HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Servostyrda dipolsubbar..? Jodå, Rythmik Audio..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2005/06/15 :  15:15:35  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Alla () på detta forum börjar väl så smått inse att dipolsubbar helt enkelt är bäst, och servosubbar är näst bäst..

Men om man då kombinerar dessa båda principer till en så borde det bli totalt oslagbart..eller..

De kommersiella servosubbar jag hittils sett och ägt har alla varit slutna och försedda med accelerometer för avläsning och kompensering..såsom Infinity, Velodyne, Paradigm m.fl.
När de har fungerat så har de låtit fantastiskt bra, framförallt Infinitys varianter. Men de har också varit enormt känsliga och opålitliga, återigen framförallt Infinity..jag vet precis hur en bränd Watkins 12'a luktar..flera gånger om..

Men det finns andra varianter av servostyrning än accelerometerbaserade. Amerikanska Rythmik Audio har sin egen patenterade lösning som de kallar DirectServo.
Mycket fakta och data finns på deras hemsida, http://www.rythmikaudio.com/index.htm

Det som är intressant med deras lösning är flera saker.
Dels riktar de sig till DIY-folket.
Hifi-återgivning är prioriteten.
Sedan priset..en 12" TC-Sounds dunderbas samt en kraftig "plateamp"..$399..!!
Flexibiliteten..man kan bygga slutet, portat eller DIPOL..

Ordentliga SPL utlovas..113db vid 20hz i portad låda..

Själv är jag i full gång med att bygga Linkwitz Orion, men jag är rätt säker på att min omättliga bashunger kommer att kräva mer.
Rythmik Audios lösning är den som just nu verkar klart mest intressant för att fylla i Orion under 50hz..jag bygger redan i huvudet..

Vad tror ni om detta..? ESL, weedo..ni hade väl lekt lite med servolösningar tidigare..??
Vet att Bernt Jansson oxo drömmer om servostyrda dipolbasar..

Jag har redan haft lite kontakt med Brian på Rythmik Audio. Jag har även bjudit in honom att delta i diskussionen här, och han har lovat att medverka i mån av tid. Pac, skynda dig att regga honom..;)
Så, kom gärna med "djupa" frågor, men ställ dem på rätt språk..






Edited by - CH on 2005/06/15 18:46:26

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/06/15 :  15:23:19  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Låter som en attans tevlig variant på sub.

Kanske kan vara något till mina framtida dipoler

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/15 :  15:57:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Vet att Bernt Jansson oxo drömmer om servostyrda dipolbasar..

Det stämmer, jag har PMat med Esl om det där och han vet i princip hur det skall gå till. Han har byggt servobas förut med framgång, men nu kör han dipol. Servo måste testas i dipol, jag tror att det blir något helt grymt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/06/15 :  21:07:38  Show Profile Send time a Private Message
Hörrö ! Dipolsubbor är bara för dem som är rädda för grannarna, annars är det väl horn som gäller om man vill ha the real thing ?! B-skådisar !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/06/15 :  21:12:41  Show Profile Send time a Private Message
Skämt åsido (eller?) hur pass intressant är Audiopro´s eller Yamahas lösning med att mata tillbaks en signal från ett seriemotstånd ? det blir väl också en sorts servostyrning ? Provbyggde lite för många år sedan och det gick att få otroligt djup bas innan allt havererade, ganska enkel lösning ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/06/15 :  21:17:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Hörrö ! Dipolsubbor är bara för dem som är rädda för grannarna, annars är det väl horn som gäller om man vill ha the real thing ?! B-skådisar !


Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/06/15 :  21:24:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
För att fortsätta på Times ide så tror jag att bashorn skulle må bra av negativ utimpedans såsom Audiopro och Yamaha.
Tror även att servostyrning skulle kunna funka fint. Specielt servostyrning med lite frekvens kompenserande komponenter för att korrigera en del för för små horns svårighet att ge djupbas (eller större horns svårigheter att krossa allt inom 100 meters radie).

Annars verkar servostyrning för dipoler vara en väldans bra ide. Man får inte ha för högt Q-värde. Då blir det en svängningskrets av allt istället. Lågt Qts och stora magneter mm är att föredra för servosystem.

Edited by - Circlomanen on 2005/06/15 21:26:16
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/06/15 :  21:28:50  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det här verkar ju rätt intressant!

Jag och esl har diskuterat dipol och servo många gånger, han är mer positiv än jag till det. Jag är inte motståndare på något sätt men har blivit lite rädd för högfrekvent info som kommer ur basarna vid accelerometerbaserad servo. Det är ett STORT problem när man skall matcha en dipol med Quad ESL-63 och det är ju vårat intresse då.

DirectServo verkar lite mer intressant i mina ögon men jag skulle vilja veta lite mer än det jag läst mig till på en liten stund nu. Att det är en hastighetsföljande återkopplingssignal är bättre än en accelerationsföljande som måste integreras en gång (inte helt problemfritt).

Time:
Dipol är det som gäller men horn kan också vara skojiga...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/06/15 :  21:53:48  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Annars verkar servostyrning för dipoler vara en väldans bra ide. Man får inte ha för högt Q-värde. Då blir det en svängningskrets av allt istället. Lågt Qts och stora magneter mm är att föredra för servosystem.


För lågt Qts är knappast bra heller, då kommer förstärkaren att "putta på" så att konen böjer sig. Qts runt 0.6-0.7 är säkert bäst.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2005/06/15 :  22:04:17  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Brian på Rythmik Audio är nu registrerad medlem på hififorum.nu.

Det är bara att komma igen med svettiga tekniska frågor så svarar han i mån av tid. Då jänkarnas främsta kontakt med vårt vackra språk förmodligen kommer från filmer i stil med Kärlekens Språk så tror jag vi nyttjar engelska..

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2005/06/15 :  22:05:18  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Brian, welcome to hififorum.nu..get prepared for serious tech-talk..we have some very skilled DIY'ers here..
Some have already built their own servo-subwoofers, and the next step for some of us is to use servo-feedback in a dipole subwoofer..!
That's why I got interested in your solution.
We also have some weirdos asking about a horn with servo..but you can't do miracles, I guess..

Members, be nice and polite, and give Brian some difficult questions..

Welcome Brian..!
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2005/06/15 :  22:42:05  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Ok, I'll start with an easy one then..

How many TC-Sounds woofers can your plate-amp safely handle..? If they are 8ohms each, I guess two is no problem, but how about four in a dipole config..? I've learned from the fanatics that less than four woofers per side is for beginners..
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/06/16 :  05:58:09  Show Profile Send esl a Private Message
Jag har varit i kontakt med foerfattaren till originalartiklarna till en DIY servobas loesning.
Han har mailat mig foer naagra veckor sedan att om jag uppger kaellan saa har han inget emot att jag skriver en byggbeskrivning paa hans artikel. 10 st system (i stort sett likadana) byggde jag 94-95. Det bygger paa accelerations feedback men integreras av en op foerstaerkare tvaa motstaand samt en konding... inte saa svaart.

Under experimenterandet naadde jag en -3dB punkt paa 12,5Hz med ett 12" element i en 70 liters laada. lite ball..
Nackdelen aer att det aer enorma konutslag och elementet kan foerstoeras om man inte aer faoersiktig. ett lp filter aer ett maaste i synnerhet foer de som koer vinyl!!

saa... artikel kommer att laeggas ut naer jag tagit lite foton, samt provat naat element som ni tycker verkar uintressant att servodriva. vissa komponenter blir helt unika foer just det elementet som man taenker sig att anvaenda.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/16 :  13:52:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ska det byggas dipolbas med servo så vill jag vara med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/16 :  15:08:11  Show Profile Send linnar a Private Message
Philips hade ett system med servodrive på 70-talet.
Mycket bas ur en liten låda. Men jag tyckte att disten ökade
med konutslaget.
Plockade isär ett sådant element.
Det satt en liten kondesatorliknande grej på membranet som
tydligen mätte rörelsen och gämförde det med insignalen osv.

EDIT:

Min tanke var att givaren finns som reservdel(?).
Sen får man köpa en gammel högtalare av den typen
och försöka utröna hur den fungerar. Eller varför
inte jaga ett kopplingsschema.

Edited by - linnar on 2005/06/16 16:19:11
Go to Top of Page

Johnne
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/07/19 :  20:39:12  Show Profile Send Johnne a Private Message
Intressanta produkter, är det någon som byggt ihop något ännu?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/07/19 :  21:58:12  Show Profile Send esl a Private Message
Det har varit gott väder med segling, kajaking och dykning i Vingaarkepelagen... däremellan baseball och inlines.
Och semestern har inte ens börjat!
Jag har gjort lite ändringar på kopplingsschemat till servokretsen skall bygga och verifiera innan jag lägger ut det. Hoppas att ni njuter av sommarvärmen!!!!!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000