HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlurstest i Hifi & Musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nissenos
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:05:58  Show Profile Send Nissenos a Private Message

Jag fick häromdagen en annorlunda begäran från en person på Head-fi. Han undrade om jag kunde fixa fram en skanning på resultat sidan av ett hörlurstest som har gjorts i Hifi & Musik. Jag antar att jag inte är ensam om att ha fått denna begäran men eftersom jag själv var intresserad av resultatet undrar jag om någon har denna del?

Tack på för hand
Daniel

N/A

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/03/29 :  17:13:58  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag har också fått förfrågan. Lite fräckt tycker jag det är att skicka PM till personer man inte känner och be om en massa arbete. Jag har tidningen, men ingen scanner. Tycker inte testet var speciellt vettigt. De skriver väldigt få ord om varje lur och jag tycker egentligen inte deras intryck säger speciellt mycket. OM man köper en lur på enbart H&M:s rekommendation gör man nog ett stort misstag.
Köp tidningen om du vill läsa. Den kostar ju inte mer än 50 kr...
Go to Top of Page

Nissenos
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/03/29 :  17:35:16  Show Profile Send Nissenos a Private Message
Precis min tanke angående förfrågningen, men klart man blir nyfiken på testet. Jag har hittills använt Head-fi och Headwise för att få ett hum om vilken hörlur man ska titta på, men jag skulle uppskatta att få rekommendationer på några till ställen.

Sen förstår jag inte vad personen i fråga ska ha för nytta av information på svenska, antagligen enbart för att titta på de fina siffrorna vilket är lite besynnerligt.


N/A
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/03/31 :  00:19:29  Show Profile Send marbrink a Private Message
Nissenos: Håller med!

Nu finns testen iaf testen online inscannad av en snäll person på head-fi.
http://server5.web-mania.com/users/pojclanw/hifi_musik_nr3_2005_opti.pdf

Edited by - marbrink on 2005/03/31 00:20:56
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/31 :  16:59:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En nyfiken fråga. Är det lagligt att scanna av en text ur en tidning och publicera den på internet?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/03/31 :  17:24:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Man kan citera delar men inte hela och att scanna borde vara riktigt olagligt...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/03/31 :  17:44:18  Show Profile Send marbrink a Private Message
Känns väldigt tveksamt faktiskt...antar att det är samma regler som gäller stulen musik och filmer osv?
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/31 :  17:47:34  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Upphovsmannarätten gör väl att man inte kan publicera utan vidare!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/03/31 :  20:50:36  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Stämmer bra att det inte är lagligt att publicera material som man inte själv upphovsrätt till eller tillåtelse av upphovsrättsinnehavaren. Det enklaste är bara att tänka det som inte är ditt är inte ditt helt enkelt. Dock så kan man oftast köpa tillåtelse för skärskilda urdrag ur tidningar etc och då tex recensioner så varit lovordande för en viss produkt etc. Det är inte heller tillåtet som viss butiker gör att kopiera upp urdrag och använda som broschyrer utan tillåtelse heller.

Sveriges Riksdags Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk:
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1960%3A729&RUB=&ORG=


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/31 :  23:43:50  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Citera får man fortfarande göra utan att bryta mot upphovsmannarätten, så det är regler om hur man får citera som är intressant. Referensen i ovan nämnda lag anger:
"22 § Var och en får citera ur offentliggjorda verk i
överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av
ändamålet. Lag (1993:1007)."

Den som orkar kan alltså studera ovanstående lag och posta en sammanfattning.

Exakt hur långt man får citera beror alltså på källans art.
När det gäller böcker så har jag för mig att 1-2 sidor ansågs vara maxlängd för citat.
Eftersom en tidning är betydligt tunnare än en bok så bör rimlig citatlängd vara kortare, så gissningsvis 1/4 eller möjligen 1/2 sida borde kunna anses vara citat.
Tveksamt om det spelar roll ifall det är inscannat. Tanken med ett citat är ju att återge det exakt.
Ett citat skall förståss tydligt ange källan som man man citerar.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/03 :  23:15:27  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag har nu snabbt tittat på delar av testet i HiFi & Musik och är inte imponerad.
Ett grundligare och mer vetenskapligt utfört test och gärna med inriktning på tex en viss prisklass av lurar hade varit mycket mer givande.
Dessutom står det väldigt lite om varje lur.

Testet är till viss del användbart vi sökande efter "rätt" hörlur, men långt ifrån vad jag hade hoppats på.
Jag ger faktiskt mer för ett mycket mindre test av hörlurar som gjordes i tidningen MP3 (nr2 2004) av Tommy K Johansson.
I det testet tittade han på 15 lurar. Även där gjordes misstaget att ta med lurar ur ett för brett spektrum.

Om man skall titta på ett brett spektrum av lurar så krävs att man får med väldigt många lurar, och då blir testet troligen så stort att det blir dyrt och komplicerat att genomföra. Alltså oftast bättre att inrikta testet på ett smalare område och då lyckas få en bra täckning av det området.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/04 :  16:01:49  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Köp tidningen om du vill läsa. Den kostar ju inte mer än 50 kr...


I min mening 49,99 kr för dyrt!!

Riktig blajjtidning så som den utveckalts sista året...


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/04/04 :  16:03:16  Show Profile Send marbrink a Private Message
Mahler: Jag kan hålla med dig! =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000