HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför diskussionerna så ofta spårar ur
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2005/03/29 :  12:34:45  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag håller med om att vissa kanske borde fundera på hur dom formulerar sin skepsis men inte att dom skall sluta göra inlägg. Själv är jag väldigt nyfiken på varför en sak låter bra eller dåligt om det går att förklara. En annan sak som ofta slår mig är att vi bråkar gärna om olika apparater eller kablar men sällan ger varandra råd om ex rumsplacering och att arbeta med själva rummet. Det borde ge större ljudvinst än många iofs intressanta tweaks.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/29 :  13:15:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Paradigm: jag tvivlar inte för fem öre på dina ambitioner eller din önskan om bättre klimat. Alla är vi trötta på att det "inte ger mer".

I denna tråd, och liknanade, är alla rörande överens om att vara bättre, snällare, mer välformulerade, ödmjukare, mm. Men det håller inte. Detta är inte första tråden...

Av någon anledning har vi forummänniskor lättare för att läsa och skriva i en eldig tråd, om ett ämne som upprör än att skriva i en tråd där nån byggt något, där nån ställer en djuplodande fråga, där nån har gjort ett intressant studium, etc. Tjafset engagerar mer, vilket väl på nått sätt beskriver intresset i frågan "hifi eller musik?" (Svaret verkar vara "inget" då man hellre engagerar sig i annat-)

Det är roligare med Big Brother än med dokumentärer.

Lättheten, ja nästan ytligheten, är något vi får lära oss hantera med forumen. Har man 1 minut över räcker det gott och väl för att skriva ett inlägg. Inte ett bra inlägg, men ett inlägg. 1 minut har vi ofta över, innan vattnet kokar, innan duschen är varm, innan kaffet har kokat klart - vi hinner alltid med ett inlägg.

Att däremot söka information, reflektera, saklighetsgranska, kräver mer än en minut. Det går heller inte att ta en minut här eller där, utan behöver många minuter i rad. Det funkar sällan i våra sönder-switchade liv. Samma sak gäller för att lyssna, undersöka och bygga - tar mer än 1 minut.

Ibland önskar man att varje medlem bara fick 2 inlägg per dag att husera med - för att öka kvaliten och minska chattandet.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/29 :  13:27:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mycket handlar om missförstånd tror jag (lättare att missförstå skrift än tal), samt i vissa fall en ovilja att kompromissa med "sin" ljudfilosofi (det ljud jag gillar är neutralt, korrekt och så musik "ska" låta tex). Sen kan vissa saker låta helt otroliga för vissa tex att en Denver kan spela cd-skivor bra, men då bör man ge det en chans och lyssna innan man säger att den inte kan göra det, större under har ju skett. Däremot kan man vara skeptisk innan man lyssnat (vilket jag är åtminstone om maskinen är omoddad), men det är inte samma sak. Att vara skeptisk är inte samma som att man bestämt sig.

En teori enligt något ljudsällskap eller konstruktör är "sanningen", och om någon argumenterar mot är denne en idiot som ska sättas på plats. Detta är väl inte ett konstruktivt beteende av vuxna människor precis.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/29 13:46:07
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/29 :  13:40:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag tror, tyvärr, inte det ens handlar om missförstånd.

Jag tror det handlar om att man vill tjaffsa lite, munhuggas.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/03/29 :  14:35:51  Show Profile Send paradigm a Private Message
-EA

Jag hoppas innerligt att du har fel, för om du inte har det, kommer jag snart nog att tröttna och lämna forumet, för jag är så in i norden trött på snuttifieringen och såpamentaliteten.

-matte76

Jag hoppas och tror att när vi missförstår varandra och börjar bli hätska och aggressiva, att det oftast beror på att vi är slarviga och obetänksamma i våra formuleringar.

Skulle det visa sig att jag blir övertygad om att flertalet avsiktligt vill vara taskiga, då tar det mig bara några sekunder att avsluta mitt medlemskap här.

Likaså om jag går på en fest och där möts av taskiga människor som vill få igång konflikter, då är jag också snabbt på väg hem och med största sannolikhet har jag åkt dit för sista gången.

/Rolle
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/29 :  14:44:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Visst finns det de som bara vill munhuggas och vara elaka osv men de är nog få jämfört med hur många trevliga personer med vettiga åsikter som förekommer på detta forum. Missförstånd är en del av det hela, men givetvis inte hela sanningen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:10:01  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Skulle det visa sig att jag blir övertygad om att flertalet avsiktligt vill vara taskiga, då tar det mig bara några sekunder att avsluta mitt medlemskap här


Jag skulle inte ge fler inlägg. Men måste då orden blir "avsluta" osv....

Är det inte JUST detta som dessa som MEDVETET försöker förstöra är ute efter? Att man SKALL just dränera detta forumet på folk???

Jag personligen anser det är klart bättre att föra upp saker o ting i "ljuset" så man KAN se varför det blir problem i stället för att avsluta eller sticka huvudet i sanden...

Om man tar fram saker o ting i belysning så ser alla skäl o andledningar till vissa typer av debatterande .. och därvid förlorar dessa inlägg sitt värde som kan komma..

Jag anser detta forum helt kanon med enorm spridning av saker vi använder o kan.

Se bara på efterföljande ino sidorna. Vad bra bråken löstes upp. Nu kan man gå dig SJÄLV då man vill ha info eller bara läsa o se saker o ting.. Det är ju ändå så att just inos kunder är mer sammanhållna samt flera i mängd med samma saker som utgångsläge. Och därvid också kan bli en mängd på samma tråd. Det är ju få av oss andra som har "samma skola" vi går i om man säger så...utan elak mening.. Markerar detta så det INTE missförstås..

Så ifrån det dåliga med bråk osv kom nåt gott ju..

Som jag ser det är detta sund trevlig utveckling och inget annat..vilket tyder på att detta forum är i högsta grad levande..

Jag vill även markera det verkar gå en "virus" i alla forum med ord såsom avhopp. avsluta osv...Det är ingen som är ensam om frustration tydligen. Vi alla är nog lite till mans drabbade....

Jag satte in en liten tråd på of topic sidorna där jag skrev lite om denna besvärliga vinter osv.. Tror vi alla behöver värme o sol nu...så brilorna kan användas mera o solkräm. Ta ett djupt andetag och se framåt. Sommaren kommer även om det går sakta som sjutton....

Nä.. nu ska jag till bussgods innan det blir för sent...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/29 15:10:52
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/29 :  16:17:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ofta undrar vad som driver folk i olika trådar helt klart.
Det är svårt att veta rimligtvis men några olika riktningar tycker jag mig spåra trots allt.
Det första är noga många är slarviga eller dåliga på att skriva, man menar helt enkelt inte så illa som det ser ut. I dessa fall bör texten tolkas välvilligt då man inte kan förutsätta att alla har högsta betyg i svenska eller ens alltid har det som sitt förstaspråk.
Dock förefaller detta problem vara av mindre art, värre är det med de som avsiktligt söker bråk, eller förstör någons berättelse med att avkräva "bevis" eller motsvarande då någon redogör för en lyssningsupplevelse som denne tycker har varit intressant.
Här kan man ju fråga sig vad "kritikern" är ute efter då det redan i berättarens upplägg framgår vad han vill delge, och att det inte handlar om några komparativa studier eller exakta kontrollerade jämförelser. Resultat blir att allt färre får lust att delge något alls, vem som nu vinner på det?

Det största problemet är nog att många vill bli bekräftade i sin uppfattning av sina egna ståndpunkter i stället för att lyssna på andras erfarenheter och ställa frågot och diskutera. Här skulle ju "paradigm"s förslag göra stor nytta OM MAN VORE INTRESSERAD AV ATT DISKUTERA OCH UTBYTA ÅSIKTER. Frågan är om så verkligen alltid är fallet.
Det bästa sättet att få bort grälmakarna är som föreslagits tidigare att tiga ihjäl dem, att aldrig svara på deras inlägg, då tröttnar de då syftet inte uppnås. Varje inlägg skrivit i ett uppretat tillstånd är en seger för dessa personer. Dessa inlägg drivs inte av intresse för hifi eller musik utan av andra skäl.

Det finns helt klart olika sätt att se på hifi och musiklyssning vanligen benämda objektivister och subjektivister. Den senare är mera sammanhållen och den förra väldigt löslig till sin karaktär. Egentligen är dessa beteckningar oegentliga då en objektivist rimligen är en subjektivist men med lite andra utgångspunkter. Jag menar med detta att själva musikupplevelsen alltid är subjektiv och tolkas individuellt hos varje lyssnare. Hur vi sedan vill nå en för oss personligen optimal lyssningstund beror på vilken inställning man har till musik och musikreproduktion. Ur den synpunkten är det egentligen väldigt lite som skiljer alla seriösa lyssnare åt och det borde vara möjligt att diskutera olika erfarenheter, att prova och kommentera i god anda.
Detta är en förhoppning jag har haft men som det är tveksamt om jag längre tror på då just bekräftelsebehovet tycks vara större än behovet av att lyssna välvilligt på andra.
Vill man lyssna och diskutera då skulle man ha stor nytta av "paradigm"s förslag istället för att fastslå saker från olika håll.

Jag kan se att båda "läger" kan ha nyttiga förslag och idéer att komma med om alla vore mera positiva till andras erfarenheter. Kritik, positiv sådan, kan vara nyttig då man kanske testar sin upplevelse på nytt med andra förutsättningar som får en att fundera på nytt, likväl som att vilda idéer och huggskott kan vissa sig vara givande emellanåt bara man vågar prova.
Detta skrivet ånyå med förhoppning att inte samtalet om hifi inte skall tystna till förmån för andra dunklare syften.

Bravo
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2005/03/29 :  17:34:07  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Jag läste nyss ett inlägg där en kallade oss alla för idioter. PGA "oss" idioter så tittade han in här numera nån gång i mån i stället för flera ggr per dag... Sen kommer ordet idioter med i texten...


quote:
Om någon undrar var vi blir kallade idioter så är det bara att läsa tråden om "sjävransakan".... det är ju rätta stället att kalla oss alla för idioter. eller hur? ...
Menar, trådens innebörd bör ju få en till "avhållsamhet" kanske..



mayro, det roliga med detta är att du själv bevisar ett av dom stora problemen på detta forum; att läsa och TOLKA rätt. Om du läser ännu en gång till så ser du att jag inte alls kallar alla här för idioter utan jag skriver; Vuxna människor som beter sig som idioter är inte värda min tid.. BETER sig alltså, inte ÄR. Alla kan vi bete oss som idioter, även jag, men jag menar inte att alla här är idioter.
Så istället för läsa vad jag skriver så går du i "försvars-position" och jag är en av dom "andra". Detta ser man överallt i trådar om kablar, stenar, grenar, etc. Man läser av inläggen utan öppna ögon och misstolkar saker.

Varför musik kan dra till sig så mycket bitterhet, bråk och tjafs är helt otroligt. Musik ska vara om känslor och glädje och inte gubbgriniga 50 åringar som skall ha rätt i allt dom säger. För det är problemet, ingen viker en tum på sina "sanningar". Hur många gånger har man inte sett att man ska "snacka ut och testa kablar så sanningen kommer fram en gång för alla"? Det är nya trådar om detta månadsvis.

Så frågan är, varför ska jag vara här på forumet om 30-40% handlar om samma gamla tjafs och bråka? Risken är ju bara stor att man lägger ner energi själv på det och blir ett med problemet.
Visst finns det tjafs på andra forum, men när det gäller musik så är det ÖVERLÄGSET det ämnet som det är mest bråk om.

Därför säger jag, varför lägga energi på vuxna människor som beter sig som idioter?

/Mattias

Edited by - nin on 2005/03/29 17:35:38
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2005/03/29 :  17:48:46  Show Profile Send oliver a Private Message
Om man ska vara lite "taskig" så tycker nog jag att det oftast är samma personer som "härjar" i trådarna, så då funderar då jag på om det är obetänksamhet.
Trots allt känns det som forumet går ut på att delge och hjälpa till på bästa sätt.
Kanske det beror på att tycke och smak spelar stor roll ,för folk tycker olika och idealen är ofta olika,det är väl ingen ursäkt för dåligt beteende men kanske en del av förklaringen.
Sedan finns det ju tyvärr människor som av olika anledningar (lite uppmärksamhet i barndomen,mobbing,o.s.v)på nåt sätt vill hävda sig och ge igen i vuxen ålder.
Vanligt är att sådana letar på en "nisch" med folk som har lite "udda" intresse (missförstå mig inte här,ser mig själv som en)det finns ju inga huliganer bland oss så han riskerar ju inte att åka på stryk i alla fall
Vill ni se hur ett verkligt bedrövligt forum funkar så gå ut på http://stopstop.mine.nu/ ,jämfört med det så är hififorum rena himmelriket.

Skeptiker

Edited by - oliver on 2005/03/29 17:52:38
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/29 :  18:36:04  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Bra idé med den här tråden, men den lider som väldigt många andra trådar av symptomet mycket prat och lite innehåll. Dessvärre ett ganska stort problem på många forum.
Men åter till det stora problemet, hårt språk och påhopp.
Det vi alla kan hjälpa till med är både att tänka till lite extra innan vi postar ett inlägg, men även att påpeka andra inläggs olämplighet. Jag brukar normalt inte skriva alls (dvs bemöta med tystnad) när det blir för mycket pajkastning, men som nämnts ovan så bör vi istället säga till.

Jag skulle personligen gärna se hårdare moderering och fler varningar till personer som gör små övertramp. Dessa åtgärder för att vi skall undvika uteslutningar.
Idéen med begränsat antal inlägg per person och dag var intressant, men max 2 inlägg om dagen är nog lite hårt.
Går det praktiskt att införa några begränsningar av denna typ? (Om det är möjligt så kan vi diskutera om vi vill ha det eller inte.)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/29 :  18:59:48  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Har gått från att vara inne på detta forum flera gånger per dag till kanske 1-2 gånger i månaden. Det säger allt. Vuxna människor som beter sig som idioter är inte värda min tid.



Jodå. Jag läste o läser. Och ser klart du till o med förklara att du numera inte är här så ofta pga av dessa "idioter".

Så det blev nog lite dumt formulerat kanske? Sådant händer ju. Men faktumet att du säger att du faktiskt inte ÄR här numera osv förstör ju denna väg ur saken...För detta säger otvivelaktigt du anser nån eller några här vara "idioter" för att använda dina ord.och därför deltar du inte längre i debatten här.

Sagt på en tråd om "självransakan"



Sedan angående länk till Faktiskt. Där ser man hur en del anser om detta forum. I klarspråk. Så mycket klartspråk att det till o med modereras..på forum bredvid..

Och därefter följer sen även inlägg där folk delar åsikterna som först vetilerades.. Men klart detta endast gäller "där" och inte då man sedan kommer hit o gör inlägg.. självklart inte..

Varför skulle man ens misstänka det för

Jag anser det föga konstigt att det blir bråk.. Skulle vara väldigt förvånande annars...Går man in i ett forum med dessa tankar om forumet samt dess medlemmar så kan knappast resultatet bli trevliga konstruktiva diskutioner eller även hårda debatter..med endå kompisanda i botten sedan efteråt...

Och då spårar saker o ting ur oavsett att det är fel eller rätt..

Sedan om jag numera är "busen" för jag lägger fram mina tankar om saker som detta som renten stor del av skälen till att trådar rasar samman osv Även om mina tankar även stöds av rena fakta via text osv..Även om man svårligen kan "misstolka" saker som dessa.

Ja då får jag vara busen då. Och därvid be om förlåt att jag inte ovkså kallar mina medmedlemmar för idioter samt forumet för "lävla Fåntrattar" osv.. Menar. OM jag nu är busen måste ju detta beteende vara rätta?


Jag är ofta inne i hårda debatter. Det lustiga i kråksången är att på faktiskt.se så modereras samma personer som sitter här direkt då dessa typer av inlägg kommer.(i alla fall dom FÅ ggr jag varit där) Där blir det inte samma bråk...

Jag vet eftersom jag numera har en kabelträff med Johan Lindros där. som resultat av min kabeltråd som här förstördes omgående ..snudd samma personer försökte där göra detsamma och blev snabbt tystade.

Så tänk lite och titta på dessa saker som ändå syns om man tittar så ser man en del mönster.

Så att trådar förstörs är inte konstigt. knepigare är nog att en del går totalt helskinnade igenom.. Använd ögonen gott folk så ser ni själva .. .


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/03/29 :  19:43:10  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Mayro

Du vill ju uppenbarligen inte bidra till pajkastning, det har jag förstått av alla gånger du säger det, men av någon anledning blir det ofta ändå så och kanske är det så att du s.a.s. bjuder in till just detta, när du tar upp gamla oförätter.

Jag har också bett dig tidigare att fortsätta "diskussionen" om "idioter" i en egen tråd. Fast ännu bättre vore det om du redde ut problemen med "nin" och andra via PM.

Jag vill iaf inte att den "debatten" förs i den här tråden.

/Rolle
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/29 :  21:51:46  Show Profile Send mayro a Private Message
Paradigm.

Du har en tråd där du undrar hur trådar spårar ur. Jag ger därför exempel till ev däribland ett stort skäl till detta sker. Då blir jag en som "tar upp gamla oförätter".. dom skedde just nu. Inte förr...Väldigt knepigt anser i alla fall jag. Det är jag som blir "busen" och dessa påvisade "fenomen" förblir helt utan kritik eller reaktion...inte ett ord om dessa rätt grova övertramp?? inga reaktioner...? väldigt knepigt.. Håller man möjligen med om dessa utalade saker eftersom detta ej ens sägs ett ord om??

Jag anser på fullaste alvar det är förxxxligt att man kan o får utrycka sig på dessa sätt på alla platser. Inte bara här..men ändå kanske mera här och ingen reagerar. sådant blir reaktioner på ifrån medlemmar till o med på grannforum. Men inte på medlemmarna här? förvånande konstigt enligt mig i alla fall...

Vem sa man "inte behöver gå på en fest om man inte trivs med sällskapet där"??... Ja om någon här kan säga jag snackar skit om forumet så.. eller att jag kallar mina forumsvänner för "idioter" och därav inte deltar mera..än ibland numera. Ja då vore jag värd xxx anser jag.
Men för man för fram problemen som troligen även är en stor del av svaret på denna tråd tyvärr. Ja detta gör förbaske mig inte mig till varken en bråkmakare eller ibjudande till ev pajkastning....

Paradigm.
jag skall inte komentera detta mer på din tråd. Jag sa det förut. Men eftersom det kommer inlägg av typen att jag inbjuder osv så blev det tvunget...

Be dessa personer lägga ner i stället så ska du samt andra se en förvånande förbättring av klimatet här och även på andra ställen.

Och inbjud dessa personer tillbaks då dom funderat över sitt medlemskap i stället så kanske även dessa som faktiskt gör tråkigheterna möjliga ser hur man INTE beter sig..

När såg du eller någon annan mig gå in och formligen krossa tex en inotråd på inodelen av forumet? Eftersom jag inte har intresse mer än ev ställa frågor om högtalarna samt deras funktion samt sätt att arbeta så ställer jag frågor om det jag undrar. OM jag inget undrar så sätter jag inte in inlägg alls. Oavsett om en del man ser skrivas kanske skulle vilja komenteras...

Men ta en titt på bara min sista tråd angående en kabel. Ironiska inlägg direkt utan "trådvärde" alls. Jag har svarat trevligt på dessa inlägg. Men tror du eller någon annan det är för jag anser det är skoj?

Nej detta gör jag för att undvika bråk. Men en viss gräns får ändå finnas.

Och för mitt vidkommande så reagerar jag då vi medlemmar blir omnämnda såsom "idioter" som gör att en inte vill delta här. Han namnger ju inte vem av oss. Så därvid gäller väl detta alla antar jag... Så brukar man ju se sådana kategoriska saker i verkliga livet.

Och därför även här. ANTAR JAG??

Och sedan se att vi är "jävla fåntrattar" på annat forum av en annan medlem här också gör mig renhårigt förbannad. och då även andra på detta forum medverkande håller med i körsången blir det rent för mycket.

Men paradigm och andra. Man ska väl bara vända kinden till och tillåta folk spotta en i ansiktet..

Jag skulle inte göra detta live kan jag säga er alla. Och anser inte att vi ska behöva stå ut med detta här heller.en viss gräns får det nog vara i alla fall...

OM vi har olika åsikter "so what" .. Men därifrån att göra denna typ av påhopp --kränkande eller vad man nu vill kalla det är enbart för mycket.

En viss dumhet kan man tiga ihjäl. En del av annan typ måste man faktiskt säga ifrån om.

Jag väljer att säga ifrån. UTAN att snacka skit om någon. Utan säger det öppet .

Men jag hoppas verkligen det finns flera som också kan säga ifrån så en del KÄNNER hur ovälkommet detta sätt är.. Då kan vi alla sedan säkert höja nivåerna en betydande del samt kanske komma lite närmare den trevliga miljön som finns på DIY.
Man är ju rent avundsjuk på dessa duktiga killar som kan dessa saker som dom kan. Och ännu mer avis på den goa stämmningen där..



edit.
Nu är det färdigsnackat ifrån min sida om detta..så ingen tror debatterande skall starta eller forstätta. Min mening är INTE att förstöra tråden här. Men förväntar mig inte direkt ord av medhåll om vad jag försöker säga. då borde dom redan kommit.

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/29 22:11:34
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/03/29 :  23:08:09  Show Profile Send paradigm a Private Message
-mayro!

Alltså, jag har absolutingenting emot att du reagerar på oförskämdheter och jag tycker absolut att du ska säga din hjärtans mening, men jag tycker att du i första hand ska göra det direkt med vederbörande och i andra hand via värden för den tråd där påhoppet skett. Sen tycker jag också att du ska ta upp det med den aktuelle moderatorn och be honom framföra dina synpunkter.

Däremot tycker jag inte det är rätt att infektera och sprida ut problemet på fler trådar, och eller fler forum. Allra helst inte som jag bett dig att inte ta upp det konkreta problemet här, för jag vet hur lätt sådant sprider sig och hur lätt den "energin" kan få fotfäste i andra trådar och då flyttas fokuset bort från det som jag vill diskutera i den här tråden och det är att enbart föra en principdiskussion om hur man kan förbättra klimatet på forumet.

Att älta konkreta fall, gamla som nya, där tonen snabbt kan bli hätsk och destruktiv, bidrar inte till det som var min intention med den här tråden.

Att börja peka finger och prata om vem eller vilka som bär sig illa åt, bidrar inte heller till en nivåhöjning. Många gånger måste man kunna vara storsint och vända den andra kinden till och försöka mötas bortom oförätten, för att kunna gå vidare, ifall det nu var tänkt som en oförätt, eller om det bara var en klumpig formulering, där man istället t ex kunde ha skrivit att man inte vill spendera sin tid i ett forum där så många inlägg tycks vara skrivna i sandlådan). Samma innebörd ungefär, men inte lika kränkande. Därmed inte sagt att man inte får säga till vederbörande att jag uppfattade den eller den formuleringen som kränkande.

Alltså handlar det över huvud taget inte om att utse dig till nån "buse". Det enda jag vill är att så fridfullt och respektfullt som jag över huvud taget förmår, lyfta fram och diskutera hur vi alla på bästa sätt kan höja nivån, bl a genom att försöka tänka ett varv till innan vi postar våra inlägg.


/Rolle
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/29 :  23:52:46  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag förstår dina synpungter och repekterar dom självklart....

Och jag har redan framfört min saker jag trodde var topic. Men jag förstår att det blir bättre att lägga om kursen. vilket sker här o nu direkt....

Mina åsikter angående höja nivåerna är konkret att man ser att alla har sina ideal. Och att dessa inte betyder att sin "nästas" ideal är sämmre utan oftast enbart annorlunda..

För förvånande ofta då man är ute på hifiresor så upptäcker man att vi i stort sätt gillar samma ljud i slutet oavsett utrustningens sammansättning..

Men sedan då vi talar via forum om våra vägar fram så går det fel..

Så mer nyfikenhet och mindre snack om annat vore en bra sak tror jag.
Men mest av allt mer tolrans mot våra olika vägarna till våra olika nirvana...som ändå i slutet är rätt lika... För oftast är våra skivor till o med SAMMA pressningar och kanske till o med skivorna efter varann i tillverkningen...

Referencerna är ju lika ifrån start.. OFTAST självklart..Inte alltid om nu någon tror jag menar så..

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/29 23:53:35
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2005/03/30 :  03:29:06  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Jodå. Jag läste o läser. Och ser klart du till o med förklara att du numera inte är här så ofta pga av dessa "idioter".

Så det blev nog lite dumt formulerat kanske? Sådant händer ju. Men faktumet att du säger att du faktiskt inte ÄR här numera osv förstör ju denna väg ur saken...För detta säger otvivelaktigt du anser nån eller några här vara "idioter" för att använda dina ord.och därför deltar du inte längre i debatten här.

Sagt på en tråd om "självransakan"



Som sagt, du verkar inte försöka förstå vad jag säger. Jag säger att flera ibland beter sig som idioter. Vad ska man annars kalla personer som stort sett idiotförklarar andra för deras åsikter, eller som mot trådskaparens vilja, skriver om helt andra saker i tråden? Folk som till stor del bara förstör?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/03/30 :  07:33:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nin och Mayro, Ni två behöver ha en HiFi-fika ihop. Ni säger i princip samma sak fast Ni inte ser det själva...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/30 :  11:20:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
paradigm du får inte ge upp trots att det känns motigt.
Det som försegår här på forumet ser jag på jobbet varje dag (lärare) då det är inne att dissa = trakassera varandra verbalt. Vid en ytterst ovetenskaplig förfrågan till eleverna så styr såporna ungarnas sätt att vara, tråkigt men så är det. Och förmodligen har detta fenomen spridigt sig till delar av folket. Men detta fenomen är väl som allt annat en trend och försvinner vad det lider.

Men sedan ser jag att vissa har ett sätt att skriva som gör att man "tänder" till, om man nu är sådan och vet att andra blir förbannade av ens inlägg är det då inte dags att se över sitt sätt att skriva tex med en ödmjukare ton. För det är väl så att vi besöker detta forum för att träffa likar och disskutera hifi och inte slåss.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/30 :  11:27:50  Show Profile Send mayro a Private Message


Pac.

NU syns hur NIN menar i klarspråk.. Så nu förstår även en "tondöv" det klarspråk NIN skriver....Tanken var ju exakt detsamma som jag hade. Men det syntes inte utan var generellt ifrån start...

Men fikan tar jag gärna med nin när vi väl kan ses....

Hej nin.. Förlåt jag missförstog dig.. Det var ju som sagt generellt skrivet. Och därmed också lätt att generellt läsa det....

Men jag säger i alla fall förlåt. Och ska editera sen mina inlägg och omnämna detta uppklarande. Men nu ska jag till växjö och hämta min dotter så jag hinner tyvärr inte...fixar det sedan. Tror ändå dom som läser ser detta inlägg och ser uppklarandet här så länge...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/03/30 :  12:10:04  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Bubbel!

Jo jag förstår precis vad du menar. Du anar inte hur många som blivit förbannade på mig de senaste 5 åren eller så, sedan jag började beklaga mig över såpornas menliga inverkan på barnen och ungdomarna.
Jag brukar nämligen beskriva såporna som långt farligare än någonsin "Motorsågsmassakern" (som iofs är en riktig skitfilm mina ögon), men iaf, där visste alla att det bara var film och en massa ketschup.
Men med såporna, tror ju ungarna att det är så man ska göra och vara, med alla dessa ändlösa pakter, intriger och svek.

Visst, jag håller också med, ser man att man ständigt befinner sig i centrum av konflikterna, oavsett om man nu startat den eller inte, så finns det ju goda skäl att försöka analysera formuleringarna, såväl ur den egna som ur andras synvinklar. Allra helst om man vill undvika att gång på gång hamna där.

Det kanske effektivaste och samtidigt enklaste sätten, tycker jag personligen, är att oftare poängtera att det är så jag tycker, eller upplever saken och att man alltid försöker bekräfta något i "motståndarens" uppfattning, INNAN nman kriticerar något. OBS! att jag skrev något, inte någon!!!

/Rolle
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000