HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högt pris=Bättre ljud=Sant
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/03/29 :  23:07:19  Show Profile Send geldis a Private Message
Dät detta har jag funderat på ett tag. Nu menar jag alltså inte "pallvaror" från någon stormarknad utan mer sådana ljudprodukter som vi här på forumet, har hemma.

Är det generellt så att dyrare är bättre? Vad är det betalar man för igentligen? Är det bara ljudet eller en speciellt kostbar teknologi som tillverkaren vill ha igen sina kostnader för? Är det designen och kanske den creed som ett märke har, som gör att man får betala mer utan att för den saken skull får mer "välljud"? Att vi i de flesta fall får en tillräcklig bra låda för produkten att byggas in i, får vi hoppas på.
Spetsteknologi kan ju vara dyrt början och det brukar avspegla sig naturligtvis. Är det en bra teknologi brukar den anammas av andra och priserna sjunka, jämför tex. plasmaskärmar/LCD. Hela tiden bättre OCH billigare produkter till konsumenternas fördel.

Många gånger hör man man åsikter som att, "det är inte konstigt att det låter bättre för den här produkten är dyrare". Det argumentet är ju helt OK om man jämför produkter hos en tillverkare där dyrare oftast låter bättre än vad en billigare produkt gör. Men börjar man sedan jämföra korsvis mellan alla hundratals tillverkare av tex. förstärkare, vad får man för resultat då? Kan en produkt för 9K låta bättre än en produkt för 25K och en för 25K låta bättre än en för 100K, alltså på rena HiFi-parametrar?

Mycket frågor här men jag tycker ofta att man möter argumentet att "detta är dyrare, därför låter det så bra" och end of dicussion. Vissa märken är rejält mycket dyrare än andra, är det för att de låter bättre, är snyggare eller håller längre? Mer status kanske, dvs man nischar sig mot en kundkrets som har råd och som vill visa detta för omgivningen, jämför bilbranchen.
Jag har ingen lågprisanläggning själv och vet ju att pris och prestanda oftast hänger ihop (och inte minst matchning) men i mitt fall har jag gått till något billigare elektronik för det passade mig bättre.
Jag har också lyssnat på tex CD-spelare som kostar fyra gånger så mycket som den jag har i min ägo och som som helhet inte var bättre. Kanske på någon enstaka punkt men sämre på annat.
HiFi-intresserade har ju genom åren varit ganska överens om synen på tex. B&O och varit rörande överens att i de flesta fall betalade man i huvudsak för något annat än ljudet.
Skulle vara roligt och höra era synpunkter på detta.
Kort sagt; får man vad man betalar för?
mvh

geldis

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/29 :  23:21:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Svår fråga, beg. kan ju ge betydligt mer för pengarna än att köpa nytt. Dyr f.d ny teknik återfinns i billigare produkter idag, många produkter som är billiga idag har äldre syskon som var dyrare och lät sämre osv.
Trots allt, även om det finns undantag, så brukar dyrare vara bättre men först om vi pratar om rejäla priskutt uppåt. Att jämföra en 10000:- apparat med en för 12000:- och säga att den ena nödvändigtvid är bättre än den andra går inte, däremot om den kostar 50000:- borde den hqa mer att ge. Sedan var de tju de tdär med ålder och anpassning till systemet också.

Bravo
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/29 :  23:30:50  Show Profile Send Blue a Private Message
Grovt generaliserat tycker jag att det är ungefär såhär:

CD-spelare och andra digitala källor: Här är skillnaden prisökning/ljudförbättring som minst (bortsett från kablar). Därmed inte sagt att det inte kan vara motiverat att köpa en dyr källa, bara att skillnaderna är mer subtila. Men visst kan det vara värt att betala extra för att få den där "sista pusselbiten" på plats.

Förstärkare: Vill man eller anser man sig behöva massor med kraft blir det dyrt om man samtidigt vill ha hög ljudkvalitet. Med begränsad budget tvingas man i viss mån kompromissa med antingen ljudkvalitet eller kraft.

Högtalare: Det mest subjektiva. Här har jag varit med om att jag till och med hos en och samma tillverkare föredrar en billigare modell. Och det finns tveklöst väldigt bra högtalare till låga priser, särskil stativare.

Allmänt: Konstruktionskvalitet, rejäla chassis/lådor och snygg design är definitivt något man betalar extra för. Och varumärken förstås, en stark image betyder att man kan ta mer betalt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/29 :  23:55:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns egentligen inget som säger att dyrt alltid är bättre.
Men ofta är det ju så. Man får helt enkelt lyssna - som vanligt.

quote:
Kan en produkt för 9K låta bättre än en produkt för 25K och en för 25K låta bättre än en för 100K, alltså på rena HiFi-parametrar?
Javisst kan den det!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/30 :  00:07:45  Show Profile Send mayro a Private Message


Detta är en knepig fråga att ge svar på redan nu. Och den blir nog inte lättare under dom kommande åren då Kina lär sig mer o mer.. För där kan verkligen det bli svåra saker att diskutera. Redan nu har vissa saker helt klart fått starkt o säkert befogat fotfäste. Och detta kastar omkull många v våra väl invanda "regler" för pris kontra produkt...

Sedan så har jag en krypande kännsla att ALLT inte har blivit bättre genom åren med ALLA hifiprodukter. En del trotjänare ifrån förr visar sig helt klart kunna spela lika fint idag som en gång förr.

Se skivspelare.. en del slutsteg mm Försteg...
Vore det inte för en del inte har fjärr så skulle en del retro lätt kunna jämföras även med nya saker..

Så en svår svår fråga denna om kr kontra vad man får.

Och som sagt.. KINA.. där är inte sista ordet sagt. Utan troligen är detta bara början....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/03/30 :  00:12:32  Show Profile Send geldis a Private Message
Intessanta synpunkter och jag vet att det är en svår fråga. Hur tror ni att själva placeringen i prissegmentet hos en tillverkare går till? Jämför de sig emellan?
Själva "substansvärdet" alltså värdet på komponenter, design och konstruktionen är ju oftast inte så stort om man ser till priset till kund. Visst, bättre lådor och kontakter osv. kostar ju mer, jämfört med billigare produkter, men inte så mycket som förklarar skillnaden på säg 30K-70K med liknande prestanda? Även arbetskostnaderna bör ju vara ganska likvärdiga i västvärlden.
mvh

geldis
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/03/30 :  00:15:01  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Hej Geldis, long time no show, som bonden sa.
Kul att höra av dig på forumet.

Bra fråga och fundering.

Jag har inga vettiga svar och gör ingen stor match av att kunna besvara dem.
Jag ger en personlig reflektion över samma funderingar.

Inom alla kommeriella industrier betalar konsumenten för i stort sett allt.
Det är själva ideén bakom affärsverksamheten. Å inget fel idet.

Lika självklart är det att man får betala för ett väletablerat namn, och det kostar att etablera ett namn, jisses.

Huruvida produkterna i sig är bättre eller sämre är väl en fråga för de vise, dvs att åsikterna spretar lika mycket som det finns fabrikat på marknaden.

Jag håller mig till riktlinjen att man får begära (av produkten) vad man är villig att betala för. Låt mig återkomma till det.

Det finns ett förbehåll i mitt resonemang, som kanske gör det lättare, och förmodlöigen åt helte att handskas med det påståendet.

Prisvärdhet.

Vilket är ett enkelt och självklart begrepp, och utan debatt, som vi har konstaterat vid ett flertal tillfällen på forumet.
Alla är överens hela tiden eller hur?

Nå.

Vad jag menar är att man som konsumet och lyssnare/njutare har rätt att ställa högre krav på dyrare produkter.
Alltså ökar skalan på kravställandet, ju mer pengar man betalar för ex. en förstärkare.

Om den produkten sedan klarar den enskildes krav är en helt annan disskusion som vi redan har avhandlat i några hundra trådar.

Man kan konstatera att de stora och i många fall de små, (tillverkare, producenter)gör produkter som är specifikt bättre än en förhållandevis billigare produkt inom dess egna fabrikat.

En producent måste sälja en produkt, och någon måste vara villig att betala för densamma. Enkelt. Men......

Det finns annars ingen vettig förklaring till varför man gör ex. förstärkare aX1, i "signatur" modell, och även i "referens" modell.

Den ena modellen är mer påkostad än den andra, och vackert så.
Jag har inga problem med det.

Sen är det som vanligt upp till var och en att bedöma om det ena är bättre än det andra. Och om man är villig att slanta upp för den skillnaden.
Det är där det blir knöligt i mitt resonemang.

Sammanfattning:

Du betalar för den skillnad du hör. Åtminstone gör jag det.
Det är det viktigaste påståendet i mitt inlägg.

Om skillnaden är stor eller liten ställs i relation till hur mycket den är värd i pengar, självklart, men också i emmotionellt värde, dvs, vilken förbättring/förändring det gör till nuvarande åtegivningsintryck.
I många fall kan skillnaden vara värderat i vissuel perception, dvs, hur snyggt är det egentligen?


Man får oftast, men inte alltid, en bättre produkt om man är villig, och där ligger lite av finessen, att betala ett högre pris.

Som sagt, i relation till vad???

Mmmmmmmmm ?

edit. jag undrar var den linjen mitt i inlägget kommer ifrån?hr inom hakparantesen kanske..
å stavfel.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2005/03/30 00:45:47
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/30 :  00:33:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Två synpunkter: För det första är det naturligt att saker som produceras i små serier kostar mer eftersom man då måste plocka in alla kostnader på färre antal enheter, själva tillverkninskostnaden/enhet är ofta försumbar i jämförelse (ett exempel från datorvärlen: Tillverkningskostanden för en helt ny processor är 100-200 kr, men eftersom det kostar ett par miljarder att bygga fabriken+ytterligare några miljarder i utvecklingskostnader+vinst som blir kostnaden host slutkund 20 gånger så hög).
Det ligger ju s.a.s i sakens natur att all high-end produceras i små serier.

För det andra: High-end produkter är ofta rätt hårt "nischade" mot en viss smak (ofta konstruktörens), om du har tur kan du däför hitta något du verkligen gillar; å andra sidan är det kanske bara hundra till i Sverige som håller med dig.
När någon av de stora tillverkarna gör produkter för massmarknaden så ser de till att göra saker som tilltalar så många som möjligt, vad konstruktören tycker är nog underordnat. Det betyder visserligen inte att produkterna är dåliga, bara att de inte "sticker ut" lika mycket.

Man kan definitivt INTE dra slutsatsen att dyra produker automatiskt kostar mer per enhet att tillverka (det spelar ingen roll hur mycket kapacitorerna kostar, jämfört med utvecklingskostnaden för en av de ASICs som sitter i massproducerade produker är det ändå småpengar) eller är av bättre kvalité.



Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/30 :  00:34:36  Show Profile Send marens a Private Message
Det som styr priset är ju inte tillverkarnas kostnader på något sätt utan vad folk vill betala samt konkurrens och tillgänglighet. Egentligen skulle man kunna säga att det som styr priset är direkt relaterat till vad kunderna vill betala. Visst går det att få tag på något speciellt tex toapapper på 120mm rulle i stället för 105 som är standard(om jag inte minns fel) om man verkligen vill ha det, men det beror ju på hur mycket man är villig att betala. Någon kanske har en speciell anledning varför han just vill ha sådant toapapper eller så är anledningen konstruerad av den enda tillverkaren som gör sådant papper. Det spelar egentligen ingen roll. Upplever kunden ett behov av pappret till det högre priset som blir pga den låga tillgängligheten, vare sig någon annan tycker det är befogat eller ej så finns det en marknad för just det toapappret.

Samma sak gäller förstås allting annat. Man kan specificera vad produkterna ska prioritera utifrån vad kundkretsen på riktigt vill ha. Det behöver inte alltid vara det som kunderna tror att de vill ha utan det viktiga är att kunderna upplever att de vill ha detta(inte alls likställt alltså). Om det är aluminiumfronter och guldpläterade kontakter så kommer utbudet att domineras av sådana produkter vare sig det påverkar ljudkvaliteten eller ej även om kunderna kanske tror det. Vill kunderna ha tex en överdimensionerad nätdel och att förstärkaren ska klara att driva högtalare på 1 ohm så kommer det att finnas sådana förstärkare även om högtalarna som finns på maknaden normalt ligger runt 4-8ohm med 2-7 ohm minimum. Eller om kunderna är övertygade om att dyrare=bättre så kommer det finnas dyrare alternativ som påstås vara bättre även om färgningarna börjar bli så små att de inte kan uppfattas med hörseln. Rent hypotetiskt alltså och väldigt förenklat, men i princip.

Därför är det väldigt svårt att korrelera just pris/ljudkvalitet.

Edited by - marens on 2005/03/30 00:40:16
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/03/30 :  00:39:06  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Som sagt, det är skillnaden som kostar.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/30 :  00:51:48  Show Profile Send marens a Private Message
akkustakki: Ja precis: man betalar för den skillnad man upplever. Så kan man sammanfatta det. Inte riktigt samma sak som den skillnad man faktiskt hör även om det skulle vara trevligt om det vore så.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/03/30 :  03:05:29  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Generellt skulle jag säga; Ja, bättre ljud för mer pengar. Men är det värt pengarna? Steget upp i bättre ljud kanske inte motsvarar investeringen man vill göra.

För B&W betalar man en slant för namnet, i allafall i Japan. Här är det prestige att ha B&W högtalare, och B&W är nog inte dummare än att de tar betalat för namnet på sina produkter.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/03/30 :  08:01:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Mycket intressant !

Det är tuff konkurens och alla måste sticka ut på något sätt, oftast på bekostnad av förnuft.

Hur fångar man en kunds uppmärksamhet första gången och får denne att lyssna på apparaten ifråga, förmodligen lockar man denne med ögat, det är min gissning.

Hur går detta sedan ihop med prisvärdhet när det gäller ljudet?

Ta ett slutsteg (X) med 10mm tjock blankslipad rostfri frontplatta med tillhörande guldblänkande vred och blåa fina lysdioder samt en vikt på si och så mkt kilon etc etc... vad kostar inte allt detta och vad är det man egentligen betalar för och framför allt vad har det med ljudet att göra.

Lägg därtill det faktum att de inte säljer i några nämnvärda volymer, hur mkt pengar av det ni betalar tror ni hamnar på elektroniken och därmed ljudet ?

...och var det inte därför man köpte denna smyckeslåda från början, eller var man egentlgien ute efter något annat...

Vem skulle erkänna att man är fåfäng, att uppskatta gärna det fina och exklusiva är det absolut inget fel med alls, men att sedan inte stå för valet som grundades på vad man såg och inte vad man hörde, det är fel i min värld.

Sedan har vi det här med vilka resurser ett fabrikat har, någonstans måste de ju få in sina pengar, i flertalet fall handlar det om volymer, och volymer som vi alla känner till dem skriker ju lågprismarknader, och vips var exklusiviteten och prestigen borta.

Väljer man inte volymer så får det blir överprissättning, detta ser kunden nog bara som positivt (?), "-den var dyr, den måste ju vara bra", och det man vill höra hör man också...

Sedan finns det nog en innre längtan hos folk att köpa sällsynta och dyra apparater.

Detta är precis lika mkt affärer som allt annat, det är en villfarelse att tro att folk säljer produkter för andra skäl en pengar och intresse, och vem har farit illa av lite mer pengar...


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/03/30 :  08:37:39  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Intressant frågeställning.

Men den blir svår att ge något objektivt svar på, det blir nästan uteslutande subjektiva svar.

Min åsikt om den rubricerade frågeställningen/påståendet blir som vanligt: Om just du tycker att din cd-spelare för exempelvis 4k låter bättre än en för 10k så gör den det. I dina öron och ingen kan egentligen säga att du har fel.

Min CD-spelare för 8k och min förstärkare för samma peng låter i mina öron bättre än vissa spelare och stärkare som kostar 50% mer, så i mina öron är förhållandet högre pris - bättre ljud inte alltid sant.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/03/30 :  08:50:18  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag ser det som att sannolikheten för att en apparat är bättre ökar med prisnivån. Dvs normalt sett är en dyrare apparat bättre men det finns påfallande många exempel på motsatsen. I synnerhet rördrivna sådana.

Själv är jag inte fåfäng och vill inte betala för utseendet på apparater. För mig låter det inte bättre med skinande rostfritt m.m.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/03/30 :  09:52:39  Show Profile Send geldis a Private Message
Om vi fortsätter resonemanget när det gäller jämförelsen mellan CD spelarna. Den spelare som jag och (även andra som lyssnade på den) inte motsvarade förväntningarna är en spelare för ca 65K. Snyggt bygge, kassaskåpskänsla "rätt" märke osv. För de priset förväntar man sig en ganska komplett produkt med ett ljud som skall vara outstanding. I detta fall motsvarade inte ljudet förväntningarna i vilket fall, alltså billigare kan vara bättre.
Högtalare kan enligt IMHO vara ännu svårare att bedömma "ljudkvalité" utifrån prislappen. Här kommer så mycket personliga preferencer in.
Resonemanget måste naturligtvis i tråden vara allmänt hållet för att det överhuvudtaget skall vara möjligt att diskutera pris och prestanda.
mvh

geldis
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/30 :  10:04:57  Show Profile Send Blue a Private Message
geldis: "Hur tror ni att själva placeringen i prissegmentet hos en tillverkare går till? Jämför de sig emellan?"

Nja... alltså, som några varit inne på: Det är i princip bara efterfrågan ute på marknaden som avgör prissättningen. Tillverkaren frågar sig: Hur mycket kan vi ta betalt för den här produkten för att tjäna maximalt med pengar? (Att sätta ett för högt pris kan naturligtvis också vara olönsamt). Och i många fall är det nog så man resonerar så här redan innan man tar fram en ny produkt eller produktserie. Man börjar med att bestämma vilken marknadsposition (alltså bla vilket pris) produkterna ska ha, därefter bestämmer man komponentval, design osv. Att driva ett företag handlar i slutändan alltid om att tjäna pengar.

f95toli: Ditt resonemneg om att ju större tillverkningsserierna är, desto mer prisvärda blir produkterna stämmer förstås i viss utsträckning, men inte helt och hållet. Ta t.ex. ett nytt, "litet! varumärke som försöker slå sig in på en viss del av marknaden. Förmodligen är dom inte så obegåvade ekonomiskt att dom försöker ta betalt för en hel fabrik genom att sälja sina premiärprodukter svindyrt. Ofta använder dom ju sig istället av redan existerande "fabriker" (andra tillverkares) eller, använder sig av "halvfabrikat" som sedan "tweakas". (Ett exempel är Ah! Njoe Tjoeb, liten tillverkare, men få skulle anklaga dessa produkter för att vara överprissatta, eller nya Prima Luna).

Alltså: Nej, det är inte bara Pioneer och Sony som kan göra "prisvärda" produkter.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/30 :  10:18:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Ja detta är en viktigt fråga. Lika viktig som jag tror den är svårbesvarad på ett rättvisande sätt. Svårbesvarad för att det finns så många tillverkare, så många modeller och så många unika tillfällen att peka på. Hur skall man veta vad som är det generella i något så mångfacetterat?
Tillverkare skiljer sig åt emellan. Kraftigt. Entusiastföretag vs världstäckande bolag a la Harman International har sina respektive fördelar; entusiasten tar inte betalt för varje minut (eller ens vecka ) medan Harman International har extremt stora serier med stora fördelar i det. Prissättningen görs på olika sätt mellan företagstyperna. Exemplen är fler...

Ett antal fall av dyrhifi har vi råkat ut för, som inte har presterat riktigt fullt ut. Samtidigt som jag upplever att antal fall av dyrhifi som verkligen spelar för pengarna och mer därtill.

Audio Research's CD3 mk II imponerade inte på mig mer än funktionellt och handhavandemässigt. (ARC är otroligt bra på på för- och slutsteg, IHMO. ARC VT 100 mk III är en guldklimp!). Vid ett annat tillfälle gjorde vi ett test mellan två olika cdspelare, den ena en 3000krs maskin och den andra en högt respekterad kassaskåpsliknanade maskin runt 20'000kr. Det som slog mig var den sunkiga basen i den dyrare. Luddigare och otydligare. En annan gång testades (hastigt) en cdspelare för över 100'000 mot en för runt 50'. Den för 50 lät bättre.

Högtalare verkar på nått sätt vara OK att dom låter dåligt, eller åt minstonde låter mycket annorlunda. Märkligt kan jag tycka. Olika högtalare skall passa till olika rum, heter det väl...
Men jag håller med Geldis även här - högtalare är svårare att bedömma och på nått sätt vävs personliga preferenser in i större utsträckning.

Jag blir lite rädd när man söker en generalisering över en så komplex och mångfacetterad fråga. Jax ligger bäst till i sin formulering "sannolikheten för att en apparat är bättre ökar med prisnivån" fast jag skulle vilja skriva:möjligheten för att en apparat är bättre ökar med prisnivån.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/03/30 10:19:01
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/30 :  10:25:32  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Enkelt svar på frågan...Nej det är inte sant!

Sen få ni spekulera fritt


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/03/30 10:25:56
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/03/30 :  10:51:02  Show Profile Send Allison One a Private Message
Dyrare saker är oftast bättre, men man får inte stirra sig blind på priset då en del produkter mest verkar vara reklam för att sälja de billigare serierna.
Då kan man hänvisa till att denna högtalare har samma diskant som den här jättedyra/fina.
En del produkter är prissatta så man häpnar som tex.Dyaudio Evidence.
Kostar som en BMW 7 serie eller en Lexus med en Mark Levinsonanläggning.
Skulle det vara lika dyrt att utveckla eller bygga en sådan högtalare?
Vill du sedan ha den i svart pianolack så får du punga ut med ytterligare 148.000!
Vet inte vad en lackerare har för lön men nästan en halv årsinkomst för lacken?
Jämför med Quad´s 7 lager lack på en högtalare för 3.900:-

Vart ville jag komma med mina utläggningar är att vissa saker bara görs för att folk ska ha något att drömma om, och för att det stärker varumärket.
Man gör en liten serie tokdyra och bra prylar för att det sätter fart på försäljningen av de billigare serierna.
Så att sätta ett för högt pris kan faktiskt vara lönsamt om man inte tänker/vill massproducera en vara men vill ha något exlusivt i varukatalogen som reklam.

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/03/30 :  11:20:35  Show Profile Send markih a Private Message
Ej sant!

Varför? Jo för att det är svårt att testa hifi-produkter på att exakt sätt, vilket ger en stor gråzon att spela på priset med. Sedan är förutsättningarna (upplagor, tillverkningsland, nischning och varumärke etc) för olika tillverkare ganska annorlunda, varför det är svårt att egentligen jämföra produkter från olika segment map på pris.
När det gäller återgivningsförmåga (=önskam om minimal ljudpåverkan)kan man dock jämföra vilka produkter man vill och dra slutsatser.

markih
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/30 :  12:02:48  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Som vanligt är det omöjligt att dra en "sanning" ur frågeställningen. (annat än att påståendet heller inte kan sägas uppfyllas slaviskt, dvs dyrare är ju inte alltid bättre)

men i det stora hela? Jo.

Problemet i diskussioner av denna typ är att vi pratar om hifiprodukter ungefär som om det vore en bil. Hifi är lika mångfacetterd och består av loika många viktiga grunddelar som en bil men vi bilintresserade jämför ett märke och en modell med en annan, Inte en fjädringstyp mot en annan fjädringstyp, en motor mot en annan eller vindrutelaminering kontra reverserad grafitpress.

Ge mig din plånbok och ditt hus, åk på semester en vecka och när du kommer tillbaka kan jag ha en komplett anläggning installerad, inmätt och klar för just ditt hus med akustikreglering och rubbet. Enligt mina preferenser. Detta kan kallas för "hifiprodukten Hi Fi Consult a la Sladd", dvs ungefär som en viss bil med en given motor, kombination av komfort/prestanda, flärd i kupén och vackert yttre.

Att jämföras med nästa hus som kan få hälften så sor budget där vi kan åstadkomma något annat bra för pengarna.

SEDAN kan vi jämföra olika "tillverkare" eller "kreatörers" resultat med varandra och lyssna vilket som
1 passar oss själva bäst
2 efter det tycket och smaken - vilken ger mest valuta och: blir dyrare alltid bäst?

Så ge er nu med att leta vilken mutter som fyller specen bäst per spenderad krona. det är fullständigt ointressant. det är SLUTRESULTATET som räknas, eller hur?

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/03/30 :  13:36:31  Show Profile Send Adagio a Private Message
Annorlunda=bättre?
En del produkter kan låta drastiskt olika, en dyrare kan förefalla som sämre (eller bättre) i jämförelse med en annan billigare produkt.
Rent mätmässigt kan en produkt prestera perfekt men den kan låta trist i jämförelse med mera "personliga" mätvärden.
Inte så sällan ser man Cd spelare som "på pappret är identiska" men ändå låter de olika, hmm?
Allt som allt är bedömningarna alltid subjektiva om man litar på sina intryck, det som någon gillar kan verka b för någon annan, alla intryck värderas olika. Hifi att lyssna på, känna på, och se på.
Är endast ljudet viktigast så kan man nog hitta väljudande kombinationer som låter bra för rimliga pengar, ofta får man tulla på de övriga intrycken, kan man leva med det..Fine!
Själv tycker jag att alla är lika viktiga, faktiskt.
En liknelse som jag brukar köra med är att jag hellre har en härlig sportbil i orginalskick från förr än en superhottad volvo,saab eller vw. Helst har jag en nyare sportbil men ändå, det kostar ju därefter. Känslan är viktig, stereon är ju en ganska dominerande möbel så då bör den ju se ut därefter. Då kostar det mer, är det bättre? Ja enl mig mfl nej enl andra, alla har olika preferenser.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/03/30 :  13:51:13  Show Profile Send Adagio a Private Message
Bara som ex. Jag gillade verkligen mina gamla McCormack rigg och trodde ärligt att det inte kunde bli så mycket bättre för rimliga pengar.
När jag lyssnade på Krell 400xi trodde jag inte att det var sant, det lät så annorlunda. Vilket som var bättre eller sämre var rent subjektivt ,annorlunda var det hursomhelst.
Jag hade väntat mig mycket mer av Krell kav280cd till en början blev jag lite besviken men ju mer jag lyssnade ju mer uppskattade jag neutraliteten i den.
Förväntningar spelar in, tror man att man ska ramla av stolen av maffighet så ljuder ett finstämt, luftigt, superkontrollerat ljud ja då blir man ju förvånad.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/03/30 :  13:52:03  Show Profile Send Conan a Private Message
geldis frågade: "Kort sagt; får man vad man betalar för?", och svaret på den frågan är ju att det får man väl... i någon mån... Eftersom en apparat är prissatt på ett visst sätt och vissa uppenbarligen finner det priset värt att betala, så är ju apparaten med den nuvarande prislappen värd sitt pris, i alla fall för de som har köpt den i det ögonblicket man slantar upp till försäljaren.

Det var svaret på en övergrpiande ekonomisk nivå, men det blir ju egentligen inte mindre rörigt om man betraktar frågan ur ett tekniskt/återgivnngsmässigt perspektiv. Markih är ju inne på kärnfrågan nämligen hur vi egentligen ska bedömma en apparats ljudliga prestanda: Ska apparater betraktas strikt hifi-mässigt (dvs signal in ska likna signal ut + eventuell förstärkning) eller ska tyckanden och personliga preferenser få råda?

Person A gör en jämförande test mellan två CD-spelare genom att koppla upp bägge apparaterna till försteget och han spelar därefter några slumpvis valda skivor växelvis på bägge spelarna ett par kvällar (så som de flesta av oss skulle göra antar jag). Den ena spelaren är dubbelt så dyr, men testpersonen tycker ändå att den billigare låter bättre.

Inspirerad av A´s test gör person B också en test mellan den billigare av A´s CD-spelare och den spelare han själv använder för tillfället. Han gillar inte alls ljudet från den billigare spelaren utan bestämmer sig för att stället testa den dyrare av A´s tidigare testade spelare. Nu tycker person B att den dyrare spelaren låter bättre än den spelare han själv använder.

Vad kan vi dra för slutsatser av dessa tester? Är den billigare spelaren bättre än den dyrare (vilket ju A tyckte) eller är det tvärt om (vilket ju i förlängningen B tyckte även om han inte jämfört dem sida vid sida i samma testtillfälle)?

Jämför nu exempelvis med den stundtals mycket heta diskussion som varit om Pioneers DVD-spelare DV-668 på detta forum och på andra. Vissa tycker att maskinen presterar bättre än några andra apparater på marknaden vad gäller CD-återgivning, medan andra tycker att den presterar medelmåttigt eller rent sagt uselt. Om man inte ens kan nå någon form av konsensus hur denna specifika DVD-spelare presterar hur kan man då bedömma prisvärdheten?

Det enda man med säkerhet kan (borde tyckas kunna..?) säga är att lyssningtester av hifi-apparater inte är så trivialt som det vid en första anblick kan tyckas (nämligen att bara koppla upp, lyssna och jämföra. Den nuvarande normlösheten i hifi-gebitet gör ju att vi aldrig med säkerhet kan utnämna en viss apparat som varande objektivt sett "bättre" än en annan egentligen, hur kass vi personligen tycker att en viss apparat är. Ett uttalande om att "Min importerade kina-stärkare för 10.000 spelar som ett amerikanskt slutsteg för det femdubbla" är endast giltigt till någon annan säger "Nä, det gör den inte alls det".

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/30 :  13:59:23  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Ett uttalande om att "Min importerade kina-stärkare för 10.000 spelar som ett amerikanskt slutsteg för det femdubbla" är endast giltigt till någon annan säger "Nä, det gör den inte alls det".


Intressant mening, stämmer rätt bra in med vad jag sagt då jag gjort denna jämförelse med skillnaden att det inte var amerikanska steg.

Min personliga uppfattning är att produkter ligger i olika nivåer både i kvalite och i detta fall ljud. Öppnar man upp ögonen, ser på alternativa vägar att handla och lägger status (och gamla sportbilar) åt sidan så kan man få mer än man betalar för. Detta med utgångspunk vad jag får av den lokale handlaren för samma peng. En marknad som Kina är bara i början av exploateringen, om några år kommer förmodligen ingen höja speciellt mycket på ögonen(eller se det som se ner på dem) för deras produker.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000