HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygg din egen projektor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2005/07/14 :  09:54:34  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
http://inventgeek.com/Projects/HomeTheater/HomeTheater.aspx

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/07/14 :  19:03:54  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hehe.. va tufft! :)

Stereo Audio
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2005/07/15 :  22:50:57  Show Profile Send Lovan a Private Message
rätt gammalt. Kommer ihåg när dom började med sånna trådar på DIYaudioforumet. Nu bygger folk DIY projektorer från TFT-skärmar.
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2005/07/16 :  12:00:54  Show Profile Send Goffe a Private Message
http://www.lumenlab.com
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:03:41  Show Profile Send paradigm a Private Message
Har funderat lite på att bygga en egen proj med en overhead och LCD-platta, men sen slog det mig att alla overhead apparater har fläktar som väsnas en hel del, så jag tror att enda sättet, är att borra hål i bakväggen och ha apparaten i ett angränsande rum, precis som på bio.

Eller har jag missat något?

/Rolle
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:12:18  Show Profile Send Hardseq a Private Message
paradigm: Sen måste man fråga sig om det är värt det. En Panasonic AE100 hittar man ju lätt för 5000kr begagnad nuförtiden...

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:57:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är ju just det. Man ser hur mycket folk som helst som bygger sin projektor själv för mer pengar det kostar att köpa en projektor som är överlägsen den hembyggda på alla punkter utom möjligtvis priset på reservlampa. Varför i hela friden skall man göra det är ju frågan. Dessutom tror jag det är få som byger en projektor som klarar DVI/HDMI/HDCP etc så man får dras med nån VGA-anslutning eller liknande.
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/07/18 :  17:57:16  Show Profile Send Fimax a Private Message
värt och värt, för många är väl också grejen att det är KUL att bygga.


/filip




Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/19 :  18:45:35  Show Profile Send paradigm a Private Message
Precis, och dessutom har jag redan, både overheadprojektor och duk liggandes sen rätt många år.

Så det är inte mer än LCD-plattan som behöver införskaffas isf och kanske att någon vet hur mycket en sådan betingar på begagnatmarknaden.

Så frågan kvarstår, hur störande blir fläkten i overheaden måntro?
Det får nog bli kraftigt ljuddämpad låda till overheaden, misstänker jag och jag får hoppas att kylningen inte blir lidande då, eller så får jag ta upp ett hål i väggen, fast det kanske inte Familjebostäder uppskattar...

/Rolle
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/07/19 :  19:06:01  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Tror det är enklare att modda kylningen på OverHeaden, skaffa en fläkt, 120-140 mm som går på 700 rpm eller nåt. I värsta fall kan du ju försöka dig på någon slags kylfläns också.

XizzeriA
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/19 :  19:24:00  Show Profile Send paradigm a Private Message
OK, tusen tack för tipsen, jag får skruva isär och se vad som får plats. Det är en sån där bärbar overhead i resväska, så jag tror att utrymmet är kraftigt begränsat. Misstänker att det inte ryms en större fläkt, men som sagt, jag får hur som helst kolla hur det ser ut på insidan.

/Rolle
Go to Top of Page

Fredrik x
Member

117 Posts

Posted - 2005/07/19 :  23:01:46  Show Profile Send Fredrik x a Private Message
Här är en rätt bra beskrivning på hur man kan göra om man vill göra en projektor med hjälp av en overhead.
http://www6.tomshardware.com/howto/20041113/

Tyvärr så lär det ju inte vara en ljudlös lösning precis, men om man har grejorna hemma så kostar det ju inte så mycket att testa.


edit: länken

Edited by - Fredrik x on 2005/07/19 23:04:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000