör det ju ändå vara något som är gemensamt för dom, dvs. som jag ser det den matande signalen.
|
 |
|
|
Topic  |
|