HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tufft för E handelsföretagen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/25 :  10:35:38  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Personligen ser jag dessa företag som en varböld i svensk hifihandel, och frågan är ju hur länge ägarna orkar med förlusterna. Men tydligt är att det inte lönar sig att sälja elektronikprylar till underpris. Att köpa marknadsandelar fungerar i det korta perspektivet men inte i längden...

Önskar moderatorerna flytta tråden till Fritt forum så får ni gärna göra det.

Netonnet:s resultat för andra kvartalet presenterades i dag:

Netonnet ökar förlusten
2005-08-25: Nyhetsbyrån Direkt
E-handelsföretaget Netonnet redovisar ett resultat efter skatt på minus 3,6 miljoner kronor för årets andra kvartal (-2,6), motsvarande ett resultat per aktie om minus 0:60 kronor (-0:43).

Netonnet


Resultatet efter finansnetto låg på minus 5,0 miljoner kronor (-3,6) och rörelseresultatet på minus 4,9 miljoner (-3,4).

Nettoförsäljningen steg till 266 miljoner kronor (171
).

/Flyttar till Fritt Forum, då det är mer Ekonimo/(Politik) än Hifi
Z

Edited by - Pjotre on 2005/08/25 10:38:32

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/08/25 :  10:54:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu är jag inte ekonom, men för mig ser det ut som om förlusterna är rätt små jämfört med nettoförsäljningen.

Det kan väl mycket väl vara så att investerarna accepterar mindre förluster under ett uppbyggnadskede under några år?

Om jag inte minns fel så tog det ganska många år innan Amazon visade vinst (jag har för mig att förra året var första gången), det hindrade inte vare sig försäljning eller börskurs från att växa.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/25 :  11:00:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hifibutikerna lägger ned för att dom inte kan konkurrera med E-handeln.
E-handeln dumpar priser och går med förlust.
Gäller kanske att passa på och köpa nu så mycket man orkar,för snart har vi varken hifi-butiker eller E-handel.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/08/25 :  11:03:09  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
"företag som en varböld i svensk hifihandel"

Nätet är framtiden, acceptera det! Vi "hifi nissar" är en piss i nilen om man jämför mot vanliga svenssons. Det är billigt då handlar svensson... Jag har inget emot butiker, för jag vill känna, lyssna och klämma. Men svensson ser bara pris, och service sen..
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/25 :  11:10:36  Show Profile Send Haakan a Private Message
netonnet har nog folk i ryggen som kan backa upp 5miljoner...det är ju som en flytande bajskorv i atlanten...lär kunna hålla på så till dom tagit över allt...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/25 :  12:30:16  Show Profile Send Pjotre a Private Message
"Folk i ryggen"

Netonnet är ett börsnoterat aktiebolag med aktieägare som alla andra börsnoterade bolag. Man har funnits på börsen i över 5 år men bolaget är säkert äldre än så. Kapitaltillskott i aktiebolag sker genom nyemission där aktieägarna kan välja att betala in mer pengar eller avstå från att betala in mer pengar.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/25 :  12:50:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Men skulle e-handelsbolagen sälja speciellt många dvd-spelare tillex. över 400kr tillex om inte kunderna varit i butiker innan och tittat?

Klarar någon sig utan någon annan?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/25 :  12:59:01  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det är väldigt enkelt egentligen, dom har för dåliga marginaler på sina varor. Dom tjänar inga pengar... Och det går inte att driva ett företag med förlust i längden. Problemet är att dom drar ner välskötta hifi butiker i skiten också genom sitt varande.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/08/25 :  12:59:46  Show Profile Send Terminator a Private Message
Att kalla en hel bransch för varböld tycker jag är att gå över gränsen.

/Hälsningar någon som handlar både i butik och över nätet.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/25 :  13:02:19  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Att kalla en hel bransch för varböld tycker jag är att gå över gränsen.



Det är möjligt... Men man får väl sticka ut hakan lite ibland...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/08/25 :  13:27:25  Show Profile Send matså a Private Message
Ja de fysiska hifibutikerna går med förlust till skillnad mot andra företag som lägger ner för att deras vinst är lite mindre. De stackars aktieägarna måste ju ha lite pengar

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/25 :  13:33:04  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Utan aktieägare = inget kapital till företaget = inget företag.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/08/25 :  13:52:15  Show Profile Send MartinN a Private Message
Inom kapitalistvärden - starkast och rikast vinner -
hur det går får vi se. Annars är det bara att se
till att det blir t.ex. en kommunistisk revolution.

Vet ni hurudana prylar föredetta medelklass-Boris
hade i Sovjet ?

Är inte säker på att jag vill ha det så ....
Men ingenting är säkert i dagens värld - heller.

Martin
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/08/25 :  14:00:40  Show Profile Send matså a Private Message
Visst är det härligt med Sverige där företagen lägger ner, fast de går med vinst, ok lägre vinst men dock ej förlust och folk blir arbetslösa. Jag blir såååå

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/25 :  14:10:35  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Håller med, det är osunt att lägga ner vinstdrivande företag. Men det är lika osunt att driva företag vidare som går med förlust år ut och år in...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/08/25 :  14:35:04  Show Profile Send matså a Private Message
Självklart är det också osunt, Master Pjotre!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/25 :  14:38:08  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/08/25 :  16:40:57  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Öhhhhhhhhhhhhhhhh???????????????

Förstår inte detta snacket överhuvudtaget!
Netonnet (on vi nu pratar om just denna kedjan) har två fysiska butiker. En i Ullarad och en i Borås. Vad är skillnaden mellan dom och tex. Lefflers, Ljudmakaren, Ågrens, Ljudkällaren osv. osv.?

Alla har en fysisk butik och säljer över nätet.

Vidare är ju Netonet ett multinationellt företag så om dom
känner för att fortsätta pumpa in pengar i den svenska delen
av företaget så kan dom väl få göra det.

quote:
Problemet är att dom drar ner välskötta hifi butiker i skiten också genom sitt varande.


Jag tycker personligen inte att dom (Netonet) konkurrerar med
"välskötta hifibutiker". Finns knappt en vara hos Netonet som skulle
kunna hittas hos en "seriös" hifihandlare! Deras målgrupp är nog förr
dom som handlar på Elgiganten, Siba, OnOff och liknande.


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/25 :  17:33:09  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Öhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh???????????

Saxata från Netonnets hemsida om lagershopparna i Ullared och Borås:
En himmelsvid skillnad mot de butiker du nämner.

Vår idé ger lägre priser
Välj mellan att handla hemma eller direkt från vårt lager. Kombinationen Internetshop och Lagershop håller nere våra kostnader så att vi kan sälja till lägsta möjliga pris. Självbetjäning med enkla och moderna hjälpmedel gör att vi kan hålla nere våra kostnader och därmed blir priserna lägre på våra produkter.

Så fungerar vår Lagershop
På vägen in i Lagershopen finns kundvagnar som du använder när du på egen hand går runt och plockar till dig det du behöver. Allt från stora TV-apparater till DVD-spelare, sladdar, band, väskor m m.
I anslutning till lagerhyllorna har vi kopplat upp datorer där man har tillgång till hela vårt sortiment med pris- och produktinformation, här kan du även klicka på LAGERSTATUS-knappen för att se på vilken lagerplats produkten ligger. Anteckningsblock och penna finns vid varje dator där du kan notera benämning samt lagersplats.

Observera att produkterna inte finns uppackade som i vanliga butiker.
Givetvis finns alltid NetOnNets personal på plats för att hjälpa till med råd och information, när du behöver det.

Vårt Gör-Det-Själv-sortiment är placerat så att du på egen hand kan plocka till dig det man behöver. Detta sortiment består av alla de produkter och tillbehör du behöver för att fixa, fota, installera med mera. Det är produkter som t ex elkabel, fotoramar, datatillbehör, film, grendosor, band, disketter, verktyg, antenner, väskor, brandvarnare, DVD-filmer, hörlurar, tele-jack, modem, mobiltele-tillbehör, mikrofoner, CD-r-skivor, kabelklammer... eller i det närmaste allt som behövs för din elektronik hemma.


Sen skriver Snoddas "Vidare är ju Netonet ett multinationellt företag så om dom känner för att fortsätta pumpa in pengar i den svenska delen
av företaget så kan dom väl få göra det."

Då saxar vi från DI.se i stället och ser vilka som är de största ägarna i detta "mulitnationella" företag:

Största ägarna Rapporter & Nyckeltal
Ägarna 2004-12-31 Kapital, % Röster, %
Anders Halvarsson 11,60 11,60
Hans-Krister Andersson 10,40 10,40
Emerging Technology 10,20 10,20
SEB Fonder 5,00 5,00
Vätterledens Invest 4,30 4,30

Verkställande direktör Anders Halvarsson
Styrelseordförande Ebbe Pelle Jacobsen
Adress Box 1716
504 30 Borås
033 - 488 400


Nej, det är INGET multinationellt företag det är ett SVENSKT företag med säte i Borås som har internetförsäljning av elektronik i Sverige och Tyskland. Men aktieägarna på detta bolag noterat på Stockholmsbörsen får ju självklart skjuta till pengar så länge de orkar...

quote:
Jag tycker personligen inte att dom (Netonet) konkurrerar med
"välskötta hifibutiker". Finns knappt en vara hos Netonet som skulle
kunna hittas hos en "seriös" hifihandlare! Deras målgrupp är nog förr
dom som handlar på Elgiganten, Siba, OnOff och liknande.



Dom säljer samma sorts projektorer som de butiker du nämner, dom säljer Infinity och Canton högtalare mm. mm.

Öööööööhhhhhhhhhhhhhh.............

Edited by - Pjotre on 2005/08/25 17:33:46
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/26 :  15:49:46  Show Profile Send drkim a Private Message
Hoppas dom klarar sig, dom och alla andra som idkar försäljning via nätet...

Hur skulle vi alla som inte har några (eller inga bra) fysika butiker på rimligt avstånd kunna köpa våra produkter annars?

Visst man kan ju flänga runt i en bil på hifiresa och handla - men det är ändå omöjligt med hemlån när avstånden är 20 - 45 mil.
Kan man dessutom spara en eller några kronor, på att handla via lager/internetbutiker, så - javisst!!!

Vet inget om de fysiska butikernas otroliga service och andra fördelar, eftersom dom inte finns där jag finns...

Känns som det kvittar var produkten kommer ifrån, så länge jag får bra service genom telefon och mail - har aldrig varit med om att problem inte gått att lösa - både via ex. NetOnnet och Datorbutiken, det har även funkat kanon med t.ex. Ljudmakarn och Esoterisk Hifi...

Dessutom så har ju de etablerade butikerna lärt sig och anpassat sig, både vad det gäller priser och tillgänglighet via nätet... Det tycker i alla fall jag är helt lysande

Sen att de går med förlust, det är ju en annan sak - men med tanke på den kundbas dom har (dom som inte bor bredvid en fysisk affär... och alla andra (utom vissa i denna tråden då)), så borde det inte vara några problem.

Men för att vara framgångsrika i sin nich - så måste de ju hålla låga priser, annars faller ju liksom affärsidéen.

Men som snoddas säger så konkurerar väl NetOnNet och InwareHouse Hemma mest med elektronik varuhus typ El-Giganten, Siba och OnOff mm - dom säljer ju oxå en del kvalitetshögtalare, Audio Pro, Energy, Jamo, Yamaha osv. Finns säkert en och annan Projektor oxå som håller hyffsad kvalitet, för att inte tala om TV, Plasma och LCD OSV...

Så det så

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/26 :  17:24:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Visst man kan ju flänga runt i en bil på hifiresa och handla - men det är ändå omöjligt med hemlån när avstånden är 20 - 45 mil.
Kan man dessutom spara en eller några kronor, på att handla via lager/internetbutiker, så - javisst!!!


Det där med hemlån tror jag vi kan ändralite på.
Fick ett PM från Sanoj, ang ett annat ärende,,, Då frågan han "snällt" om jag inte skulle ha med nåt från Alingsås.
Är du seriöst intresserad att av köpa en sak, så tror jag inte att ett hemlån i 1-2vecka är några problem. (finns nog flera företag som kan tänka sig detta)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/26 :  17:31:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Drkim, hur gjorde alla som inte bor i storstad/hifi butikstad innan inernet då? Tror inte ni satt utan hifi för det...??
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/08/26 :  19:07:27  Show Profile Send KingX a Private Message
va gäller e-handel så beror det väl ändå mycket på vad man handlar?
jag skulle exempelvis aldrig få för mig o köpa en bil, hi-fi utrustning eller något annat som kostar mycket pengar via nätet.
I ett sådant läge vill man juh lyssna, känna, klämma (hihi) och ja se vad man köper.

men cd skivor, filmer, böcker och sånt där.. det köper jag mer än gärna via nätet.
enkelt och bekvämt får man hem sina filmer/skivor rätt ner i brevlådan.
och till vettiga priser.
så ja förvisso trampar jag juh skivhandlarna på fötterna (när jag inte väljer o köpa min skivor i butik) men tiden förändras hela tiden.
Idag kan man enkelt och bekvämt handla via nätet så då gör jag det mer än gärna.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2005/08/26 19:35:01
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/26 :  19:24:48  Show Profile Send Pjotre a Private Message
KingX, håller med dig fullständigt!!! På nätet kan du ju provlyssna (precis som i butik) skivor innan du köper dem. Jag är en storhandlare av filmer på www.discshop.se men det ser jag som en helt annnan sak. Däremot att sälja högtalare, cd spelare eller plastma över nätet...

Edited by - Pjotre on 2005/08/26 19:49:49
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/08/26 :  19:39:07  Show Profile Send KingX a Private Message
pjotre: jap precis. det är otroligt bekvmt att handla film/musik över nätet.. och just det att man får allting hemskickat (eler hnmtas ut på posten om paketet/brevet blir för stort för att dela ut)
själv handlar jag mycket av www.cdwow.se eller www.cdon.com om jag handlar från svenska sajter.
cdwow är dock sjukt billiga på de flesta ting.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/27 :  16:58:32  Show Profile Send drkim a Private Message
Pjotre!

Innnan internet, då fick man väl helt enkelt ta bilen och åka till stan, fast postorder har ju funnits ett bra tag. Det var väl ganska vanligt med papperskataloger och andra produktblad, Hifitidningar och tester lästes nog mera då oxå - ibland chansades det nog och beställdes via telefon...

Men visst funkade det då med - bara att det är lite enklare idag

Har köpt all min hifi via nätet... ...och jag är faktiskt mkt nöjd

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000