HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 41hz tripath kit
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/21 :  12:38:29  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag har byggt klart min, med en stabiliserad +5V nätdel samt en +-45V.
Jag har inte lyckats med projektet, och trots att jag sökt efter fel i timmar blir jag inte klokare. Jag har beställt ett nytt kit, det kan ju hända att jag lyckats löda sönder något.
Först när jag fick +5V nätdelen att funka så tändes led:n, så långt allt väl, kopplar på 45V, nu ska dioden slockna vilket den inte gör.
Mäter och löder en extra gång på de motstånd på baksidan som går till strömavkännardelen på lilla chippet. Efter detta så drar +5V ca 150mA när den ska dra 25mA, samt att dioden inte tänds. Jag har eftervärmt varenda lödning på det ytmonterade för att vara säker på att det inte är några dåliga lödningar, men fortfarande samma problem. Jag undrar om något av chippen är trasiga från fabrik eller hantering. Jag har mätt, så jag vet att 45V delen lämnar det den ska, närmare bestämt 47V obelastad, vilket är väl inom toleranserna.
När det nya kittet kommer, så kommer jag att testa varje lödd komponent innan jag löder dit nästa, samt trippelkolla att det verkligen är rätt komponent på rätt plats.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2005/05/21 :  20:05:39  Show Profile Send Freddie a Private Message
mayday,

Tråkigt att du inte har fått det att fungera. Om två veckor när plugget är slut då ska jag starta upp min, undrar om den kommer att funka på 1:a försöket?



Edited by - Freddie on 2005/05/21 20:06:10
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/21 :  20:11:51  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Håller tummarna för dig!
För egen del tror jag att nåt har hänt med chippet, jag var dum nog att handskas med det utan ESD-skydd.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/07/19 :  22:43:01  Show Profile Send hobbes a Private Message
41hz.com verkar komma med 3 nya kit i augusti/september som ska vara lättare att få ihop.. Inget ytmonterat..
Man blir sugen att testa nån större modell efter att ha fått ihop Amp3 nyligen..
Dock inga priser än..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000