HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi - VooDoo i den högre skolan eller...??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/06 :  12:54:18  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Björn-Ola, har du testat något sånt här "tveksamt" tweak ?

Du brukar ju kunna uppfatta ljudskillnader tydligt där många är skeptiska, (tro nu inte att *häcklar* dig, utan jag är allvarlig till 100%) du har ju givit oss många exempel där du verkligen *HÖRT* skillnad.
Du kanske är den med bästa "guldörat" ,kanske du borde få vara testpilot för "Magic Ring"


Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/06 :  13:54:59  Show Profile Send olof a Private Message
Är det inte så att ett dyrare hifitillbehör låter bättre? Dessa små ringar kommer troligtvis att låta bäst (precis som dom påstår) ifall dom kostar 10papp. Ingen vill bli blåst och min högst personliga tanke är att finns det ingen skillnad så tillverkar hjärnan en för att inte välbefinnandet ska sina.
Mina elektronikkunskaper är begränsade men vad jag har förstått så fungerar högtalarkablar som en förlängning av högtalaren (som en del av den last som förstärkaren ser). Av detta så drar jag slutsatsen att en 50000kr sladd kan vara klart sämre än en för 5kr ifall den inte är matchad med filter och element mot förstärkaren.
Trots detta enkla tankeexempel så envisas vissa med att tro att bara för att något är dyrt är det bra. Fasten det egentligen bara är ett sätt för försäljaren att spela på vår egen fåfänga.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/06 :  13:56:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror inte att jag har några speciella guldöron.
Det handlar nog mer om hur man testar och om man har ett öppet sinneslag utan förutfattade meningar.
Jag har köpt en nätlist från Clou men hörde ingen skillnad när jag plockade in den i min anläggning. Var det skillnad så var den liten och jag orkade inte plocka den in och ur min anläggning för att testa.
Däremot hörde jag skillnad på nätsladdskontakter när vi gjorde ett blindtest.
Då använde vi samma musiksnutt hela tiden och tog god tid på oss att lyssna in skillnaderna innan vi satte igång med blindtestet.
Får jag gissa så tror jag att nätlisten gör större skillnad än kontakten, men omständigheterna gjorde att jag inte upplevde någon skillnad när jag bytte nätlist.

Ferritringar på nätsladdar gjorde heller ingen skillnad i min anläggning, däremot tyckte jag vid ett tillfälle att det lugnade ned ljudet när jag monterade det på signalkablar.
När jag sedan ville dra anläggningen åt andra hållet så åkte dom väck.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2005/04/06 14:16:25
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:37:18  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
.....Ähhh, det är nästan så jag börjar tro att hela denna grejen är ett Asiatiskt Aprilskämt.

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:54:27  Show Profile Send CC a Private Message
Någon som kan kolla upp om det är 1 April hela året i Asien?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/04/06 :  16:02:11  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Detta "tweak" har tagits upp för ett tag sedan. Kommer inte ihåg om ngn slängde in en länk i en tråd, eller bara skrev det som info. Jag har i alla fall sett bilderna och läst detta för mindre än 6 månader på detta forum.

Edit:
Tror det var samtidigt som det konstaterades att mössen på högtalarna, byte till silversäkringar, shaktistenarna på, under, över , i apparater, icke skillnader på orginal nätkabel med mera var rent humbug det med..

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/04/06 16:05:37
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/07 :  02:16:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det låter som ett aprilskämt hur som helst.

Bravo
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/07 :  03:31:09  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nånstans har man ju nån gräns för vad man anser vara rimligt eller orimligt. Man kan ju få för sig att ställa ett glas morotssaft på förstärkaren för att få ett bättre ljud - man VET ju aldrig.... nähä det hände inget. Då provar jag med jordgubbssoppa istället....förresten undra om det inte funkar bäst mellan klockan 2 och 3 på eftermiddagen - såvida man spelar jazz - man VET ju aldrig....osv.

Om nån på allvar skulle säja detta till mej, så skulle jag skratta.

Sen kan man ju diskutera om "allmänt acccepterade tweaks" medför nån hörbar förbättring i den utsträckning som det påstås. Bara för att det finns en teknisk eller fysikalisk förklaring som anses "rimlig" behöver det ju inte automatiskt medföra att ljudet blir hörbart bättre.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/04 23:14:41
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/07 :  12:14:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
SpLix!
Att mössen på högtalarna skulle vara humbug tar mössen på mina högtalare som en ren förolämpning. Du har sårat deras yrkesstolthet!
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/07 :  23:29:47  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Man fick i alla fall ett gott skratt i början av tråden. Sedan blev alla rörande överens om at det var en ren bluffprodukt, och då blir det inte lika kul längre.

Från ett företag som säljer en produkt så är det rimligt att de kan ge en förklaring till hur produkten fungerar.
Den förklaringen bör åt minstånne de med tillräcklig utbildning inom området kunna granska och uttala sig om t.ex. på ett forum som detta.
Sedan kan det hända att man fortfarande inte kan höra någon ljudförbättring, men man kan i alla fall stoppa de uppenbara bluffmakarna på detta sätt.

Nästa steg är pengarna. En bluffmakare vill förståss tjäna pengar. Om då många personer är beredda att köpa en bluff-produkt för att priset är tillräckligt lågt för att "det skall vara okej att chansa" så har vi skapat goda förutsättningar för att det skall dyka upp många nya bluffprodukter i framtiden. Dvs vi gör oss själva en björn-tjänst.
Antag nu att de är en seriös produkt som möjligen kan vara en bluffprodukt, som t.ex. mössen. Om de säljs av seriösa HiFi-butiker och de tillåter folk att låna hem och prova produkten i lugn och ro så kommer saken i ett annat läge.
Om produkten inte fungerar så skulle de flesta lämna tillbaks produkten och då finns det ingen vinst i den. I fallet med mössen så har de en effekt, så därför köper en del produkten.
Nu lägger vi inga pris/prestanda aspekter i denna diskussion, och mössen var bara ett exempel.

quote:
CC: Det var inte så länge sedan som man ansåg att hygien var onödigt vid operationer o förlossningar, ingen kunde på ett vetenskapligt sätt bevisa det motsatta i början...


Nja, det var snarast så att man inte hade funderat över problemet till att börja med. När en person sedan kom med hypotesen att hygien kunde vara bra vid operationer så utförde man ett test på ett ställe och kunde konstatera goda resultat. Sedan spred sig användandet. Dvs ganska likt hur vi ser på de flesta tweaks inom HiFi.

I fallet med dessa produkter så har CD-tweaket sågats stenhårt.
Ringarna är lite klurigare. Runt kablar där ström går bildas magnetfält. Material som påverkar megnetfält kan således ge skillnad om de sätts runt kabelt. Feritringar är ett sådant material (och dessutom är de billiga). Inga andra kända material har större påverkan är feritringar.
Om vi skall vara öppna i sinnet så skulle de kunna ha hittat ett nytt material som kan påverka magnetfältet, möjligen genom att vara mindre än motsvarande feritring. Om man hade hittat ett sådant material så skulle det typisk först stå i en vetenskaplig tidskrift, och inte dyka upp på en obskyr websida.

Grundläggande vetenskapsteori är bl.a. att kritiskt granska saker, och med resonemang av denna typ så kan man se att ringarna rimligen inte kan vara något nytt supertweak. Om de verkligen hade fungerat så hade företaget gratis skickat dem till alla stora HiFi tidningar i förhoppningen att några av dem skulle skriva fördelaktiga resultat (dvs nästan gratis annonsplats).
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/07 :  23:34:36  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag tror det går att sälja det mesta, oavsett om det faktiskt har någon påverkan på ljudet, så länge pris och status är rätt (gärna dyrt och exklusivt). Sedan kan man ju diskutera huruvida det spelar någon roll om ljudförändringen faktiskt existerar, eller bara är mental. Så länge det låter bra kanske man ska vara nöjd, men vet inte om det är rimligt att betala så mycket pengar för att bli lurad. Då är det nog bättre att istället inse att ljudet är detsamma och lägga pengarna på annat. Tycker det är makalöst att folk köper signalkablar för 5000:- i en anläggning för totalt 20000:- när de pengarna förmodligen skulle generera mycket större förändringar om de placerades på andra områden (akustikförbättring, snäppet vassare högtalare, osv). Tycker personligen att dessa tweak först kan börja funderas på när man verkligen tycker sig vara nöjd med allt annat i anläggningen, eller eventuellt är skitrik. :D



Sandoz in the rain
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/07 :  23:43:03  Show Profile Send mayro a Private Message
labrat.

Jag har hellre kablar för låt oss säga en summa för att få ett samanhang enbart. Jag kör ju klart billigare kablar än mitt exempel. Men för du ska förstå så sätter jag ett pris.

Jag spelar hellre med kablar för 150000kr och elektronik för 25000 och högisar för 15000. än omvända.

Lite tillspetsat. men ändå sant..

Och tro mig att om du satte ihop en anläggning med ditt sätt att bygga med INTE fina kablar så skulle jag nog vinna best in show före dig ändå. SÅÅÅ mycket gör kablar. Så föringa inte kablarna Labrat. Om du gör det är detta enbart tecken på att du verkligen inte har provat bra kablar....

Kanske dyra. men inte bra.. Och förr ansågs en kabel för 5000 som rent asbillig. Idag anses det dyrt...

Bara en notis...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/07 :  23:52:39  Show Profile Send labrat a Private Message
Som jag har sagt tidigare har jag INGA erfarenheter av dyra kablar, så jag kan mycket väl ändra uppfattning efter jag har provat. Men åandrasidan har jag läst både materialkemi och fysikalisk kemi på universitetet, och någon vetenskaplig förklaring till dessa skillnader existerar helt enkelt inte (nu säger jag inte att det inte är någon skillnad mellan kablar, för det är det, väldigt uppenbart. Skillnaden jag pratar om är en BRA kabel för 500:-, och en BRA kabel för 5000:-. Den kabel som kostar 5000:- har uppenbarligen samma produktionskostnad, varför de är sådyra vet jag inte. Möjligtvis för att det anses fint och exklusivt, möjligtvis för att det ligger bakom extremt lång utvecklingstid vilket jag iofs tvivlar på. Möjligtvis helt enkelt för att folk köper ändå). I dagsläget, med min studentekonomi, snickrar jag hellre ihop en egen kabel som rent fysikaliskt sett har de bästa förutsättningarna att föra över signal från cd-spelare till förstärkare, än gör en chansning och köper en kabel för 2-5k. Sedan skulle det vara jättekul att prova finare kablage, men det får bli ett senare projekt. :)


Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/07 :  23:59:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Jag spelar hellre med kablar för 150000kr och elektronik för 25000 och högisar för 15000. än omvända.
Ibland förstår jag varför vissa aldrig kommer framåt

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/04/08 :  00:11:55  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Håller med Rydberg. Snacka om knas i prioriteringen.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  00:19:43  Show Profile Send mayro a Private Message
labrat.

Då det gäller priser kan jag hålla med dig och många andra om att det är rent larvigt.

Men den skillnad som ÄNDÅ finns är ofrånkommlig tyvärr.. Men priserna är sjuka..

Det är därför jag "slåss" så hårt för Signal cables kablar.. Dom har just allt detta som dom svindyra har. Men utan priset!!!

Det lustiga i saken är att då man för fram en numera asbillig kabbel som lätt slåss mot det dyrare och även dyraste så anses även dessa som dyra. Och en stor del TROR inte dom är SÅÅÅ bra... Så Labrat och andra.. Prova dessa kablar så vet ni sedan VAD dom som har haft råd med dessa dyra förr har hört som andra inte hört..

Sen måste en sak sägas. Dessa dyra kablar görs inte för oss som inte har plånboken att köpa dom. Dom görs för dom som har den självklart..

Men varken du eller någon annan skulle säga att en värstingmerca är "ormolja" .. utan tvärt om så skulle alla säga "oj vilken bil! Tänk om man hade råd med en sådan".... samma borde gälla kablar osv.. Men då infinner sig en slags sjuk sak. att det enbart är bluff o båg för att sno våra pengar. Jag vet eftersom jag varit importör av dyra kablar att tillverkarna fullkomligt skiter i om vi fattiga har råd eller ej. Dom har sina kunder och vi får lystet titta på bara....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/08 :  00:25:06  Show Profile Send labrat a Private Message
Det enda jag tycker är bluff och båg är prissättningen. Det är klart att det finns jättebra kablar som kostar 5000:- och uppåt, men man måste också förstå vad man (förmodligen) betalar för, och det är ett märke. Ofta är de ju också väldigt vackra, mycket trevligare att titta på än lakritssnören. Men även lite billigare kablar går att få fina, även om man gör själv. Sedan är det väl så att har man gott om pengar, kanske man tycker det är värt de extra tusenlapparna det kostar att få ett finare märke, och en finare kabel, även om det inte gör någon reell ljudskillnad. Jag skulle aldrig i dagsläget heller köpa en t-shirt med något fint märke på för 1500:-, vilket känns som en rättvis jämförelse i det här fallet. Och det är ju som du säger, tillverkarna bryr sig inte om oss. :D Det är ju så att det finns en hel del köpare av väldigt dyra kablar, och med tanke på hur stor vinstmarginal kablarna har så är det klart att de behöver inte sälja så fruktansvärt många exemplar för att få in ganska gott med stålar.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  00:45:40  Show Profile Send mayro a Private Message


Det är därför jag som sagt slåss för dessa signal cables kablar...
Där får man topp. och dom kostar mindre än en massa kablar som anses rent billiga. Och dom dyraste som spelats ut eller jämt. Vilket man vill kalla det.. kan jag inte ännu berätta om. men det kommer nog framöver. Det blir nog en chock för många....

Men labrat. Prova! Ofra dig lite och köp dig en högtalarkabel... OM du inte blir nöjd sänder du ju bara tillbaks den. Kostar snudd inget.. Jag kan garantera dig du sitter o skriver som andra gör om dessa efter detta.... Jag är störtsäker....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/08 :  00:50:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Mayro> Så du tycker de där silver resolution högtalarkablarna är bra? Ja då funderar jag på att köpa ett par av dessa hypade kablar

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  01:04:06  Show Profile Send mayro a Private Message
Gör det Rydberg.. Gör det...svinbilliga och ingen ormolja.

Men tips blir. Vänta tills Johan hört dom i sthlm. Då riskerar du absolut inte något. Där kommer flera finns och höra dom. Kanske även du?? Skulle va skoj om du fick inbjudan. Fråga Johan. Det skall väl bli fler än jag o han för det skall bli rätt o riktigt. och skoj så klart...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/08 :  09:47:30  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
När går eran test (du o Johan) av stapeln i Stockholm, bor ju själv där (här) så man kanske skulle kolla med Johan hur "fullt" det är?

// T

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  11:34:53  Show Profile Send mayro a Private Message
Det beror på ekonomi helt o fullt.. Det är stora kostnader som kommer slag i slag här efter flytt och allt som skall till med barn cycklar osv datorer. herregudars vad saker kostar...

Men så snart saker går ner lite efter vårinköp osv... då åker vi. Väder är vilktigt också. Så det inte bara öser ner. Vi åker ju en gamal bil som man inte vill köra så mycket i regn.. Sol passar bäst....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2005/05/04 :  00:56:54  Show Profile Send gardd a Private Message
Vad jobbigt med så mycket text där folk ventilerar sina tankar om saker de aldrig sett och ännu mindre hört. Målarn, hur vore det om du lyssnade lite på en Shakti-sten? De är värda sin vikt i guld.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/05 :  07:27:26  Show Profile Send Cyber a Private Message
Gardd:
quote:
Målarn, hur vore det om du lyssnade lite på en Shakti-sten? De är värda sin vikt i guld



Gardd, det skulle vara kalastrevligt om du dela med dig av dina erfarenheter av shakatistenar Jag är nyfiken

/Cyber
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000