HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Vilket ljudkort? + lite frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

turboant
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/01/22 :  04:10:26  Show Profile  Visit turboant's Homepage Send turboant a Private Message
Håller på och sätter ihop mitt första egna system och har lite frågor. Lever som student med en ganska begränsad ekonomi och har lyckats skramlat ihop en ganska blandad kompott:
2 st 200 w Ice Power mono-steg (relativt mumsiga har jag förstått), dessa skall driva 2 st n-core/vifa trius element (http://www.n-core.se/products/Ncore/trius/triuspage.htm) samt 2 st PhoenixGold 10" basar (http://www.n-core.se/products/PG/octane_r_subs.htm). IcePower stegen är väll lite overkill men vill ha lite att bygga på i framtiden :)

Då jag istortsett har hela min musiksamling på min dator så kommer den att vara min huvudsakliga signalkälla och tanken var att koppla direkt från datorn till slutstegen. Så vill ha ett ganska trevligt ljudkort för billiga pengar, hadde tänkt mig runt 800-1500 kr, hört att m-audio skall tillverka bra saker och funderar mellan dessa två:

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=926
och
http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=919
(Revolution7.1 och DeltaAudiophile 2496)

Vilket av dessa kort skulle ni rekomendera? Skall kanske iframtiden uppgraderas till ett suround-system och hur funkar Audiophile kortet då? Funkar audiophile kortet i spel (stöd före EAX/A3D etc)?

Många verkar ju lägga ut riktigt stora pengar på cd-spelare, då jag har min musik i RAW-format, hur stor skillnad i ljud blir om jag springer och köper någon begagnad spelare och försteg för 1-5 k jämtemot datorn + ett shysst ljudkort?

Skulle det ge mig något föresten att köra en extern cd-spelare och sedan koppla den till line-in på ljudkortet jämtemot att köra med datorns egna cd-rom?


Hej på er alla föresten, första posten här, hoppas man får svar på någon förundring iaf :)

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/01/23 :  13:42:41  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Svar på första frågan är DeltaAudiophile 2496, det finns ingen anledning att använda Revolution7.1 til 2 kanal. Om du skal uppgradera till flera kanaler senare så köp en suroundförstärkare och koppla digitalt (SP/dif) från DeltaAudiophile 2496 till suroundförstärkaren.

Andra frågan är nej, DeltaAudiophile 2496 fungerar inte bra till spel. Och Soundblaster fungerar bra till spel men uruselt till Hi-Fi ljud.

Tredje frågan, det finns ingen anledning att köpa någon "billig" CD spelare och försteg om du använder datorn som ljudkälla (förutsatt att du använder ett bra ljudkort). Tänk bara på att dämpa ljudet från PC:en.

Fjärde frågan, Ingen ljudförbättring i alla fall.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

dogday
Starting Member

11 Posts

Posted - 2005/01/31 :  17:17:05  Show Profile Send dogday a Private Message
mitt tips är att köpa ett EMU, 1212m eller 0404 istället. om du läser på head-fi.org så ser du att det rankas högst av alla <3000kronorskort. köpte mitt 1212m av en kille på headfi för 1200 istället för 2500 i Sverige. är mkt nöjd.

E-MU 1212m --> Gilmore V2 --> DT-880
(på G: nya kablar när jag har råd)
http://www.audioscrobbler.com/user/emillofman/
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2005/02/17 :  20:54:37  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Testa att söka på forumet efter 'Revolution' så hittar du lite inlägg på DIY delen om folk som har moddat det. Finns också en del på diyaudio.com forumet under 'digital' avdelningen. Så är du intresserad av DIY så finns en del erfarenhet här på forumet.

Har aldrig testat det andra men jag är nöjd med mitt revolutionkort.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2005/03/28 :  21:24:14  Show Profile Send Zamn a Private Message
MAudio Delta Audiophile 24/96 funkar bra till musik. Även bra om du ska spela in egen musik nån gång. Då är det bara att köpa till en mic-förstärkare och köra med lågt brus och låg latency. Allt till ett mycket lågt pris. Fast det finns ju många andra bra kort för samma pris ungefär, men MAudio är ett säkert kort.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2005/04/01 :  08:55:52  Show Profile Send orthanc a Private Message
ESI Juli@

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2005/04/03 :  17:39:58  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Jag använder mig av ett Soundblaster Audigy 2EX
Spelar upp musikfiler (varierat format) via Foobar 2000 och använder uppsampling till 48000hz

Skickar ut det via spdif coax till Rotel RDP980 med MF X-10v3
(HD PRE906 försteg Audio alchemy OM150 slutsteg tll audiovector M3 högtalare)

Fungerar över förväntan

Särskillt blev uppsamplingen via foobar 2000 ett lyckokast
Kan rekomendera alla med soundblaster kort som samplar upp till 48khz internt i dSP att prova det här

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000