HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa ljudformatet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/02 :  21:29:43  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tänkte spara ner några favoritskivor på hårddisken som backup, men vet inte vilket ljudformat jag ska välja.

Där finns:
PCM Wav file
Twin VQ
Windows Media Audio
mp3PRO
Aiff file, samt
Nero Digital Audio

Vilket format är bäst/förstör minst?
Jag har "mucho plenty" hårddiskutrymme, så det spelar ingen roll att det tar stor plats.

Nån som kan hjälpa mig? Andra tips att tänka på? Behöver jag använda Jitterkorrektion?
Jag använder Nero

/Rolle

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/04/02 :  22:32:58  Show Profile Send JonasY a Private Message
Använd inte Nero

Det här är nog det bästa alternativet med tanke på att du inte (teoretiskt sett) förlorar någon kvalité:

1. Ladda ner EAC (Här: http://www.exactaudiocopy.de/) Den spottar ut WAV filer, sägs vara den bästa cd-kopieraren, verkar inte ha så stora problem med kopieringsskydd heller.

2. Ladda hem FLAC (http://flac.sourceforge.net/), sen ett frontend (GUI) till det, förslagsvis http://members.home.nl/w.speek/flac.htm. Konverterar WAV filerna till FLAC (Free Lossless Audio Codec).

3. Sedan vill du antagligen ha ID3 taggar på filerna, metadata med information om vilken artist, album etc - http://www.mp3tag.de/en/ verkar vara bästa programmet.

Filerna brukar bli ungefär halva storleken mot okomprimerad WAV (~30MB) och skall alltså vara lossless, det vill säga utan kvalitétsförlust. Förutsätter att du använder Windows.

Här kan du läsa hur EAC fungerar: http://www.punbb.org/articles/mp3.html (du kan skippa delen där han förklarar hur LAME) men det är rätt enkelt att förstå.

Alternativt, http://www.apple.com/itunes/ - går att rippa till lossless (Apple Lossless) men det fungerar endast i Apples egna spelare, annars är det förbaskat smidigt för den hämtar metadata automatiskt och organiserar alla musik ...

Alla program är gratis som jag länkat till.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2005/04/02 22:43:16
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/02 :  23:22:31  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tack för hjälpen JonasY!

Alltså, jag kan emellertid ganska lite om det här och behöver kanske lite mer förklaringar om du har tid och lust.

Menar du att resultatet blir bättre med de format du rekommenderar, jämfört med okomprimerad Wav?

Och om jag laddar ner de programmen, är det någorlunda lätt att begripa hur det funkar och vilka inställningar jag ska välja?

Jag har som sagt inget behov av att komprimera egentligen. Jag har väl en 450 Gb ledigt på diskarna.

Om jag vill kopiera skivor till bilen, ska jag fortfarande använda de format/program som du föreslår?

Tacksam för ytterligare hjälp således.

/Rolle
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/04/02 :  23:59:29  Show Profile Send JonasY a Private Message
paradigm: Klockan är mycket, får fylla ut med mer information sen ...

FLAC (lossless = förlustfri) blir givetvis inte bättre än WAV, däremot spar man mycket utrymme. Men med 450GB () ledigt kanske det räcker med att spara dem som WAV. Om du spar dem i FLAC kan du bränna dem men först måste man dock göra om dem till WAV filer igen, men det finns Nero plugin som sköter detta. Vad jag vet finns det inga bilstereos som stödjer FLAC.

Så här rippar du med EAC, till WAV:

1. Ladda hem programmet, det behövs inte installeras utan man zippar bara upp filerna där man vill att de skall ligga.

2. Nu måste du göra vissa inställningar i programmet, öppna EAC.exe och under menyn EAC => EAC Inställningar [F9] gör vi två inställningar:

2.1. Klicka på fliken "Kataloger", sedan väljer du i vilken katalog du vill spara filerna.
2.2. Klicka sedan på fliken "Filnamn", här väljer du hur filerna skall sparas, alltså hur namnet skall vara uppbyggt. Du ser en förklaring på skärmen, jag har skrivit %D - %C - %N - %T och då sparas filerna som ex. "U2 - How To Dismantle An Atomic Bomb - 01 - Vertigo.wav".

Klicka "OK" för att spara inställningarna.

3. Under menyn EAC => freedb / databasinställningar måste du ange en e-postadress. Det går bra med en påhittad ... Klicka OK igen.

Stoppa nu i en musik-CD i datorn CD-läsare. (Hoppa inte över detta steget ...)

4. Gå in i menyn EAC => Enhetsinställningar. Klicka "OK" i rutan som ploppar upp, och klicka på fliken "Extraktionsmetod". Klicka på knappen "Testa Läsegenskaper". Programmet kollar då vilka funktioner din CD-läsare stöder. När det är klart klicka "OK" och stäng dialogrutan.

5. Nu är du klar för att rippa! Har du musik-CD:n kvar i läsaren kommer du se en lista med alla låtar i programmets huvudfönster. Kortkommandot Alt+G gör att programmet hämtar information från Internet med information som artist och låtnamn med mera. Markera sedan spåren du vill rippa, och tryck på F5 (hoppas jag är rätt kortkommando). Nu rippas låtarna, sedan får du en informationsruta om hur det gick - eventuella fel som kan ha uppstått rapporteras. Låtarna skall nu ligga i den katalog du valde i steg 2.1.

Steg 1-4 behöver naturligtvis bara göras första gången.

Lycka till

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2005/04/03 00:02:04
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2005/04/03 :  00:55:53  Show Profile Send allbinn a Private Message
Nej lossles codning blir inte bättre än wav, den blir identisk.
finns ju monkey (ape) att välja också.
finns mycket att läsa på hydrogenaudio.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/03 :  12:38:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om det är backup du vill ha varför inte köra en cd copy och ställa dom brända skivorna på hyllan ?? Dom kopieringsskyddade skivor jag har kopierat med Nero har fungerat helt ok.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bilbo
Starting Member

20 Posts

Posted - 2005/04/03 :  13:12:06  Show Profile  Visit Bilbo's Homepage Send Bilbo a Private Message
Jag använder EAC och FLAC ungefär som JonasY gör och jag tycker nog att den största fördelen med FLAC är att filerna kan taggas med artist & låtnamn mm till skillnad från WAV. Även APE är bra, men vad jag hört ska fler hårdvaru mp3-spelare klara att spela FLAC så det kändes mer vettigt för mej att använda.

//Johan
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/03 :  13:37:40  Show Profile Send Blue a Private Message
Bästa ljudformatet... vinyl?

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/04/03 :  13:37:45  Show Profile Send luften a Private Message
johan_björklund: Om du läser in en skiva med nero, så läses den oftast på en rätt hög hastighet, vilket leder till läsfel, som felkorrigeringen i cd-station korrigerar. Med EAC så läses allting flera gånger, för att verifiera att inga läsfel uppstår. Felkorrigeringskretsarna kan oxo bortkopplas. På så sätt får du en backup som är exakt likadan som originalskivan (eller så likadan det är möjligt iallfal).

//air
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/03 :  15:17:08  Show Profile Send paradigm a Private Message
Alltså, jag vill ju ha en kopia som är så nära originalet som möjligt och när jag nu har kopierat den första skivan, så behövde den över 4 timmar för att läsa in skivan med först 0,2X hastighet och efter ungefär halva tiden, ökade inläsningen till hela 0,3X hastighet. När inläsningen, eller extraktion som den kallar det, brände den kopian med 4X hastighet.

Därefter la jag skivan i min CD-drive och efter någon sekund hade den läst in alla låtarna och så här långt var allt frid och fröjd, men det kommer inget ljud från CD'n, TVÄRTYST i högtalarna. För säkerhets skull läd jag spelaren läsa in CD-skivan på nytt och jag har givetvis provat med andra skivor, så felet ligger hos den brända skivan.

Någon som har nåt tips på vad det är för fel?

/Rolle
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/04/03 :  16:08:49  Show Profile Send luften a Private Message
paradigm: Med vilket program läste du in skivan första gången? Kan du lyssna till wave filerna som skapades när du läste in den?

//air
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/03 :  16:12:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
johan_björklund: Om du läser in en skiva med nero, så läses den oftast på en rätt hög hastighet, vilket leder till läsfel, som felkorrigeringen i cd-station korrigerar. Med EAC så läses allting flera gånger, för att verifiera att inga läsfel uppstår. Felkorrigeringskretsarna kan oxo bortkopplas. På så sätt får du en backup som är exakt likadan som originalskivan (eller så likadan det är möjligt iallfal).


Jag kör cd copy flygande mellan 2 scsi drivar , håller mig till lagom hastighet o det fungerar alldeles utmärkt. Du kan även verifiera med Nero men hur det fungerar vet jag inte för jag har aldrig provat.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/03 :  18:53:31  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har nu använt EAC flera gånger och då har allt fungerat.

Det var bara vid de första två bränningarna som något gick snett. Jag har kollat och just denna Wav fil går inte heller att lyssna på i datorn, trots att den är på 700Mb och ser helt OK ut som fil.

Jag ska nu försöka göra om proceduren och se om det går att göra en image som funkar.

/Rolle
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/04/03 :  19:29:28  Show Profile Send luften a Private Message
paradigm: En sak till. Vilket läge i EAC använder du för att läsa in skivorna? Finns under EAC, Drive Options, Extraction methods. Den som rekommenderas, är att man använder "Secure mode". Ifall det är en kopieringsskyddad skiva, så brukar det inte fungera med secure, utan man får sätta till "burst mode". Lika kan det vara med speciellt repiga skivor, "burst mode" är liknande system som nero använder.

johan_björklund: IDE / Scsi har ingen betydelse i detta sammanhang. Felena som uppstår vid avläsningen är lika som när du spelar en skiva i din normala spelare, bara att vid högre hastighet ökar risken för fel vid avläsningen. Är det en ny skiva, så går det förhoppningsvis rätt så bra att köra rakt av, men EAC är alltid att föredra i de fall där det är möjligt.

EDIT: En trevlig guide för inställande av EAC finns här: http://forums.btmusic.org/forums/viewtopic.php?t=602

//air

Edited by - luften on 2005/04/03 19:32:36
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/03 :  21:51:13  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har en svensk version av EAC och där tycks det mesta vara annorlunda, men jag hittade en textfil, där det står en hel del.
Kan det ge någon ledtråd?

"EAC extraheringsloggfil från 3. April 2005, 14:44 för CD
Ray Brown / Producer's choice

Använd enhet : HL-DT-STDVD-ROM GDR8163B Adapter: 0 ID: 0
Läsmetod : Säker med INGEN C2, accurate stream, bortkopplad cache
Kombinerad läs/skriv offset-korrigering : 0
Läs in i Lead-In och Lead-Out : Nej

Använt output format : Interna WAV Rutiner
44.100 Hz; 16 Bit; Stereo

Andra inställningar :
Fyll upp saknade offset-samplingar med tystnad : Ja
Radera inledande och eftersläpande tysta block : Nej
Installerat externt ASPI gränssnitt


Områdets status och fel
Utvalt område
Filnamn D:\Musik\Jazz\Ray Brown producer's choice\Ray Brown Producer's choice.wav

Peak-nivå 0.0 %
Områdets kvalité 97.0 %
Kopia OK

Inga fel uppstod

Slut på status rapport"


/Rolle
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/04/03 :  22:59:15  Show Profile Send luften a Private Message
quote:
Peak-nivå 0.0 %


Det där låter lite suspekt. Det tyder på att ingenting lästes in. En normal inläsning ger t.ex.:
Track  5
     Filename 05 - Jewel Near You Always.wav

     Pre-gap length  0:00:01.70

     Peak level 80.1 %
     Track quality 100.0 %
     Copy CRC C14F9B46
     Copy OK

Gick det mycket snabbt att läsa in skivan? Ibland med vissa skivor, som inte går att kopiera på "secure mode" har jag oxo sett att det kommit 0% peak level. Då kan man ställa om till burst mode, så fungerar det. Dock är det inte lika säkert att det inte blir läsfel.

//air

Edited by - luften on 2005/04/03 22:59:58
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/04 :  06:06:04  Show Profile Send paradigm a Private Message
Det tog tvärt om mycket lång tid att läsa in skivan. 4 timmar och 15 minuter närmare bestämt.

Jag noterade att "felkorrigeringen" jobbade hårt hela tiden.

Skivan är en ren studioprodukt, gjord av producenten och nerbränd på en TDK CD-R80, inga repor eller så.

Nu efteråt har jag gjort om proceduren och då tog det kanske 20 min att läsa in skivan, men däremot var jag fortfarande tvungen att bränna Wav filen med Nero.

Jag kan gott leva med att det är så här, för huvudsaken är väl att filen är inläst så bra som möjligt, eller!? Men det vore givetvis kul om jag fick EAC att fungera fullt ut.

/Rolle
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/04 :  08:23:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
iTunes kan du ladda ner gratis. Där finns Apples lossless-kodare som du kan använda.
Losslesskodare ger ungefär halva filstorleken mot wav.
Om man istället använder AAC (MP4)och komprimerar så lite som möjligt (320Mbit/s)så låter det förvånansvärt bra och du hamnar på 23% av Wav-filernas storlek.
iTunes är enkel att hantera och det är enkelt att rippa skivor. Programmet går automatiskt ut på internet och hämtar information om skivorna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/04 :  14:52:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Luften

Jag ska kolla länken , verkar vara lite roligt det där programet. Hur mycket tjänar man egentligen med tanke på vilken tid det tar ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/04/04 :  16:05:52  Show Profile Send JonasV a Private Message
använder http://www.dbpoweramp.com/
Som sköts helt automatiskt vid skivinstopp!!!


"Looksee" AHA

VH Jonas viklund.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2005/04/05 :  18:29:18  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Om du har en windows media player av nyare modell så kan du gå till verktyg/alternativ/kopiera musik/"Windows media audio utan dataförlust". Enklare går det knappast att få en lossless kopia.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/05 :  23:15:37  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Fast vitsen med EAC är ju att den läser in skivan korrekt.
Om du sedan installerar ett program som kan koppla in sig i EAC så kan du få lossless komprimering utan ett enda handgrepp till.
Jag kör med Monkeys Audio (.ape heter filerna), och den pluggar in sig i EAC och winamp automatiskt.
Om man har tillräckligt med hårddiskplats så vinner man faktiskt lite tid i rippning m.m. på att inte komprimera alls.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/04/05 :  23:33:53  Show Profile Send luften a Private Message
Precis som silvervargen säger, så är det inläsandet som är grejen med EAC. Sen vad man packar med för lossless format e bara en smaksak.
Jag kör själv ett flac plugin till EAC, så det kodar mina låtar direkt till FLAC. (Free Lossless Audio Codec) Dock finns det inget support för flac till apple´s produkter idag (vad jag vet), så det väljer ju bort formatet för en del användare.

//air
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/06 :  19:35:56  Show Profile Send paradigm a Private Message
Om jag läser in skivan med EAC helt okomprimerat i WMA-format, förlåt jag menar WAV, då kan jag väl därefter använda Nero t ex, för själva bränningen, utan förluster om jag bränner i 4X hastighet, eller!?

/Rolle

Edited by - paradigm on 2005/04/06 19:42:59
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/04/06 :  20:55:23  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Om jag läser in skivan med EAC helt okomprimerat i WMA-format, förlåt jag menar WAV, då kan jag väl därefter använda Nero t ex, för själva bränningen, utan förluster om jag bränner i 4X hastighet, eller!?

/Rolle

Stämmer nog rätt bra det
Det är så jag gör iaf...
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/04/06 :  20:57:53  Show Profile Send luften a Private Message
quote:
Stämmer nog rätt bra det
Det är så jag gör iaf...

Jep, jag oxo

//air
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000