Author |
Topic |
|
sumo
Member
215 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 17:51:57
|
Kan ni detta? Jag har glömt hur det var!! Skall värdet på antiskatingen vara samma som värdet på nåltrycket Det ser ut som jag har två skalor med antiskating, båda börjar på 0,5g & slutar på 4g fast de är lite förskutna. Någon som kan lösa detta mysterium Skivspelaren är en Thorens 320MKII |
Edited by - sumo on 2005/03/23 18:32:23 |
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 18:49:50
|
Har en Thorens TD 160 som som står och samlar damm. På den är antiskatingskalan kalibrerad efter nåltrycket = d.v.s. ställ ditt vita streck (om det är samma arm som jag tänker på) på det nåltryck du har. Dom två skalorna visar nog inställningen du ska välja för rund resp. elliptisk nål (finns en liten cirkel och en liten oval symbol vid resp. skala).
/M |
|
|
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 18:58:22
|
Ja, ett bra utgångsläge är att ställa värdet på antiskatingen till samma värde som på vtf (nåltrycket).
Du kan, om du vill och har möjlighet, ställa antiskatingen mer precist med en testskiva och naturligtvis din hörsel. Ett enkelt sätt kan också vara att titta på nålarmen, böjs den det aldra minsta åt något håll så är antiskatingen antingen för hög eller för låg beroende åt vilket håll den böjer sig. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
|
|
sumo
Member
215 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 19:11:42
|
Jag misstänkte väl att det var så (nåltryck vs antiskating) Kom på att det finns manualer på internet. Den högra skalan är tydligen för torr avspelning, medan den vänstra är för våt avspelning (om man rengör skivan under avspelning)
Tack för era svar |
|
|
micke76
Member
454 Posts |
Posted - 2005/03/24 : 08:26:38
|
Va dumt att inte rega har någon skala på sin antiskating. Lite klurigt att ställa in det där tycker jag. Min nålarm är så liten att det är svårt att se om den lutar åt något håll. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2005/03/24 : 08:53:28
|
Skalor funkar inte eftersom man skall kompensera för friktion bl.a. Olika nålslipningar kräver olika inställningar mycket noggranare än vad fabriken har uppskattat till. SÅ testskiva gäller om man vill vara säker. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
micke76
Member
454 Posts |
Posted - 2005/03/24 : 11:42:27
|
Kan någon rekommendera en testskiva som är bra, gärna en med inspelningsspår på också, samt var man kan köpa sådan. Vet att svalander har några olika, kanske finns bättre????
h micke |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2005/03/24 : 13:26:41
|
HiFi&News testrecord. Tror den finns på www.vinylbutiken.com. Den innehåller bl.a testspår för antiskating.
|
Snoogens |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/03/24 : 16:30:59
|
Är det bara slät plast på det spåret eller |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2005/03/24 : 16:46:59
|
Nej, det är spår där det gäller att få en så ren ton som möjligt och samtidigt få den jämn i båda kanalerna. |
Snoogens |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/03/24 : 21:43:07
|
Antiskate ställer jag in med ett ljudkort och en live analysprogramvara. Börjar med mitten av skivans testspår (HiFi News testskiva). Bestämmer värdena där signalen "klipper" för vänster och höger kanal. Mittenvärdet är sedan det optimala. Gör likadant för ytter och innerspår på skivan. Sedan ställer jag in medelvärdet. Det ger absolut renast signal över hela skivan. Är ofta någon lägre än rekommenderat värde.
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 16:35:37
|
Själv hade jag en ide om att beställa en glasskiva i lp-format hos glasmästaren. Stämmer antiskatingen så skall om jag har förstått det här rätt armen färdas med samma fart inåt som under vanlig spelning. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 19:56:07
|
Dahlberg,
verkar inte stämma. Skatingkraften bestäms av friktionen. Friktionen är avhängig den modulering som finns i spåren, dvs den är relativt "variabel". En plan glasplatta ger en helt annan friktion än ett vinylspår.
|
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 20:29:15
|
Kör själv "Calibration record" sid A; räcker med 3 minuter. Visserligen rekommenderas en gång i månaden, men då vi inte spelar så ofta kör vi ett par gånger i kvartalet och vid stora väderförändringar
www.elpj.com
Inga mer antiskatingproblem längre...
MVH JonasV.
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 20:55:53
|
Har en gammal testskiva från "Svenska HiFi-institutet" (70-tal) med Ernst-Hugo Järegård som speaker ( bara det är ju kult!).Där finns ett spår med en sinuston som ökar i styrka och som fungerar utmärkt att ställa in AS med, man hör tydligt vilken kanal som "släpper" först. Skall dock köpa ett ex av HF&Ntr, problemet med testskivor är att de så gott som alltid spelas med felinställda pickuper (det är ju det dom är till för) och slits därmed snabbt. T A Edison har rätt, en blank sida ger inte rätt resultat för AS-inställning. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 19:03:15
|
"Svenska HiFi-institutet" Ljud och hur det skall låta, är vad du skriver kult. Men jag har inte den version du har med Ernst-Hugo Järegård men i övrigt bör den vara likadan. Och den går säkert att finna på loppisar för jag har sett den i skivbackarna.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
gurin
Member
196 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 19:49:10
|
Du skämtar väl, annars måste du nog tänka över det där med att skrämma igång din Thorén.
mvh/gurin |
Mina öron är mina mätinstrument. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
|
Topic |
|