HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 När bjöds det på dynamik senast
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/27 :  14:26:35  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

När upplevde du storslagen dynamik senast?
Åternjutet via en HIFI-anläggning dvs !

Va va det för grejor du lyssnade via,
högtalare och slutsteg, samt vad för
musik åtnjöts !




Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/03/27 :  14:34:18  Show Profile Send hjort a Private Message
Kinesiska trummor med Respons Grand och ARC VT200 samt CD3.
Inget fel på dynamiken där inte
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/27 :  14:44:06  Show Profile Send mayro a Private Message



DVD med Blue man grupe...

Via denon DVD2900
Ut genom Jeff Rowland synergi preamp
Vidare genom Silver resolution kablar
in genom aktift delningsfilter
ut till två Krell 450 w monoblock till main panel
och ut via Classe 300w till basarna..

Och till mina öron via Audio Artistry Bethooven..

Och det är ju dipoler. Så självklart finns det massor med lådor som ger ännu mer dynamik. Men för att vara dipoler så är det en härlig upplevelse faktiskt...


Före detta var o är det absolut värsta dynamiska jag hört Megatrend drivna av 300W 60 Kg luxmansteg... Med ett trumsolo med SAGA live...
Då bottnade till o med Megatrenderna.. Men det var det mest djävulska jag hört. Inte ens live har jag hört liknade...

Och inom stereo för hemmabruk är allt löjan jag hört i jämförelse...
Megatrend gör mina baslådor med 2235 till transistorljud och aa högtalarna till rena rama plastradion för barn...

Oj vad jag skulle vilja ha sådana.. en gympasal.accustikfixad... o sen rockmusik.. wow....ett glas ..en cigg.. o lite goa polare.. vikken kväll...via storfilmduk...5 kanaler megisar....
Förlåt en liten drömuppsättning kom in också.. blev så engagerad....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/27 :  14:51:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

super !!

ja det lät skoj det dära !!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/03/27 :  14:53:09  Show Profile
Min Klipsch med sina underbara Tractrixhorn kombinerat med min svs-subwoofer.
Det är grejjer det!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/27 :  14:57:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här fanns det dynamik!!!



http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37399

Det enda jag hört som var ännu grymmare var detta:



http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33512

Båda systemen drevs av single end triodsteg på under 10 Watt. Med verkningsgrader på över 110dB motsvarar detta flera tusen watt i en mer "normal" anläggning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/27 :  15:02:10  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag har i livet besökt mycket musik klubbar där fusionjazz samt rock o blues lirats..

Megatrend ändrade mina uppfattningar om vad dynamik är totalt..

Så det kan jag lova den ej vetande om vad megatrend kan o inte kan..

Man blir rädd.. Jag drog på volymen via krellförsteget.. Och tyckte jag spelade SÅÅÅÅÅ jäkla högt så jag trodde högtalarna skulle svimma... Dedtta då jämfört med ALLT jag hört i stereoväg....

Då gick ägaren fram och vred på... Min volymnivå var som att jämföra en folka bubbla med en formel ett bil... Och då underdriver jag..

Så då han laddade på med detta trumsolo så var det FYSISKT.... och rent skrämmande... Det går inte beskriva med ord. Om man inte hört själv så fattar man inte hur detta var o är.. ALLT är larvigt...

Jag minna Ten Years After som jag lyssnade på för länge sedan.. det var till knävecken av detta.. Och Alvin Lee drog på så bänkraderna längs fram tömdes.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/27 :  16:17:51  Show Profile Send Blue a Private Message
Hög volym vete katten om det är så himla spännande och imponerande. På var och varannan klubb och konsert får man alldeles för mycket av den varan i mitt tycke, jag brukar inte fixa särskilt lång tid i närheten av högtalarna i dessa sammanhang.

Men dynamik, visst det kan vara skoj. Fast jag tycker inte det krävs några våldsamma volymer för att kunna njuta av det man subjektivt upplever som "bra dynamik" från ett system.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/03/27 :  18:35:18  Show Profile Send paradigm a Private Message
Alltså, dynamik är inte det samma som SPL och som "Blue" säger, att enbart spela högt, kan jag också göra så jag får tinnitus på några dagar, men det frestar mig inte ett dugg!

Med dynamik, utgår jag, att NN menar, hur levande och dymasikt musiken återgivits, d.v.s att skillnaden mellan de svagaste och starkaste tonerna varit så stor som möjligt.

Detta begränsas ju primärt av musikerns/ljudteknikern/producentens vision och ambitionsnivå, men givetvis även högtalarnas förmåga att flytta så mycket luft, så snabbt som möjligt och med så lite distorsion/kompression som möjligt.

Sen händer det att jag till viss musik (Jazz, rock och pop) också gärna lägger till några dB med UltraCurvens dynamiska expander, för att få lite mer klipp och dynamik. Det är riktigt skoj det!

Till detta använder jag mina nybyggda MTM JBL hybrider, helt aktivt drivna med flera Hypex UCD180/UCD400 steg, ett mkt tungt Yamaha PC2602M studioslutsteg, Behringer UltraDrive/UltraCurve, Sony PS1 och ett Audionics of Oregon BT-2 försteg, samt i huvudsak Supra kablage.

Jag sitter väldigt nöjd iaf!

/Rolle

Edited by - paradigm on 2005/03/27 22:50:38
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/27 :  18:46:56  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Självklart menar jag inte totalgalna SPL, sånt går att uppleva på många ställen...
Nej det som Paradigm menade, menar jag !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/27 :  19:06:41  Show Profile Send JonasV a Private Message
Sitter och Lyssnar på Basicbeats.dj 160kbps Mp3-streaming --> Hercules digifire 7.1 --> Cambridge P500 --> HiFiKit ACoustic AC160 == Smack My Ears/Pound My Chest!

Man får vara varsam med volymkontrollen, det är bara ett litet Gästrum det hära



Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/03/27 :  19:28:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Kinesiska trummor med Respons Grand och ARC VT200 samt CD3.
Inget fel på dynamiken där inte


Det är väl inte sämre dynamik på ett par bongos...eller?
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/03/27 :  19:34:32  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Uj det var länge sedan men det var ett par Lowter PM4 som var kompletterade med ett par Jbl 075 i toppen. Hornkonstruktion hade megalåg waf och substödet likaså som var bestyckat med någon Siarre 15-tummare i en ca: 4 meters hornhistoria, och 2 st. dessutom.
Stegen som drev var 2 st. Phase linear 700.

Edit: Glömde musiken då och imiterade väl en fågelholk istället, tyvärr kommer jag fortfarande inte ihåg så mycket av musiken som spelades men Pink Floyd spisades iaf.

Minnet av dynamik glöms dock aldrig

Edited by - fidelityn on 2005/03/27 19:47:58
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/03/27 :  19:51:15  Show Profile Send marbrink a Private Message
Några upplevelser det senaste året har bjudit på dynamik...

Eben X-3 demo.
ARC, Krell FPB450mcx och SF Stradivari.
B&W 800 Nautilus med Classé Omega monoblock.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/03/27 :  21:09:57  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Spelar på Lowther PM2A och kolfiberarmerade Audax 15" basar i kylskåpsstora bashorn. Driver basen med transistorsteg och Lowther med PSE 2x18W. Med en känslighet runt 100dB strecket blir resultatet mycket god dynamik. Spela Mahler´s symfoni no.3 första delen (Kräftig entschieden) och lyssna till skillnaden mellan de avlägsna svaga pukorna och kontrasten i de starka partierna. Det är ett gott mått på dynamik!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/03/27 :  22:52:02  Show Profile Send pak a Private Message
var på lyric i oslo i fjol sommar och fick lov att leka en stund för mig själv med avantgarde trio-horn med 4 st subbar till via nåra cary rörblock.ja jädrar!!!det var dynamik det!å så otroligt oansträngt som det lät då!huga.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2005/03/27 :  22:59:25  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jag säger bara nya Von Schweikert VR-7 ihop med KR Kronzilla

Wizard
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/03/27 :  23:07:03  Show Profile Send paradigm a Private Message
Någon gång på sjuttio-talet hade jag ett par Lowther PM4, eller PM6 tror jag det var. De hade fasplugg och liten gul pappersstrut för diskanten. Jag minns att man kunde justera spolens läge i magnetgapet.

Först blev jag väldigt skeptisk mot detta, men de spelade så otroligt fint i sina Transmission-line hornlådor med öppningen uppåt, så det gjorde inget. Var det Voight-horn... jag minns inte exakt, men utseendet påminner om ett Voight horn iaf.
Sålde dom till en kompis i Tullinge som var helnöjd i många år, men sen tappade vi kontakten. C'est la Vie.

Jag minns att de var otroligt transientsnabba, men att de kunde behöva lite stöd i botten oktaven. Röster kom iaf fram väldigt fint minns jag.

/Rolle
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/28 :  00:41:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vissa saker tycks återkomma i den här tråden. Många talar om horn och
många talar om Lowther. Hmmmmm... undrar varför?
Och, helt rätt, ljudnivån har egentligen inget att göra med dynamik.
Men å andra sidan kan de här systemen spela ohyggligt högt - fast rent.

Jag ska villigt erkänna att jag ibland skulle vilja ha ett hornsystem, trummor
och slagverk återges med en sådan otrolig realism i ett sådant system.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gelgamesh
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/03/28 :  01:02:37  Show Profile Send gelgamesh a Private Message
Även mina "Antika" prylar lyckas i sina dynamiska korståg..

Jag hade hem en kompis som ville "provlyssna stereon"

Jag tänkte att han säkert ville höra något kul med lite effekter i så en gammal Yelloskiva slängdes på (Zebra). Det skulle säkert charma hans musiksmak, var min tanke.

Volymen "klockan 22:00" på SX-1250´n. (Pioneer-receiver på 4okg med ringkärna i tiotumsklassen och fyra "ölburkar" till elekrolyter.) Också fick HPM-100-högtalarna göra sitt bästa med vad som kom i sladdarna medans jag gick ut i köket och satte på kaffe.


Introt på låt sju på ovan nämnda Yelloplatta är ganska nasalt med lite blippande och medvetet "fjolliga" trummor. Kompisen säger lite infriande "de låter ju rätt bra.." Ordet "bra" avbryts av låtens början som utgörs av riktigt saftiga synthkaggar som utan tvivel går ganska långt ner. Det bara tystnade om hans röst mitt i meningen och varenda glas och tallrik klingade i sina skåp. Jag gick in och minskade då jag bor i lägenhet och tydligen hade underskattat låten en smula.

Kompisen sa en massa superlativ om denna anläggning som var äldre än han själv och jag försökte senare förklara begreppet "dynamik" som något i stil med

"-Dynamik är när det trots låg lyssningsvolym inte får plats med vare sig prat eller mer ljud i ett rum".

Jag har försökt skylla på dynamik vid filmtittande någon gång då tjejen klagat på varför "det blir så högt just ibland, men inte ibland"

-Jag får dock inte så mycket gehör..

Dynamik för mig personligen är lite brett. Men i övrigt brukar jag ge rådet till vänner som vill ha hjälp att handla "ny stereo":

Jag brukar säga..

"Sätt dig och lyssna under lugna förhållanden på en högtalare du tror dig vara intresserad av. Lyssna på musik du tycker om, men inget du har starka känslor för, då det kan ge felassociationer. Om du efter fem minuter funderar på vad du skall handla för middag så var det nog inga högtalare för dig. Men om du efter en halvtimme blir uppryckt ur en dvala av en ödmjuk säljare som försiktigt vill påpeka att du antagligen fick P-böter för en kvart sedan så kan man börja fundera på inköp."

Senast jag fick nöjet att njuta av det sistnämnda var för ca femton år sedan på Tonläget HiFi hemma i Göteborg. Det var en samling Linn-grejer som gjorde grönsak av mig den gången..

Dynamik är svårt, jättejobbigt, irriterande och fullständigt underbart att jaga.

Mvh
Michael Heimbrand
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/03/28 :  11:13:46  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
När upplevde du storslagen dynamik senast?
Åternjutet via en HIFI-anläggning dvs !

Va va det för grejor du lyssnade via,
högtalare och slutsteg, samt vad för
musik åtnjöts !




Denna helg var jag i Kalmar och lämnade ifån mig ett slutsteg och hämtade ett annat.
Jag var givetvis tvungen att testa det innan avfärd mot Göteborg, så jag grävde fram två av mina fyra 15"1" toppar som nu står och sammlar damm i Kalmar.

Musiken som jag testade med var bla. Timo Maas, TEEBEE, Aphex Twin, Paul Okenfold mm mm...

QSC PLX 2402 har ett underbart kristallklart och stenhårt sound som verkligen kunde ta hand om topparna på ett mycket studio aktigt vis, och med hornladdade system får man ju den där extra gnistan, likaså när en 15" spelar mid snabbt och kontrollerat.

Med en grogg i handen, ofrivillga blinkningar och ett leende på läpparna kände jag mig mkt nöjd, jag vet att denna uppsättning kan spela högt men detta var inte vad jag ägnade mig åt, bara lite lagom sådär.

Detta var väl inte riktigt hi-fi, men steget jag testade sitter nu brevid ännu ett PLX 2402 i en "hi-fi" uppsättning här i Göteborg.

Ett av dem driver ett par diskater, det andra driver ett par 6,5", signalen behandlas av ett driverack 260 innan den når stegen.

Det är aldrig fel med lite headroom.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2005/03/28 :  12:47:06  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Förra helgen var jag gräsänkling och då passade jag naturligtvis på att mosa på med lite extra effekt i min rigg. Eftersom jag börjat lira musik igen så fick mina gamla analogsyntar fick aggera ljudkällor Hehe ... min syn blev suddig av ljudtrycket från mina subwoofers när jag lirade på en av mina gamla Moogar!

Trist bara att diskanterna inte höll!



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/28 :  12:51:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Tokstålle, you dont know what you´re playing with there Neriks !!
There will come a day, when the subs break YOU in !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/03/28 :  13:02:04  Show Profile Send StefanL a Private Message
När jag hade min QLN Artech 1600 MiT och körde dom med ett Parasound HCA-1206 bryggat lyssnande på Metallica´s Enter Sandman.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/03/28 :  13:11:58  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Bernt

Vissa saker tycks återkomma i den här tråden. Många talar om horn och många talar om Lowther. Hmmmmm... undrar varför?

Jag vet iaf varför jag återkommer till Lowther. Det är ett av ett fåtal märken utöver JBL, som gjort ett mycket starkt intryck på mig.

/Rolle
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/28 :  14:48:38  Show Profile Send Blue a Private Message
Det står ett par Lowther-horn och dammar på Hifi-Center här i Malmö har jag sett... Kanske något att kolla in för 25 papp alltså, om man gillar dynamik? Fast då borde man nog köra med rörstärkare va?

Det brukar ju sägas att högkänsliga hornkonstruktioner inte funkar ihop med solid state-förstärkning? Man har ju läst på många håll att dom i princip bara funkar ihop med effektsvaga triodstärkare och att det låter som en "klockradio" om man använder solid state (varför vet jag inte, men så ska det tydligen vara...). Vad tror ni "hornkunniga"?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000