HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp mig hitta recenssion om B&W CDM7SE!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ricard
Starting Member

5 Posts

Posted - 2005/04/04 :  00:09:37  Show Profile  Visit Ricard's Homepage Send Ricard a Private Message
HEJ!

Jag funderar på ett par B&W CDM7SE
men behöver läsa på lite först. Har du ngt tips eller egna erfarenheter..?

Mvh.
Ricard

Ricard Hulteke
Jönköping

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/04/04 :  08:53:55  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
http://www.audioreview.com

Högtalaren finns listad där, men jag lyckas inte läsa någon recenssion, är sidan tillfälligt nere?

(alternativt) http://www.audioreview.com/PRD_119122_1594crx.aspx


Jag har själv haft efterföljaren CDM 7NT och var mycket nöjd men givetvis finns det invändningar mot alla högtalare i den här prisklassen.

Styrkan var som jag uppfattade mellanregister, perspektiv i både bredd och djup, torr och snabb bas som dock kanske var något lättviktig. Hög detaljrikedom i samtliga register.

Neutrala egenskaper (som jag tycker man bör vara uppmärksam på): Avslöjande oförlåtande mot sämre inspelningar och kringutrustning. Följande ord tycker jag passar in på högtalaren; Analytiska, korrekta, musikaliska, detaljrika, avslöjande, snabba.

Utseende, själv tycker jag det var fräckt med en högtalare som inte ser ut som en vanlig låda men andra kan tycka tvärt om.

Svagheter: Känsliga för diskantrik kringutrustning, somliga tycker diskanten kan bli lite för påträngande eller vass medans andra upplever den som detaljrik. I mitt tycke något för lättviktig bas men som sagt väldigt exakt och snabb och givetvis klart bättre bas än alla stativare jag har hört (inklusive ino Pip som ändå är grym på alla sätt för att vara stativare). CDM behöver strömstark förstärkare, eller så blir basen odefinerad.

Övrigt: Högtalaren bör gärna matchas med varmt klingande elektronik, jag tyckter de vann mycket på tex Marantz-CD och Electrocompaniet. Jag hade funderingar på att köpa till en subbas, men det var svårt att hitta en SUB som var tillräckligt snabb utan att priset springer iväg ordentligt, vilket iofs är ett mycket bra betyg till högtalarens baskvalité.

Lite mer info finns i min signaturtråd om min anläggning.

(Edit länk)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/04/04 15:28:29
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/04 :  13:54:40  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Har du hittat några högtalare att slå till på? Annars har jag nog relativt snart ett par till salu. Du kan droppa mig ett PM om intresse finns.

edit: Jag läste fel. Ett par NT är det som jag har. Sorry.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/04/04 13:55:26
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/04/04 :  14:18:38  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Google is your friend..

hifichoice

en annan röst

audioasylum

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/04/04 :  14:45:41  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Efter att ha läst recenssionerna känns det som om NT och SE-modellerna skiljer sig åt i mellan och diskantregistret. Det finns nog en ljudmässig orsak till att B&W lanserade NT-modellen som ersättare.

Både SE och NT-modellerna kräver rätt matchad kringutrustning.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/04/04 15:27:53
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000