HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Antiskating (kan någon något om det)??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/03/23 :  17:51:57  Show Profile Send sumo a Private Message
Kan ni detta? Jag har glömt hur det var!!
Skall värdet på antiskatingen vara samma som värdet på nåltrycket
Det ser ut som jag har två skalor med antiskating, båda börjar på 0,5g & slutar på 4g fast de är lite förskutna.
Någon som kan lösa detta mysterium
Skivspelaren är en Thorens 320MKII

Edited by - sumo on 2005/03/23 18:32:23

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/03/23 :  18:49:50  Show Profile Send mats31 a Private Message
Har en Thorens TD 160 som som står och samlar damm. På den är antiskatingskalan kalibrerad efter nåltrycket = d.v.s. ställ ditt vita streck (om det är samma arm som jag tänker på) på det nåltryck du har. Dom två skalorna visar nog inställningen du ska välja för rund resp. elliptisk nål (finns en liten cirkel och en liten oval symbol vid resp. skala).

/M
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2005/03/23 :  18:58:22  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Ja, ett bra utgångsläge är att ställa värdet på antiskatingen till samma värde som på vtf (nåltrycket).

Du kan, om du vill och har möjlighet, ställa antiskatingen mer precist med en testskiva och naturligtvis din hörsel. Ett enkelt sätt kan också vara att titta på nålarmen, böjs den det aldra minsta åt något håll så är antiskatingen antingen för hög eller för låg beroende åt vilket håll den böjer sig.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/03/23 :  19:11:42  Show Profile Send sumo a Private Message
Jag misstänkte väl att det var så (nåltryck vs antiskating)
Kom på att det finns manualer på internet.
Den högra skalan är tydligen för torr avspelning,
medan den vänstra är för våt avspelning (om man rengör skivan under avspelning)

Tack för era svar
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2005/03/24 :  08:26:38  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Va dumt att inte rega har någon skala på sin antiskating. Lite klurigt att ställa in det där tycker jag. Min nålarm är så liten att det är svårt att se om den lutar åt något håll.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/03/24 :  08:53:28  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Skalor funkar inte eftersom man skall kompensera för friktion bl.a. Olika nålslipningar kräver olika inställningar mycket noggranare än vad fabriken har uppskattat till.
SÅ testskiva gäller om man vill vara säker.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2005/03/24 :  11:42:27  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Kan någon rekommendera en testskiva som är bra, gärna en med inspelningsspår på också, samt var man kan köpa sådan. Vet att svalander har några olika, kanske finns bättre????

h
micke
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/03/24 :  13:26:41  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
HiFi&News testrecord. Tror den finns på www.vinylbutiken.com. Den innehåller bl.a testspår för antiskating.

Snoogens
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/03/24 :  16:30:59  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Är det bara slät plast på det spåret eller

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/03/24 :  16:46:59  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Nej, det är spår där det gäller att få en så ren ton som möjligt och samtidigt få den jämn i båda kanalerna.

Snoogens
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/03/24 :  21:43:07  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Antiskate ställer jag in med ett ljudkort och en live analysprogramvara. Börjar med mitten av skivans testspår (HiFi News testskiva). Bestämmer värdena där signalen "klipper" för vänster och höger kanal. Mittenvärdet är sedan det optimala. Gör likadant för ytter och innerspår på skivan. Sedan ställer jag in medelvärdet. Det ger absolut renast signal över hela skivan. Är ofta någon lägre än rekommenderat värde.

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/03/25 :  16:35:37  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Själv hade jag en ide om att beställa en glasskiva i lp-format
hos glasmästaren. Stämmer antiskatingen så skall om jag har
förstått det här rätt armen färdas med samma fart inåt som
under vanlig spelning.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/03/25 :  19:56:07  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Dahlberg,

verkar inte stämma. Skatingkraften bestäms av friktionen. Friktionen är avhängig den modulering som finns i spåren, dvs den är relativt "variabel". En plan glasplatta ger en helt annan friktion än ett vinylspår.

Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/25 :  20:29:15  Show Profile Send JonasV a Private Message
Kör själv "Calibration record" sid A; räcker med 3 minuter.
Visserligen rekommenderas en gång i månaden, men då vi inte spelar så ofta kör vi ett par gånger i kvartalet och vid stora väderförändringar

www.elpj.com

Inga mer antiskatingproblem längre...

MVH JonasV.




Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/03/25 :  20:55:53  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Har en gammal testskiva från "Svenska HiFi-institutet" (70-tal) med Ernst-Hugo Järegård som speaker ( bara det är ju kult!).Där finns ett spår med en sinuston som ökar i styrka och som fungerar utmärkt att ställa in AS med, man hör tydligt vilken kanal som "släpper" först.
Skall dock köpa ett ex av HF&Ntr, problemet med testskivor är att de så gott som alltid spelas med felinställda pickuper (det är ju det dom är till för) och slits därmed snabbt.
T A Edison har rätt, en blank sida ger inte rätt resultat för AS-inställning.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/26 :  19:03:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message
"Svenska HiFi-institutet" Ljud och hur det skall låta, är vad du skriver kult. Men jag har inte den version du har med Ernst-Hugo Järegård men i övrigt bör den vara likadan. Och den går säkert att finna på loppisar för jag har sett den i skivbackarna.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/28 :  23:14:00  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Kan någon rippa av en sån skiva och lägga upp den här som mp3:a?
Jag kommer behöva en när jag skrämmer igång min Thorén 166:a


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2005/03/29 :  19:49:10  Show Profile Send gurin a Private Message
Du skämtar väl, annars måste du nog tänka över det där med att skrämma igång din Thorén.

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:12:04  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Du skämtar väl, annars måste du nog tänka över det där med att skrämma igång din Thorén.
Det var därför jag satte dit ett par smileys...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000