HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Effekt av bättre nätkablage i ojordad lägenhet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/01 :  19:52:16  Show Profile Send Drem a Private Message
Min lägenhet är inte jordad, men jag undrar om en uppgradering av nätkablage ändå kommer att göra skillnad hos mig? Jag har för närvarande vanliga nätkablar och dosor för detta ändamål men nu kommer mina nya monoblock och då vill jag ha ett par fina feta strömkablar till dom. Frågan är om det bara kommer att bli en försköning av utseendet eller också av ljudet?

Vad jag tänkt mig är eventuellt SignalCable strömkablage och möjligtvis en Bada Powerplant så som på den här sidan:

http://www.akkelisaudio.com/power.htm

Kom gärna med förslag, detta känns som en djungel för mig

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/04/01 :  20:05:20  Show Profile Send Leif B a Private Message
Visst gör det skillnad med en grövre nätsladd även om det inte är jordat uttag. Alla orginalsladdar är oftast rena skämtet.

mvh Leif B
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/01 :  20:12:46  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag tänker inte gå under stolen med att jag är skabelskeptiker, åandrasidan har jag ingen erfarenhet alls av dyrare kablar utan baserar min skepsis helt och hållet på vetenskapliga grunder så tänkte höra vad en bra elkabel gör för ljudkvalitén? På vilket sätt påverkar det? Vad finns det för BILLIGA, men bra, nätkablar? (Nu frågade jag av nyfikenhet, inte för att ifrågasätta, kanske bra att klargöra).

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/01 :  20:37:06  Show Profile Send mayro a Private Message

Drem.

Självklart gör det skillnad.. Dom flesta stora rum gar ojordat i äldre hus i alla fall. Och det gör stor skillnad..
Däremot skulla jag göra annat än att köpa massa filter eller sk powerplants osv.. Men sänd PM om du är intreserad av att höra mer vad jag skulle rekomendera .. Powerplans o filter är av ondo. Samt en oftast helt onödig investering om du gör annat i stället.. Men ta det via PM så slipper jag se massa tjat på din tråd..

Angående kabel samt priser...
Labrat. Dom kablar som drem pratar om är inte som "vanliga" kablar svindyra. Utan billiga...

Vad en bra nätkabel gör är OLIKA på olika ställen. Och beroende på vilket kabeltyp samt matrial den är gjord av..

Oftast kan man mycke mycke förenklat säga ALLT blir bättre... Men som sagt. Detta med kablar tar åratal att lära sig. Jag har hållt på i mer än 15 år aktivt med kablar och lär mig nytt än idag. Så det är en väldigt massa saker man provat under åren. Jag har haft masiva vanliga ledare.. Olika tvinnade på alla möjliga samt omöjliga sätt. Så typ LTS kablar till dyraste tänkbara har passerat i mina anläggningar genom åren.

Men även här så säger jag. Vill du ha mer info osv så släng in ett PM så kan vi talas vid. Enklare samt slipper då se alla nedlåtade inlägg av typen.. "Har du mätt" eller blint osv...Man behöver INTE tro att saker fungerar för att få erfarenhet eller prova..

Om man sedan INTE gillar det man upptäcker så.. Ja då skippar man det.
Men tills idag har jag aldrig varit hos nån med kablar och sedan sett dom fortsätta lira elsladdar ifrån elfa eller dyligt....smile...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/01 :  20:44:52  Show Profile Send labrat a Private Message
Tack för svar.
Gärna mer reflektioner vore intressant, just nu är det dock akustiken som måste åtgärdas först och främst. Har nog mest att vinna där.

Hursomhelst, kapar jag din tråd lite med en kort fråga Drem, ber så mycket om ursäkt och hoppas det är ok! Sitter nämligen i samma situation som dig, eller snarare det finns jordade uttag, men de är sitter i köket. Just nu har jag dragit en ganska lång förlängningssladd men det är både fult och bökigt, för att jag har fått för mig att man bör jorda det mesta. Men är det verkligen så, då tänker jag framförallt ur säkerhetssynpunkt? Skulle jag utan att behöva oroa mig för både det ena och det andra koppla stereon till de ojordade uttag som finns i vardagsrummet? Skulle underlätta en del.



Sandoz in the rain
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/01 :  20:45:57  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
labrat: Måste bara sticka in med lite OT här då jag är förbluffad av ditt svar. Bra svar! Många här på forumet kunde behöva se innehållet i ditt första inlägg som ett förebild i kabeldiskussioner

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/04/01 20:46:26
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/01 :  20:57:49  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag håller med fullständigt... Labrat. Så här ska en kabeldiskution gå till... Verkligen roligt!!!!!

Som sas här över så borde alla tvivlare läsa din attetyd här!! Förbaskat roligt!!

Eftersom det blev såå trevliga svar så skriver jag vad jag råder till

Dra egen el ända från proppskåtet. Separera ALLA delar via egen säkring. Sätt upp ett eget skåp bredvid det befintliga...

Sedan som sagt med switchsäkringar en för varje pryl.. Via egen kabel ut till stereon...

Koppla så så behöver man inga filter eller powerplants efter detta..

En sådan instalation kastade ut en "terminator" på 40 50 kg hos en skribent.. Samt fixade störningarna på hans radio som inte ens powerplanten grejade...

Tro mig detta fixar ett ljudlyft av klass....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/01 :  21:07:13  Show Profile Send mayro a Private Message


Och det är inte aprillskämt utan fullt alvar....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/01 :  21:21:54  Show Profile Send Drem a Private Message
Men om man är ute och cyklar på hal is i nattmössan vad gäller el och elinstallationer? Sen undrar jag om man får göra hur som helst med el och elskåp om man bor i en bostadsrätt. Allt skall göras på ett "fackmannamässigt sätt" och i ett sånt här fall så får man förmodligen anlita en elektriker och då kan nog notan skjuta iväg en del misstänker jag?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/04/01 :  21:24:21  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag tänkte inte så mycket innan på det, men anläggningen var anslutet till ojordade uttag, men drog en kabel (DIY skärmad) från ett angränsande rum, skillnad blev det, till det bättre.

Jag vet inte vad det beror på, men jag upplever skillnad.

OT: det sitter en obskyr säkring i proppskåpet, bättre låter det,
men varför vet jag inte...........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/04/01 :  21:36:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag måste erkänna att jag är barnsligt förtjust i nätkablar. Min erfarenhet är att påverkan är högst varierande. För mig
är det alltid ett stort hopp upp att gå från gratiskablar till ordentligt skärmade med grova kontakter. Det roliga med sådana är att de inte behöver kosta särskilt mycket, flera alternativ finns via vanliga el-handeln.

För vissa produkter händer sedan inget mer medans andra kan ljudet variera mer än t.ex. en signalkabel vid ett byte.

Många glömmer att instrålad störning är en av två vägar in för skräp och att den största störkällan är ditt eget system.

Pröva för det är buskul.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/04/01 :  22:00:45  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Otroligt trevlig stämning här! Jag vill gärna dela med mig av mina erfarenheter även om de är väldigt få. Jag hade Amplifix & Cdfix och byggde först egna strömkablar av elfas ölflex med grova kontakter. Det blev skillnad till det bättre. Lugnare ljud med tydligare stereroperspektiv men ingen stor drastisk skillnad.

Sedan lånade jag Signalcable Silverresolution & Magic power digital reference och testade lite olika kombinationer. Det vill säga, jag testade hur det lät med silver i cdn och magic i förstärkaren och tvärt om. Jag testade också med silver & elfa samt magic & elfa i olika kombinationer. Resultatet blev det att silver & magic lät bäst hur man än mixade jämfört med om man hade en elfakabel inkopplad. Det visade sig också att jag fick mer liv i ljudet om silver satt i förstärkaren och magic i cdn. Men det är inget recept utan kablars påverkan är systemberoende och då menar jag beroende av systemets alla delar och dess interagerande. En liten parentes är att när jag körde silverres i förstärkaren så hördes bristerna tydligt i elfas kabel inkopplad i cdn. Det antagandet gör jag eftersom dessa brister helt försvann när jag kopplade in magic i cdn.

Hur som helst kan resultatet beskrivas som om ljudet fick bättre konturer, mer och tydligare transienter, större och precisare ljudbild, bättre frekvensomfång både uppåt och neråt, generellt homogenare ljud. Mer djup och bredd i ljudbilden. En skiktning av ljuden i djupled som inte kom fram tidigare. Mer livekänsla eller musik. Det kändes som om högtalarna eller hela anläggningen växte en eller ett par storlekar. Väldigt chokerande faktiskt, med tanke på att min inställning till nätkablar var skeptisk. Och numer äger jag en Silverresolution nätkabel och hoppas på möjligheten att komplettera med ytterligare nätkabel från samma tillverkare. Vilken modell vet jag inte än.

Varför det blir ett sånt här resultat i min anläggning vet jag inte men skillnaderna var faktiskt ganska stora, för att uttrycka mig försiktigt. Jag vet visserligen inte hur resultatet blir i andra anläggningar men jag vet att kablarna fungerar i flera andra anläggningar.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/04/01 22:02:21
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/01 :  22:36:51  Show Profile Send Drem a Private Message
Hur som helst så lär jag inte köra med en "standard" kabel till mina nya monoblock. Om jag kan göra ändringar som föreslagits av mayro återstår att se, jag vågar iaf inte själv att börja mixtra med eldragning till proppskåpet. Då tar jag mig vatten över huvudet. Iaf så verkar det ju som att ett par rejäla strömkablar bör införskaffas till monoblocken, så vad tror ni om att börja med följande 2st SignalCable Magic Power? Dem gick att få med svenska kontakter? Sedan är det så att jag får nog ändå köpa någon form av "dosa" eller powerplant för att jag inte ska behöva längder på över 2 meter så då undrar jag vilken modell jag skall satsa på där. Helst inte allt för mycket pengar...

Kolla gärna på länken till min anläggning och kom med tips

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/02 :  00:30:21  Show Profile Send labrat a Private Message
OT: Tack EuphoniC och mayro för positiv kritik. Tycker också det är jätteroligt att det faktiskt går att diskutera "känsliga" ämnen på en seriös nivå, speciellt efter den senaste tidens turbulens. Blir så mycket trevligare för alla.

EDIT: Blev lite för off-topic, gjorde en ny tråd ang. tillverkning av egna nätkablar i DIY-forumet. http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38454

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/04/02 00:30:44
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/02 :  01:20:04  Show Profile Send mayro a Private Message


Labrat...

Jag har ju spenderat såå jäkla många år med kablar.. både köpekablar men också gjort själv. Så jag vet ungefär hur långt man kommer med dom man gör själv...

Men som sagt. Inget har slagit ut en Cardas golden cross tidigare... Men numera finns ju dessa signal cables med sina urbilliga Magic Powercord som är jämnbördiga med Cardasen. Bara det att dom kostar en bråkdel av cardas kabeln... Så tycker vitsen inte ens finns längre att försöka hitta en nätkabel.. Man får ju en för en 600-1000 beroende på längd. Så varför gör en själv som inte endå låter lika bra..

Jag har ölflex samt wasaflex hemma.. En wasaflex spelar faktisk i mitt system på mitt delningsfilter..

Men jag har hemmafixade att jämföra med. Och tyvärr grejar inte dom upp saken som dom köpta..

Men hur som. Wasaflex är bättre än Ölflex... klart bättre..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/02 :  01:37:38  Show Profile Send labrat a Private Message
Kostar en Magic Powercord bara 600:- hemkörd, ink tull och moms?
Och isåfall, hur långa är den? Har kollat runt på deras hemsida, många fina billiga kablar, men det blir ju alltid en hel del mycket dyrare med alla tullsatser och moms som ska till. Fast de kanske kan fuska lite och skriva ner värdet på paketet? 600 spänn är dessutom rätt mycket för en fattig student som mig, som dessutom precis har lagt ner över tiotusen mer än vad han planerade på nya stereon. :D Det är minst sagt nudelläge de kommande månaderna redan, så vet inte om jag är beredd att lägga ut de pengarna på just nätkabel nu, när jag inte ens är övertygad att jag kommer höra någon skillnad. Därför det känns mest intressant att bygga ihop en själv för en hundralapp, och se om det ger något annat än en estetisk förbättring.


Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/02 :  04:21:49  Show Profile Send Drem a Private Message
labrat:

Japp det verkar billigt och bra. Jag drar nog iväg en beställning snart.

Tänkte mig en grendosa också och vad sägs om en sån här?
http://www.hifiborsen.se/produkter/supramd06.asp

Inbyggt nätfilter, eller skall jag se mig för efter någon annan? Jag tänker så här, vad som helst är väl bättre än en vanlig grendosa?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/02 :  08:46:21  Show Profile Send labrat a Private Message
Drem: Kolla här, http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=28167 . En Supra grendosa, plus 2 LoRad-kablar för tusen spänn.

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/04/02 08:46:39
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/02 :  11:55:05  Show Profile Send Drem a Private Message
Ska höra om han vill sälja dosan billigt, kablaget är för kort för mig. Synd att dom är olika längder annars kunde jag nog klarat mig på 1 meter. Jag behöver kablage först och främst till monoblocken och dom klarar sig på 1-1.20m ungefär och sen från själva grendosan till uttaget en lite längre kabel. Minst 1.50, helst 2 meter kabel.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/04/02 :  12:45:47  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Jag har testat lite strömkablage jag också. Det var ett tag sen sist dock. Av Clou Cable, Jorma 2.5, Supra Lorad och PS-Audio minilab blev valet PS-Audio. Hos mig var Jorman lite för avrullad i diskanten vill jag minnas. Supra Lorad var för dålig på 'feeling' samt hård och avhuggen i basen. Den funkade inte alls i mitt system. Inte ett dugg. Den var rätt tyst dock. Clou Cable kommer jag inte ihåg. PS-Audio minilab gav dock en musikalisk bas, tystnad och en relativ öppenhet som jag fastnade för direkt. Detta var några år sedan. Efter det har jag testat Siltech mot PS-Audio och deras nätkabel i classic-serien är bättre än minilab. Samma fina bas, men ännu luftigare i hela registret. Priset var dock för högt och PS-Audion var trots allt ganska likvärd. PS-Audio minilab lät lite bättre än deras billigare 'Berlin' vill jag minnas.
Testade i huvudsak med: Quad-Carlsson och Audion-SAP.

Snoogens
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/04/02 :  12:50:41  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Ojordat var det ja... Det funkar det oxo, men jordning är att föredra. Har kunnat jämföra i samma rum faktiskt då det hade både jordat och ojordat. Jag beställde en jordning direkt när jag flyttade.

Snoogens
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/02 :  12:50:52  Show Profile Send mayro a Private Message


Nej nej nej.. OM du MÅSTE ha en grendosa så ha en vanlig lite bättre bara som du fixar ihop själv .. Köp en vanlig utan lampor och sådant skit i.. Köp sedan Wasaflex/ölflex kabel och montera in... Sedan kör du med 2 m nätkabel till dosa så får du resultat...

Men skippa filter.. Tro mig. Det är onödiga pengar du lägger... Att testa med filter osv är det absolut SISTA man provar då man bygger en stereo!!!!!!!!!

OM du börjar med att förvanska ljudet med filter och massa onödigt tjafs INNAN du ens har dom kablar osv som just DIN stereo trivs med så blir kjedjan sen fel hela vägen.. OM du inte tror mig så kan jag säkert ta fram en stor bunt som följt mina råd och vunnit på dom..

Du kan ju alltid ringa Peter Westberg på highfidrlity så får du höra.. Fråga honom vad som hände med hans störningar på hans radiodel med mina råd jämfört med en stor Terminator på 40-50 kg....

Inte ens filter/powerplant fixade störningarna. Medans min elektriker med en enkel instalation grejade det så bra så powerplanten sen inte användes ens. Den lät sämmre med powerplant....

Så skippa onödiga utgifter och sätt pengarna där dom gör nytta. Sen då du är klar så lånar du hem ett filter/powerplant..

Då du hör vad den gör kommer du skicka mig en chokladask för jag besparade dig felsteg samt onödiga utgifter...


Rätt lustigt faktiskt. En kableälskare som tweekar med säkringar osv som säger man med lite "lts" stuk kommer längre..
Men som sagt. Jag har fötterna i två läger samt har under så många år i så olika stereos rotat.. Så erfarenheten har lärt en hel del praktiska resultat.

Sen kan jag inte tekniskt förklara saker o ting. Men jag vet garanterat hur det praktiskt blir....

Så just där du nu är avgör du senare felsteg och byten av saker då du kommer fel.

Jag kan garantera dig du INTE kommer fel med mina råd. Men även att du har kvar att prova det du nu tittar på..

Men resultaten kommer bli helt olika. Nu kan du få bättre med massa filter o skräp.. Med min väg kommer du längre för billigare pengar...

Oj vad jag önskar ibland man haft agenturer kvar så man kunnat göra som jag gjort. Jag har monterat hos kunder och sagt att OM dom inte blir nöjda så behöver dom inte betala..

Jag har aldrig fått stå för eljobben.. Never... Så tänk dig noga för här.. Jag har bett dig slå en signal så kan jag förklara det tydligare samt även VARFÖR det är bättre...

Filter osv gör konsekvent inte ALLT bättre och endast tar bort det som blir SÄMMRE.. det tar också bort BRA saker tyvärr.. Dom klarar inte att "se" skillnad på gott o ont..

Inte ens en PS powerplant hade en chans mot bra framjobbad ström hos ULF här på forumet då vi testade.. Det är väl en 20000kr pryl som står oanvänd. Det gör den INTE för den är bra förstår väl alla...

Så skit i saker där ljud per krona inte ger nåt... sattsa där detta ljud per kr ger mest...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/04/02 :  12:59:16  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Men det bästa strömtweaket jag gjort, var att ringa en elektriker och be honom dra åt alla kablar i proppskåpet, samt en allmän genomgång. Sen gick jag själv igenom alla uttag och drog åt även där. Det gav grymma resultat i basen.

Vi fick bl.a sänka basen rejält och trycka ut loudness-knappen på morsans mans 80-tals stapel! Det blev helt enkelt en rejäl skillnad.

Snoogens
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/02 :  13:08:41  Show Profile Send mayro a Private Message
ranefjord..

Det du säger här är saker som förvånar med kan vara sanna... ALLT gör skillnad. Och eftersom det inte är första april så fattar folk att detta med elen är viktigt som sjutton...om att dra åt gör skillnader. Vad tror ni händer då man drar egen el till allt?? bara gissa mina vänner.... bara gissa..

Härlig kabeltråd detta... Jag verkligen känner detta såsom roligt. Och här kommer nu mera nya och ser tips o ideer hagla....

KUL.. verkligen skoj....


Edit

Detta gör ju att kabelälskare även LYSSNAR på tips i omvänd riktning och faktiskt testar att fixa en del kablar själva. Som sagt. Prova gör nätkabel av wasaflex... det kan chocka en del av välljud fast man har bra kablar redan...och har man ingen bra alls så.. ja då kommer man väldigt långt...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/02 13:20:33
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/02 :  13:32:46  Show Profile Send mayro a Private Message


Labrat.

Tull o moms är inte många kr på så billiga saker som detta är. Så detta avgör inte så mycket. Skillnad om kablarna kostar en 10000.15000 kr... Men för futtiga dollar blir det inte dyrt...

Och att ta in otullat finns ingen mening med då som sagt priserna är så låga. Snålheten bedrar visheten om man försöker tjäna nån ynka kr och riskerar problem med tullen.....

Så det är inget jag rekomenderar i alla fall.... bättre att då dela upp ev inköp till två omgångar om man inte kan betala allt på en månad. Då vet man att man får sina grejor utan problem.

Det enda man bör göra är att använda vanliga US post för försändelsen. Annars drabbas man av DHL eller vilket bolag man nu tar och deras internkostnad som kommer sedan här. Dom tar ju batalt för sitt administrativa dom gör i detta landet sen.. Så ta post om man köper är en rekomendation. Tar 1,5 till 2 veckor med Us post office... Och tillkommer inga extra kostnader i sverige för hanteringen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/02 :  15:50:15  Show Profile Send Adagio a Private Message
Strömkablar roar, föför och förgör.
Skämt åsido, ingen annan tweak är så nyckful somströmkablar.
Det finns inga universal-bäst i test kablar, man får så olika resultat beroende på anläggning och framför allt akustik.
Min humbla åsikt är att strömkablarna är det sista man slänger dit när allt annat (för tillfället) är uppnåt, därför att olika fabrikat har så olika inverkan. Orginalsladdarna är inte så dåliga som många gör gällande, förmodligen är de bättre än fel finkablar.
Hör gäller det att testa sig fram, hör man skillnad över huvud taget ja då kan man fortsätta tills man hitta rätt.
Jag satt och övertalade mig själv att jag nog kunde leva med den billigare kabeln av de jag provade, har tidigare ägt 3 olika fabrikat, när jag sent på kvällen gick och la mig somnade jag snabbt förvissad om att jag hade råd med omedelbar uppgradering.
Nästa morgon skulle bara intrycken bekräftas, ..så här stor skillnad var det inte igår! Det var bara att spara ett tag till.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000