HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Sömmerskor på HF.nu, räck upp en hand!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:58:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Eh... Finns det några sådana?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/04/06 :  16:41:31  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Är det du som snodde Lear-jobben från Bengtsfors

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/06 :  17:06:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nä, jag är bara nyfiken. Yrkestrådar är ju poppis på forumet nu för tiden. Jag får nog starta några.
Det finns ju så många intressanta jobb: Lokförare, brandman, häradsbetäckare, bokbindare, revolverman, gynekolog, konservator, biblotekarie...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/04/06 :  17:20:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja du är ju för gó du Bernt! *ASG*


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/04/06 :  18:08:53  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag sydde en gardinlängd för ett par år sedan, räknas det?

//Hans
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/06 :  18:15:33  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Sist jag försökte sy så försökte jag sy en skjorta (varför börja med något enkelt när man kan börja med något idiot-svårt? :), så lyckades jag drappera (det heter så) hela tröjan till en stor klump.

Vilket iofs med en massa sprättande gick att rädda. Sålde sen tröjan för 350kr i en kläddesign-butik. Slå det ;D

Förövrigt har samtliga av mina ex-flickvänner varit sömmerskor. Jag har snappat upp lite termilogi.
Men att kalla mig sömmerska vore förenat med livsfara

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/04/06 18:16:21
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/04/06 :  22:57:20  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Sist jag sydde så var det i min tumme. MED MASKIN!! AJ!!

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2005/04/07 :  05:42:31  Show Profile Send Lepra a Private Message
Sist jag sydde så var det knappar på sittdynor.

Och innan det var det en knapp i ett par byxor.... använde en halv rulle tråd, 2 nålar, en tång och en årsförbrukning av svordomar. Knappen satt som berget tills tyget bakom gick sönder pga för många "varv" med tråd

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/04/07 :  06:07:34  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Lepra, LOL!!

Bernt; är det inte lättare att fråga vad folk jobbar med? Det lär bli ett antal trådar med olika yrken.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/07 :  06:10:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Varför ska det vara så enkelt hela tiden för?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2005/04/07 :  07:41:42  Show Profile Send Lepra a Private Message
Rätt inställning där Bernt!

Dock skulle jag kunna tänka mig att jobba som bokbindare... oldschool då med nål och tråd.
Provade på det på en av folkhögskolorna jag gick på o jag dominerade totalt! det var till o med så att Mr. bokbinder himself vart impad.
Så impad att jag fick en bokbindarnål...

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2005/04/07 :  10:21:15  Show Profile Send stice a Private Message
Jag har sytt min frus bröllopsklänning! Slå det om ni kan...

Sy några gardiner eller Darth Mauls dräkt (till en maskerad på lördag) är inte så svårt efter det.

Dock ej sömmerska, utan systemutvecklare...




mvh Stice...
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/07 :  12:07:37  Show Profile Send edison a Private Message
Var tvungen att ha syslöjd ett halvår i skolan...skulle först sy ihop en "bag" att ha grejerna i...den påsen tog jag hela terminen på mej att sy, hehe.

Farsan sålde symaskiner många år, så morsan hade alltid en ny fräsch Huskvarna hemma...kanske jag blev lite trött på att det inte gick lika fort när det skulle ske för hand ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/04/07 :  12:32:34  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

På mellanstadiet fick vi välja mellan trä- och syslöjd. Vi var två killar som hade syslöjd hela tiden. Där fick man sitta i en bekväm snurrfåtölj och så fanns ju alla flickorna på plats... Tror jag gjorde en skjorta och en badrock på 2, 5 år

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/07 :  17:44:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag har sytt min frus bröllopsklänning! Slå det om ni kan...



raffset räknas inte som brudklänning

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/04/07 :  22:18:47  Show Profile Send asto a Private Message
Jag brukar ringa morsan hon har jobbat som sömmerska....
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2005/04/08 :  18:43:12  Show Profile Send patst577 a Private Message
Var utbildar man sig till revolverman? Försvaret har väll inga revolvrar kvar?

Annars är nog det ända jag syr är nya märken på overallen...

/Patrik

Edited by - patst577 on 2005/04/08 18:43:29
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/08 :  19:14:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Var utbildar man sig till revolverman?

Jag har en kusin som tävlar i revolverskytte. Han har en svartkrutsrevolver, en replika av en armemodell från amerikanska inbördeskriget. Det blir rökridå varje skott och smäller som f-n. Så din lokala skytteklubb är ett bra tips.

Sömmerskan skulle ju kunna sy ett hölster åt underverket till revolver.

Det slår mig förresten nu att det finns revolversvarvar. Är de som manövrerar dessa maskiner revolvermän???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/08 :  19:16:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förresten:

Var utbildar man sig till häradsbetäckare?

Kanske hos sömmerskan...

Intressant det här med utbildning och jobb.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:15:45  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Häradsbetäckare utbildning =30+ klubbar så som Bubbels på Avenyn eller Palace i Brunnsparken...tror den heter Palace eller?Risken är väl att man betäcker i olika häranden eller att man inte betäcker något alls

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:51:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Bubbels på Avenyn, jag får nog byta nick så ingen tror att jag hänger där.

I lumpen fick vi en gedigen utbildning med nål och tråd för att hålla knapparna på plats. Hade för övrigt syslöjd hela högstadiet där bla vantar och en skjorta såg dagens ljus.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/04/08 :  22:19:25  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag vet en som blev insydd, men det räknas kanske inte............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/08 :  22:35:45  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Helst skulle jag vilja slippa jobba....och vara en "elgant från vidderna" som Eddie Meduza sjöng

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/09 :  00:08:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kanske nåt för nästa tråd? "Arbetsskygga på HF.nu... upp med händerna!"

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/04/10 :  19:47:26  Show Profile Send JonasV a Private Message
När jag gick Komvux KTS så träffade jag en Skräddare, en äldre Invandrad Man i snygg Kostym.
Vi åt smörgåstårta på Hyresgästföreningens Årsmöte, det var enda gången jag träffat en riktig skräddare!
Dom är ingen Myt längre, "säger Jonas med den skruvade Världsbilden" ;)


Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/04/11 :  09:05:31  Show Profile Send Loopen a Private Message
Jag fick sy mig i foten efter att ha tappat en stor kökskniv......räknas det?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000